Sekite naujienas

Verslo idėjos

Verslo idėjos aprašymas: patarimai ir pavyzdžiai

L

Paskelbta

-

Šiame straipsnyje nerašoma, kaip „pagimdyti” projekto idėją – svarstomas variantas, kad iš pradžių turėjote idėją, o paskui nusprendėte rašyti verslo planą.

Reklama

Norėtume patikslinti, kad idėją vadiname ne „atidaryti savo verslą”, o konkrečią idėją, ką darysite, – verslo idėja. Idėja turėtų būti išdėstyta žodžiu popieriuje, aiškiai, suprantamai.

Tačiau tai, kad turite idėją, dar nereiškia, kad ją įgyvendinsite. Rašydami verslo planą viską analizuosite, skaičiuosite ir tikrinsite. Jei reikės, pakoreguosite ir pakeisite formuluotes. Tačiau vis dėlto idėja yra verslo plano pagrindas.

Jei rašant verslo planą paaiškėja, kad idėja yra pernelyg rizikinga, jos galima atsisakyti.

Šiame etape turėtumėte nustatyti verslo planavimo kryptį: suformuluoti verslo idėją, pagrįsti jos aktualumą (būtinai remiantis rinkos analize) ir idėjos įgyvendinimo sąlygas. Čia turėtumėte aprašyti siūlomos idėjos naudą ir jos privalumus rinkai.

Jei neturite rinkodaros duomenų, pirmiausia aprašykite aktualumą ir sąlygas, remdamiesi savo prielaidomis, tačiau rengimo procese būtinai patikrinkite prielaidų teisingumą.

O projekto idėją užrašysite verslo plano pabaigoje esančioje projekto santraukoje, tada galėsite ją koreguoti.

Taigi, apibendrinkime. Ši verslo plano dalis skirta tam, kad žinotumėte, prie ko reikia eiti, ir įsivaizduotumėte sau, kaip atrodys galutinis projekto rezultatas. Be to, jis leidžia būsimiems investuotojams parodyti projekto patrauklumą. Idėją reikėtų parašyti ryškiai, emocionaliai, glaustai atspindėti projekto aktualumą ir reikalingumą, atkreipti į jį dėmesį.

Idėjos aprašymo pavyzdys.

Iš karto pasakysime, kad skyriuje „Verslo plano rengimas” pateikti pavyzdžiai yra abstraktūs, nesusieti su realia rinkos situacija. Tiksli rinkodaros informacija yra komercinė.

Idėja: maisto produktų internetinė parduotuvė „Online Product” su pristatymu visą parą Mažeikiuose.

Internetinė parduotuvė bus vienintelė internetinė maisto produktų parduotuvė Mažeikiuose, priimanti ir pristatanti užsakymus visą parą.

Internetinė parduotuvė „Online Product” klientams siūlo mažesnes nei vidutinės kainos mieste, platų produktų asortimentą ir daugybę papildomų paslaugų. Interneto projekto dalis – maisto produktų planavimo ir priminimo paslauga, kurioje žmonės gali vieną kartą užprogramuoti savo maisto suvartojimą, o užsakymai bus pateikti automatiškai.

Projekte numatytos specialios sąlygos pensininkams ir neįgaliesiems, kurių dėka užsakymus per atstumą gali kontroliuoti ir apmokėti giminaičiai, be to, nuotoliniu būdu gauti ataskaitą apie maisto pristatymą ir grįžtamąjį ryšį iš vyresnio amžiaus žmonių.

Asortimentą sudaro visos produktų grupės, išskyrus alkoholį, įskaitant atšaldytą mėsą ir šaldytus maisto produktus.

Užsakymai priimami ir telefonu, ir naudojantis svetainės forma.

Idėjos aktualumas:

Mažeikiai – Mažeikių rajono savivaldybės centras, Mažeikių seniūnija, yra apylinkės seniūnijos ir Reivyčių seniūnijos administracinis centras.

Mažeikiai – miestas šiaurės vakarų Lietuvoje, Žemaitijoje, Telšių apskrityje, 46 km į šiaurę nuo Telšių. Mažeikiuose gyvena apie 43 547 gyventojų, todėl jis yra aštuntas pagal dydį Lietuvos miestas.

Darbingo amžiaus gyventojai sudaro 62 % visų gyventojų.

Statistikos duomenimis, kas trečias Mažeikių gyventojas naudojasi internetu ir kas antras iš jų naudojasi internetinių parduotuvių paslaugomis.

