Paskelbta
1 metai prieš-
Vis dažniau straipsnių antraštes puošia skambūs pavadinimai apie perversmą visuomenėje darančius startuolius. Tačiau kas slepiasi už termino „startuolis“? Ir kuo jis skiriasi nuo tradicinio verslo?
Startuolių istorijos šaknų reikia ieškoti Kalifornijoje, Silicio slėnyje, kitaip dar vadinamu „startuolių meka“ ar „technologijų lopšiu“, nes čia XX a. viduryje gimė pirmasis startuolis, išaugęs į tokią technologijų gigantę kaip „Apple“, o po jos dešimtajame dešimtmetyje sekė ir kitos informacinių technologijų bendrovės: Google, Facebook, Visa ir daugelis kitų.
Startuoliai (angl. Startups) – technologinės bendrovės, kuriančios inovatyvų ir pridėtinės vertės produktą/paslaugą. Jos ieško naujo ir sparčiai augančio verslo modelio, o jas dažniausiai veda pirmyn ypatingai motyvuoti ir drąsūs žmonės. Taigi, kuo skiriasi startuolis nuo įprasto verslo? Galima išskirti keletą kriterijų, kuriose išryškėja pagrindiniai skirtumai.
Startuoliai prieš kurdami produktą/paslaugą, padaro rinkos analizę, daro eksperimentus ir klausia žmonių kokią problemą jie šiuo metu patiria. Kas jiems kelia rūpesčius? Todėl dažnai jų sukurtas produktas būna reikalingas ir jiems nereikia skirti didelių lėšų marketingui. Žmonėms tiesiog reikia jų sukurtos prekės, nes ji išsprendžia tam tikrą juos kamuojamą bėdą.
Dažniausiai startuolių darbo aplinka būna jauki ir laisva. Ji ne iš tolo neprimena įprasto ofiso. Čia galima rasti poilsiui skirtus sėdmaišius, futbolo stalą ar kitus stalo žaidimus, ant sienų kabančius plakatus su žymiausiais pasaulio verslininkais ar net darbuotojų augintinius, kuriuos jie gali atsivesti kartu su savimi į darbo vietą.
Startuolius žmonės dažniausiai kuria neturėdami jokių pinigų. Jie investicijas pritraukia iš verslo angelų, rizikos kapitalo įmonių, taip pat tokių „Crowd-funding“ platformų kaip „Kickstarter“ ar ES paramų.
Startuolių verslo kuriamasis bruožas yra inovatyvios idėjos. Dažniausiai jie yra kuriami, pasitelkiant naujausias technologijas ir dirbtinį intelektą. Žmonės, kurie kuria startuolius taip pat dažnai būna IT specialistai, žinantys kaip skaitmenizuoti ir pagerinti įmonių darbo procesus.
Dažniausiai startuolius kuria jaunimas dar besimokantis universitete. Jie dar neturi šeimos todėl žino, jog rizikuoja prarasti tik laiką, praleistą plėtoti naująjį verslo modelį. Jie neturi jokių įsipareigojimų, nebijo išeiti iš komforto zonos, yra drąsūs, motyvuoti, pilni jaunatviško maksimalizmo.
Startuolio įkūrėjo tikslas yra plėstis į tarptautinius vandenis. Tuo tarpu įprasti verslai siekia tiesiog užimti tam tikrą rinkos dalį. Startuoliai siekia užkariauti pasaulį. Dažnu atveju tai yra internetinės ar į technologijas orientuotos įmonės, kurios lengviau pasiekia didesnę rinką ir turi greitesnį augimo potencialą. Mažos įmonės taip pat yra suinteresuotos augti ir plėstis, tačiau jų augimo greitis yra lėtesnis nei startuolių. Taip pat mažų įmonių augimo ir pelno tempas dažnu atveju turi patenkinti ir išlaikyti jų savininkus, kai startuoliai pirmenybę teikia augimui, o ne pelnui.
Dažniausiai žmonės, kurie kuria startuolius nebijo rizikuoti, nes jie neturi ko prarasti. Būna, jog tik iš ketvirto ar penkto karto jų kuriama idėja pasiteisina ir jiems pavyksta gauti finansavimą. Startuolių sėkmės „paslaptis“ – juos kuriantys žmonės yra lankstūs ir motyvuoti. Jie suklumpa, tačiau greitai atsitiesia ir bando vėl ir vėl, kol pagaliau išvysto reikiamą verslo idėją ir tinkamą modelį.
Dažnu atveju įprasto verslo tikslas yra tiesiog išsilaikyti ir likti rinkoje. Tuo tarpu startuoliai tokiais nori likti tik laikinai. Jų planas yra tapti didele įmone, keičiančią pasaulį, dalyvauti IPO bei vieną dieną parduoti savo akcijas viešai.
