Artėjant Kalėdoms, bene pagrindinė kiekvieno užduotis – nupirkti dovanas šeimos nariams, draugams, kolegoms. Lietuvos gyventojai vis dažniau kaip dovanos variantą pasirenka atskirų parduotuvių, paslaugų teikimo vietų ar didžiųjų prekybos centrų dovanų korteles. Psichologai sako, kad dovanų kortelė išties gera dovana taps tada, jei bus išrenkama ne paskubomis, apgalvojant, kokiam žmogui ją dovanojame ir kokie jo norai.
Reklama
„Žmonės šiandien yra pakankamai išrankūs, dažnas labai konkrečiai žino, ko nori. Taip yra todėl, kad turime labai didelę prekių ir paslaugų pasiūlą, realiai galime įsigyti bet kokį daiktą, gauti bet kokią paslaugą. Dažnas, kaip sakoma, viską jau turi, tad tampa sunkiau sugalvoti, ką padovanoti. Tokiu atveju dovanų kortelė yra geras pasirinkimas, nes taip neprašausime pro šalį su konkrečia dovana, o dovanų kortelės gavėjas galės pats tikslingai išsirinkti, kokiems daiktams ar paslaugoms ją panaudoti“, – sako daugiau nei 12 metų darbo patirtį turinti psichologė Sonata Vizgaudienė.
Prekybos ir pramogų centrus Vilniuje, Klaipėdoje ir Šiauliuose valdančios bendrovės „Akropolis Group“ skaičiavimais, dovanų kortelių pardavimai kasmet auga. Per dešimt šių metų mėnesių, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, jų parduoda dešimtadaliu daugiau, pernai ir 2021 m. pardavimai augo dar sparčiau.
„Didėjantis dovanų kortelių populiarumas nestebina. Pirmiausia, tai yra patogu dovanojančiajam, nes jas galima įsigyti ne tik prekybos vietose, bet ir internetu. Tai yra universali, bet kokiai progai tinkama dovana. Dovanų korteles gauti nori ir vis daugiau žmonių, nes jiems patinka patiems išsirinkti norimą daiktą. Be to, prekybos centro dovanų korteles galima panaudoti skirtingose parduotuvėse, tad, priklausomai nuo kortelės vertės, galima įsigyti ne vieną prekę“, – komentuoja „Akropolis Group“ Rinkodaros ir komunikacijos departamento vadovas Dominykas Mertinas.
Kaip nesuklysti renkant?
Nors dovanų kortelės dažnai vadinamos universaliomis dovanomis, S. Vizgaudienė sako, kad ne visi vienodai džiaugsis jas gavę, tad reikia atsižvelgti, kokiam žmogui dovanojame, kokie jo pomėgiai.
Dovanų korteles labiau tinka dovanoti išrankiems, konkretiems, nemėgstantiems kaupti žmonėms, taip pat ir tiems, kurie mėgsta patys rinktis daiktus. O štai tiems, kurie vertina ne konkretų daiktą, o jiems ar jų dovanų paieškoms skirtą laiką, dovanų kortelės nebūtinai patiks.
„Tokiems žmonėms dažnai svarbiau ne pati dovana, o tai, kad kitas įsiklauso į jų norus, išgirsta ir skiria laiko tiems norams įgyvendinti. Jei tokiam žmogui vis tiek norima dovanoti dovanų kortelę, reikia įdėti daugiau pastangų jos įteikimui. Apskritai galima būtų skirti daugiau dėmesio dovanų kortelių pateikimui: gal užrašyti asmenišką linkėjimą, kad žmogus matytų, jog apie jį buvo galvojama, gal kažkaip ypatingai įpakuoti, gal pats dovanojimo procesas galėtų būti tarsi nedidelis ritualas su sveikinimo žodžiais“, – sako psichologė.
Pasak S. Vizgaudienės, dovanų kortelė kaip dovana netiks iki maždaug 7 metų amžiaus vaikams, nes jiems svarbus įspūdis, tad labiau tinka dovanos, kurias galima gauti čia ir dabar – žaislas ar pramoga.
