Ekraninis turizmas – tai keliavimo būdas, kai įkvėpti filmų bei serialų leidžiamės į keliones, kuriose galime ne tik pailsėti, bet ir gyvai aplankyti žymius ekrane matytus vaizdus. Toks naujų vietų atradimo, o kartu ir naujų kultūrų, istorijų, gyvenimo būdų pažinimas plinta – vis daugiau keliautojų lagaminus kraunasi norėdami aplankyti kinematografiškas vietoves bei objektus visame pasaulyje. Apie tai, ką svarbu žinoti leidžiantis į tokią kelionę ir kaip nenusivilti pasakoja turizmo ir kino ekspertai.
Reklama
Didžiausio Baltijos šalyse kelionių organizatoriaus „Novaturo“ komunikacijos vadovė Miglė Bielinytė pastebi, kad filmai ir kelionės išties gali tapti neatsiejamais palydovais, įkvepiančiais ir praturtinančiais vienas kitą, o keliautojai neretai susidomi būtent kinematografiškomis vietomis skirtingose šalyse. Festivalio „Kino pavasaris“ programos vadovė Dovilė Grigaliūnaitė priduria, kad kino ir kelionių ryšys tikrai egzistuoja, o didžiuosiuose ekranuose žiūrovų išvysti vaizdai neretai ir pačių kino industrijos atstovų būna ilgai ieškoti lankant naujas aplinkas ir vietoves.
Kalnų gerbėjams – įspūdingos viršukalnės ir pasivaikščiojimai žaliuojančiais takais
Kelionės į kalnus jau kurį laiką neapsiriboja tik slidinėjimo sezonu. „Lietuviai į žygius kalnuose linkę leistis skirtingais sezonais, o ekranuose išvystos kinematografiškos viršukalnės dar labiau įkvepia. Vis dažniau girdime, kad keliautojai nori aplankyti kalnus – vieni leidžiasi į slidinėjimo nuotykius, kiti planuoja rimtus kelių dienų žygius pavasarį ar rudenį, kiti nori čia praleisti bent gerą pusdienį ir pakvėpuoti tyru oru, o treti ieško atostogų variantų vien kalnuose. Kalnų kelionėms puikiai tinka tokios kryptys kaip bene visus metus žaliuojanti Madeira, Juodkalnija, taip pat ir spalvinga Turkija bei Kipras, kur pirmuosius skrydžius pradedame jau kovą“, – pasakoja „Novaturo“ komunikacijos vadovė.
„Iš pastarųjų kinematografinių įkvėpimų kalnų kelionėms paminėčiau pernai „Kino pavasaryje“ rodytą ir daugelį sužavėjusį filmą „Aštuoni kalnai“ (angl. „The Eight Mountains“), kuriame atsivėrė įspūdingi Italijos Alpių vaizdai. Ne veltui šie kalnai buvo pasirinkti filmo lokacijai: kvapą gniaužiantys didingų kalnų, slėnių, vešlių miškų ir putojančių ežerų vaizdai iš esmės pažadina norą leisti į gamtines keliones, kurioms pasiūla tikrai gausi“, – teigia ji.
Jai pritaria ir prasidėjusio filmų festivalio „Kino Pavasaris“ programos vadovė Dovilė Grigaliūnaitė: „Iš tiesų jau pats kinas yra savotiška kelionė, jei tam atitinkamai nusiteikiame ir pasineriame į tai, ką matome ekrane. Be to, filmai turi unikalią savybę sužadinti klajonių troškimą ir įkvėpti atrasti, drąsiai leistis į naujas patirtis. Kiną pavadinčiau ir tam tikru virtualiu kelionių gidu, kai pažįstame kultūros, architektūros ir kitus žymius objektus, sulaukiančius žiūrovų susidomėjimo. Dalis jų jaučiasi taip įkvėpti, kad ekrane pamatytus vaizdus ryžtasi išvysti savo akimis.“
Detaliau pasakodama apie įspūdingus kraštovaizdžius „Novaturo“ komunikacijos vadovė priduria, kad ekrane pamatytas vaizdas gali tapti kelionės motyvacija, tačiau dažniau tai būna ne vienintelis tikslas. M. Bielinytės teigimu, kalnuotas vietoves vaizduojantys filmai įkvepia pamatyti ne tik Alpes, bet ir kitas įspūdingu kraštovaizdžiu pasižyminčias vietas.
