Paskelbta
8 mėnesiai prieš-
Vis dažniau straipsnių antraštes puošia skambūs pavadinimai apie perversmą visuomenėje darančius startuolius. Tačiau kas slepiasi už termino „startuolis“? Ir kuo jis skiriasi nuo tradicinio verslo?
Startuolių istorijos šaknų reikia ieškoti Kalifornijoje, Silicio slėnyje, kitaip dar vadinamu „startuolių meka“ ar „technologijų lopšiu“, nes čia XX a. viduryje gimė pirmasis startuolis, išaugęs į tokią technologijų gigantę kaip „Apple“, o po jos dešimtajame dešimtmetyje sekė ir kitos informacinių technologijų bendrovės: Google, Facebook, Visa ir daugelis kitų.
Startuoliai (angl. Startups) – technologinės bendrovės, kuriančios inovatyvų ir pridėtinės vertės produktą/paslaugą. Jos ieško naujo ir sparčiai augančio verslo modelio, o jas dažniausiai veda pirmyn ypatingai motyvuoti ir drąsūs žmonės. Taigi, kuo skiriasi startuolis nuo įprasto verslo? Galima išskirti keletą kriterijų, kuriose išryškėja pagrindiniai skirtumai.
Startuoliai prieš kurdami produktą/paslaugą, padaro rinkos analizę, daro eksperimentus ir klausia žmonių kokią problemą jie šiuo metu patiria. Kas jiems kelia rūpesčius? Todėl dažnai jų sukurtas produktas būna reikalingas ir jiems nereikia skirti didelių lėšų marketingui. Žmonėms tiesiog reikia jų sukurtos prekės, nes ji išsprendžia tam tikrą juos kamuojamą bėdą.
Dažniausiai startuolių darbo aplinka būna jauki ir laisva. Ji ne iš tolo neprimena įprasto ofiso. Čia galima rasti poilsiui skirtus sėdmaišius, futbolo stalą ar kitus stalo žaidimus, ant sienų kabančius plakatus su žymiausiais pasaulio verslininkais ar net darbuotojų augintinius, kuriuos jie gali atsivesti kartu su savimi į darbo vietą.
Startuolius žmonės dažniausiai kuria neturėdami jokių pinigų. Jie investicijas pritraukia iš verslo angelų, rizikos kapitalo įmonių, taip pat tokių „Crowd-funding“ platformų kaip „Kickstarter“ ar ES paramų.
Startuolių verslo kuriamasis bruožas yra inovatyvios idėjos. Dažniausiai jie yra kuriami, pasitelkiant naujausias technologijas ir dirbtinį intelektą. Žmonės, kurie kuria startuolius taip pat dažnai būna IT specialistai, žinantys kaip skaitmenizuoti ir pagerinti įmonių darbo procesus.
Dažniausiai startuolius kuria jaunimas dar besimokantis universitete. Jie dar neturi šeimos todėl žino, jog rizikuoja prarasti tik laiką, praleistą plėtoti naująjį verslo modelį. Jie neturi jokių įsipareigojimų, nebijo išeiti iš komforto zonos, yra drąsūs, motyvuoti, pilni jaunatviško maksimalizmo.
Startuolio įkūrėjo tikslas yra plėstis į tarptautinius vandenis. Tuo tarpu įprasti verslai siekia tiesiog užimti tam tikrą rinkos dalį. Startuoliai siekia užkariauti pasaulį. Dažnu atveju tai yra internetinės ar į technologijas orientuotos įmonės, kurios lengviau pasiekia didesnę rinką ir turi greitesnį augimo potencialą. Mažos įmonės taip pat yra suinteresuotos augti ir plėstis, tačiau jų augimo greitis yra lėtesnis nei startuolių. Taip pat mažų įmonių augimo ir pelno tempas dažnu atveju turi patenkinti ir išlaikyti jų savininkus, kai startuoliai pirmenybę teikia augimui, o ne pelnui.
Dažniausiai žmonės, kurie kuria startuolius nebijo rizikuoti, nes jie neturi ko prarasti. Būna, jog tik iš ketvirto ar penkto karto jų kuriama idėja pasiteisina ir jiems pavyksta gauti finansavimą. Startuolių sėkmės „paslaptis“ – juos kuriantys žmonės yra lankstūs ir motyvuoti. Jie suklumpa, tačiau greitai atsitiesia ir bando vėl ir vėl, kol pagaliau išvysto reikiamą verslo idėją ir tinkamą modelį.
Dažnu atveju įprasto verslo tikslas yra tiesiog išsilaikyti ir likti rinkoje. Tuo tarpu startuoliai tokiais nori likti tik laikinai. Jų planas yra tapti didele įmone, keičiančią pasaulį, dalyvauti IPO bei vieną dieną parduoti savo akcijas viešai.
Įprastas verslas ir startuolis turi nemažai panašumų. Jie abu siekia uždirbti pinigų ir plėstis. Vis dėlto, žmonės, kurdami startuolį dažniausiai siekia padaryti pasaulį geresne vieta gyventi. Tuo tarpu tradicinio verslo įkūrėjai yra labiau orientuoti į savo įmonę. Jie siekia padaryti savo kompaniją geriausia vieta pasaulyje. Beje, įprastas verslas taip pat gali tapti startuoliu, jei jo įkūrėjas pakoreguotų verslo modulį, pritaikytų tam tikrą inovatyvią idėją ir įtrauktų naujausias skaitmenizuotas technologijas. Tai reiškia, kad startuoliu gali tapti net ir tradiciniais laikyti verslai, tereikia juos šiek tiek patobulinti bei pritaikyti prie šiuolaikinių pasaulio tendencijų.
