Sekite naujienas

Verslas

Mažieji ir vidutiniai regionų verslai: kaip atrakinti augimo potencialą?

L

Paskelbta

-

Lietuvos regionuose veikiantis smulkusis ir vidutinis verslas (SVV) šiandien atsidūręs tarp iššūkių ir galimybių. Nors daugelyje vietovių verslumo tempai išlieka vangūs, pavyzdžių, kaip nuosekli parama ir inovacijų skatinimas gali keisti situaciją, jau netrūksta.

Reklama

Inovacijos – ne tik didiesiems miestams

Inovacijų agentūros Pažangos departamento Regioninės verslo transformacijos skyriaus vadovė Indrė Gendroliūtė-Gerulienė atkreipia dėmesį, kad daugelyje Lietuvos regionų (išskyrus Vilnių) vis dar vyrauja tradiciniai verslai – statyba, vietinės paslaugos, prekyba ar transportas. Tuo metu inovatyvūs sektoriai, tokie kaip informacinės technologijos ar aukštosios technologijos, daugiausia telkiasi Vilniuje, kiek mažiau – Kaune ar Klaipėdoje.

„Pastebime, kad regioninis verslumas dažnai yra smulkaus ir vidutinio pobūdžio, jam trūksta inovacijų, aiškios ilgalaikės strategijos ir finansinių išteklių. Dauguma regionų susiduria su struktūriniais iššūkiais, kuriems spręsti reikia kryptingos regioninės politikos – orientuotos į produktyvumo didinimą ir inovacijų skatinimą“, – pabrėžia I. Gendroliūtė-Gerulienė.

Kaunas šiame kontekste išsiskiria kaip teigiamas pavyzdys – čia susiformavę pramoniniai ir inžineriniai klasteriai, veikia stipri universitetinė infrastruktūra, kuri sudaro sąlygas augti inovatyvioms mažoms ir vidutinėms įmonėms. Klaipėdoje vyrauja logistikos, transporto ir jūrų verslai – nors regionas pasižymi išvystyta infrastruktūra, didelė priklausomybė nuo vieno sektoriaus tampa ilgalaikiu iššūkiu. Tuo tarpu mažesniuose regionuose, kaip Tauragė, Telšiai ar Utena, verslo tankis vis dar išlieka mažas, o naujų įmonių kūrimosi tempas – lėtas. Čia dominuoja mažos pridėtinės vertės paslaugos, ribota inovacinė bei eksporto veikla.

„Daugiau nei du trečdaliai mažų įmonių Lietuvoje veikia už sostinės ribų, o jų generuojama apyvarta vos keliais procentais mažesnė nei įmonių Vilniuje. Todėl verslumo skatinimas regionuose yra ne galimybė, o būtinybė. Vietos verslai ne tik kuria darbo vietas ir stiprina bendruomenes, bet ir tampa modernių sprendimų diegėjai“, – sako I. Gendroliūtė-Gerulienė.

carvertical VIN patikra

Sėkmės pavyzdys – Vilniaus rajonas

Vilniaus rajono savivaldybė – vienas pavyzdžių, kaip nuoseklus ir strategiškai apgalvotas požiūris į vietos verslo plėtrą gali tapti tvirtu pamatu regionų augimui. Čia investuojama ne tik į infrastruktūrą, bet ir į žmones, bendruomenių iniciatyvas bei vietos verslumo stiprinimą.

Vien 2024 metais čia finansinę paramą gavo net 51 verslo ir ūkio subjektas – nuo ūkininkų iki individualią veiklą vykdančių gyventojų. Daugiausia lėšų skirta gamybinei įrangai įsigyti. Rajone taip pat investuojama į bendruomenių iniciatyvas ir infrastruktūrą – atnaujintos Nemenčinės ir Maišiagalos turgavietės, iki 2025 m. rugpjūčio mėnesio planuojama užbaigti ir Rudaminos turgavietės modernizavimą.

„Vertinant smulkiojo ir vidutinio verslo sektoriaus situaciją rajone, pastebimos teigiamos tendencijos – aktyvi savivaldybės parama, augantis jaunimo verslumo potencialas ir gerinama infrastruktūra. Vis dėlto iššūkių nestinga – nuo finansavimo prieinamumo iki skaitmenizacijos barjerų ir verslumo motyvacijos stokos“, – sako Vilniaus rajono meras Robert Duchnevič.


