Paskelbta
1 metai prieš-
Nors pasaulyje stinga žaliavų, jų kainos kyla, ES toliau taiko sektorines sankcijas Baltarusijai, o Lietuvos ir Kinijos politiniai bei ekonominiai santykiai išlieka įtempti, Lietuvoje pagamintų prekių eksporto vertė toliau sparčiai auga. Tai labiausiai lemia didelis pagrindinių Lietuvos eksporto partnerių ES ekonomikų ir JAV ekonominis aktyvumas. Lietuvos eksporto augimo potencialo nemažina ir tai, kad kai kurioms svarbioms Lietuvos prekybos partnerėms tarptautinės institucijos pastaruoju metu kiek pablogino ekonominę prognozę. Tikimasi, kad 2021 m. eksporto augimas bus dviženklis.
„Toks spartus, visus metus besitęsiantis eksporto augimas leidžia numanyti, kad darbuotojų ir gamybinių pajėgumų trūkumas tampa vis svarbesniu klausimu gamybinėms įmonėms. Tad šiuo metu stebimos įtampos dėl atlyginimų ir kainų augimo gali tik dar labiau paaštrėti“, – sako Jonė Kalendienė, „Verslios Lietuvos“ Tyrimų ir analizės skyriaus vadovė.
Per 2021 m. tris ketvirčius, palyginti su atitinkamu 2020 m. laikotarpiu, Lietuvoje pagamintų prekių eksporto vertė padidėjo 23,9 proc. Atmetus energetikos prekes (naftos produktus), kurių kainos paskutiniu metu itin sparčiai kyla, lietuviškos kilmės prekių eksportas paaugo 21 proc.
Jau nuo 2021 m. pradžios, didžiausią teigiamą įtaką lietuviškos kilmės prekių eksporto augimui turėjo chemijos pramonės produktų eksportas. Šių produktų eksporto didėjimas per 2021 m. tris ketvirčius nulėmė beveik trečdalį viso lietuviškos kilmės prekių eksporto augimo (8,1 proc. p. iš 21 proc.). Taip pat teigiamą įtaką darė ir kiti svarbiausi Lietuvos eksportuojantys sektoriai – inžinerinė pramonė (4,6 proc. p.), baldai (2,8 proc. p.), mediena ir popieriaus pramonė (2,5 proc. p.), žemės ūkis (0,4 proc. p.) bei maisto ir gėrimų pramonė (0,7 proc. p.).
Svarbiausios užsienio rinkos lietuviškos kilmės eksportui ir toliau buvo Vokietija, JAV, Lenkija, Nyderlandai, Švedija. Lietuviškos kilmės eksporto vertė į Baltarusiją per 2021 m. tris ketvirčius sumažėjo 1,9 proc., į Kiniją – 29,9 proc., o į Taivaną išaugo 6,9 proc. Šios šalys lietuviškos kilmės eksporto struktūroje sudaro labai mažą dalį, todėl jų įtaka bendriems eksporto rodikliams yra itin menka. Pavyzdžiui, neigiamas eksporto į Kiniją pokytis sulėtino lietuviškos kilmės eksporto augimą vos 0,5 proc. p., o Baltarusijos ir Taivano įtaka rodikliams buvo nepastebima. Taip pat reikia pabrėžti, kad pernai didelę dalį eksporto į Kiniją sudarė javai, o šiemet jie neeksportuojami, todėl šio ketvirčio eksporto į Kiniją mažėjimas neatspindi kitų Lietuvos įmonių situacijos šioje rinkoje. Be to, kitų prekių eksportas į Kiniją padidėjo maždaug dešimtadaliu per tris 2021 m. ketvirčius.
Reeksporto kaita šiemet yra nuosaikesnė – jis paaugo 10,8 proc., be naftos produktų – 9,9 proc. per metus. Reeksporto struktūroje svarbiausios Lietuvos partnerės yra Rusija, Latvija, Estija, Baltarusija ir Lenkija. Baltarusijai nuo vasaros taikomos sektorinės sankcijos kol kas didelės neigiamos įtakos Lietuvos į Baltarusiją reeksportui nedaro – jo krytis per metus buvo 8 proc., o įtaka bendrajam reeksporto rezultatui – 0,7 proc. p.
„Tačiau besitęsiantys ir aktyvėjantys neramumai pasienio ruože bei galimas ES sankcijų griežtinimas ar sankcijų paketo Baltarusijai praplėtimas gali daryti ir didesnį poveikį Lietuvos reeksporto augimui ateityje. Pokyčius matytume tik 2022 m. Lietuvos ir Baltarusijos dvišalės prekybos statistikoje. Apskritai reeksportas yra kur kas mažiau reikšmingas Lietuvos ekonomikos augimui nei lietuviškos kilmės eksporto kaita, nes iš reeksporto veiklos Lietuvoje dažniausiai užsidirba ne gamybos sektoriaus įmonės, o prekybininkai ir transporto sektorius“, – sako J. Kalendienė.
