Paskelbta
12 mėnesių prieš-
Komentaro autorius siuntų pristatymo ir transportavimo paslaugas teikiančios bendrovės „Smartpost Itella“ vadovas Baltijos šalims Gediminas Mickus
Kai pasaulį sujaukė koronaviruso pandemija, paaiškėjo, kad galime gyventi švariau. Žinoma, tai nulėmė pandemijos iššaukti ribojimai – kasdienis gyvenimas buvo apribotas, dauguma sektorių veikė arba smarkiai mažesniais pajėgumais arba neveikė iš viso. Paskaičiuota, kad 2020 m. balandžio mėnesį šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisija sumažėjo 17 proc. palyginti su 2019 m. balandžiu. Sumažėjimas fiksuotas kaip tik tuo metu, kai daugumą pasaulio šalių kaustė karantinai. Visgi šylančio klimato padariniai ir toliau kelia didelę grėsmę. Lyderystę, kovojant su klimato kaita, turi būti pasiruošę ir verslai, ir vartotojai.
Verslas turi veikti tvariais principais
Norint pasiekti apčiuopiamų rezultatų, labai svarbu, kad iki 2030 m. įmonės bent perpus sumažintų išmetamų teršalų kiekį, o 2050 m. jų veikla apskritai taptų neutrali klimatui. Būdami „Posti“ grupės dalimi, esame įsipareigoję iki 2040 m. sumažinti išmetamų teršalų kiekį iki nulio. Tai reiškia, kad sumažinsime bent 90 procentų visų šiltnamio efektą sukeliančių dujų, kurias net netiesiogiai sukelia mūsų veikla. Likę 10 procentų, kurių mes negalime kontroliuoti, bus visam laikui pašalinti iš atmosferos.
Taip pat planuojame sumažinti savo veiklos išmetamų teršalų kiekį iki nulio – tai apima ir netiesiogines emisijas, kurias sukelia, pavyzdžiui, darbuotojų komandiruotės ar perkami produktai. Likusios emisijos yra emisijos, kurių išvengti neįmanoma, tačiau įsipareigojame jas pašalinti visam laikui iš atmosferos. Jau yra būdų, kaip jas pašalinti, vienas jų – anglies dioksido laidojimas jūros dugne.
Be to, „Posti“ buvo pirmoji logistikos įmonė pasaulyje, kurios grynasis nulinis tikslas buvo patvirtintas iniciatyvos „Science Based Targets“ kaip atitinkantis klimato mokslą. Patvirtintas grynasis nulinis tikslas įmonei – tai lyg Paryžiaus susitarimas vyriausybei dėl klimato kaitos mažinimo, o „Posti“ yra įsipareigojusi pasiekti tikslus dešimčia metų anksčiau, nei reikalaujama Paryžiaus susitarime. Logistikos srityje tokie klimato mokslu pagrįsti ir patvirtinti tikslai yra itin reti, tačiau tikimės, kad kitos įmonės paseks šiuo pavyzdžiu.
Ar vartotojai pasiruošę mokėti daugiau?
Tvarumo skatinimas versle kol kas dar nebūtinai reiškia ir didesnį vartotojų dėmesį. Mūsų bendrovės atlikta apklausa rodo, kad pirkėjai nėra pasiruošę mokėti šiek tiek daugiau už siuntos pristatymą vien dėl to, kad ją pristato tvarus verslas. Mokėti daugiau būtų pasiruošę tik 21 proc.
lietuvių, 22 proc. estų ir 33 proc. latvių. Tai mūsų neatbaido nuo noro tapti klimatui neutraliu, o ir yra ne vienas tvarus būdas, leidžiantis veikti švariau ir taip mažiau kenkti planetai.
Klientų nuomonė mums labai svarbi, mes kaip verslas nuolat ieškome tvaresnių veiklos būdų, kurie nepakenktų galutiniam vartotojui – t.y. nedidintų paslaugų kainų. Mes jau naudojame ekologiškesnį kurą, maršruto optimizavimo programėlę bei elektrinius mikroautobusus visose Baltijos šalyse, kur tai daryti leidžia infrastruktūra. Negana to, automatizuojame siuntų rūšiavimo ir pristatymo sistemas. Verslas, nepriklausomai nuo veiklos srities, gali rasti būdų, kaip kasdieniuose procesuose pritaikyti tvaresnius sprendimus.
Globalinio virimo era su per mažai ambicijų
Kad noras ir veiksmai tausoti aplinką privalo būti kur kas ambicingesni, įrodo ir pastarojo laikotarpio įvykiai. Praėjusi vasara vėl buvo pilna prastų naujienų – pasaulį siaubiančios stichijos, liepos mėnuo fiksuotas kaip karščiausias per 120 tūkst. metų, o Jungtinių Tautų generalinis sekretorius grėsmingai paskelbė: „Globalinio atšilimo era baigėsi, prasidėjo globalinio virimo era”. Europos Sąjunga, o tai reiškia, kad ir Lietuva, yra išsikėlusi tikslą iki 2050 metų tapti neutralia klimatui Bendrija, o iki 2030 m. sumažinti išmetamą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį bent 55 proc. Tačiau kai kurie klimato ekspertai sako, kad tokie tikslai neambicingi, o Jungtinės Tautos pavojaus varpais skambina sakydamos, kad laiko stabdyti katastrofiškas klimato kaitos pasekmes darosi vis mažiau.
