Sekite naujienas

Dirbtinis intelektas

Dirbtinis intelektas mokykloje: kam su juo kovoti, jei galime išnaudoti?

Paskelbta

-

Mūsų pasaulis yra ankstyvojoje technologinės revoliucijos stadijoje. Prognozuojama, kad dirbtinis intelektas (DI), kurį įgalina tokie didžiuliai generatyvinės kalbos modeliai kaip „ChatGPT“, pakeis beveik visas visuomenės gyvenimo sritis. Nuo verslo, vartotojų elgsenos iki švietimo – dirbtinis intelektas pakeis mūsų darbo, mokymosi ir tarpusavio bendravimo taisykles. Dalijamės patarimais ir įžvalgomis, kaip dirbtinio intelekto įrankiai gali praversti mokymosi procese.

Neignoruokime dirbtinio intelekto – išnaudokime jį

Reklama:

Kalbant apie DI švietimo ir mokslo srityje, pernelyg dažnai dėmesys sutelkiamas į dirbtinio intelekto problemas – akcentuojama tai, jog jis leidžia mokiniams sukčiauti ir gali sumažinti moksleivių indėlio į mokymąsi vertę. Toks požiūris ignoruoja didžiules galimybes, kurias dirbtinis intelektas gali suteikti švietimui.

Itin dažnai mokiniai ir studentai pasitelkia dirbtinio intelekto įrankius rašant rašto darbus – rašinius, referatus. DI įrankiai taip pat sugeba spręsti matematikos, fizikos uždavinius. Tam, kad pavyktų sustabdyti moksleivių sukčiavimą naudojant DI įrankius, reikėtų uždrausti juos naudoti. O tai padaryti kone neįmanoma – užblokavus prieigą prie DI įrankių svetainių ar programėlių mokyklos įrenginiuose, ar įrenginiuose, kurie yra prijungti prie mokyklos interneto tinklo – mokiniai paprasčiausiai naudotų DI namuose ar naudojant asmeninius įrenginius.

Kitas būdas drausminti dirbtinio intelekto naudojimą mokymosi procese – siekti atpažinti DI sugeneruotą turinį. Tačiau šiuo metu jau yra sukurtos pažangios programos, kurios gali padėti paslėpti dirbtinio intelekto pėdsakus rašto darbe, be to, DI programų pasirinkimas yra didžiulis ir jis su laiku vis didėja.

Sukčiavimas nėra technologinė problema, tad ją ugdymo įstaigos turėtų siekti spręsti ne technologiniais sprendimais. Mokyklos galėtų elgtis su DI įrankiais taip, kaip elgiasi su skaičiuotuvais – leisti naudoti juos kai kurioms užduotims atlikti, o kai kurioms – ne, ir suprasti, kad jei mokiniai nėra prižiūrimi asmeniškai, o jų įrenginiai nėra paslėpti – jie tikriausiai naudojasi dirbtinio intelekto pagalba.

Dirbtinio intelekto valdomi robotai gali padėti mokiniams atlikti namų darbus atsakydami į jų klausimus ar paaiškindami sudėtingas sąvokas, padėti kurti idėjas ir suteikti papildomų minčių. Taip pat DI gali akimirksniu sugeneruoti grįžtamąjį ryšį apie atliktą moksleivio užduotį – išryškinti klaidas ir pasiūlyti patobulinimų.

DI – pagalba ne tik mokiniams, bet ir mokytojams

Mokytojai turi padėti jaunuoliams atrasti priemones bei būdus, kaip išnaudoti DI privalumus. Mokiniai puikiai žino, kad tokios programos kaip „ChatGPT“ egzistuoja, patys su jomis eksperimentuoja, tačiau jiems reikia patarimų, kaip tą daryti atsakingai.

Svarbiausia, naudojant tokius įrankius, kaip „ChatGPT“ mokymosi tikslams – mokėti užduoti tinkamas užklausas.

Pedagogams patariama mokyti jaunuolius daryti tai, ko negali padaryti dirbtinis intelektas. Pavyzdžiui, skirtingai nei robotai, žmonės gali užduoti sau klausimus ir būtent tai reikia skatinti daryti moksleivius – išmokti formuluoti tikslingus klausimus, juos kritiškai įvertinti bei kritiškai pažvelgti ir kvestionuoti dirbtinio intelekto sukurtus atsakymus.

Tiesa, mokytojai, kaip ir mokiniai, taip pat gali sėkmingai išnaudoti dirbtiniu intelektu paremtas technologijas.