Verta paminėti, jog didieji verslai, kurie yra ribojami korporatyvinio veiklos mechanizmo, turi ko pasimokyti iš startuolių, kaip pavyzdžiui, puikiai parduoti idėjas, dirbti minimaliomis sąnaudomis, būti lankstiems, nebijoti rizikuoti ir klysti.
Startuolių ateitis šiandien atrodo kaip niekad daug žadanti ir šviesi. Kaip rašoma „Versli Lietuva“ puslapyje, pirmąjį 2021 m. pusmetį pritrauktos rekordinės lėšos – daugiau nei 311 mln. Eur investicijų iš užsienio ir Lietuvos investicinių fondų, o net 61 proc. Lietuvos startuolių apyvarta augo daugiau nei dvigubai. Taip pat naujausiais „Startup Lithuania“ startuolių duomenų bazės duomenimis, šiuo metu Lietuvoje veikia net 1087 startuoliai.
„iPhone“ sulaukė ilgai laukto „iOS 16.4“ atnaujinimo: 21 naujas jaustukas ir funkcija kovai su triukšmu
Kokie skaitmeniniai kanalai verslui efektyvūs?
Kodėl verta tęsti nuotolinį darbą 2023 metais?
Komunikacijos ekspertė apie prognozes ir klaidas, kuriant turinį „LinkedIn“: gąsdina viena
Telefonų gamintojai plečia asortimentą: kada važiuosime „Xiaomi“, „Sony“, „Samsung“ ar „Apple“ elektromobiliais?
Netikėtos „CES 2023“ technologijų mugės naujienos: šaldytuvas, kuriame žiūrėsite „TikTok“ vaizdo įrašus ir patarimus dalinanti orkaitė
Dovanų verslas turi perspektyvas. Gan nemaža konkurencija, bei yra susiformavęs pirkėjų ratas. Per metus turime daug švenčių, plius gimtadieniai ir...
Nuo praėjusių metų Vyriausybės nutarimu savivaldybių valdomoms įmonėms (SVĮ) įtvirtinta prievolė teikti informaciją apie vykdomus specialiuosius įpareigojimus ir atskirti jų...
Šią savaitę „Apple“ nudžiugino savo klientus išleisdama ilgai lauktą „iOS 16.4“ atnaujinimą. Naujoji programinės įrangos versija pasižymi ne tik svarbiais...
Finansinių technologijų startuolis „HeavyFinance“ gavo 3 mln. Eur investiciją. Į bendrovę šiame investicijų etape investavo rizikos kapitalo fondų valdytoja „Practica...
Nors pasaulinė pandemija jau nebekelia papildomų rūpesčių verslo sektoriuje, tačiau atsiradusios alternatyvos įprastam darbui ofise nelinkusios trauktis. Nuotolinis darbas vis...
Įvertinęs pirmosios autonominės parduotuvės sėkmę, prekybos tinklas „Iki“, kartu su startuoliu „Pixevia“, atidarė antrąją autonominę parduotuvę Lietuvoje. „IKI Express 24/7“...
Daugelis svajoja mesti nemėgstamą darbą ir sukurti sėkmingą verslą, kasdien mėgautis veikla, kuri teikia vidinį pasitenkinimą. Juvelyrikos studijos „Indivi“ įkūrėjai...
Augantis susidomėjimas kanapių produktais – užkandžiais, CBD aliejumi ir net vitaminais keturkojams paskatino du draugus, Ernest Milevskij ir Rytį Ragauską,...
Šiuolaikiniame pasaulyje daugelis žmonių skuba ir ieško patogumo bene visose sferose. Ne išimtis ir maistas bei kasdienės prekės. Ne visi...
Šiuolaikiniame pasaulyje vis daugiau žmonių, o ypač jaunų, susiduria su sudėtingais paskolų klausimais. Ne visi žmonės gali patys lengvai rasti...
Kava yra viena iš sparčiausiai augančių rinkų pasaulyje. Kiekvienas, kuris galvoja apie savo pirmojo verslo atidarymą, pradeda galvoti apie šią...
Pats verslas gana paprastas, nebrangus ir suprantamas , turi nedaug konkurentų, nes idėja palyginti nauja. Net ir atsiradus konkurencijai, ji...
Verslas darbuotojams, dirbantiems nekvalifikuotą darbą, yra bene vienas seniausių verslų. Prisiminkite piramidžių statybą, kur dalyvavo ne tik vergai, bet ir...
Verslo esmė – pigiai nusipirkti šokoladą, išlydyti jį į skirtingas figūras, nuspalvinti ir parduoti su 500% pelnu. Tai tikri rodikliai,...
Sezoninis verslas – tai verslas, kurio pelnas labai priklauso nuo metų laiko, todėl pagrindinis jo tikslas – maksimaliai padidinti pajamas...