Paskelbta
7 mėnesiai prieš-
By
LukasMarius Gudauskas, didžiausios Lietuvoje sulčių, nektarų ir vaisių gėrimų gamintojos „Eckes-Granini Baltic“ vadovas
Pasaulinės vaisių sulčių rinkos vertė 2023 m. pasiekė 153,8 mlrd. JAV dolerių, skelbia rinkos tyrimų įmonė „IMARC Group“. Ekspertų teigimu, maisto produktų rinkos augimą ir toliau skatina sveikatingumo tendencijos, gamintojų diegiamos inovacijos ir, žinoma, didėjančios vartotojų pajamos. Vis dėlto, sulčių gamintojai nėra tokie optimistiški: naujų iššūkių kelia pasaulyje įsibėgėjanti apelsinų krizė, o Lietuvos atžvilgiu – ir mažėjanti pirkėjų auditorija.
Situacija sulčių rinkoje
Nepaisant pastaraisiais metais verslui kilusių iššūkių, koronaviruso pandemijos ir Rusijos sukelto karto Ukrainoje pasekmių, Lietuvoje sulčių, nektarų ir sulčių gėrimų pardavimai kurį laiką buvo stabilūs. Vis dėlto, 2023-ieji sulčių gamintojams buvo mažiau palankūs.
Mažėjančią sulčių paklausą nulėmė ne tik infliacija, bet ir besikeičiantys vartojimo įpročiai. Stebint rinkos tendencijas, optimizmą ir toliau gesina nauji iššūkiai, apie kuriuos įprasta kalbėti skirtingose temose – klimato kaita ir mažėjantis šalies gyventojų gimstamumas.
Ar užteksime apelsinų?
Vienas didžiausių šio laikmečio iššūkių yra klimato kaita ir jos padariniai. Sulčių gamintojų atžvilgiu, didžiausią įtaką klimato kaita daro vaisių derliui, tiksliau, jo dydžiui ir kokybei. Viena svarbiausių apelsinų tiekėjų Europai laikoma Brazilija, užimanti 70 proc. pasaulinės apelsinų sulčių rinkos, jau kelerius metus priskina vis mažiau apelsinų.
Kitos stambios apelsinų eksportuotojos, kaip Ispanija ar Floridos valstija (JAV), taip pat negali patenkinti augančio apelsinų poreikio – klimato kaitos sukelti kataklizmai pasireiškia ir šiose šalyse uraganais, sausromis ir kitomis vaismedžiams nepalankiomis sąlygomis.
Negana to, prie drastiško apelsinų derliaus mažėjimo prisideda ir nauja citrusinių vaisių bakterinė liga „Huabglongbing“ (liet. geltono drakono liga), kurios pažeisti apelsinmedžiai tiesiog numeta nesunokusius apelsinus, o patys per kelerius metus nunyksta. Paradoksalu – intensyvios ūkinės veiklos įsukta klimato kaita pati šiuo metu kelia grėsmę bet kokiam tolesniam ūkininkavimui.
Dėl vis mažesnio priskinamo apelsinų derliaus ne tik mažėja sulčių gamintojams reikalingų žaliavų, bet ir kyla jų kaina – vien apelsinų sulčių koncentratas per pastaruosius metus pabrango beveik dvigubai. Ką tai reiškia sulčių gamintojams bei vartotojams, ko gero, įvardinti nereikia.
Daugelis sulčių gamintojų, turėję ilgalaikius kontraktus su apelsinų augintojais ar apelsinų sulčių koncentrato tiekėjais, jau susidūrė su kainų šoku bei apelsinų sulčių koncentrato stygiumi.
Savo ruožtu, gamintojai nuolat balansuoja tarp brangstančių žaliavų bei energetinių išteklių, o sulčių gamintojai nėra jokia išimtis. Todėl šiais metais gamybos efektyvinimas išliks prioritetu ir „Eckes-Granini Baltic“. Šiuo metu planuojame įsirengti nuosavą 500 kilovatų saulės elektrinę ant gamyklos pastatų stogų, investuojame ir į nuosavus vandens valymo įrenginius. Šios investicijos taip pat reikšmingos ir įgyvendinant tvarumo strategiją.
