Paskelbta
2 savaitės prieš-
Rūta Ežerskienė, „Citadele“ banko generalinė direktorė ir valdybos pirmininkė
Dirbtinis intelektas (DI) jau tapo neatsiejama šiuolaikinių paslaugų dalimi – ne išimtis ir bankininkystė. Tačiau skirtingai nei kitose srityse, čia DI paliečia tai, kas ypač jautru – mūsų finansus, pasitikėjimą, asmeninę atsakomybę. Todėl kalbėdami apie DI vis dažniau grįžtame prie esminio klausimo: kaip išlaikyti pusiausvyrą tarp technologijų siūlomo efektyvumo ir žmogiško ryšio, kurio vis dar taip laukia klientas?
Būtent todėl bankų sektorius šiandien tampa viena įdomiausių sričių, kur DI iš teorinės galimybės virsta praktine realybe – formuodamas ne tik naujus aptarnavimo, saugumo ar paslaugų personalizavimo standartus, bet ir keisdamas kliento bei banko santykį.
Skaitmeninis proveržis Lietuvoje
Kodėl apie tai svarbu kalbėti dabar? Nes Lietuva šiame kontekste išsiskiria. Eurostato duomenimis, 18,7 proc. šalies įmonių jau pasiekė aukštą skaitmeninį intensyvumą – tai didžiausias rodiklis tarp Baltijos šalių. Fintech sektorius čia ypač stiprus – daugiau nei 270 finansinių technologijų įmonių kuria sprendimus, taikomus visoje Europoje. Tai rodo ne tik technologinį pasirengimą, bet ir brandžią infrastruktūrą, kuri leidžia dirbtiniam intelektui tapti ne eksperimentu, o realia, vertę kuriančia praktika. Naujas dirbtinis intelektas
Vieni pirmųjų tai daro bankai – sektorius, kuriame DI jau atlieka konkrečias, aiškiai apibrėžtas funkcijas. Daugelyje bankų DI padeda klientams greitai gauti atsakymus į dažniausiai kylančius klausimus – apie kortelės blokavimą, prisijungimo duomenis ar sąskaitų valdymą. Pavyzdžiui, „Citadele“ banke veikianti pokalbių robotė Adelė išsprendžia apie 80 proc. užklausų, taip leisdama darbuotojams susitelkti į situacijas, kuriose reikia daugiau žmogiško dėmesio ar individualių konsultacijų, kai klausimas yra kompleksinis.
DI bankams padeda aptikti ir galimus sukčiavimo atvejus, analizuoja duomenis, kad klientams būtų pasiūlytos tik jiems aktualios paslaugos. Tai – didelis žingsnis nuo tada, kai visi klientai gaudavo tą pačią reklamą. Asmeninių finansinių sprendimų personalizacija šiandien tampa ne tik galimybe, bet ir klientų lūkesčiu. O DI padeda tą lūkestį paversti realybe.
Šiandien kai kurie bankai DI jau naudoja kredito rizikos vertinimui, investavimo rekomendacijoms ar net teisinių dokumentų analizei, o šios pasaulinės praktikos rodo, kad DI tampa ne tik efektyvumo įrankiu, bet ir sprendimų priėmimo pagalbininku.
Iššūkiai: balansas, įgūdžiai ir saugumas
Vienas iš esminių iššūkių – kaip išlaikyti balansą tarp technologinio efektyvumo ir žmogiško santykio. Paradoksalu, bet kuo labiau tobulėja technologijos, tuo labiau žmonės vertina nuoširdų bendravimą. Todėl tikėtina, kad ateities konkurencinis pranašumas bus ne tik DI algoritmų tikslumas, bet ir gebėjimas išlaikyti žmogiškumą – net skaitmeninėje erdvėje. Technologijos turi įgalinti žmogų, o ne jį pakeisti. Kas yra dirbtinis intelektas ir kodėl verta apie jį svarstyti?
Be to, svarbu nepamiršti konteksto. Vienas iš didžiausių iššūkių – visuomenės skaitmeninių įgūdžių skirtumai. Technologijos žengia į priekį greičiau, nei visi geba vienodai jomis naudotis. Todėl inovacijos turi būti pritaikytos skirtingo pasirengimo žmonėms – nuo skaitmeninių įrankių entuziastų iki tų, kurie vis dar renkasi gyvą konsultaciją banko padalinyje.