Taigi, yra apie 20 000 potencialių internetinės parduotuvės klientų.

Šiuo metu Mažeikiuose veikia 3 internetinės maisto prekių parduotuvės, tačiau nė viena iš jų neturi siūlomų išteklių ir nė viena nedirba naktį.

Aprašėme projekto idėją – pereikime prie būklės ir galimybių analizės

Kaip apibūdinti projekto verslo idėją

Skyriuje „Pagrindinė projekto idėja” reikėtų prieinamai ir glaustai paaiškinti, kuo grindžiamas projekto iniciatoriaus įsitikinimas realiomis galimybėmis sukurti naują verslą.

Čia turėtumėte aprašyti projekto verslo idėją.

Pavyzdiniai klausimai, kurie turi atsispindėti skyriuje „Pagrindinė projekto idėja”, sąrašas:

1. Koks yra pagrindinis projekto (verslo idėjos) tikslas?

2. Kokius konkrečius uždavinius reikia išspręsti, kad šis tikslas būtų pasiektas?

3. Kokios problemos trukdys sėkmingai išspręsti uždavinius jūsų įmonėje? Kaip šias problemas galima įveikti?

4. Kokių konkrečių veiksmų ir per kokį laikotarpį ketinate imtis, kad pasiektumėte projekto tikslą?

5. Kokiais argumentais galite pagrįsti savo įsitikinimą projekto sėkme?

Dažnai yra įprasta atlikti projekto SSGG analizę, pagrįstą jo stiprybių ir silpnybių tyrimo rezultatais.

SWOT yra angliškų žodžių pradinių raidžių santrumpa: Strengths – stiprybės; Weaknesses – silpnybės; Opportunities – galimybės; Threats – grėsmės. Taigi SWOT analizė – tai įmonės stiprybių ir silpnybių, taip pat galimybių ir grėsmių, kylančių iš artimiausios aplinkos (išorinės aplinkos), nustatymas. Išorės charakteristikos dažnai vadinamos dalykais, kurių įmonė negali pakeisti, tačiau gali sukurti priemonių rinkinį šiai problemai pašalinti.

Verslo projekte, atliekant SWOT analizę, kaip vidiniai veiksniai gali būti naudojami tokie parametrai kaip produkto kokybė, garantinis aptarnavimas, papildomos paslaugos, produkto daugiafunkciškumas, įmonės valdymo lygis, darbuotojų kvalifikacija ir kt.

Išorės veiksniai gali būti rinkos augimo laipsnis, klientų mokumo pokyčiai, tiesioginės ir netiesioginės konkurencijos lygis, teisės aktų pokyčiai, politiniai pokyčiai ir kt.

Skyriaus apimtis paprastai neviršija 1 puslapio.

Kaip parengti rinkodaros planą

Prekių ir paslaugų rūšys

Šioje verslo projekto dalyje aprašomos prekės ir paslaugos, kurias norite pasiūlyti būsimiems klientams. Būtina patiems apibrėžti ir verslo projekte pateikti tuos savo prekių privalumus, kurie tenkina pirkėjų norus ir poreikius, bet kurių netenkina panašios konkurentų prekės.

Tai reiškia, kad pagrindinis šio skyriaus tikslas – įrodyti, kad jūsų prekės (paslaugos) turi vertę pirkėjams ir bus paklausios.

Galima remtis toliau pateiktu klausimų sąrašu:

1. Kokį produktą (ar paslaugą) siūlysite klientams?

2. Kokius poreikius tenkins šis produktas ar paslauga?

3. Kaip gerai suprojektuoti jūsų produktai? Ar turite šio gaminio patentą? Ar jau turite šio gaminio gamybos ir prekybos juo patirties?

4. Kokiose srityse jis gali būti naudojamas?

5. Koks yra jūsų gaminio (paslaugos) pranašumas potencialaus pirkėjo požiūriu?

6. Kodėl pirkėjai pirmenybę teiks jūsų produktui (paslaugai)?

7. Kokių trūkumų gali turėti jūsų gaminys (paslauga) ir kaip bandysite juos įveikti?

8. Kokiomis savybėmis jūsų produktas yra unikalus?

9. Kaip jūsų prekės ar paslaugos pasieks vartotoją?

Siekiant objektyviau apibūdinti siūlomo produkto (paslaugos) privalumus ir trūkumus potencialaus pirkėjo požiūriu, rekomenduojama sudaryti lyginamąją lentelę.

