Jei navigacijos sezono pradžios rūpesčiai užtemdo plaukiojimo laivu malonumą, jei kartais išplaukiate per vėlai, nes užtrukote ieškodami sprendimo dėl techninių procedūrų, o gal dar neturite savo svajonių laivo, bet svarstote, ar verta – tuomet būtinai susipažinkite su ekspertų rekomendacijomis laivų savininkams navigacijos sezono pradžiai.
Reklama
Asmeninis laivas – tai ne tik vakarėliai ant vandens, šuoliai į žydrą vandenį ir romantiški saulėlydžiai. Tai ne tik greitis, azartas ir nepriklausoma dvasia. Ne vien žvejyba, paukščių stebėjimas ar kelionės. Laivas – tai didelis „kilnojamas turtas“, taip pat technologiškai sudėtingas mechanizmas, reikalaujantis išskirtinės priežiūros. Jei esate tam pasiruošę, jūsų laukia nepamirštamos patirtys. Tačiau turite žinoti, kad kaip ir asmeniniam automobiliui ar lėktuvui, laivui taikoma nemažai taisyklių ir apribojimų, kuriuos reikia žinoti kiekvienam jau turinčiam ar planuojančiam šį brangų, tačiau nepakartojamą hobį.
Pradžioje – susirasti uostą
Rekomendacijas laivų savininkams galima suskirstyti į dvi pagrindines dalis – vienokie rūpesčiai laukia tų, kurie ketina įsigyti laivą, kitokie – tų, kurie savo transporto priemonę dabar „žadina“ po žiemos.
Bendrovės „Garant Boats & Yachts“ laivų ekspertas Vitoldas Lapuzovas sako, kad svarstant laivo įsigijimą pirmiausia reikia pradėti nuo uosto paieškos.
„Svarstant laivo įsigijimą pirmiausiai rekomenduočiau užsitikrinti vietą klientui patogiame uoste, nes tai nėra taip paprasta, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio. Turite tikrai žinoti, ar nusižiūrėtame uoste bus vietos jūsų pageidaujamo dydžio laivui“, – pasakoja V. Lapuzovas. Jis atkreipia dėmesį, kad kai kuriuose Lietuvos uostuose vietų trūksta, todėl visus laivo įsigijimo procesus geriausia pradėti būtent nuo šio sprendimo.
Įvertinkite transportavimo išlaidas
Jei perkate naudotą laivą, teks atlikti techninę laivo apžiūrą. Šios procedūros labai primena naudoto automobilio pirkimą – specialistai turėtų įvertinti laivo būklę ir reikalingus remonto ar reguliaraus techninio aptarnavimo darbus. Juk reikia patikrinti ne tik variklį ar navigacinę sistemą. Paprastas vandenį praleidžiantis liukas gali tapti problemų ar net tragedijos priežastimi, todėl laivo techninis įvertinimas yra labai svarbi tokio sandorio dalis.
„Dažnai pirkėjai patiria šoką – laivo transportavimo kaštai, jei laivas perkamas užsienyje, tikrai nemenki“, – patirtimi dalijasi „Garant Boats & Yachts“ laivų ekspertas. Anot jo, didesni laivai gali viršyti tradicinius krovinių gabaritus, o tai jau reiškia papildomas išlaidas, nes gabenant negabaritinį krovinį reikalinga palyda ir eismo stabdymas, taip pat naudojamas ir specialus transportas.
Įsigyjant laivą svarbu suprasti, kad registruojant visi dokumentai turi būti tinkamos formos, todėl dėl tinkamų dokumentų reikėtų susisiekti su Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) ir sužinoti visus keliamus reikalavimus dokumentams. Žinoma, visus šiuos rūpesčius galite patikėti ir įmonėms, kurios užsiima laivų prekyba ir priežiūra. Iš pradžių bent jau pasitarkite su dokumentaciją ir procesus išmanančiais specialistais.
Prieš pradedant plaukiojimo sezoną
Tiems, kurie laivą jau turi, prieš naują navigacijos sezoną pirmiausia reikėtų atlikti nuodugnią laivo apžiūrą, nesvarbu, kur jis bebūtų žiemojęs – ar po atviru dangumi, ar nuosavame garaže, ar specialiai tam pritaikytose patalpose. Verta atidžiai patikrinti korpusą, ar nėra įtrūkimų, pažeidimų, patikrinti denio, grindų ir kitų konstrukcinių elementų būklę. Svarbi kiekviena tarpinė, kiekvienas varžtelis, kiekvienas lynas ar grandinė.
Taip pat labai svarbu patikrinti variklį ir kuro sistemą – čia reikia atkreipti dėmesį į variklio alyvos būklę, aušinimo skysčio ir kuro filtrus, kuro žarnas ir jungtis – jei reikia, juos privalu pakeisti. Tam, kad būtų užtikrintas laivo saugumas, turi be priekaištų veikti navigacinės šviesos ir signalizacijos įranga.
Daugelis priima tai kaip formalumą, tačiau būtina atkreipti dėmesį ir į asmens saugos priemones. Galbūt jau laikas atnaujinti gelbėjimosi liemenes, gelbėjimosi ratą ar signalines raketas. Visi nedideli laivo trūkumai jūroje gali virsti mirtinais spąstais, todėl nėra nieko nesvarbaus ir jokios smulkmenos negali būti ignoruojamos.
„Laivo techninės būklės patikrinimas nesiskiria nuo kitų sezoniškai naudojamų transporto priemonių patikros. Taip, kaip sezonui ruošiami dviračiai ar motociklai, taip ruošiamės ir naujam laivo navigacijos sezonui. Tik laivas nepalyginamai sudėtingesnis mechanizmas, todėl būtina kokybiška patikra bei nustatytų defektų pašalinimas, tik tuomet galėsite džiaugtis nepamirštamu laisvalaikiu plaukiodami“, – sako Vitoldas Lapuzovas.
Jei siekiate išpildyti savo „vandenynų svajonę“ ar turite laivą, bet neturite laiko – „Garant Boats & Yachts“ – specializuota bendrovė, užsiimanti viskuo, kas susiję su laivyba. Joje galima nusipirkti įvairių dydžių laivus ir valtis ar tik įrangą jiems. Įmonė taip pat tiekia serviso ir laivų saugojimo paslaugas. O jei nežinote, nuo ko pradėti – užeikite pasitarti, nes daugiametė įmonės ekspertų patirtis leis patarti tiek vandens laisvalaikio entuziastams, tiek profesionalams.
Ir nepamirškite – šį sezoną galioja tos pačios taisyklės, kaip ir anksčiau – planuojant plaukimo maršrutus, reikia numatytuose uostuose laivui užsitikrinti stovėjimo vietą, laikytis eismo taisyklių, saugumo reikalavimų ir svarbiausia – klausyti blaivaus proto ir savisaugos instinkto.