Paskelbta
5 d. prieš-
By
LukasPagal pernai Seimo priimtas Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pataisas, nuo 2025 metų sausio 1 dienos Lietuvos parduotuvėse nebebus galima viešai eksponuoti tabako gaminių ir jų aksesuarų – bus leidžiama tik nurodyti rūkalų pavadinimus ir jų kainas. Taip pat įteisinta specializuotų tabako gaminių parduotuvių ir skyrių veikla. Kaip šiems pokyčiams ruošiasi prekybininkai ir kokie sprendimai naudojami užsienio šalyse, kuriose tokia tvarka jau galioja?
Panašūs draudimai taikomi ir kitose šalyse
Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) laikinoji direktorė Gražina Belian sako, kad Lietuva nėra pirmoji šalis, kurioje bus draudžiama prekybos vietose eksponuoti tabako gaminius. Panašus reguliavimas taikomas Danijoje, Norvegijoje, Suomijoje, Islandijoje, Slovėnijoje, Kroatijoje, Sakartvele, Naujojoje Zelandijoje ir kitose šalyse.
„Jose tabako gaminiai prekybos vietose neeksponuojami, o tik informuojama, kad ten jie parduodami. Pirkėjams paprastai pateikiamas sąrašas tabako gaminių, kuriuos jie gali įsigyti. Taip pat primenama, kad pardavėjas gali pareikalauti perkančiojo asmens dokumento“, – sako G. Belian.
NTAKD atstovė pažymi, kad nuo 2025 m. pradžios įsigaliosiančiuose įstatymo pakeitimuose nustatyti tik bendrieji tabako gaminių ir su tabaku susijusių gaminių informacijos mažmeninės prekybos vietose pateikimo reikalavimai. Taigi prekybininkams leidžiama patiems pasirinkti priemones ir būdus, kuriais jie galėtų tinkamai įgyvendinti tabako gaminių pardavimo reikalavimus.
„Prekybininkai gali nuspręsti atitinkamai pritaikyti naudojamą įrangą, įsirengti automatizuotus sprendimus, paprasčiausiai uždengti pakuotes ar tabako gaminius laikyti po prekystaliu“, – teigia G. Belian.
Išaugo susidomėjimas automatizuotais sprendimais
Lietuvos prekybos įmonių asociacijos direktorė Rūta Vainienė sako, kad laiko pasiruošti naujajai tvarkai prekybininkai dar turi, tačiau kai kurie prekybos tinklai jau imasi veiksmų.
„Keli didieji prekybos tinklai Lietuvoje jau testuoja automatizuotus sprendimus arba ruošiasi tabako gaminių pardavimo per aparatus bandymams. Mažesni prekybininkai, tikėtina, pasirinks paprastesnius sprendimus – laikys tabako gaminius nematomoje vietose – pavyzdžiui, po prekystaliu. Intensyvesni pasiruošimo darbai turėtų prasidėti kitąmet. Pasirenkamos priemonės bus skirtingos, tačiau tikrai bus laikomasi visų tabako ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo reikalavimų“, – sako R. Vainienė.
Tai, kad prekybininkai jau pradėjo ruoštis įstatymo pakeitimams, pastebi ir prekybos technologijų bendrovės „StrongPoint“ vadovas Rimantas Mažulis. Anot jo, pastaruoju metu jaučiamas išaugęs susidomėjimas sprendimais, tabako gaminių prekybos automatizavimui.
„Vienas didysis prekybininkas Lietuvoje jau kurį laiką keliose savo parduotuvėse testuoja mūsų spendimą „Vensafe“. Dar vienas didelis prekybos tinklas bandymus planuoja pradėti greitu metu. Ši technologija yra plačiai naudojama Švedijoje, Norvegijoje, taip pat aktyviai diegiama Vokietijos, Belgijos, Didžiosios Britanijos, Estijos parduotuvėse ir padeda atitikti vis griežtėjančius tabako gaminių prekybos reikalavimus automatizuojant procesus bei mažinti veiklos kaštus“, – sako R. Mažulis.
Kontrolę užtikrinti padeda ir dirbtinis intelektas
R. Mažulis pasakoja, kad naudojant „Vensafe“ sprendimą pirkėjai tabako gaminius iš pateikiamo sąrašo išsirenka bei už juos atsiskaito įprastose arba savitarnos kasose, kur gauna specialų kvitą su brūkšniniu kodu. Įsigyti gaminiai išduodami kodą nuskaičius specialiame įrenginyje, kuris paprastai įrengiamas už kasų. Tokiu būdu specializuotą tabako skyrių parduotuvėse pakeičia automatizuotas įrenginys. Galimas ir toks sprendimas, kai tabako gaminius pirkėjai išsirenka prekybos salėje įrengtuose infokioskuose, o kvitą su brūkšniniu kodu pateikia darbuotojui kasoje, kuris ir išduoda įsigytus gaminius.
