Sekite naujienas

Verslas

Sulčių gamintojai 2024-uosius vertina atsargiai: optimizmą gesina besikeičiantys vartotojų įpročiai ir įsibėgėjanti apelsinų krizė

Paskelbta

-

Marius Gudauskas, didžiausios Lietuvoje sulčių, nektarų ir vaisių gėrimų gamintojos „Eckes-Granini Baltic“ vadovas

Reklama

Pasaulinės vaisių sulčių rinkos vertė 2023 m. pasiekė 153,8 mlrd. JAV dolerių, skelbia rinkos tyrimų įmonė „IMARC Group“. Ekspertų teigimu, maisto produktų rinkos augimą ir toliau skatina sveikatingumo tendencijos, gamintojų diegiamos inovacijos ir, žinoma, didėjančios vartotojų pajamos. Vis dėlto, sulčių gamintojai nėra tokie optimistiški: naujų iššūkių kelia pasaulyje įsibėgėjanti apelsinų krizė, o Lietuvos atžvilgiu – ir mažėjanti pirkėjų auditorija.

Situacija sulčių rinkoje

Nepaisant pastaraisiais metais verslui kilusių iššūkių, koronaviruso pandemijos ir Rusijos sukelto karto Ukrainoje pasekmių, Lietuvoje sulčių, nektarų ir sulčių gėrimų pardavimai kurį laiką buvo stabilūs. Vis dėlto, 2023-ieji sulčių gamintojams buvo mažiau palankūs.

Mažėjančią sulčių paklausą nulėmė ne tik infliacija, bet ir besikeičiantys vartojimo įpročiai. Stebint rinkos tendencijas, optimizmą ir toliau gesina nauji iššūkiai, apie kuriuos įprasta kalbėti skirtingose temose – klimato kaita ir mažėjantis šalies gyventojų gimstamumas.

Ar užteksime apelsinų?

Vienas didžiausių šio laikmečio iššūkių yra klimato kaita ir jos padariniai. Sulčių gamintojų atžvilgiu, didžiausią įtaką klimato kaita daro vaisių derliui, tiksliau, jo dydžiui ir kokybei. Viena svarbiausių apelsinų tiekėjų Europai laikoma Brazilija, užimanti 70 proc. pasaulinės apelsinų sulčių rinkos, jau kelerius metus priskina vis mažiau apelsinų.

Kitos stambios apelsinų eksportuotojos, kaip Ispanija ar Floridos valstija (JAV), taip pat negali patenkinti augančio apelsinų poreikio – klimato kaitos sukelti kataklizmai pasireiškia ir šiose šalyse uraganais, sausromis ir kitomis vaismedžiams nepalankiomis sąlygomis.

Negana to, prie drastiško apelsinų derliaus mažėjimo prisideda ir nauja citrusinių vaisių bakterinė liga „Huabglongbing“ (liet. geltono drakono liga), kurios pažeisti apelsinmedžiai tiesiog numeta nesunokusius apelsinus, o patys per kelerius metus nunyksta. Paradoksalu – intensyvios ūkinės veiklos įsukta klimato kaita pati šiuo metu kelia grėsmę bet kokiam tolesniam ūkininkavimui.

Dėl vis mažesnio priskinamo apelsinų derliaus ne tik mažėja sulčių gamintojams reikalingų žaliavų, bet ir kyla jų kaina – vien apelsinų sulčių koncentratas per pastaruosius metus pabrango beveik dvigubai. Ką tai reiškia sulčių gamintojams bei vartotojams, ko gero, įvardinti nereikia.

Daugelis sulčių gamintojų, turėję ilgalaikius kontraktus su apelsinų augintojais ar apelsinų sulčių koncentrato tiekėjais, jau susidūrė su kainų šoku bei apelsinų sulčių koncentrato stygiumi.

