Perkant automobilį, tenka priimti daug sprendimų: ar jį įsigyti iš santaupų, ar skolintų lėšų, rinktis elektromobilį ar mašiną su vidaus degimo varikliu, pirkti naują ar naudotą transporto priemonę. Ekspertai ragina įvertinti ir bendrą automobilio išlaikymo kainą (angl. total cost of ownership) – papildomus kaštus, kurie leis kruopščiau suplanuoti savo biudžetą, kad automobilio išlaikymas netaptų per didele finansine našta.
Reklama
Elektromobilis – brangesnis, bet pigiau išlaikyti
„Citadele Leasing“ Lietuvos filialo vadovo Vaidoto Gursko teigimu, bendrą automobilio išlaikymo kainą sudaro ne tik už automobilį sumokėta suma, bet ir įvairūs mokesčiai, priežiūros kaštai, sumažėjusi jo vertė rinkoje ir kiti aspektai.
„Viena pirmųjų dilemų – pasirinkimas tarp elektromobilio ir automobilio su vidaus degimo varikliu. Įprastai įsigyti elektromobilį kainuoja brangiau, o jų populiarumą vis dar riboja technologiniai ir infrastruktūros iššūkiai. Tačiau skaičiavimai rodo, kad visos eksploatacijos metu elektromobilis yra pigesnis pasirinkimas, tiek įvertinus reguliarų techninį aptarnavimą, tiek energijos kainą šimtui kilometrų. Jo bendrą išlaikymo kainą stipriai sumažinti gali ir valstybės subsidijos“, – sako Vaidotas Gurskas.
Eurostato duomenimis, vidutinis Lietuvos vartotojas 6,3 proc. savo visų išlaidų skiria degalams. Pagal šį rodiklį Lietuva užima trečiąją vietą ES kaip didžiausią išlaidų dalį degalams skirianti šalis. Tuo metu Lietuvos energetikos agentūra skaičiuoja, kad 2025 m. sausį nuvažiuoti 100 kilometrų elektromobiliu, kurio baterija įkrauta namuose, naudojant fiksuotos kainos dviejų laiko zonų naktinį tarifą, kainavo 3,19 eurų, arba 2,8 karto pigiau nei nuvažiuoti tą patį atstumą dyzelinu varomu automobiliu (8,96 eurus) ir 3 kartus pigiau nei benzinu varomu automobiliu (9,54 eurus).
„Labiausiai apsimoka elektromobilį krauti namuose įrengtoje įkrovimo stotelėje: nakties metu namie įkrauta kelionė buvo 2,3 karto pigesnė, nei naudojantis greito įkrovimo prieiga. Todėl priimant sprendimą, ar pirkti elektromobilį, svarbu įsivertinti galimybę namuose įsirengti krovimo infrastruktūrą, arba jei gyvenate daugiabutyje – ar bus galimybė pasikrauti automobilį šalia namų, pavyzdžiui, nuo apšvietimo stulpų. Tuo pačiu – ir kiek ilgai turėtumėte vairuoti elektromobilį, kad investicijos atsipirktų“, – aiškina V. Gurskas.
Naudojimo kaina
Išsirinkus automobilį, metas skaičiuoti naudojimo sąnaudas. Kaip dažnai automobilį vairuosite mieste – važiuojant trumpus atstumus, daug laiko praleidžiant stojant ir pajudant iš vietos sankryžose ar kamščių metu auga degalų sąnaudos, stipriau dėvisi detalės. Naudojimo sąnaudas lemia ir vairavimo stilius – kaip staigiai pajudate iš vietos ir stabdote, ar užtikrinate pakankamą slėgio kiekį padangose, ar reguliariai keičiate automobilio tepalus, filtrus ir kitas periodinės priežiūros reikalaujančias detales, kiek mokate už automobilio parkavimą.
„Vertėtų sudaryti mėnesio išlaidų lentelę, kurioje detaliai nurodysite išlaidas degalams, remonto kaštus, draudimo įmokas, o jeigu automobilį įsigijote lizingu ar su vartojimo paskola – ir įmokų bei palūkanų dalį. Net jei šiuo metu neplanuojate keisti turimo automobilio, tokia disciplina taps auksiniu informacijos šaltiniu ateities pasirinkimams“, – dalijasi V. Gurskas.
Jis primena, kad automobilį įsigyjant lizingu, tenka draustis kasko draudimu. Nors šis draudimas gali stipriai padidinti mėnesio išlaidas – vidutinė bendrovės klientų metinė kasko draudimo kaina 2024 m. siekė apie 800 eurų – tačiau prireikus remonto, gali stipriai sumažinti finansinę naštą, ypač, jei automobilis prabangus. Nevertėtų pamiršti ir mokestinės aplinkos: išleisti pinigų teks ir registruojant automobilį, ir techninei apžiūrai, o jei būtų priimtas automobilių taršos mokestis, tektų padengti ir jį.
Keturratės alternatyvos
Siekiant priimti apgalvotą sprendimą, verta internete paieškoti įvairių skaičiuoklių, kur suvedus tam tikrus rodiklius – automobilio tipą, finansavimo rūšį, degalų sąnaudas mieste ir užmiestyje bei kitus – galima palyginti skirtingų automobilių eksploatavimo kaštus.
„Bendrą automobilio išlaikymo kainą sudaro ir mašinos likutinė vertė – kokią sumą gausite ją pardavę. Praktika rodo, jog didžiausią vertę išlaiko padidinto pravažumo automobiliai (SUV) su hibridiniu varikliu – su vidutine 20 tūkst. km metine rida po penkerių metų gali išlaikyti 55-60 proc. vertės“, – aiškina Vaidotas Gurskas.
Įvertinus savo galimybes ne tik nusipirkti, bet ir išlaikyti automobilį bei kaip dažnai planuojate jį naudoti, galima apsvarstyti ir kitas transporto alternatyvas: viešąjį transportą, automobilių dalijimosi paslaugas, automobilių prenumeratą ar nuomą.
„Automobilių prenumeratos paslaugos Europoje iki šiol sudaro sąlyginai nedidelę rinkos dalį, tačiau dėl savo lankstumo ir patogumo vartotojui nuosekliai populiarėja. Vartotojai vertina galimybę keisti automobilius dažniau ir išvengti ilgalaikių įsipareigojimų. Tikimasi, kad ši rinka kasmet augs apie ketvirtadalį, ypač į rinką ateinant naujai kartai, turinčiai įprotį aiškiai susiplanuoti mėnesio išlaidas ir pajamas, siekiant kiek įmanoma labiau išvengti netikėtų didesnių išlaidų – prenumeratos paslaugos šį iššūkį gali padėti išspręsti“, – teigia „Citadele Leasing“ Lietuvos filialo vadovas Vaidotas Gurskas.