Praktika rodo, kad mokytojai sėkmingai naudoja DI įrankius mokinių testams, kontroliniams darbams vertinti – dirbtinis intelektas ne tik darbą atlieka gerokai greičiau, bet ir sugeba suformuoti įžvalgas, pakomentuoti įvertinimą ir suteikti atgalinį ryšį, skirtą mokiniui.

Taip pat mokytojai gali naudoti DI programas, kad sukurtų papildomą mokymosi medžiagą, pavyzdžiui, mokymosi gaires, praktines užduotis ir sudėtingų temų santraukas. Tai gali padėti sutaupyti laiko ir sukurti papildomus mokymosi išteklius, pritaikytus mokinių poreikiams.

DI integravimas į mokymosi procesus yra vienintelis būdas išlikti progresyviems ir neatsilikti nuo visą pasaulį keičiančių tendencijų. O jei jų neišnaudosime – jausimės šešėlyje tų žmonių, kurie DI kuriamas galimybes įsisavina.

Išbandyti dirbtinio intelekto galimybes verta kiekvienam

Dirbtinio intelekto pokalbių robotai gali suteikti personalizuotą pagalbą, atsakyti į akademines užklausas, teikti mokymosi patarimus ir paaiškinimus apie įvairius dalykus. Be to, jie gali veikti kaip virtualūs korepetitoriai, nukreipiantys mokinius tinkama linkme ir padedantys jiems suvokti sudėtingas sąvokas.

Naujausių technologijų integravimas į švietimą turi potencialo ne tik pagerinti akademinius pasiekimus, bet ir skatinti visapusišką moksleivių gerovę.

Dirbtiniu intelektu paremtos programos jau spėjo įrodyti savo efektyvumą atliekant kūrybines užduotis – generuojant idėjas ar kuriant produktų prototipus. „Samsung“ technologijų bendrovės organizuojamoje socialinės atsakomybės programoje „Solve for Tomorrow“ buvo pasiūlytos penkios finalinės moksleivių iš Lietuvos sukurtos idėjos – visos jos – paremtos naujausiomis technologijomis.

Moksleivių komandos pasiūlė įvairias draugišką aplinką mokykloje skatinančių programėlių, svetainių ir technologinių erdvių idėjas. Programą laimėjusiai komandai bus skirtas 5 tūkst. eurų prizas idėjai įgyvendinti – galbūt tai padaryti padės ir dirbtinis intelektas?

Naujienos

Verslo Vikingai

Verslo vikingai1 mėnuo prieš

NordLayer paslauga: kas tai ir kuo naudinga šiandien kiekvienam verslui?

Globaliame verslo pasaulyje, vienas iš svarbiausių uždavinių yra suvaldyti saugumą ir galimas kibernetinių atakų rizikas, kurios gali padaryti neišmatuojamos žalos...

Verslo vikingai1 mėnuo prieš

„Linkedist” agentūros įkūrėja Kotryna Kurt: apie verslo pradžią, iššūkius ir tai, kodėl kiekviena įmonė privalo būti linkedin platformoje

Dar gyvendama Danijoje, jauna marketingo specialistė Kotryna Kurt atrado tuo metu sparčiai populiarėjančią Linkedin platformą. Tuo metu tai padėjo jai...

Nekilnojamas turtas3 mėnesiai prieš

NT agentūrą Ispanijoje įkūrusi lietuvė: „Svajokite, planuokite, veikite ir jums pavyks. Po saule vietos yra visiems”

Dirbti ir vystyti verslą saulėtoje Ispanijoje gali būti ne vieno lietuvio svajonė. Ją prieš šešerius metus įgyvendino Sonata Norkienė, šiuo...

Verslo vikingai3 mėnesiai prieš

SPA trenerė, grožio terapeutė Deimantė Gelgutienė: „Tu gali būti tik pavyzdžiu kitiems“

Grožio pasaulyje dirbanti Deimantė Gelgutienė atlieka SPA ritualus veidui ir kūnui, konsultuoja kosmetologes ir SPA centrus. Trenerė savo veiklas derina...

Verslo vikingai3 mėnesiai prieš

„SME Finance“ vadovas Mindaugas Mikalajūnas: „Šiuo metu finansavimo galimybės – beribės“

„SME Finance“ įmonė šiuo metu didžiausia Baltijos šalyse nebankinio finansavimo technologijų platforma, suteikusi finansavimą už daugiau nei 1,5 mlrd. eurų,...

Visos teisės saugomos.© 2015-2023 | Kopijuoti draudžiama |