„Paaugliams dovanų kortelės jau tinka, nes jie paprastai būna išrankūs dovanoms, nori labai konkretaus, būtent tokio, o ne kitokio daikto, tad lengva nepataikyti. Reikėtų išsiaiškinti, apie ką paauglys svajoja, ir dovanoti tokiomis prekėmis prekiaujančios parduotuvės kortelę arba prekybos centro, kuriame tokia parduotuvė yra“, – pataria ji.
S. Vizgaudienė primena, kad renkant dovanų kortelę labai svarbu kreipti dėmesį ne į savo norus, o į tai, ko galėtų norėti tas, kuris dovanų kortelę gaus.
„Dažnai galvojama: aš norėčiau, tarkime, papuošalų, todėl padovanosiu tokios parduotuvės dovanų kortelę. Bet gal papuošalų nesinori tam, kas kortelę gaus? Tuomet tai nebus tinkama dovana, žmogus bus priverstas pirkti tai, ko galbūt nenori, o galbūt dovanos net nepanaudos. Kalbant apie bet kokias dovanas, reikia pabandyti suprasti, kas teiktų džiaugsmą ne jums, o tam žmogui, kuriam dovana skirta. Jei sunku įsivaizduoti konkrečius norus, tinka bendra prekybos centro dovanų kortelė“, – sako pašnekovė.
Reikėtų žinoti ir tai, kad dovanų kortelė visais atvejais yra geresnė dovana nei grynieji pinigai. Pastarieji gali būti dovanojami tik tada, kai yra aišku, kad žmogus taupo kokiam nors pirkiniui ir jam reikia būtent grynųjų pinigų. Kitaip žmogus gali gautus pinigus išleisti kasdienėms reikmėms ir nepajausti, kad gavo kažką dovanų.
Pirkimo bumas – gruodžio mėnesį
Kaip pastebi „Akropolis Group“ atstovas D. Mertinas, visais mėnesiais dovanų kortelių pardavimai išlieka daugmaž stabilūs, išskyrus gegužę-birželį ir gruodį, kurį apskritai galima vadinti dovanų kortelių mėnesiu.
„Vasaros pradžioje stebimą dovanų kortelių pardavimų augimą siejame su mokslo įstaigų pabaigimo ir išleistuvių sezonu. Tačiau situacija nė iš tolo neprilygsta gruodžiui, kuomet paprastai parduodama apie pusė visų per metus nuperkamų kortelių. Aktyviausiai dovanų korteles žmonės perka paskutines dvi savaites iki Šv. Kalėdų“, – sako jis.
Pastaraisiais metais augo ne tik pačių dovanų kortelių pardavimai, bet ir vidutinė vienos dovanų kortelės vertė: 2022 metais ji buvo 61 euras, 2021 m. – 52 eurai, 2020 m. – 50 eurų, 2019 m. – 33 eurai. Pasak pašnekovo, šiemet vidutinė vienos dovanų kortelės vertė kiek mažesnė – dešimties metų mėnesių vidutinė vertė siekia 53 eurus, kai per tą patį laikotarpį pernai buvo 58 eurai.
Pasak psichologės S. Vizgaudienės, dovanų kortelės vertė yra gana svarbus aspektas. Jei parenkama palyginti nedidelė suma, gali būti, kad žmogus, norėdamas įsigyti tai, ko trokšta, turės ir pats prisidėti ir tai gali sukelti nusivylimą. Ši situacija ypač aktuali dovanojant konkrečių parduotuvių dovanų korteles. Todėl reikėtų įvertinti, kiek maždaug kainuoja prekės vienoje ar kitoje prekybos vietoje, ką už numatytą dovanoti sumą ten būtų galima įsigyti.
Tvaresnių pasirinkimų ieškantiems pirkėjams ar dovanų gavėjams taip pat aktualu, iš kokių medžiagų pagaminta dovanų kortelė. Bendrovė „Akropolis Group“, siekdama savo veiklą padaryti kuo tvaresnę, anksčiau naudotas plastikines dovanų korteles pakeitė naujomis, gaminamomis iš tvaresniu būdu pagaminto kartono, sertifikuoto pagal atsakingos miškininkystės FSC standartą. Apie 90 proc. naujųjų kortelių sudėties sudaro popierius, todėl panaudojus jos gali būti perdirbamos – panaudotos dovanų kortelės turėtų būti išmetamos į popieriaus atliekų konteinerius.