Paskelbta
8 mėnesiai prieš-
Visuomenės finansiniai įpročiai keičiasi kartu su ekonominėmis permainomis, tačiau kiekviena karta priima savitus sprendimus, kuriuos lemia gyvenimo patirtis, socialinė aplinka ir finansinio raštingumo lygis. Ekspertai pastebi, kad skirtingais laikotarpiais augusių kartų požiūris į finansus skiriasi iš esmės, o tai turi įtakos tiek jų investavimo strategijoms, tiek požiūriui į taupymą, riziką ir ilgalaikių finansinių tikslų siekimą.
Vyresnės kartos atsargumą lėmė globaliniai pokyčiai
Vyresnės kartos atstovai, pavyzdžiui, X karta ar dalis Y kartos atstovų, užaugo ekonominio neapibrėžtumo laikotarpiu, kai daugelis pasaulio šalių patyrė svarbius struktūrinius pokyčius. Pasak banko „Citadele“ Baltijos šalių klientų patirties tobulinimo centro vadovės Sandros Gimžauskienės, būtent ši aplinka, pasižymėjusi nestabilumu ir globaliais finansiniais virpesiais, lėmė minėtų kartų atstovų atsargumą ir tradicinių taupymo formų pasirinkimą. Dėl šios priežasties jie dažnai vengia rizikingų investicijų, savo finansinius sprendimus grindžiant stabilumo ir ilgalaikio saugumo siekiu. Kas yra dirbtinis intelektas ir kodėl verta apie jį svarstyti?
„Vyresnioji karta investavimą vertina kaip ilgalaikį ir strategiškai apgalvotą procesą, todėl dažniausiai renkasi mažesnės rizikos investicijas, tokias kaip nekilnojamasis turtas, obligacijos, terminuoti indėliai ir pensijų fondai“, – teigia S. Gimžauskienė.
Vytauto Didžiojo universiteto Ekonomikos ir vadybos fakulteto docentė dr. Asta Gaigalienė pastebi, kad šis atsargesnis požiūris buvo tiesiogiai susijęs su ekonominiais pokyčiais, kuriuos vyresnioji karta patyrė augdama. Tai, pasak mokslininkės, apima ne tik nuolatinę valiutų kaitą ir ekonominį nestabilumą, bet ir struktūrinius perėjimus nuo planinės ekonomikos prie rinkos ekonomikos, kurie iš esmės pertvarkė asmeninių finansų valdymo paradigmas.
„Šiai kartai teko įsisąmoninti išaugusią asmeninę atsakomybę už savo finansinę ateitį ir gerbūvį. Tai buvo lengva ne visiems, todėl šių kartų atstovams dažnai trūksta gebėjimo priimti racionalius sprendimus vertinant ilgalaikę perspektyvą, pavyzdžiui, rengiantis pensijai. Šis psichologinis ir ekonominis perėjimas turėjo ilgalaikį poveikį finansų valdymui“, – pabrėžia dr. A. Gaigalienė. RRT skaičiavimai išryškino 5G plėtros skirtumus
Z karta yra labiau linkusi rizikuoti
Kaip pastebi mokslininkė, Z karta, gimusi po 1997 m., auga visai kitokioje aplinkoje, kur skaitmeninė ekonomika ir technologiniai finansų sprendimai jau tapo kasdienybe.
„Z kartos atstovai turi daug didesnę rizikos toleranciją. Jie gerai supranta, kad yra atsakingi už savo finansinę ateitį ir, skirtingai nei vyresnės kartos atstovai, mažiau baiminasi dėl finansinio nestabilumo. Dėl to jie yra linkę priimti greitesnius ir spontaniškesnius finansinius sprendimus,“ – teigia dr. A. Gaigalienė.
Z kartos atstovai nėra tiek apriboti baimės dėl finansinio nestabilumo, todėl greitai priima sprendimus, pasikliaudami savo įvertinimais ir technologijomis. Tačiau, pasak pašnekovės, nors jų sprendimai dažnai būna mažiau apgalvoti ir rizikingesni, jie išlieka susiję su tam tikromis tradicinėmis vertybėmis, tokiomis kaip nekilnojamasis turtas. Tyrime palygino moterų ir vyrų motyvaciją renkantis darbdavį
„Nekilnojamasis turtas vis dar laikomas stabilumo ir socialinio statuso simboliu nepriklausomai nuo asmens amžiaus. Tai ypač pastebima posovietinėse šalyse tarp visų kartų atstovų,“ – sako dr. A. Gaigalienė.
Sandra Gimžauskienė taip pat pastebi, kad Z kartos atstovai vis dažniau investuoja į nekilnojamąjį turtą ir dėl to kreipiasi dėl būsto paskolų.
„Mūsų banko duomenys rodo, kad palyginti su 2023 m., praėjusiais metais 18–29 metų amžiaus klientų būsto paskolų apimtys išaugo net 121 proc. Tai rodo didėjantį jaunų žmonių susidomėjimą nuosavu būstu“, – teigia ji.
Kartų skirtumus sušvelninti gali finansinis raštingumas
Šiuolaikinėje ekonomikoje, kur finansinių produktų įvairovė ir technologijų plėtra nuolat auga, finansinio raštingumo svarba tampa vis akivaizdesnė. Ekspertės sutaria, kad gerai išvystytas finansinis raštingumas gali sušvelninti kartų skirtumus ir padėti jauniems žmonėms priimti geresnius finansinius sprendimus.
