Paskelbta
5 d. prieš-
Balandžio pradžioje Jungtinių Valstijų įvestas 25 proc. tarifas Europos automobilių importui gali turėti didelių pasekmių Europos automobilių pramonei. Vis tik labiausiai tai paveiks dideles Europos Sąjungos (ES) ekonomikas, pavyzdžiui, Vokietiją. Lietuvoje – bent jau teoriškai – automobilių kainos netgi gali šiek tiek mažėti.
Jungtinėms Valstijoms paskelbus apie 25 proc. tarifo visų automobilių importui įvedimą, Europos gamintojai sunerimo. Bene griežčiausiai pasisakė Vokietijos automobilių pramonės asociacija, pareiškusi, kad šis žingsnis paneigia tarptautinės taisyklėmis grindžiamą prekybos sistemą ir kad JAV veiksmai pakenks pasauliniam ekonominiam bendradarbiavimui bei lems darbo vietų praradimą.
Šie nuogąstavimai nėra iš piršto laužti: ekspertai jau suskaičiavo, kad Italijos ir Vokietijos automobilių eksportas į JAV gali sumažėti atitinkamai 6,5 ir daugiau nei 7 proc. Tai, be abejo, lemia didelė šių šalių priklausomybė nuo Amerikos rinkos, į kurią nukreipiama ketvirtadalis Vokietijos ir beveik trečdalis Italijos automobilių eksporto ne į ES šalis.
Naujieji muitai jau turi ir realių pasekmių. Pavyzdžiui, kompanija „Land Rover“ pranešė laikinai nutraukianti savo automobilių eksportą į Jungtines Valstijas. Tuo tarpu „Volkswagen“ paskelbė, kad Amerikos uostuose sulaikė 37 tūkst. automobilių, dėl kurių likimo nuspręs artimiausiomis dienomis ar savaitėmis. Ieškantiems naudoto automobilio pataria nepasiduoti emocijoms
Lietuvoje automobilių kaina mažės?
Bendrovės „BRC Autocentras“ vadovas Mindaugas Slovikas pripažįsta, kad kai kurioms Europos šalims naujieji JAV muitai tikrai bus pakankamai skaudūs. Tačiau Lietuvoje automobilių kaina potencialiai netgi galėtų mažėti. Skaudūs gamtos stichijos smūgiai – ne tik Lietuvoje
„Kadangi Lietuva pati automobilių negamina, tiesioginio poveikio mes nepajusime. Tačiau kad naujieji muitai mūsų visiškai neliečia, teigti irgi negalime. Šalyje turime bent kelias ES automobilių pramonei dalis tiekiančias įmones, eksportuojančias atskirus elektronikos bei fotoelektronikos komponentus, jutiklius ar aktuatorius – daugiausiai iššūkių kils būtent joms“, – prognozuoja M. Slovikas.
BRC vadovas taip pat sako, kad, mažėjant potencialiai brangstančių europietiškų automobilių pardavimams Amerikoje, bent dalis jų nebus niekur eksportuota ir papildys vietinę, Europos šalių rinką. Tad ES valstybėse automobilių kaina netgi galėtų šiek tiek sumažėti.
„Tai priklauso nuo daugybės veiksnių: ar Europos automobilių gamintojai imsis aktyvių veiksmų, siekdami užkirsti kelią savo produkcijos kainų Jungtinėse Valstijose didėjimui, ar į Ameriką neišsiųstiems automobiliams pavyks greitai rasti alternatyvią eksporto rinką ir pan. Tad pernelyg džiūgauti – bent jau kol kas – irgi nederėtų“, – atkreipia dėmesį ekspertas.
Kompiuterinė automobilių diagnostika gali apsaugoti nuo didelių nemalonumų
56 mlrd. eurų vertės klausimas
Ekspertų skaičiavimais, 2023 m. ES automobilių gamintojai į Jungtines Valstijas eksportavo produkcijos už 56 mlrd. eurų, arba lygiai penktadalį viso savo automobilių eksporto. Beveik neabejojama, kad, jei naujieji JAV tarifai nebus atšaukti ar sumažinti, Europos transporto priemonių konkurencingumas Amerikos rinkoje gerokai sumažės, o dėl to smarkiai kris ir eksporto apimtys. Pirkėjai skuba pasinaudoti ketinama naikinti lengvata automobilių importui į Ukrainą
Nors kai kuriems atskiriems automobilių gamintojams naujieji tarifai turės didesnį poveikį, skaičiuojama, kad bendras makroekonominis poveikis ES ekonomikai bus palyginti nedidelis ir lems 0,1 procentinio punkto BVP sumažėjimą.
Sumažėjus eksportui, Europoje gali susiformuoti tam tikras JAV rinkai skirtų transporto priemonių pasiūlos perteklius, potencialiai galintis lemti ir automobilių kainos sumažėjimą. Vis tik tai lems daugybė įvairių veiksnių – jau minėtas automobilių gamintojų sugebėjimas perorientuoti eksporto srautus, koreguoti savo produkcijos gamybos lygį ir veiksmingai valdyti sukauptas produkcijos atsargas.
Šiuo metu Europos automobilių gamybos sektoriuje iš viso dirba apie 13,8 mln. žmonių. Tad net ir nedidelis šios pramonės šakos nuosmukis gali turėti reikšmingų socialinių ir ekonominių padarinių, ypač šalyse, labiau priklausančiose nuo automobilių gamybos.
Transporto ir logistikos paslaugų grupė GBY Group pristato naują prekių ženklo vizualinį identitetą. Pokytis žymi ne tik šiemet minimą 30-ąjį...
Kibernetiniai sukčiai nuolat ieško naujų būdų, kaip išvilioti asmeninius duomenis, o viena iš efektyviausių priemonių nuo to apsisaugoti – dviejų...
Prasidėjus šiltajam sezonui vis daugiau žmonių leidžiasi į trumpas ar ilgesnes išvykas po Lietuvą – nuo poilsio pajūryje iki savaitgalio...
Elektrinius paspirtukus ar dviračius šiandien turi kone kiekviena šeima. Tačiau kartu su jų populiarumu auga ir pavojai – vien per...
Tobulėjant sukčiams, tenka skirti vis daugiau laiko ir pastangų, kad atskirtume kenksmingus laiškus, skambučius ar žinutes nuo realiai egzistuojančių žmonių...
Nors Lietuvos darbo rinkoje šiuo metu dominuoja Y kartos, gimusių 1981–1996 m., darbuotojai, vyresnių kartų – demografinio sprogimo (gimę 1946–1964...