Paskelbta
7 mėnesiai prieš-
Kol vienose Europos šalyse tarifams jautrus verslas į ateitį žvelgia optimistiškai, kitur auga atsargumas ir neapibrėžtumas. Banko „Citadele“ ekspertai įvertino tarifams jautrių sektorių lūkesčius, remdamiesi Europos Sąjungos (ES) šalyse reguliariai atliekamų verslo ir vartotojų apklausų duomenimis. Ir nors kol kas ženklus nuosmukis nefiksuojamas, analitikai jau gali prognozuoti, kaip keisis nuotaikos Europoje ir Baltijos šalyse artimiausiais mėnesiais.
Trumpalaikis ES verslų optimizmas
Pagal „Citadele“ banko sudarytą tarifams jautrių sektorių lūkesčių indeksą, pagrįstą Europos Komisijos kasmėnesinių verslo apklausų duomenimis, JAV taikomi tarifai šiuo metu neturi tiesioginio poveikio euro zonos pramonės veiklai.
„Nors tiesioginis smūgis tarifams jautriems sektoriams dar nėra akivaizdus, padėtis tampa vis įtemptesnė. Daugumos tarifams jautrių sektorių įmonių lūkesčiai euro zonoje lieka stabilūs, tačiau šis stabilumas yra trapus Negana to, Europos gyventojų pasitikėjimas ekonomika mažėja – balandį užfiksuotas prasčiausias vartotojų lūkesčių rodiklis per pusantrų metų. Vokietijoje transporto įmonės, kurios pirmą šių metų ketvirtį optimistiškai vertino didesnį eksportą į JAV, balandį ženkliai pablogino savo prognozes“, – teigia „Citadele“ ekonomistas Aleksandras Izgorodinas.
Jo teigimu, antrąjį metų ketvirtį ES ekonomika patirs sulėtėjimą, o tarifų poveikis tampa papildomu spaudimo šaltiniu gamintojams ir logistikos įmonėms. Po darbostogų – nemalonus siurprizas
„Balandį euro zonos tarifams jautrių sektorių verslo lūkesčiai buvo geriausi per paskutinius keturis mėnesius, tačiau tai buvo iš esmės trumpalaikis reiškinys, susijęs su prekių eksportu į JAV prieš naujų tarifų įsigaliojimą. Nors kai kurių sektorių aktyvumas buvo trumpam pakilęs, prognozės dėl naujų užsakymų ir darbo jėgos poreikio jau rodo prastėjančią situaciją“, – priduria A. Izgorodinas.
Pablogėjusius lūkesčius atspindi chemijos, farmacijos, metalų apdirbimo ir elektronikos pramonės sektoriai.
„Šios įmonės, baigusios avansinį eksportą, dabar vertina ateitį atsargiau. Tuo tarpu gumos ir plastiko, transporto priemonių ir mašinų gamybos segmentuose verslo nuotaikos stabilizavosi, tačiau jų gerėjimo tendencija jau išsikvėpė“, – teigia ekonomistas. Įsisiautę žiemiški orai – pavojus siuntoms
Baltijos šalyse labiausiai nerimauja lietuviai
Baltijos šalyse tarifams jautrių sektorių nuotaikos balandį buvo geriausios nuo 2023 metų vidurio. Kaip pastebi „Citadele“ banko valdybos narys ir verslo bankininkystės tarnybos vadovas Baltijos šalims Vaidas Žagūnis, Estija išsiskiria rekordiniais rodikliais – tarifams jautrių sektorių verslo lūkesčiai pasiekė aukščiausią lygį per 29 mėnesius, tačiau toks efektas susidaręs, nes lūkesčiai atsigauna iš žemiausio taško – pirmąjį šių metų ketvirtį užfiksuotas BVP augimas, kuris žymi ekonomikos išlipimą iš užsitęsusios recesijos.
Latvijoje tarifams jautrių įmonių optimizmas auga nuosekliai, tačiau be drastiškų šuolių. Lietuvoje matomas priešingas scenarijus – tarifams jautrių sektorių įmonės mažina lūkesčius ir vertina perspektyvas vis atsargiau. Kosmetikos priemonių laikymas ir siuntimas
„Lietuva, istoriniu požiūriu, priklauso nuo eksporto ir pramonės kur kas labiau nei Latvija ar Estija – šie sektoriai generuoja daugiau nei 75 proc. eksporto, todėl Lietuva yra jautresnė išoriniams trikdžiams“, – sako V. Žagūnis.
Lietuvoje lūkesčiai labiausiai blogėja gumos ir plastiko, metalo gaminių, elektronikos, precizikos, kompiuterinės ir transporto priemonių gamybos srityse.
„Šiose šakose fiksuojamas augantis nerimas dėl verslo ir paklausos perspektyvų. Didžiausią įtaką tam daro sumažėję užsakymai iš užsienio partnerių ir pasibaigę trumpalaikiai avansiniai eksporto srautai“, – teigia V. Žagūnis.
Be pramonės, papildomai įvertinti ir tie sektoriai, kuriems tarifai gali daryti netiesioginį poveikį. Nors transporto sektoriuje lūkesčiai išlieka stabilūs, nekilnojamojo turto operacijų srityje Lietuvoje matomas ryškus sulėtėjimas – balandį fiksuotas žemiausias optimizmo lygis per 12 mėnesių.