Paklausa

Šio skyriaus tikslas – parodyti, kad galite parduoti savo produktą (paslaugą) ir aiškiai žinote, kas bus jūsų klientai. Tam reikia ištirti rinką, nustatyti potencialius klientus ir numatyti jų paklausą jūsų produktams jūsų kainomis.

Turite įrodyti, kad jūsų produktui (paslaugai) iš tiesų yra rinka ir kad galite pasinaudoti jos teikiamomis galimybėmis.

Jei tokia galimybė yra, pirmiausia turėtumėte atlikti bendrą rinkos apibūdinimą, kuriame gali būti nurodytos šios charakteristikos:

– Numatomas rinkos dydis ir sudėtis, įskaitant pasiskirstymą pagal rajonus ir pagrindinių klientų tipų aprašymą;

– dabartinė rinkos padėtis ir numatoma jos raida: ar ji augs, ar nesikeis, ar bus kitoks scenarijus;

– Rinkos mechanizmai ir pagrindinės konkurencijos rūšys: kaina, kokybė, paslaugos, reputacija.

Tada reikia išanalizuoti rinkos segmentą (klientų grupę), kuriame parduosite savo produktą. Rinką galima suskirstyti pagal geografinę padėtį, klientų tipą, prekių ir paslaugų rūšis.

Pradedančiajam verslininkui, neturinčiam pardavimų patirties, bus sunku analizuoti rinką, todėl turėsite vadovautis pagrįstomis prielaidomis, asmeniniais pastebėjimais ir panašių įmonių patirtimi.

Kokius šaltinius galima naudoti rinkos tyrimams atlikti? Tai gali būti informaciniai šaltiniai prekybos ir profesiniuose žurnaluose, pranešimai periodiniuose leidiniuose ir masinės informacijos priemonėse, informacijos šaltiniai internete. Taip pat rekomenduojama naudotis asmeniniais pastebėjimais, būsimų klientų ir konkurentų apklausa.

Svarbiausia, kad būtina aiškiai nustatyti, kas yra būsimasis jūsų produktų pirkėjas? (amžius, lytis, socialinė padėtis, profesija, pajamų lygis ir t. t.) ir paaiškinti, kokiais sumetimais vadovavotės pasirinkdami tą ar kitą pirkėjų grupę (rinkos segmentą), kuri domėsis jūsų produktu?

Verslo projekto tekste turėtumėte aiškiai nurodyti, kokios aplinkybės lemia tikslinių segmentų (potencialių klientų grupių) pasirinkimą.

Pavyzdžiui, tokios aplinkybės gali būti šios:

– Rinkos dydis (pajėgumas) arba bendras vartotojų skaičius;

– rinkos augimo tempas;

– vartotojų perėjimo į kitus segmentus galimybė;

– jautrumas ekonominiams pokyčiams (infliacija, mokėjimų krizė, valiutos svyravimai ir t. t.);

– kliūtys patekti į pasirinkto segmento rinką;

– Šios veiklos rūšies atitikimas projekto iniciatoriaus patirčiai;

– Verslo pelningumas ir kt.

Apsibrėžę prioritetus, galite įtikinamiau atrinkti ir įvardyti tikslines įmonės pirkėjų grupes: kas jie yra pagal amžių, lytį, socialinę padėtį, profesiją, pajamų lygį, išsilavinimą, gyvenamąją (darbo) vietą, gyvenimo būdą, skonį, pageidavimus ir t. t.

Atsakę į pastarąjį klausimą, galite, kalbėdami rinkodaros specialistų kalba, apibūdinti tikslinio pirkėjo profilį (sudaryti savotišką „pirkėjo portretą”).

Kitaip tariant, paskutinėje šio poskyrio dalyje turite atsakyti į šiuos klausimus:

1. Kur (kokiame rajone?) gyvena jūsų būsimieji pirkėjai?

2. Už kokią kainą jie šiuo metu perka panašias prekes?

3. Kiek nepastovi yra šių prekių (paslaugų) paklausa?

4. Kas skatina šių prekių (paslaugų) paklausą?

5. Kokių specifinių bruožų turi šių prekių (paslaugų) paklausa pasirinktoms tikslinėms pirkėjų grupėms?

Konkurencija

Šioje dalyje turėtumėte apibūdinti savo potencialius konkurentus ir nurodyti jų silpnąsias ir stipriąsias puses:

