Paskelbta
1 metai prieš-
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. Automobilių duomenų įmonė „carVertical“ atliko tyrimą daugiau nei dešimtyje Europos šalių tam, kad nustatytų, kaip skirtingose valstybėse kovojama su ridos klastojimu.
Įstatymai atgrasūs, tačiau neefektyvūs
Lietuvos teisės aktuose už ridos klastojimą tiek fiziniams, tiek juridiniams asmenims numatoma bauda, areštas arba laisvės atėmimas iki 2 metų. Nuo 2023 m. liepos 7 d. suklastota automobilio rida buvo pradėta laikyti nedideliu trūkumu, o praėjus dviems metams po šio sprendimo įsigaliojimo ji bus laikoma kritiniu trūkumu, dėl kurio automobilis taps netinkamu eksploatuoti eisme.
Nors įstatymai ir aiškiai apibrėžia atsakomybę už ridos klastojimą, atgrasančių teismo verdiktų arba sėkmingų precedentų rinkoje vis dar pasigendama. Panaši tendencija vyrauja ir kitose tyrime dalyvavusiose šalyse. LTSA nenori ginti naudotų automobilių pirkėjų
Kaimyninėje Latvijoje privatiems asmenims už automobilio su suklastota rida pardavimą taikoma 100 eurų bauda, o juridiniams – 1 000 eurų. Asmenims, kurie teikė odometro rodmenų klastojimo paslaugas bauda siekia 200 eurų, o įmonėms – 2 000 eurų.
Estija neturi specialiai ridos klastojimui skirtų įstatymų. Ši veikla traktuojama kaip ir bet kuris kitas sukčiavimo atvejis ir gali užtraukti baudą arba kalėjimą iki 3 metų.
8,3 proc. visų Lietuvoje tikrintų automobilių turėjo suklastotą ridą, Estijoje tokių transporto priemonių dalis siekė – 7,8 proc., o Latvijoje – 12,9 proc. Baltijos šalys jau daugybę metų patenka tarp valstybių, kuriose ridos klastojimo atvejų daugiausiai, kas tik įrodo, jog įstatymai čia veikia prastai.
Automobilių duomenų įmonė „carVertical“ nustatė, kad jeigu visi ridos klastojimo atvejai būtų identifikuoti, o visiems kaltininkams būtų pritaikytos hipotetinės 3 000 eurų baudos, Lietuvos biudžetas kasmet pasipildytų apie 66,9 mln. eurų. Ar įmanoma apgauti draudimo bendrovę?
„Baudų surinkimas yra viena, tačiau visai kas kita būtų gerosios praktikos arba precedento sukūrimas. Tikėtina, kad ilgoje perspektyvoje tai padėtų spręsti ridos klastojimo problemą ir įneštų daugiau skaidrumo į skylėtą naudotų automobilių rinką“, – sako M. Buzelis.
Įmonė skaičiuoja, kad Lietuvoje dėl ridos klastojimo šalies vairuotojai bendrai patiria apie 48,5 mln. eurų nuostolių per metus.
Trūksta vieningos sistemos
Nors dauguma valstybių už ridos klastojimą taiko baudas ir net laisvės atėmimą, tačiau įstatymai skiriasi. Prancūzijoje sukčiams gresia laisvės atėmimo bausmė iki 2 metų, Ispanijoje – iki 3,5 metų, Italijoje – iki 3 metų, o Vokietijoje – iki 1 metų. Suklastota rida automobilio kainą Lietuvoje išpučia net ketvirtadaliu
Tiesa, maksimalios bausmės taikomos itin retai ir dažniausiai apsiribojama baudomis. Tačiau net ir griežtos bausmės neatgraso nusikaltėlių nuo ridos klastojimo. Ši tendencija ypač juntama Rytų Europoje, kurioje istoriškai ridos klastojimas daug labiau paplitęs nei Vakarų Europoje dėl mažesnės perkamosios galios, didelio importo ir senesnio automobilių parko.
„Europos Sąjungoje nėra vieningų ridos klastojimo problemą sprendžiančių įstatymų. Vienos šalys į šią problemą žiūri griežčiau, kitos – liberaliau. Vieningi įstatymai ilgainiui prisidėtų prie ridos klastojimo masto sumažėjimo“, – aiškina M. Buzelis.
Sudėtinga nustatyti kaltininką
Nors už ridos klastojimą daugumoje šalių baudžiama griežtai, teisme įrodyti, jog odometro rodmenys buvo tyčia pakoreguoti, sudėtinga. Slovakijoje vienam automobilių pardavėjui už ridos klastojimą 2023 m. buvo skirta 35 tūkst. eurų bauda, tačiau tai išskirtinis atvejis. Lietuvos biudžetas kasmet nepasipildo dešimtimis milijonų už automobilių ridos klastojimą
Vengrijoje 500 tūkst. km ridą pakoregavęs asmuo buvo nubaustas 630 eurų bauda, kuri net neatperka tokį automobilį įsigijusio vairuotojo permokos.