Dėl šiltnamio dujų prastėjantys klimato kaitos rodikliai daro poveikį visam pasauliui, taip pat ir Lietuvai. Pavyzdžiui, stichijų padarytos žalos sumos atrodo neįtikėtinai. 2022 m. kiekviena iš dešimties daugiausiai žalos po savęs pasaulyje palikusių stichijų pridarė nuostolių už mažiausiai 3 milijardus dolerių. Nors kartais tokie įvykiai atrodo toli nuo Lietuvos, tačiau pasekmes jaučiame ir mes. Klimato kaita išbalansuoja natūralų gyvūnų ir augalų ritmą, Lietuvoje ima veistis invazinės rūšys, kurios kenkia vietinei florai ir faunai. Dėl šiltėjančio klimato mūsų šalyje po truputį nyksta tradiciniai Lietuvos medžiai – ąžuolai, uosiai, eglės.
Neužsiimkime greenwashingu
Einant šviesesnio rytojaus link labai svarbu atkreipti dėmesį ir į žiedinės ekonomikos bei antrinio panaudojimo principus. Mat dabartinė vartotojiškumo kultūra lemia kai kuriuos sunkiai suprantamus rodiklius. Pavyzdžiui, šiuo metu planetoje jau yra pagaminta tiek drabužių, kad jų užtektų aprengti šešias kitas kartas.
Verslai turi būti visiškai atviri apie savo poveikį aplinkai ir nustoti užsiimti vadinamuoju greenwashingu. Tai žaliasis smegenų plovimas, kai kartu su visuomenėje augančiu susirūpinimu aplinkosauginėmis problemomis, daugėja ir įvairių organizacijų bei įmonių, kurios bando tuo pasinaudoti, pateikdamos save kaip aplinkai draugiškas ir tvarias, tam kad užmaskuotų savo taršią veiklą. Neretai tam tikri raktažodžiai – tvarus, draugiškas gamtai, žalias, ekologiškas – mūsų kasdienybėje nieko nereiškia arba yra tiesiog akių dūmimas. Dėl to labai svarbu atsakingai rinkti žodžius ir komunikuoti.
„Smartpost Itella“ oficialiai pakeitė pavadinimą: tapo „SmartPosti“
Žiemos pavojai: vaistininkė atskleidžia, kas gali sugadinti jūsų maisto papildus ir kosmetiką
„Smartpost Itella“ keičia pavadinimą bei prekės ženklą: nuo 2025 m. taps „SmartPosti“
26 proc. internetu perkančių lietuvių yra gavę apgadintą siuntą: kas padeda sumažinti riziką?
Apsipirkimas internetu karščių metu: kaip apsaugoti savo siuntas?
„Smartpost Itella“ pristato naują paslaugą verslo klientams
„Smartpost Itella“ investuoja 14 mln. eurų į plėtrą Baltijos šalyse
Planetos tarša kelia nerimą verslui: siūlo, kaip elgtis tvariau
Neįtikėtinos siuntos: amerikiečiai per kurjerius siuntė banką, estai – bičių spiečių, o lietuviai – medžius
Išvydę policijos automobilį, išmanųjį greitai nusviedėte sau ant kelių? Deja, Australijoje tokia greita reakcija jau nebeapsaugo nuo baudos. Budri dirbtinio...
Pasiruošimas vasarai Klaipėdos pajūryje įgauna pagreitį. Šiandien Klaipėdos meras Arvydas Vaitkus su specialistais lankė miesto paplūdimius, apžiūrėjo ir įvertino pasirengimo...
Populiariausia Graikijos sala Kreta 2025 m. vasaros sezoną pasitinka kupina ambicingų tikslų. Šiemet salos turizmo sektoriaus atstovai labiausiai orientuosis į...
Velykinis stalas be margučių tikrai neįsivaizduojamas, juk jie yra vienas svarbiausių šios pavasario šventės simbolių. Lengviausia dažyti baltus lukštus, tad...
Iki Velykų likus vos porai dienų daugelis ieško paskutinės minutės idėjų, kaip šiemet marginti kiaušinius, kad jie būtų patys tvirčiausi...
Kasmet pasaulyje pametama arba pavagiama virš 4 mln. išmaniųjų telefonų. Tai reiškia, kad kasdien, net ir švenčių dienomis, beveik 11...
Pavasaris – traumų ir nelaimingų atsitikimų metas. Pasibaigus šaltajam sezonui gyventojai, skubėdami džiaugtis pramogomis ir laisvalaikiu lauke, patiria daugiau sumušimų,...
Artėjant Velykoms, daugelis šeimų ruošiasi jaukioms akimirkoms, spalvingiems margučiams ir šventiniam šurmuliui. Tačiau šis laikotarpis ne visada yra vien džiugi...