„Rasti vietovių, kurios primins filme matytus vaizdus ir leis prisiminti patikusias jų istorijas, galima skirtingose šalyse. Pavyzdžiui, Madeira garsėja savo levadų tinklu – drėkinimo kanalais, kurie iš pradžių buvo įrengti vandeniui iš lietingos šiaurės į sausesnius salos pietus paskirstyti. Daugelyje levadų įrengti pėsčiųjų takai, kuriais galima leistis į vaizdingus žygius po vešlius miškus ir nuostabius kraštovaizdžius. O nusprendę apsilankyti Kipre galėsite pasigrožėti panoraminiais vaizdais, atsiveriančiais nuo aukščiausios salos viršukalnės – Olimpo kalno.
Tuo tarpu vykstantys į Turkiją ir norintys ne tik pailsėti, bet ir išvysti įspūdingų vaizdų, gali apsilankyti Kapadokijoje, kuri garsėja unikaliomis uolų formomis, be to, lankytojai gali tyrinėti požeminius miestus bei leistis į žygius slėniais. Beje, labai konkrečių kino vaizdų įkvėptiems keliautojams visada primename, kad nereikėtų apsiriboti vienu norimu aplankyti objektu ir kelionėje pasisemti maksimaliai daug įspūdžių“, – pataria M. Bielinytė.
Kino klasikos gerbėjams nepakeičiama Italija
Italija dėl savo unikalumo ir niekada nepabostančios estetikos jau seniai yra įvairių kino klasika tapusių filmų lopšiu: nuo puikiai žinomo „Gladiatoriaus“ (angl. „Gladiator“) iki kultinės „Krikštatėvio“ („The Godfather“) trilogijos. Ši šalis pasižymi įvairiu, kinematografišku kraštovaizdžiu: vešlia augmenija, didingais kalnais ir gilią senovę menančiais architektūriniais paminklais.
„Dėl savitos kraštovaizdžio įvairovės Italija leidžia filmų kūrėjams rasti puikų foną savo istorijoms. Pavyzdžiui, „Gladiatorius“ buvo filmuojamas Romoje dėl jos istorinės reikšmės, žymių paminklų ir autentiškos senovės aplinkos, kuri puikiai tiko epiniam pasakojimui apie Romos gladiatorius ir imperatorius. O filmo „Krikštatėvis“ trilogija buvo filmuojama Sicilijoje, siekiant tikroviškai perteikti romano veiksmo vietos atmosferą, sustiprinti siužeto kultūrinį turtingumą ir parodyti nuostabius salos kraštovaizdžius bei istorinę architektūrą“, – teigia D. Grigaliūnaitė.
M. Bielinytė primena, kad Italijoje, išnaršius mėgstamų filmų vietas, verta bent trumpam atsikvėpti ir pasirinktame kurorte, kurių šalyje – gausu: „Pavyzdžiui, Tropėja yra vaizdingas kurortinis miestelis pietų Italijos Kalabrijos pakrantėje. Jis garsėja nuostabiais paplūdimiais, kurie yra vieni gražiausių šalyje, o pagrindiniame Tropėjos paplūdimyje rasite auksinio smėlio, žydro vandens ir įspūdingų uolų vaizdus, kurie tikrai primins atvirukus. Lankytojai gali čia ilsėtis, maudytis gaivinančioje jūroje arba leistis į ekskursijas laivu į netoliese esančias įlankas ir grotas. Net ir patys keliautojai šioje vietoje gali pasijusti kaip filmo herojai.“
Prancūzija ir Ispanija – vertinantiems romantinį žanrą
Pietų Europos kraštai – Prancūzija ir Ispanija – daugeliui asocijuojasi su romantika, tad nenuostabu, kad nemaža dalis populiarių filmų ir serialų buvo filmuoti būtent šiose šalyse. Pavyzdžiui, serialas „Emilija Paryžiuje“ (angl. „Emily in Paris“) perteikia kosmopolitišką Prancūzijos sostinės dvasią, o romantinėje komedijoje „Viki Kristina Barselona“ (angl. „Vicky Cristina Barcelona“) Ispanijos sostinės fonas sukuria gyvybingą ir menišką atmosferą.