„Visgi matyt didžiausia naujovė yra ta, kad toks sprendimas įgalina prekybą tabako gaminiais savitarnos kasose. Pirkėjo amžių tokiu atveju patvirtina arba parduotuvės darbuotojas, arba – integravus specialią amžiaus nustatymo sistemą – dirbtinis intelektas. Toks sprendimas jau yra taikomas Didžiosios Britanijos ir Estijos parduotuvėse. Sistema yra labai patikima ir užtikrina, kad tabako gaminiai nebūtų parduodami jaunesniems, nei įstatymuose numatyta, asmenims. Jei dirbtinis intelektas nustato, kad žmogus neatitinka numatyto amžiaus cenzo, papildomą patikrinimą atlieka darbuotojas“, – pasakoja R. Mažulis.
„StrongPoint“ skaičiavimais, prekybos tabako gaminiais automatizavimo sprendimas parduotuvės darbuotojų darbo laiko sąnaudas per metus vidutiniškai sumažina 4000 val. Dėl to, R. Mažulio manymu, tokie įrenginiai anksčiau ar vėliau atsiras ir Lietuvos parduotuvėse.
Šią savaitę svarbios Lietuvos įmonės ir organizacijos patiria dideles DDoS atakas. NATO viršūnių susitikimą priešai jau pradėjo – sako šiandien...
Naujausiame, 2022 m. Europos patentų indekse, paskelbtame Europos patentų tarnybos (EPT), Lietuva užima 24 vietą iš 39 Europos valstybių, kurios...
Siekdamas veikti tvariau kiekviename žingsnyje, prekybos tinklas „Lidl“ prekių gabenimui pradėjo naudoti biometanu varomus vilkikus. Ekspertai teigia, kad tokiu būdu...
Pirmąjį šių metų ketvirtį Lietuvoje veikiantys startuoliai sumokėjo 82 mln. eurų mokesčių – 40 proc. daugiau nei prieš metus ir...
Lietuvos RegTech startuolis AMLYZE, kuriantis FinTech, neobankams ir kriptovaliutų įmonėms skirtus pinigų plovimo prevencijos sprendimus, sėkmingai užbaigė 1 mln. eurų...
„Leafood“ – nauja, įdomu ir dar nepatirta. Įmonės vizija – aprūpinti vartotojus maistingiausiais ir sveikiausiais lapiniais žalumynais, kad būtų užtikrinta...
NUMAI – pirmasis nepriklausomas „Nuomokis ir pirk“ paslaugos teikėjas Europos sąjungoje. Suteikdami žmonėms galimybę greičiau įsikelti į savo namus, per...
“Youtube” platformoje benaršantiems, Aivaro Milašausko pavardė tikrai girdėta. „Mano gyvenimas sukasi aplink įvairias naujas patirtis. O tas patirtis susirinkti ir...
„Town Projects“ – nekilnojamojo turto (NT) projektų valdymo ir įgyvendinimo paslaugas teikianti įmonė, sėkmingai atstovaujanti klientų interesus, bendraujant su tiekėjais,...
„Daugelyje šalių vis dar galima sutikti nemažai nesąžiningų naudotų automobilių pardavėjų, vadinamųjų „perekupų“. Pagrindinis mūsų veiklos tikslas – padėti pirkėjams...
Suprasdami visą “OpenAI” kalbos modelio “ChatGPT” potencialą, daugelis naudotojų jau pradėjo plėsti savo klientų aptarnavimo paslaugas arba kurti naujus verslus...
Prieš pandemiją buvo prognozuojama, kad mobiliųjų programėlių kūrimas iki 2023 m. atneš 935 mlrd. dolerių pajamų. Pandemija pagreitina šį procesą...
Prekyba vaikiškais drabužiais yra viena iš paklausiausių mažmeninės prekybos sričių. Norint prekiauti šiuo asortimentu, nereikia licencijos, o sandėliavimui nereikia jokių...
Plaukų šalinimas lazeriu – vis labiau populiarėjanti grožio verslo sritis. Šiuo metu tai viena patikimiausių ir pelningiausių sričių. Štai kodėl:...
Norėdami atidaryti batų ar drabužių parduotuvę, daugelis žmonių klaidingai mano, kad jiems reikia išsinuomoti prekybos vietą, samdyti darbuotojus ir nusipirkti...