Savo ruožtu, gamintojai nuolat balansuoja tarp brangstančių žaliavų bei energetinių išteklių, o sulčių gamintojai nėra jokia išimtis. Todėl šiais metais gamybos efektyvinimas išliks prioritetu ir „Eckes-Granini Baltic“. Šiuo metu planuojame įsirengti nuosavą 500 kilovatų saulės elektrinę ant gamyklos pastatų stogų, investuojame ir į nuosavus vandens valymo įrenginius. Šios investicijos taip pat reikšmingos ir įgyvendinant tvarumo strategiją.

Pirkėjai „balsuoja“ pinigine

Dėl kylančių sulčių kainų vartotojai, tikėtina, gali pradėti dažniau rinktis pigesnius produktus – vietoj šimtaprocentinių vaisių sulčių dairytis į nektarus ir vaisių gėrimus.

Vis dėlto, didesniu iššūkiu netrukus taps ne ekonominių sąlygų diktuojamas pragyvenimo lygis ir svyruojanti perkamoji galia, bet pačių pirkėjų skaičiaus mažėjimas. Valstybės duomenų agentūros duomenimis, Lietuvos gimstamumo rodiklis yra susitraukęs iki 7,8 vienam tūkstančiui gyventojų (2022 m.), kai vos prieš dešimtmetį jis siekė 10.

Kol ekonomistai skaičiuoja, kokios bus dabartinio jaunimo pensijos šiam sulaukus senatvės, gamintojams kur kas didesnis galvosūkis – kiek gaminsime ateityje, kad apsimokėtų įjungti gamybos liniją.

Suprantame, kad sultys, nektarai ir sulčių gėrimai nėra pirmos būtinybės prekė, tačiau diegiant inovacijas, pereinant prie tvariai užaugintų vaisių žaliavos norisi tikėti, kad visa tai darome ne veltui. Juo labiau, kad sultys išlieka vienu dažniausiai vartojamų gėrimų ne tik Lietuvoje, bet ir pasaulyje.

Naujienos

Ekspertai

Ekspertai2 d. prieš

Už pažinčių programėlių „princų“ slepiasi nusikaltėliai: kaip nepakliūti į sukčių pinkles?

„Tinder“, „Bumble“, „Hinge“, „Badoo“ ir panašios pažinčių programėlės neatsiejamos nuo šiuolaikinio pasaulio. „Mano draugė ištekėjo radusi puikų vaikiną tinderyje“, „Bumblėje...

Ekspertai3 d. prieš

Lietuvos paštas primena: kalėdinių siuntų pakavimo patarimai, kuriuos būtina žinoti

Kalėdos – stebuklų ir dovanų metas, per kurį Lietuvoje ir į užsienį siunčiamų siuntų kiekiai išauga iki 50 proc. Tačiau,...

Ekspertai3 d. prieš

Kalėdinėms dovanoms – elektronika? Į ką atkreipti dėmesį, kad ji vėliau netaptų našta

Iki Kalėdų likus visai nedaug laiko skubama pirkti dovanas artimiesiems. Kartais šalia kalėdinės eglutės atsiduria ir buitį gerinantys elektroniniai įrenginiai....

Ekspertai4 d. prieš

„Google“ atskleidė, kas labiausiai rūpi lietuviams: tarp dažniausių paieškų – ir klausimai apie elektros kainas

Kompanijai „Google“ pristačius kasmetinę „Year in Search“ apžvalgą, paaiškėjo, ko internete šiemet dažniausiai ieškojo Lietuvos gyventojai. O tarp labiausiai jiems...

Ekspertai5 d. prieš

Kalėdinis bumas prasidėjo: ekspertas atkleidė, kada vėliausiai galite išsiųsti siuntą, kad ji adresatą pasiektų iki švenčių

Kalėdinė karštinė įgauna pagreitį – vis daugiau žmonių dovanų artimiesiems ieško tiek prekybos centruose, tiek internetinėse parduotuvėse, todėl siuntų pristatymo...

Visos teisės saugomos.© 2015-2024 | Kopijuoti draudžiama |