Įprastas verslas ir startuolis turi nemažai panašumų. Jie abu siekia uždirbti pinigų ir plėstis. Vis dėlto, žmonės, kurdami startuolį dažniausiai siekia padaryti pasaulį geresne vieta gyventi. Tuo tarpu tradicinio verslo įkūrėjai yra labiau orientuoti į savo įmonę. Jie siekia padaryti savo kompaniją geriausia vieta pasaulyje. Beje, įprastas verslas taip pat gali tapti startuoliu, jei jo įkūrėjas pakoreguotų verslo modulį, pritaikytų tam tikrą inovatyvią idėją ir įtrauktų naujausias skaitmenizuotas technologijas. Tai reiškia, kad startuoliu gali tapti net ir tradiciniais laikyti verslai, tereikia juos šiek tiek patobulinti bei pritaikyti prie šiuolaikinių pasaulio tendencijų.
Verta paminėti, jog didieji verslai, kurie yra ribojami korporatyvinio veiklos mechanizmo, turi ko pasimokyti iš startuolių, kaip pavyzdžiui, puikiai parduoti idėjas, dirbti minimaliomis sąnaudomis, būti lankstiems, nebijoti rizikuoti ir klysti.
Startuolių ateitis šiandien atrodo kaip niekad daug žadanti ir šviesi. Kaip rašoma „Versli Lietuva“ puslapyje, pirmąjį 2021 m. pusmetį pritrauktos rekordinės lėšos – daugiau nei 311 mln. Eur investicijų iš užsienio ir Lietuvos investicinių fondų, o net 61 proc. Lietuvos startuolių apyvarta augo daugiau nei dvigubai. Taip pat naujausiais „Startup Lithuania“ startuolių duomenų bazės duomenimis, šiuo metu Lietuvoje veikia net 1087 startuoliai.
Veiklą pradeda „Cannumo“ – Mykolo Karpičiaus ir atlikėjo OG Version startuolis
5 startuoliams naudingos įžvalgos iš tarptautinio renginio „Web Summit“
Dirbtinis intelektas ir erdvinė kompiuterija – ką šioms rinkoms žada 2024 m.
Sukčių atakuojamas verslas: tai katės ir pelės žaidimas
Įelektrinta ateitis: Baltijos regionui – pavyzdys iš Skandinavijos
Lietuvos technologijų sektoriui trūksta per 7,6 tūkst. talentų: TOP 10 paklausiausių profesijų, svarbiausios kompetencijos ir kas gauna didžiausią darbo užmokestį
Lietuvos startuolių reitingas: pokyčiai atspindi naują realybę, kurioje gyvename
„Pepsi” akseleruoto lietuviško startuolio įkūrėja: norėjome, kad tokį produktą galėtų gaminti tik patys idėjos autoriai
„Apple“ gąsdina greičiu: pristatė pažangiausius „M3“ lustus ir tris atnaujintus kompiuterius
Sukurta: @chris branch Reklama:
Artėjant Kalėdų karštinei trijų didžiausių Lietuvos miestų rinkos išlieka labai panašiame aktyvumo lygyje, remdamiesi preliminariais lapkričio mėn. duomenimis, teigia kūrybiškų...
Šiemet verslo finansavimo automatizavimo sprendimą sukūrusi ir sėkmingai Lietuvoje su juo startavusi lizingo fintech bendrovė „Orion Leasing“ plečiasi užsienyje. Pirmu...
Pastaruoju metu didžiosios pasaulio ir Europos industrinės valstybės vis aktyviau imasi pramonės robotizacijos ir automatizacijos, skirdamos tam daug dėmesio ir...
Simona Striževska, „Citadele“ grupės įmonės „CBL Asset Management“ ekonomistė Remiantis naujausiais rodikliais, panašu, kad euro zonos verslo nuotaikos stabilizavosi, o...
Grožio pasaulyje dirbanti Deimantė Gelgutienė atlieka SPA ritualus veidui ir kūnui, konsultuoja kosmetologes ir SPA centrus. Trenerė savo veiklas derina...
„SME Finance“ įmonė šiuo metu didžiausia Baltijos šalyse nebankinio finansavimo technologijų platforma, suteikusi finansavimą už daugiau nei 1,5 mlrd. eurų,...
Domantui Dulkei dabar pats darbymetis. Pirkitpadangas.lt vadovas neslepia, kad jo verslas – labai sezoninis, o artėjant šaltajam metų sezonui ateina...
Už „Taupykite savo laiką“ šūkiu besivadovaujančios logistikos kompanijos „Onzė“ vairo – veikli moteris, mama, kuri nebijo rizikuoti, bandyti ir imti...
Dažnai šeimoje atsiradus vaikui suaugusieji tarsi pameta galvas. Ir ne tik tėvai, bet ir seneliai bei kiti giminaičiai. Žaislai namuose...