V. Žagūnio teigimu, nors NT sandorių kreivė šiuo metu rodo pozityvų augimą, dėl sektoriaus inertiškumo tikrasis tarifų efektas gali išryškėti per kitus 2–3 mėnesius. Tiesa, dabartinė tarifų pauzė gali padėti lūkesčiams atsigauti. Balandžio būsto rinka – švelnus atokvėpis po aktyvių pirmųjų mėnesių
Tačiau yra ir teigiamų ženklų – gerėjančios nuotaikos fiksuojamos farmacijos, elektros įrenginių, automobilių gamybos įmonėse. Šie segmentai, anot V. Žagūnio, pasižymi didesniu inovatyvumu, lankstumu bei geresnėmis eksporto pozicijomis, todėl greičiau prisitaiko prie besikeičiančios geopolitinės ir tarifinės aplinkos. Be to, tarifai vėl gali paskatinti Vakarų ES įmonės aktyviau kelti gamybą į Baltijos regioną.
„Nors tarifai kelia rizikas, jie taip pat atveria naujas galimybes. Didelės ES rinkos, tokios kaip Vokietija ar Skandinavija, ieškodamos pigesnių gamybos alternatyvų, gali atsigręžti į Baltijos šalis. Lietuvai tai yra proga – tos įmonės, kurios gebės užtikrinti efektyvią ir kokybišką kontraktinę gamybą, turi potencialo tapti paklausiu partneriu“, – pabrėžia V. Žagūnis.
Neišsipildę pirkėjų lūkesčiai dėl Euribor nusviedė Vilniaus rinką metus atgal
Pigūs pasiūlymai gali kainuoti brangiai: kaip atpažinti netikras e. parduotuves?
Lietuvos gyventojai priprato prie augančių maisto kainų: mažiau riboja pirkinius
Apklausa: Juodasis penktadienis pilkėja – daugiau nei pusė lietuvių nieko nepirks
Indėliai pinigų nuo infliacijos nebeapsaugo: kokius taupymo sprendimus rinktis
„Citadele“ suteikė 4,5 mln. eurų įmonei „Gretvėja“: investuos į aplinkai draugiškus vilkikus
Vaikų traumos per atostogas – dažnas reiškinys: ekspertė pataria, kaip apsisaugoti nuo netikėtų išlaidų
„Citadele“ bankas verslui suteiks 125 mln. eurų paskolų su valstybės pagalba
„Citadele“ suteikė 4,6 mln. eurų finansavimą tvarių pakavimo sprendimų įmonei „Bagfactory“
Susirašinėjimas su sukčiais įmonei kainavo 60 tūkst. eurų: ekspertas paaiškino, kaip nusikaltėliai pergudrauja verslus

Įmonių grupės „Vanagas Group“ investicinis subholdingas UAB „Vanagas Asset Management“ trimis atkarpomis per „Nasdaq Vilnius“ vertybinių popierių biržą išplatino viešą obligacijų emisiją ir pritraukė 8 mln. Eur, skaičiuojant nominalia verte. Pirmosios emisijos atkarpos pritraukta suma...
Retkarčiais verslo pasaulyje įvyksta istorijos, kurios vis dar kankina tų laikų žaidėjus. Jos primena ne apie pralaimėtus mūšius, o apie...
Lapkričio pabaiga prekių ženklams yra pats intensyviausias metas. Dar iki Black Friday starto jaučiamas sujudimas: kampanijos startuoja jau lapkričio pradžioje, vyksta pasiruošimas kalėdiniams pasiūlymams, o reklamos kainos pasiekia aukštumas. Prieššventinis laikotarpis...
Įsitikinimas, kad virtuvės atnaujinimas turi kainuoti dešimtis tūkstančių eurų, pamažu nyksta. Dauguma gyventojų Lietuvoje mano, kad virtuvės renovacijai iš tiesų...
Iš pirmo žvilgsnio Coca-Cola atrodo kaip produktas, gimęs marketingo laboratorijoje, kruopščiai sukonstruotas, nušlifuotas, suplanuotas. Toks jau tas šiuolaikinio prekinio ženklo...
Šiandien technologijos už mus ne tik tvarko namus, reguliuoja šildymą ir apšvietimą, bet net apsiperka. Inovacijomis ir dirbtiniu intelektu „pagardinami“...
Ekspertai skatina atkreipia dėmesį – sukčiai jau dabar siekia išnaudoti kitų metų sausio 1 d. įsigaliosiančią II pakopos pensijų reformą. Lietuvos...
Gavę pasiūlymą „čia ir dabar“ gauti 1000 eurų, didesnė dalis žmonių be ilgų svarstymų jį priimtų – net jei tai...
„Mes visi turim 24 valandas, septynias dienas per savaitę. Neturim teisės sakyti, kad neturiu laiko. Mes galime sakyti tik tai,...
Per pastaruosius kelerius metus mokymasis gerokai pasikeitė – nuo tradicinių užrašų pereinama prie skaitmeninių priemonių, o žinios įtvirtinamos vis įvairesniais būdais: nuo...