1. Kokios konkurentų įmonės veikia jūsų rinkos segmentuose?

2. Kurios iš jų gamina panašias į jūsų prekes ar paslaugas?

3. Koks šių įmonių dydis, darbo rinkoje trukmė?

4. Kuri iš konkuruojančių įmonių yra įsikūrusi kaimynystėje?

5. Kokie yra jų produktai – jų išskirtinės savybės, dizainas ir t. t.?

6. Koks konkurentų prekių (paslaugų) kainų lygis?

7. Kaip konkurentai suranda savo klientus – reklama, pardavimo kanalai, kitos reklamos formos?

8. Kaip plėtojamas jūsų konkurentų verslas? Kokios pokyčių priežastys: apimčių didėjimas ar mažėjimas, asortimento plėtimas ar mažėjimas, personalo augimas ar mažėjimas?

9. Kokių konkurencinių pranašumų turės jūsų prekės (paslaugos) prieš kitus panašių prekių (paslaugų) gamintojus?

Svarbu nepamiršti, kad išsami konkurentų analizė padės jums išvengti jų klaidų ir panaudoti jų gerąją patirtį savo darbe.

Pirmieji du verslo plano skyriai – „Santrauka” ir „Pagrindinė projekto idėja” – yra įžanginiai ir, jei jie pateikiami atskirai, gali būti trumpas investicinis pasiūlymas, kurį galima išsiųsti partneriams ir investuotojams pirminiame derybų etape.

Skyrius „Santrauka” rengiamas paskutinis, jame glaustai apibendrinama projekto esmė ir apibūdinami svarbiausi rodikliai.

Pavyzdiniai klausimai, kurie turi atsispindėti santraukoje, sąrašas:

Kokias prekes (paslaugas) jūsų įmonė gamins ir parduos?
Kas bus jūsų klientai?
Kokios bus pardavimų apimtys (pardavimo pajamos) pirmaisiais veiklos metais?
Kokia yra visų projekto įgyvendinimo išlaidų suma?
Kokia yra įmonės organizacinė ir teisinė forma?
Kiek darbuotojų dirbs įmonėje?
Kokio dydžio finansavimo reikės projektui įgyvendinti?
Kokie yra projekto finansavimo šaltiniai?
Pagrindiniai projekto rodikliai: bendras laikotarpio pelnas (pajamos), grynųjų pinigų suma pirmųjų darbo metų pabaigoje, pelningumas

Tai bene svarbiausia verslo plano dalis, nes potencialūs investuotojai ir partneriai ją perskaito pirmiausia. Būtent santrauka, jei ji parašyta teisingai, leidžia greitai suprasti kuriamos įmonės esmę ir, jei susidomėjote, pereiti prie išsamesnio kitų verslo plano skyrių nagrinėjimo.

Jau santraukos tekste svarbu bent trumpai pabandyti pateikti itin glaustus atsakymus į privalomų klausimų sąrašą: projekto, kuriuo siekiama sukurti savo verslą, sudėtį, turinį, finansinius ir ekonominius parametrus (įskaitant palyginamąjį sąnaudų ir rezultatų įvertinimą, naudojimo efektyvumą, investicijų į projektą grąžą), technologiją, metodus, terminus ir ypatumus.

Bet kokio projekto santraukos apimtis neturėtų būti didesnė nei 1 puslapis.

Kokia turėtų būti trumpa verslo projekto santrauka

Skyriuje „Pagrindinė projekto idėja” turėtų būti prieinamai ir glaustai paaiškinta, kuo grindžiama reali galimybė sukurti naują įmonę. Čia reikia aprašyti projekto verslo idėją.

Pavyzdiniai klausimai, kurie turi atsispindėti skyriuje „Pagrindinė projekto idėja”, sąrašas:

Koks yra pagrindinis projekto (verslo idėjos) tikslas?
Kokius konkrečius uždavinius reikia išspręsti, kad šis tikslas būtų pasiektas?
Kokios problemos trukdys sėkmingai išspręsti uždavinius jūsų įmonėje? Kaip šias problemas galima įveikti?
Kokių konkrečių veiksmų ir per kokį laikotarpį ketinate imtis, kad pasiektumėte projekto tikslą?
Kokiais argumentais galite pagrįsti savo įsitikinimą projekto sėkme?

Skyriaus „Pagrindinė projekto idėja” apimtis paprastai neviršija 1-2 puslapių.

Naujienos

Ekspertai

Visos teisės saugomos.© 2015-2025 | Kopijuoti draudžiama |