Kitas svarbus aspektas – saugumas. DI tobulėja, bet taip pat nemažėja ir sukčiavimo atvejų. Pavyzdžiui, pasitelkiant balso klonavimą ar automatizuotas žinutes, imituojami klientų artimųjų ar net banko atstovų balsai. Šie atvejai primena, kad DI – tai ne tik galimybė, bet ir atsakomybė. Turime būti ne tik žingsniu priekyje, bet ir šviesti klientus: net pažangiausių technologijų laikais, negalime pamiršti sveiko proto ir kritinio mąstymo.
Technologijos – priemonė, žmogus ir jo poreikiai – tikslas
DI keičia ne tik bankininkystę. E. prekyboje jis jau padeda analizuoti pirkėjų elgseną realiuoju laiku, prognozuoti paklausą ar net siūlyti prekes pagal individualius įpročius. Ta pati logika galioja ir finansų sektoriuje – kuo geriau supranti savo klientą, tuo aktualesnę paslaugą gali pasiūlyti. Dirbtinis intelektas
Ateityje DI bankuose užims dar svarbesnį vaidmenį – nuo personalizuotų finansinių konsultacijų iki rizikos vertinimo. Tačiau kartu augs ir klientų lūkestis dėl žmogiško požiūrio. Todėl klausimas, kurį sau keliame – kaip išlaikyti pusiausvyrą? Mūsų atsakymas paprastas: technologijos – priemonė, bet žmogus ir jo poreikiai – tikslas.
2035-ųjų Lietuva: draugus atstojantis DI ir žvilgsniai į verslą kovoje su klimato kaita
Apklausa: kas trečias susigrąžintą GPM permoką išleistų kasdienėms reikmėms
Aleksandras Izgorodinas: Velykų vaišių stalas šiemet bus 5 proc. brangesnis
Apklausa: lietuviai toliau investuoja į nekilnojamąjį turtą, krenta pensijų fondų populiarumas
Kol vyresnė karta taupo, Gen Z pinigus leidžia laisvai: kodėl taip skiriasi kartų požiūris į finansus?
Lietuvos ekonomika 2025-aisiais – tarp augimo ir audros debesų
Socialiniuose tinkluose viešinamas gyvenimo detales stebi ir sukčiai: kaip neatskleisti per daug?
Kaip skirtingos kartos sprendžia finansinius klausimus? Ekspertai pastebi aiškius skirtumus
Lietuvos jaunimas vis dažniau įsigyja automobilį lizingu: auga sutarčių skaičius, bet mažėja vidutinė automobilio vertė
Įspėja norinčius apsipirkti „Facebook“ platformoje: apgavystėms pasitelkiamos net kurjerių tarnybos
Sparčiai tobulėjant technologijoms ir keičiantis geopolitinei situacijai, pasaulinė dronų rinka auga itin greitai. „2022 m. jos vertė siekė 28 mlrd....
Viena didžiausių Baltijos šalyse pieno produktų gamybos bendrovių „Vilvi Group“ sparčiai įgyvendina savo didžiausią investicinį projektą – sūrių gamyklą Bauskėje...
Lyderiaujantis greito elektromobilių įkrovimo tinklas Baltijos šalyse „Ignitis ON“ atnaujino elektromobilių įkrovimo parką Palangoje. Šiuo metu parke veikia 10 itin...
Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba (RRT) skelbia viešą konsultaciją dėl naujų teisės aktų projektų, kuriais pertvarkomas elektroninių ryšių išteklių –...
Išvydę policijos automobilį, išmanųjį greitai nusviedėte sau ant kelių? Deja, Australijoje tokia greita reakcija jau nebeapsaugo nuo baudos. Budri dirbtinio...
Atšilus orams, į trasas ir parkus grįžta dviratininkai – nuo pirmąkart pedalus minančių pradedančiųjų iki adrenalino mėgėjų, bandančių jėgas ekstremaliose...
Velykinis stalas be margučių tikrai neįsivaizduojamas, juk jie yra vienas svarbiausių šios pavasario šventės simbolių. Lengviausia dažyti baltus lukštus, tad...
Iki Velykų likus vos porai dienų daugelis ieško paskutinės minutės idėjų, kaip šiemet marginti kiaušinius, kad jie būtų patys tvirčiausi...
Kasmet pasaulyje pametama arba pavagiama virš 4 mln. išmaniųjų telefonų. Tai reiškia, kad kasdien, net ir švenčių dienomis, beveik 11...
Pavasaris – traumų ir nelaimingų atsitikimų metas. Pasibaigus šaltajam sezonui gyventojai, skubėdami džiaugtis pramogomis ir laisvalaikiu lauke, patiria daugiau sumušimų,...