Verslas
Maži, bet svarbūs: neįvertinti mokymų organizavimo aspektai, galintys kainuoti brangiai. Pasikeitimai, iššūkiai, tendencijos
Paskelbta
10 mėnesių prieš-
By
LukasŠiandieniniame sparčiai besikeičiančiame gyvenime, organizacijų vadovų ir jų komandų nuolatinis mokymasis tampa vis labiau gyvybiškai svarbus, siekiant išlaikyti konkurencingumą. Mokymų organizatoriai susiduria su daugybe organizacijų iššūkių, tokių kaip tikslų ir poreikių mokymams nustatymas, organizacinių ir finansinių aspektų derinimas, ar reputacija–patirtimi dalijasi Academia Dominorum direktorė, vadovaujanti partnerė Vilma Butrimaitė-Mikšionė.
Mokymų formato pokytis
„Pastaraisiais metais mokymosi formatas ir turinys tapo svarbiausiomis sritimis, kuriose pastebimas ryškus pokytis. Nuo tradicinių kontaktinių mokymų iki nuotolinių ir hibridinių formų, organizacijos priverstos prisitaikyti prie kintančių sąlygų ir poreikių. Tačiau net ir su šiomis naujomis technologijomis, kontaktiniai mokymai išlieka nepakeičiamu būdu stiprinti komandos bendradarbiavimą ir komandinio darbo stiprinimą. Kai tik atsirado galimybės, organizacijos grįžo prie kontaktinių mokymų, nors didelė dalis mokymų taip ir liko prie nuotolinio formato.
Pagrindinės priežastys, kodėl ne tik verslas, bet ir viešasis sektorius renkasi nuotolinius mokymus, yra kaina, patogumas ir organizaciniai aspektai. Nors nuotoliniai ir hibridiniai mokymai vis dar populiarūs, kontaktiniai mokymai vis dar turi daug savo pranašumų ir privalumų, o kai kurių temų, tiesiog nerekomenduojama turėti nuotoliu, nes norimo rezultato nepavyks pasiekti. Komandų stiprinimo, bendradarbiavimo, bendravimo – tai temos, kurios rekomenduojamos organizuoti tik kontaktiniu būdu. Pastarieji mokymai suteikia galimybę darbuotojams tiesiogiai bendrauti su lektoriumi ir tarpusavyje su kolegomis, o tai didina mokymosi efektyvumą ir komandinį darbą“ – savo nuomone dalijasi pašnekovė.
Mokymų turinio kaita
Mokymų turinys taip pat patyrė transformaciją. Dabar dalyviai ne tik siekia įgyti teorinių žinių, bet ir praktinių įgūdžių, kuriuos gali išbandyti ir pritaikyti darbo aplinkoje. Šiuo metu praktinės užduotys, interaktyvumas ir žaidimai suaugusiems užima svarbiausią vietą mokymų metu, skatinant aktyvų mokymosi procesą.
Pasak Academia Dominorum vadovės, mokymams keliamas lūkestis, kad mokymai suteiktų darbuotojams ne tik teorinių, bet ir praktinių žinių bei įgūdžių, kuriuos jie galėtų išmėginti mokymosi metu ir taikyti darbo aplinkoje. Praktinės užduotys, interaktyvumas, įvairūs žaidimai, skirti suaugusiems, vis daugiau užima viso laiko. Patirtis rodo, kad pakanka dvidešimt procentų skirti teorijai, ir likusią dalį rekomenduojama skirti praktiniams užsiėmimams. Dalyviai nori čia ir dabar gautą teoriją išbandyti kaip tai veikia, ar pavyksta, ir būti užtikrintais, kad tai galės pritaikyti darbo vietoje“ – priduria įmonės vadovaujanti partnerė Vilma.
Lektoriaus svarba
„Lektorius yra viena iš svarbiausių sėkmingo mokymosi proceso grandžių ir vaidina bene svarbiausią vaidmenį mokymuose, kuris ne tik perteikia žinias, bet ir skatina kritinį mąstymą, aktyvų dalyvių įsitraukimą, pasitikėjimo bei sąveikos kūrimą tarp dalyvių. Lektorius turi ne tik giliai išmanyti savo sritį, bet gebėti įtraukti auditoriją, perteikti aiškiai bei suprantamai žinias, bet ir sukurti aplinką, kurioje dalyviai galėtų saugiai jaustis, diskutuoti, užduoti klausimus. Tačiau jo vaidmuo taip pat nuolat kinta. Lektorius nuolat turi ne tik gilinti žinias savo srities klausimais, bet ir turi būti komunikacijos meistras, kuriantis saugią, skatinančią diskusijas aplinką. Ir būtina pabrėžti, kad šių dienų lektorius nebe tik perduoda žinias, skaito paskaitas, bet ir tampa fasilitatoriumi, moderatoriumi, kuris skatina diskusijas, provokuoja, atreaguoja, malšina, aktyviai klausosi, įtraukia dalyvius ir t.t.
Taip pat lektorius turi užtikrinti ne tik žinių perdavimą, bet ir teikti bei prašyti grįžtamojo ryšio. Po mokymų tai yra neatsiejama dalis. Bendradarbiavimas su kompetentingu lektoriumi suteikia galimybę ne tik mokytis, bet ir kurti bendruomenę, kurioje vertinamas kiekvieno indėlis ir kurioje kuriamas naudingas bei efektyvus mokymosi procesas.
