Sekite naujienas

Verslas

Lietuvos eksportui ir toliau prognozuojamas dviženklis augimas

Paskelbta

-

Nors pasaulyje stinga žaliavų, jų kainos kyla, ES toliau taiko sektorines sankcijas Baltarusijai, o Lietuvos ir Kinijos politiniai bei ekonominiai santykiai išlieka įtempti, Lietuvoje pagamintų prekių eksporto vertė toliau sparčiai auga. Tai labiausiai lemia didelis pagrindinių Lietuvos eksporto partnerių ES ekonomikų ir JAV ekonominis aktyvumas. Lietuvos eksporto augimo potencialo nemažina ir tai, kad kai kurioms svarbioms Lietuvos prekybos partnerėms tarptautinės institucijos pastaruoju metu kiek pablogino ekonominę prognozę. Tikimasi, kad 2021 m. eksporto augimas bus dviženklis.

„Toks spartus, visus metus besitęsiantis eksporto augimas leidžia numanyti, kad darbuotojų ir gamybinių pajėgumų trūkumas tampa vis svarbesniu klausimu gamybinėms įmonėms. Tad šiuo metu stebimos įtampos dėl atlyginimų ir kainų augimo gali tik dar labiau paaštrėti“, – sako Jonė Kalendienė, „Verslios Lietuvos“ Tyrimų ir analizės skyriaus vadovė.

Reklama:

Per 2021 m. tris ketvirčius, palyginti su atitinkamu 2020 m. laikotarpiu, Lietuvoje pagamintų prekių eksporto vertė padidėjo 23,9 proc. Atmetus energetikos prekes (naftos produktus), kurių kainos paskutiniu metu itin sparčiai kyla, lietuviškos kilmės prekių eksportas paaugo 21 proc.

Jau nuo 2021 m. pradžios, didžiausią teigiamą įtaką lietuviškos kilmės prekių eksporto augimui turėjo chemijos pramonės produktų eksportas. Šių produktų eksporto didėjimas per 2021 m. tris ketvirčius nulėmė beveik trečdalį viso lietuviškos kilmės prekių eksporto augimo (8,1 proc. p. iš 21 proc.). Taip pat teigiamą įtaką darė ir kiti svarbiausi Lietuvos eksportuojantys sektoriai – inžinerinė pramonė (4,6 proc. p.), baldai (2,8 proc. p.), mediena ir popieriaus pramonė (2,5 proc. p.), žemės ūkis (0,4 proc. p.) bei maisto ir gėrimų pramonė (0,7 proc. p.).

Svarbiausios užsienio rinkos lietuviškos kilmės eksportui ir toliau buvo Vokietija, JAV, Lenkija, Nyderlandai, Švedija. Lietuviškos kilmės eksporto vertė į Baltarusiją per 2021 m. tris ketvirčius sumažėjo 1,9 proc., į Kiniją – 29,9 proc., o į Taivaną išaugo 6,9 proc. Šios šalys lietuviškos kilmės eksporto struktūroje sudaro labai mažą dalį, todėl jų įtaka bendriems eksporto rodikliams yra itin menka. Pavyzdžiui, neigiamas eksporto į Kiniją pokytis sulėtino lietuviškos kilmės eksporto augimą vos 0,5 proc. p., o Baltarusijos ir Taivano įtaka rodikliams buvo nepastebima. Taip pat reikia pabrėžti, kad pernai didelę dalį eksporto į Kiniją sudarė javai, o šiemet jie neeksportuojami, todėl šio ketvirčio eksporto į Kiniją mažėjimas neatspindi kitų Lietuvos įmonių situacijos šioje rinkoje. Be to, kitų prekių eksportas į Kiniją padidėjo maždaug dešimtadaliu per tris 2021 m. ketvirčius.

Reeksporto kaita šiemet yra nuosaikesnė – jis paaugo 10,8 proc., be naftos produktų – 9,9 proc. per metus.  Reeksporto struktūroje svarbiausios Lietuvos partnerės yra Rusija, Latvija, Estija, Baltarusija ir Lenkija. Baltarusijai nuo vasaros taikomos sektorinės sankcijos kol kas didelės neigiamos įtakos Lietuvos į Baltarusiją reeksportui nedaro – jo krytis per metus buvo 8 proc., o įtaka bendrajam reeksporto rezultatui – 0,7 proc. p.

„Tačiau besitęsiantys ir aktyvėjantys neramumai pasienio ruože bei galimas ES sankcijų griežtinimas ar sankcijų paketo Baltarusijai praplėtimas gali daryti ir didesnį poveikį Lietuvos reeksporto augimui ateityje. Pokyčius matytume tik 2022 m. Lietuvos ir Baltarusijos dvišalės prekybos statistikoje. Apskritai reeksportas yra kur kas mažiau reikšmingas Lietuvos ekonomikos augimui nei lietuviškos kilmės eksporto kaita, nes iš reeksporto veiklos Lietuvoje dažniausiai užsidirba ne gamybos sektoriaus įmonės, o prekybininkai ir transporto sektorius“, – sako J. Kalendienė.