Pirkėjai „balsuoja“ pinigine
Dėl kylančių sulčių kainų vartotojai, tikėtina, gali pradėti dažniau rinktis pigesnius produktus – vietoj šimtaprocentinių vaisių sulčių dairytis į nektarus ir vaisių gėrimus.
Vis dėlto, didesniu iššūkiu netrukus taps ne ekonominių sąlygų diktuojamas pragyvenimo lygis ir svyruojanti perkamoji galia, bet pačių pirkėjų skaičiaus mažėjimas. Valstybės duomenų agentūros duomenimis, Lietuvos gimstamumo rodiklis yra susitraukęs iki 7,8 vienam tūkstančiui gyventojų (2022 m.), kai vos prieš dešimtmetį jis siekė 10.
Kol ekonomistai skaičiuoja, kokios bus dabartinio jaunimo pensijos šiam sulaukus senatvės, gamintojams kur kas didesnis galvosūkis – kiek gaminsime ateityje, kad apsimokėtų įjungti gamybos liniją.
Suprantame, kad sultys, nektarai ir sulčių gėrimai nėra pirmos būtinybės prekė, tačiau diegiant inovacijas, pereinant prie tvariai užaugintų vaisių žaliavos norisi tikėti, kad visa tai darome ne veltui. Juo labiau, kad sultys išlieka vienu dažniausiai vartojamų gėrimų ne tik Lietuvoje, bet ir pasaulyje.
M. Gudauskas: Nuosavas saulės elektrinių parkas ir mažinamas poveikis aplinkai – „Eckes-Granini Baltic“ pristato tvarumo tikslus 2024 metams
Europos sulčių gamintojos tvarumo pažangos ataskaitoje – dėmesys ir pasiekimams Lietuvoje
Klimato kaita – ne tik ekstremalūs karščiai, bet ir kylančios maisto produktų kainos
Lietuvos gamintojai aktyviai pereina prie nuosavos elektros energijos gamybos
„Eckes-Granini Baltic“: augant gamybai pavyko sumažinti CO₂ emisijas, tenkančias vienam pagamintos produkcijos litrui
Sulčių gamybos lyderė „Eckes-Granini Baltic“: ar ateityje galėsime gerti sultis, priklauso nuo bičių ir biologinės įvairovės
Jau nuo kitų metų gegužės 1 d. prekybos veiklos Lietuvoje nebus galima vykdyti be naujus techninius reikalavimus atitinkančių kasos aparatų....
„Bitė Lietuva“ pradeda teikti dirbtinio intelekto sprendimams pritaikytas virtualios debesijos paslaugas. Vienas pažangiausių debesijos sprendimų rinkoje „BITĖ Cloud“ atlieps bet...
Automobilių duomenų įmonė „carVertical“ atliko tyrimą, kurio metu siekė išsiaiškinti, kiek mėnesių reikia dirbti vidutiniam šalies gyventojui, norint įsigyti automobilį...
Norinčiam augti verslui gali kilti išties nemažai iššūkių ir klausimų, todėl Lietuvos regionų verslininkai palaikymo, žinių ir įkvėpimo semiasi bendraminčių...
Povilas Emilis Čėsna, „Green Genius“ Didmeninės prekybos skyriaus vadovas Baltijos ir Šiaurės šalyse reikšmingai auga investicijos į žaliosios energijos projektus,...
Apie kriptovaliutų mokėjimus tikrai esate girdėję, o tai šiandien ypač aktyviai naudojama ir verslo sektoriuje. Įmonės „CoinGate” bendraįkūrėjas Dmitrijus Borisenka...
Visą gyvenimą meilę maistui ir įvairių skanumynų gaminimui jautusi Sandra Riepšienė, prieš 13 metų nusprendė pabandyti įgyvendinti svajonę ir kartu...
Įvairūs dirbtinio intelekto įrankiai šiandien vis aktyviau naudojami įvairių organizacijų ir specialistų, siekiant pagreitinti, efektyvinti įvairius darbo procesus. Visgi, netrūksta ...
Globaliame verslo pasaulyje, vienas iš svarbiausių uždavinių yra suvaldyti saugumą ir galimas kibernetinių atakų rizikas, kurios gali padaryti neišmatuojamos žalos...
Dar gyvendama Danijoje, jauna marketingo specialistė Kotryna Kurt atrado tuo metu sparčiai populiarėjančią Linkedin platformą. Tuo metu tai padėjo jai...