„Išvydę pietų šalių vaizdus kino ekrane žmonės neretai leidžiasi ir į pažintines ilgųjų savaitgalių keliones Paryžiuje, Romoje, kurios yra itin populiarios. Be to, atrandami ir tokie didieji Europos miestai kaip Barselona bei Viena. Atvykę į Ispaniją keliautojai dažnai renkasi pamatyti žymiąją Sagrada Familia, pasivaikščioti po Las Ramblas, apžiūrėti Gotikinį kvartalą ir pasigrožėti Guelio parko architektūra. Taip pat Malagoje atrandamas žymiojo dailininko Pablo Pikaso muziejus, Alkazabos tvirtovė. Dar atsiranda puiki proga atsipalaiduoti Malaguetos paplūdimyje ir pasivaikščioti po istorinį miesto centrą. Kiekviena iš šių vietovių siūlo unikalų kultūros, istorijos ir gamtos grožio derinį, suteikiantį keliautojams nepamirštamų įspūdžių“, – įsitikinusi „Novaturo“ komunikacijos vadovė.
„Sostų karų“ gerbėjų kryptis – Kroatija
„Kino Pavasario“ programos vadovė pažymi, jog Kroatija – šalis, kurios turistinis populiarumas neabejotinai išaugo po to, kai daugelio ekranus užkariavo jau kultiniu tapęs „Sostų karų“ serialas. Ši šalis neatsitiktinai buvo pasirinkta serialo istorijos dvasiai įkūnyti, mat joje yra gerai išsilaikiusių viduramžių miestų ir miestelių su siauromis akmeninio grindinio gatvelėmis, vaizdingomis aikštėmis.
„Tokios vietovės kaip Dubrovnikas, Splitas ir Trogiras sukuria autentišką istorinį foną ir suteikia vaizduojamai istorijai viduramžišką atmosferą. Be to, Kroatijos pakrantėje yra įspūdingų tvirtovių, pilių ir senovinių griuvėsių, stūksančių ant uolų, nuo kurių atsiveria Adrijos jūros vaizdas. Šie statiniai, pavyzdžiui, Dubrovniko miesto sienos, Klio ir Hvaro tvirtovės sukuria didybės įspūdį, dėl to jie tapo įsimintina bei dramatiška serialo scenų aplinka“, – pasakoja D. Grigaliūnaitė.
M. Bielinytė dalijasi pastebėjimu, jog Kroatijai artimas kraštas – Juodkalnija – taip pat vis labiau keliautojų atrandama kryptis. „Šios kelionės metu lyg kine galima pasijusti lankant Kotoro įlanką ir senamiestį, taip pat Durmitoro nacionalinį parką ar Sveti Stefano salą. Be to, gretimoje „Sostų karų“ gerbėjų kryptyje – Kroatijoje – keliautojai iš dalies lyg patekę į filmavimo aikštelę galėtų pasijusti pažindami žymųjį Dubrovniką, Plitvicos ežerų nacionalinį parką, taip pat atvykę į Splito Diokletiano rūmus ar Hvaro salą“, – vardija „Novaturo“ komunikacijos vadovė.
Gera naujiena kino įkvėptiems keliautojams
Dar prieš atsirandant ekraninio turizmo terminui, kinas jau veikė kaip katalizatorius kelionėms ir pasaulio pažinimui: filmai, kurių veiksmas vyksta kvapą gniaužiančiuose peizažuose ar kultūriškai turtinguose miestuose, sužadina žiūrovų vaizduotę ir skatina norą tas vietas pamatyti iš arti.
„Ir atvirkščiai, tam tikros vietovės yra kino orientyrai, įkvepiantys žiūrovus gilintis į su šiomis vietomis susijusius kino kūrinius. Tyrinėdami šias vietoves žiūrovai gali užmegzti artimesnį ryšį su istorijomis ir personažais, palikusiais neišdildomą pėdsaką jų kino patirtyje, ir taip praturtinti savo kelionių nuotykius gilesniu kultūriniu bei kino juostų suvokimu. Tokiu būdu filmai ir kelionės tampa neatsiejamais palydovais“, – priduria D. Grigaliūnaitė.
„Novaturas“ festivalio „Kino pavasaris“ metu, kovo 14–27 d., kviečia atrasti filmo vertą kelionę ir klientams dovanoja 50 eurų nuolaidą bendrovės tinklapyje esančioms kelionėms su kodu NOVATURAS*. Be to, bendrovė pasiūlys specialų nuolaidų kodą ir festivalio lankytojams – jis bus anonsuojamas prieš kino seansus.
*Galioja poilsinių kelionių paketams ir pažintinių kelionių programoms, kurių vertė daugiau nei 200 eurų; negalioja perkant tik skrydžio bilietus.