Kaimyninėje Latvijoje per pastaruosius 3 metus už ridos klastojimą nebuvo nubaustas nei vienas asmuo. Jungtinėje Karalystėje užfiksuoti keli atvejai, kai sukčiams buvo skirtos 4-5 tūkst. svarų sterlingų baudos. Visgi, turint omeny, kad regione kasmet suklastojama šimtų tūkstančių automobilių rida, tai tik ledkalnio viršūnė.
Prancūzijoje už ridos klastojimą nubaustas asmuo sulaukė 1 000 eurų baudos ir buvo įkalintas 6 mėnesiams. Tačiau ši 2014-ųjų istorija tik parodo, jog dauguma ridos klastojimu užsiimančių pavienių asmenų ar įmonių jaučiasi nebaudžiami. Tiesa, Prancūzijoje deklaruojama, jog bauda už ridos klastojimą gali siekti iki 300 tūkst. eurų ir tai yra didžiausia bauda, galimai taikoma už tokį nusikaltimą.
Tyrimas atliktas 12-oje šalių. „carVertical“ duomenų analitikai išanalizavo klientų įsigytas automobilių istorijos ataskaitas, kad nustatytų suklastotos ridos mastą skirtingose šalyse bei apžvelgė tose šalyse taikomus ridos klastojimo įstatymus. Tai leido nustatyti, kiek pinigų dėl ridos klastojimo praranda konkreti šalis ir kokius finansinius nuostolius ši problema atneša automobilių pirkėjams. Apdorodama milijonus transporto priemonių ataskaitų, įmonė gali įvertinti naudotų automobilių rinkos tendencijas, pateikti įžvalgas ir prognozes.
Pričiupti statybininkai, galimai suklastoję statybų draudimo sutartį ir garantinį raštą
Automobilį su suklastota rida Lietuvoje įsigiję vairuotojai vidutiniškai permoka už jį penktadaliu
Nuo liepos įsigalios svarbus pakeitimas: dalis vairuotojų nebegalės naudotis savo automobiliais, tačiau ką jiems daryti – vis dar neaišku
Vairuotojams derėtų susirūpinti: dalis automobilių Lietuvoje gali turėti gamyklinių trūkumų
Dažniausiai apgadinami automobiliai Lietuvoje: tyrimas parodė, kad ieškantys naudoto „Porsche“ turėtų būti itin atsargūs
Dažniausiai vagiamos automobilių dalys – sužinokite, ar jūsų automobilis saugus
Kas keisis automobilių rinkoje 2025-aisiais? Sužinokite, ką tai reiškia pirkėjams
Tyrimas: Lietuvoje į eismo įvykius rečiausiai patenka žali automobiliai
Po gražiu kiautu – sudužusi gelda: kaip išvengti prastos būklės automobilio?
Į biudžetą – 100 mln. eurų mokesčių: daugiausiai mokesčių sumokėję technologijų sektoriaus lyderiai – „Vinted“, „Wargaming“ ir „Nord Security“
Pietų Ispanijos pakrantė, kurioje saulė šviečia daugiau nei 300 dienų per metus – tai ne tik rojaus kampelis atostogoms, bet...
Jensen Huang, „Nvidia“ generalinis direktorius, pardavė 100 000 akcijų už 14,4 mln. USD pagal savo 865 mln. USD vertės akcijų...
Pasaulyje, kuriame skaitmeninis gyvenimas juda braukimų ir paspaudimų greičiu, vienas Bengalūro startuolis orientuojasi į kažką žmogiškesnio: jūsų balsą. Pristatome „Ringg...
„Meta“ investuoja 14,3 mlrd. USD į „Scale AI“, pritraukdama startuolio generalinį direktorių Alexandr Wang, kad šis padėtų bendrovės dirbtinio intelekto...
Naujuoju daugiau nei 120 technologijų sektoriaus bendrovių vienijančios Lietuvos startuolių asociacijos „Unicorns Lithuania“ valdybos pirmininku išrinktas Mantas Katinas, „Wargaming Vilnius“...
Vasara – ne tik atostogų metas, bet ir iššūkių sezonas darbdaviams. Vieni darbuotojai ilsisi, kiti – priima sprendimus keisti darbą....
Įspūdingos Gizos piramidės, dirbtinės palmės formos salos Dubajuje, 828 metrų aukščio „Burj Khalifa“ dangoraižis – tūkstančius metų pasaulis žavisi inžinerijos...
Kad ir kur dirbtumėte – biure ar namuose – darbo stalas dažnai tampa tarsi magnetas, traukiantis popierius, puodelius, laidus, užrašus...
Daugelis esame girdėję patarimų, kaip apsisaugoti nuo įžūlių sukčių ir piktavalių internete, tačiau, nepaisant visų prevencinių priemonių, kibernetinių nusikaltėlių aukų...
Besikeičiantis klimatas ir ilgesni šiltojo sezono laikotarpiai Lietuvoje verčia permąstyti namų komforto standartus. Oro kondicionierius jau nebėra prabangos prekė –...