Viso Lietuvos prekių eksporto vertė per 2021 m. tris ketvirčius, palyginti su atitinkamu 2020 m. laikotarpiu, paaugo 18,6 proc. , be naftos produktų – 16,3 proc.

„Verslios Lietuvos“ analitikai prognozuoja, kad lietuviškos kilmės prekių eksporto 2021 metinė vertė (be energetinių produktų) turėtų augti 17 proc., prekių reeksporto (be energetinių produktų) – iki 12,7 proc., o paslaugų – iki 8,9 proc. Kitąmet, tikintis išlaikyti tą patį spartų ES ekonomikų augimo tempą, prognozuojamas 14,6 proc. lietuviškos kilmės prekių eksporto augimas, 12 proc. – reeksporto augimas ir 8,5 proc. – paslaugų eksporto augimas.

Naujienos

Verslo idėjos2 val prieš

Verslo idėjos patentavimas Europoje, kaip viskas vyksta?

Patentavimas Europoje Europos patentas – tai Europos patentų organizacijos išduotas apsaugos dokumentas. Europos patentų sistema grindžiama Europos patentų tarnybos ir...

Verslo idėjos15 val prieš

Verslo idėjos neįgaliesiems: 11 gerų idėjų

Lietuvoje nekalbama apie patogias sąlygas neįgaliesiems. Bet, jei nekalbama net apie patogų judėjimą, ar apskritai galima galvoti apie verslą? O...

Dirbtinis intelektas17 val prieš

Lietuvoje ir JAV veikiančios dirbtinio intelekto kompanijos „Genus AI“ kapitalo investicijos pasiekė 11 mln. JAV dolerių

Tiesiogiai vartotojams pardavinėjančioms ir elektronine komercija užsiimančioms įmonėms dirbtiniu intelektu grįstus sprendimus tiekianti kompanija „Genus AI“ pranešė gavusi 6 mln....

Nekilnojamas turtas19 val prieš

Euromoney tyrimas: EfTEN Capital antrą kartą pripažintas geriausiu nekilnojamojo turto investicijų valdytoju Centrinėje ir Rytų Europoje

Baltijos šalyse veikianti nekilnojamojo turto investicijų valdymo bendrovė „EfTEN Capital“ 2023 metais išrinkta geriausia nekilnojamojo turto investicijų valdytoja Vidurio ir...

Verslas20 val prieš

Į kvartalą Vilniaus Naujamiestyje „Hanner“ planuoja investuoti 35 mln. eurų

Nekilnojamojo turto plėtros kompanija „Hanner“ sostinės Naujamiesčio rajone planuoja pradėti naujo gyvenamojo kvartalo statybas. Vilniaus miesto savivaldybei pateiktas prašymas 4...

Verslo Vikingai

Finansai1 savaitė prieš

Techninių analitikų mokytojas Tomas Dulkys: „Didžiausia investuotojų ir spekuliantų klaida – noras praturtėti, o ne tapti šios srities profesionalu“

Kriptovaliutos, akcijų prekyba rinkoje, spekuliavimas, investavimas – vieniems šios temos atrodo nepažįstamos ir sunkiai perprantamos, o kiti sukaupia tiek žinių,...

Verslo vikingai2 savaitės prieš

„A Management“ vadovė Aušra Virkietytė: Sužvaigždėjimas renginių organizatoriui – karjeros pabaiga

Renginių organizatoriaus darbas atrodo nesibaigianti šventė. Tad norinčių dirbti šioje srityje turėtų netrūkti. „Iš dalies taip ir yra, – sutinka...

Verslo vikingai2 savaitės prieš

LAVA SALES kompanijos vadovas Paulius Gumbelevičius: „Komanda – branduolys, padedantis sukurti sėkmingą verslą”

Neseniai įsikūrusios kampanijos LAVA SALES tikslas – pritraukti naujų klientų šaltų skambučių pagalba ir taip padėti verslui augti. Telemarketingo paslaugas...

Startuoliai2 mėnesiai prieš

Saugių sandorių platforma „EscrowPack“ padės internete pirkti ir parduoti nesibaiminant sukčių

Tikrai ne vieną kartą pačiam teko patirti ar iš draugų girdėti apie sukčiavimo atvejus, kuomet perkant prekes iš fizinių asmenų...

Finansai2 mėnesiai prieš

29-erių į pensiją išėjęs Gintaras Pociūnas: „Finansiškai raštingas ir investuojantis žmogus – turtingo mąstymo žmogus“

Taupymas, investavimas, akcijų biržos – terminai, kurių daugelis dar nepažįsta, o gal laiko tolima siekiamybe. Praktinius patarimus geresniam finansų valdymui...

Visos teisės saugomos.© 2015-2023 | Kopijuoti draudžiama |