Mokymų vietos svarba
„Mokymams skirta vieta taip pat turi įtakos mokymosi efektyvumui. Dalyvių apklausos rodo, kad tinkamai parinkta mokymosi vieta sukuria pusę visų mokymų vertės. Tad renkantis mokymosi vietą, rekomenduojama atsižvelgti į keletą aspektų – aplinką, patogumą, mokymuisi skirtą įrangą bei priemones. Tai tik baziniai dalykai, kurie turėtų būti numatyti. Mokymai su tinkamai parinkta vieta, tampa ne tik ugdymosi forma, bet ir galimybe darbuotojams labiau stiprinti ryšį, neformaliai bendrauti bei skatinti bendradarbiavimą. Po mokymų, komandai pratęsti diskusiją prie vakarienės stalo, prie židinio ar laužo, vaikštinėjant miško takais, jau nieko nestebina. Nes taip tęsiamas komandos narių susipažinimas vieniems su kitais. Kitaip tariant, stiprėja ryšys tarp kolegų, atsiranda galimybė geriau pažinti vieniems kitus“- sako V. Butrimaitė-Mikšionė.
Iššūkiai, su kuriais susiduria organizacijos, planuojant mokymus
Organizacijos, kurios planuoja mokymus, susiduria su keletu iššūkių. Vienas iš jų – tikslų ir poreikių nusistatymas. Labai svarbu aiškiai apibrėžti mokymosi tikslus, kokio rezultato tikitės, ir žinoma atsižvelgti į dalyvių poreikius. Tam, kad organizacijos darbuotojai pasiektų keliamus tikslus, jie turi turėti arba susiformuoti specifines asmenines savybes. Tas, kurios padėtų įgauti ir realizuoti profesinę patirtį, didintų atsparumą negatyviam aplinkos poveikiui. Nuo to, kaip sudėlioti organizacijos sisteminiai bei minkštieji sprendimai, priklauso ne tik darbuotojų produktyvumas, efektyvumas, bet ir organizacijos tikslų įgyvendinimas. Ir vienas iš būdų sužinoti, kuo gyvena jūsų organizacija, atlikti organizacijos mikroklimato diagnostiką – tai tyrimas, kuris apima organizacijos mikroklimato vertinimą, rezultatus, rekomendacijų bei mokymų plano sudarymą. Andrius Janiukštis, Academia Dominorum bendraturtis ir treneris sako, kad organizacijos mikroklimatas yra svarbus tuo, kad šis reiškinys turi didelę reikšmę organizacijos darbuotojų elgesiui, veiklai bei pačios organizacijos rezultatams. Kaip organizacijos individualių charakteristikų visuma, mikroklimatas susijęs su darbuotojų nuostatomis, vertybėmis bei suvokimu apie pačią organizaciją. Moksliniai atlikti tyrimai rodo, kad teigiamas organizacijos mikroklimatas didina darbuotojų pasitenkinimą darbu, teigiamai veikia darbuotojo jauseną darbo aplinkoje, veiklos rezultatus ir darbuotojų tarpusavio sąveiką (Rimbayana, Erari ir Aisyah, 2022), (Afe ir kt., 2019), (Osmani ir kt., 2022). Taip pat, teigiamas mikroklimatas didina darbuotojų įsipareigojimą organizacijai, profesinį įsitraukimą, motyvaciją, mažina polinkį keisti darbo vietą (Xu, Wang ir Suntrayuth, 2022), (Kasman, Erari ir Aisyah, 2022). Todėl šis tyrimas padeda suprasti kokia tuo metu organizacijos mikroklimato būklė bei kurias mikroklimato sritis verta tobulinti siekiant gerinti darbo aplinką ir siekti rezultatų.
Taip pat mokymų poreikio nustatymui galimi ir kiti būdai – įvairios anketos, metiniai pokalbiai. Kalbant apie metinį pokalbį – tai puikus įrankis su darbuotoju pasikalbėti ir sužinoti jo lūkestį apie tobulėjimo galimybes, kompetencijų auginimą ir tuo pačiu, kas galėtų padėti siekti organizacijos tikslų.
„Taip pat organizacijos susiduria ir su organizaciniais iššūkiais. Labai aiškiai reikia žinoti, kurioms temoms tinka nuotolinis mokymų formatas, o kurioms temoms tinka tik kontaktinis mokymosi būdas. Tinkamai parinkta vieta mokymams, taip pat reikalauja kompetencijų, nes reikia vertinti daug aspektų, pradedant dalyvių skaičiumi, maitinimo galimybėmis, konferencijų salių dydžiu, ir baigiant darbotvarkės sudarymu. Neįvertinus mažų, bet svarbių detalių, organizacija gali turėti ir finansinių iššūkių.
Paprastai, mokymų organizavimui įmonės paskiria tą darbuotoją, kuris ne visada turi tam reikalingų kompetencijų. Tad palikite šį darbą savo srities profesionalams, nes itin svarbu užtikrinti kokybiškai suorganizuotus mokymus, kurie atitiktų ne tik dalyvių lūkesčius, bet ir užtikrinti, kad finansinės išlaidos virstų dalyvių praktinėmis žiniomis, kurios bus naudojamos ir taikomos darbo vietose.
Visuomenės ir verslo pasaulis nuolat kinta, ir mokymai turi būti pritaikyti prie šių nuolat besikeičiančių sąlygų. Tik kokybiški, įdomūs ir jums pritaikyti mokymai gali padėti organizacijoms išlikti konkurencingomis ir pasiekti bendrų rezultatų”- sako Vilma.