Anot jo, norint išspręsti šias problemas, būtinos ne tik regioninės, bet ir nacionalinės priemonės: „Pasigendame tikslingų ir prieinamų finansinių paskatų, žmogiškųjų išteklių vystymo, savivaldos įgalinimo, mažesnės biurokratinės naštos ir paramos schemų, skatinančių bendradarbiavimą tarp viešojo sektoriaus ir verslo“.

Regionų verslo infrastruktūros sprendimai

Smulkiųjų ir vidutinių verslų augimui regionuose vis dažniau padeda modernūs infrastruktūros sprendimai. Vienas jų – „Nordspace“ siūlomi išmanieji verslo boksai – 40–90 kv. m daugiafunkcinės patalpos, pritaikomos biuro, gamybos ar sandėliavimo veiklai. „Spiečiai“ nuotoliniam darbui ar darbostogoms siūlo virš 100 nemokamų vietų bendradarbystės centruose visoje Lietuvoje

„Šios erdvės valdomos per mobiliąją programėlę – galima reguliuoti apšvietimą, prieigą, saugumą. Tai padeda verslams taupyti laiką ir kaštus“, – sako „Nordspace“ direktorius Mindaugas Butnorius. Jo teigimu, verslai greitai gali pradėti veiklą be didelių investicijų, o tai ypač svarbu ten, kur trūksta modernių komercinių patalpų.


Pasak M. Butnoriaus, decentralizacija šiandien nėra vien alternatyva – tai strateginis pasirinkimas. Ji leidžia verslams sumažinti veiklos kaštus, priartėti prie klientų, išvengti spūsčių, parkavimo problemų ir rasti patalpas, atitinkančias specifinius poreikius. Tokia plėtros kryptis tampa vis aktualesnė ir verslams, ir bendruomenėms už didžiųjų miestų ribų.

Kaip auga verslai: bendruomenių ir mentorystės vaidmuo

Praktinė pagalba, tinklaveika ir priklausymas verslo bendruomenei – tai veiksniai, kuriuos patys verslai įvardija kaip reikšmingiausius jų augimui. Inovacijų agentūros įkurtų 15-oje Lietuvos miestų veikiančių bendradarbystės centrų „Spiečius“ tinklas vienija daugiau nei 360 narių – tai augančių verslų atstovai, kurie dalyvauja verslo akseleravimo programose, mokymuose ir kontaktiniuose renginiuose. Paminėta Inovacijų agentūros Mentorystės diena

Augančiam verslui itin svarbus mentorių palaikymas – šiuo metu veikia 198 mentorių ir verslų poros. Pradedantieji verslininkai aktyviai jungiasi prie programos „Verslo skrydis“, padedančios spręsti verslo pradžios iššūkius, kurti rinkodaros strategijas ir rasti naujus pardavimo kanalus. Šiemet programoje dalyvauja daugiau nei 160 smulkaus ir vidutinio verslo atstovų. Nuo mažų idėjų iki didelių tikslų

Ne mažiau reikšmingas ir e. komercijos kompetencijų stiprinimas. Inovacijų agentūra siūlo mokymus apie prekybą tarptautinėse platformose, tokiose kaip „eBay“, „Etsy“ ar „Amazon“. Be to, pradedantiesiems skirtos skaitmeninės priemonės – „Verslo e. gidas“, finansavimo vedlys ar verslo plano skaičiuoklė – padeda žengti pirmuosius žingsnius aiškiau ir tikslingiau. 5 naujienos, kuriomis naujieji „Samsung“ flagmanai pakėlė kartelę visai rinkai

„Matome aktyvų verslų įsitraukimą tiek į mokymų programas, tiek į individualias konsultacijas – tai rodo, kad smulkaus ir vidutinio verslo atstovai siekia tobulėti, mokytis, ugdyti žinias ir kompetencijas vardan sėkmingai augančio verslo“, – apibendrina I. Gendroliūtė-Gerulienė. Viena laukiamiausių šios žiemos naujienų – naujieji „Samsung“ flagmanai

Komentuokite

Kokia jūsų nuomonė?

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *


Naujienos

Ekspertai

Visos teisės saugomos.© 2015-2025 | Kopijuoti draudžiama |