„Tyrimai rodo, jog Z kartos atstovai labiau linkę naudotis technologijomis ir skaitmeniniais finansiniais produktais, geriau juos išmano, tačiau, palyginti su ankstesnių kartų atstovais, jie mažiau susipažinę su bazinėmis finansų sąvokomis ir dėsniais, pavyzdžiui, grąžos ir rizikos santykiu, investicinio portfelio diversifikavimu. Šis finansinio raštingumo skirtumas tarp kartų yra labai svarbus, nes jis tiesiogiai susijęs su priimamais finansiniais sprendimais“, – teigia dr. Asta Gaigalienė.
Anot S. Gimžauskienės, bazinių finansinių žinių turėjimas kiekvienai kartai padeda ne tik geriau valdyti savo finansus, bet ir priimti pagrįstus bei apgalvotus sprendimus, taip pat pasižymi geresne taupymo elgsena ir didesniu pasirengimu investuoti. Vis dėlto, kaip pastebi pašnekovė, gebėjimas prisitaikyti prie naujovių ar tendencijų nebėra vien jaunosios kartos privilegija – ir vyresni asmenys vis dažniau aktyviai įsitraukia į technologijų ir inovatyvių finansinių sprendimų naudojimą. Kas yra UAB startuolis ir kuo jis skiriasi nuo įprastos UAB?
„Nors pastebime, kad jaunesni banko klientai žymiai dažniau renkasi atsiskaityti mobiliaisiais įrenginiais, technologijos ir noras išbandyti naujas taupymo ar investavimo galimybės vis dažniau pasiekia ir vyresnės kartos gyvenimą – šios atstovai taip pat domisi naujovėmis ir pritaikydami gyvenimišką patirtį, dažnai neatsilieka nuo jaunimo“, – sako S. Gimžauskienė.
Moterų ir vyrų darbo užmokesčio atotrūkis turi poveikį visai ekonomikai
Pigūs pasiūlymai gali kainuoti brangiai: kaip atpažinti netikras e. parduotuves?
Lietuvos gyventojai priprato prie augančių maisto kainų: mažiau riboja pirkinius
Apklausa: Juodasis penktadienis pilkėja – daugiau nei pusė lietuvių nieko nepirks
Indėliai pinigų nuo infliacijos nebeapsaugo: kokius taupymo sprendimus rinktis
„Citadele“ suteikė 4,5 mln. eurų įmonei „Gretvėja“: investuos į aplinkai draugiškus vilkikus
Vaikų traumos per atostogas – dažnas reiškinys: ekspertė pataria, kaip apsisaugoti nuo netikėtų išlaidų
„Citadele“ bankas verslui suteiks 125 mln. eurų paskolų su valstybės pagalba
„Citadele“ suteikė 4,6 mln. eurų finansavimą tvarių pakavimo sprendimų įmonei „Bagfactory“
Susirašinėjimas su sukčiais įmonei kainavo 60 tūkst. eurų: ekspertas paaiškino, kaip nusikaltėliai pergudrauja verslus

Retkarčiais verslo pasaulyje įvyksta istorijos, kurios vis dar kankina tų laikų žaidėjus. Jos primena ne apie pralaimėtus mūšius, o apie...
Lapkričio pabaiga prekių ženklams yra pats intensyviausias metas. Dar iki Black Friday starto jaučiamas sujudimas: kampanijos startuoja jau lapkričio pradžioje, vyksta pasiruošimas kalėdiniams pasiūlymams, o reklamos kainos pasiekia aukštumas. Prieššventinis laikotarpis...
Įsitikinimas, kad virtuvės atnaujinimas turi kainuoti dešimtis tūkstančių eurų, pamažu nyksta. Dauguma gyventojų Lietuvoje mano, kad virtuvės renovacijai iš tiesų...
Iš pirmo žvilgsnio Coca-Cola atrodo kaip produktas, gimęs marketingo laboratorijoje, kruopščiai sukonstruotas, nušlifuotas, suplanuotas. Toks jau tas šiuolaikinio prekinio ženklo...
Ketvirtadienio vakarą Vilniuje duris oficialiai atvėrė naujausias sostinės verslo centras „Hero“. Į iškilmingą šventinį renginį susirinko daugybė žmonių, tarp kurių...
Šiandien technologijos už mus ne tik tvarko namus, reguliuoja šildymą ir apšvietimą, bet net apsiperka. Inovacijomis ir dirbtiniu intelektu „pagardinami“...
Ekspertai skatina atkreipia dėmesį – sukčiai jau dabar siekia išnaudoti kitų metų sausio 1 d. įsigaliosiančią II pakopos pensijų reformą. Lietuvos...
Gavę pasiūlymą „čia ir dabar“ gauti 1000 eurų, didesnė dalis žmonių be ilgų svarstymų jį priimtų – net jei tai...
„Mes visi turim 24 valandas, septynias dienas per savaitę. Neturim teisės sakyti, kad neturiu laiko. Mes galime sakyti tik tai,...
Per pastaruosius kelerius metus mokymasis gerokai pasikeitė – nuo tradicinių užrašų pereinama prie skaitmeninių priemonių, o žinios įtvirtinamos vis įvairesniais būdais: nuo...