Viso Lietuvos prekių eksporto vertė per 2021 m. tris ketvirčius, palyginti su atitinkamu 2020 m. laikotarpiu, paaugo 18,6 proc. , be naftos produktų – 16,3 proc.
„Verslios Lietuvos“ analitikai prognozuoja, kad lietuviškos kilmės prekių eksporto 2021 metinė vertė (be energetinių produktų) turėtų augti 17 proc., prekių reeksporto (be energetinių produktų) – iki 12,7 proc., o paslaugų – iki 8,9 proc. Kitąmet, tikintis išlaikyti tą patį spartų ES ekonomikų augimo tempą, prognozuojamas 14,6 proc. lietuviškos kilmės prekių eksporto augimas, 12 proc. – reeksporto augimas ir 8,5 proc. – paslaugų eksporto augimas.
ES skambina varpais dėl darbo rinkos: sieks į IRT specialistus perkvalifikuoti milijonus gyventojų
Ar aukosime ekonomikos augimą tam, kad pažabotume infliaciją?
Valstybės kontrolė įvertino pasirengimą nuo 2023 m. vykdyti tik žaliuosius viešuosius pirkimus
„Airbnb“ startuolio sėkmės istorija
Vilniuje apsilankiusi pasaulinė ekspedicija papildė savo tvarumo inovacijų idėjų kolekciją
Savaitės startuolio sėkmės istorija – „Pinterest“
Lietuvos gyventojai bendrovę „Telia“ laiko tvariausia telekomunikacijų rinkos įmone šalyje, skelbia tvariausių Europos prekių ženklų tyrimą atliekančios „Sustainable Brand Index“...
Hibridinis darbo modelis įsitvirtino ir nesiruošia niekur trauktis. Priešingai – įmonės vis dažniau remiasi nutolusiomis komandomis, o darbuotojams suteikia vis daugiau...
Nors situacija, rodos, gerėja, tačiau nelaimingų atsitikimų darbe, pastebi Darbuotojų saugos ir sveikatos skyriaus vedėjas Saulius Balčiūnas, rodikliai vis dar...
Finansinių technologijų startuolis „HeavyFinance“ gavo 3 mln. Eur investiciją. Į bendrovę šiame investicijų etape investavo rizikos kapitalo fondų valdytoja „Practica...
Nors pasaulinė pandemija jau nebekelia papildomų rūpesčių verslo sektoriuje, tačiau atsiradusios alternatyvos įprastam darbui ofise nelinkusios trauktis. Nuotolinis darbas vis...
Įvertinęs pirmosios autonominės parduotuvės sėkmę, prekybos tinklas „Iki“, kartu su startuoliu „Pixevia“, atidarė antrąją autonominę parduotuvę Lietuvoje. „IKI Express 24/7“...
Daugelis svajoja mesti nemėgstamą darbą ir sukurti sėkmingą verslą, kasdien mėgautis veikla, kuri teikia vidinį pasitenkinimą. Juvelyrikos studijos „Indivi“ įkūrėjai...
Augantis susidomėjimas kanapių produktais – užkandžiais, CBD aliejumi ir net vitaminais keturkojams paskatino du draugus, Ernest Milevskij ir Rytį Ragauską,...
Šiuolaikiniame pasaulyje daugelis žmonių skuba ir ieško patogumo bene visose sferose. Ne išimtis ir maistas bei kasdienės prekės. Ne visi...
Šiuolaikiniame pasaulyje vis daugiau žmonių, o ypač jaunų, susiduria su sudėtingais paskolų klausimais. Ne visi žmonės gali patys lengvai rasti...
Verslas darbuotojams, dirbantiems nekvalifikuotą darbą, yra bene vienas seniausių verslų. Prisiminkite piramidžių statybą, kur dalyvavo ne tik vergai, bet ir...
Verslo esmė – pigiai nusipirkti šokoladą, išlydyti jį į skirtingas figūras, nuspalvinti ir parduoti su 500% pelnu. Tai tikri rodikliai,...
Sezoninis verslas – tai verslas, kurio pelnas labai priklauso nuo metų laiko, todėl pagrindinis jo tikslas – maksimaliai padidinti pajamas...
Kur investuoti krizės metu? Pagrindinis aspektas, kad sunkmečiu žmonės taupo ir todėl dalis paslaugų ar ne pirmo būtinumo prekių tampa...
Verslo idėja – kuri nudžiugins tūkstančius vaikų. Uždarbis iš prieššventinio triukšmo gali būti puiki priemonė norint gauti tinkamą pradinį kapitalą...