Paskelbta
1 metai prieš-
Lietuvoje transporto sektorius tebėra svarbus šiltnamio efektą sukeliančių dujų šaltinis – 2022 m. jis sudarė 46 proc. viso šalies išmetamo anglies dioksido kiekio. Tačiau iki 2030 m. ES siekia 55 proc. sumažinti emisijų kiekį, palyginti su 1990 m. lygiu. Norėdama įgyvendinti Europos Sąjungos dekarbonizacijos tikslus, Lietuva privalo pradėti turimų atsinaujinančios energetikos išteklių integraciją į transporto sektorių jau šiandien. Kol tai nevyksta, Lietuva užtikrintai linksta link juodžiausio scenarijaus, kai kiekviena pradelsta diena šaliai gali kainuoti 1 mln. eurų apyvartinių taršos leidimų kvotoms.
Pirmasis terminas – jau liepą
Iki 2030 m. Lietuva, kaip ir kitos ES narės, turi užtikrinti, kad atsinaujinančioji energija transporto sektoriuje sudarytų ne mažiau kaip 14 procentų. Naujausiais duomenimis, šis rodiklis Lietuvoje dabar siekia 6,1 procento. Ekspertai skaičiuoja, kad 2022 m. buvo suvartota 27,59 TWh naftos pagrindu pagamintų degalų, tad užsibrėžtam 14 proc. tikslui pasiekti reikės bent 3,86 TWh atsinaujinančiųjų energijos išteklių. Palyginimui, 2023 m. elektros energijos suvartojimas Lietuvoje buvo ~11,72 TWh.
„Atrodytų, kad ES tikslams pasiekti iki 2030-ųjų dar turime gražaus laiko. Tačiau realybė kiek kitokia“, – sako „Green Genius“ Didmeninės prekybos skyriaus vadovas Povilas Emilis Čėsna. Jis atkreipia dėmesį, kad 2023-ųjų pabaigoje peržiūrėta ES Atsinaujinančiųjų išteklių energijos direktyva, kurios nuostatų perkėlimui į nacionalinę teisę skirta 18 mėnesių. O kai kurioms šioms nuostatoms, susijusioms su atsinaujinančiųjų išteklių energijos leidimų išdavimu, nustatytas trumpesnis terminas – t.y. iki 2024 m. liepos.
„Mano nuomone, nematome pakankamai politikų ir rinkos dalyvių pastangų bei bendradarbiavimo, neturime aiškios strategijos. Tačiau, turint minty direktyvoje numatytą 45 proc. energijos iš atsinaujinančių šaltinių kvotą, ir akivaizdžiai senkantį laiką, būtų pats metas pradėti veikti. Antraip kiekviena laukimo diena sukurs naštą būsimam Lietuvos biudžetui“, – pastebi P. E. Čėsna.
Esminis aspektas – gamybos ir vartojimo didinimas
Energetikos ekspertų teigimu, švaresnių ir tvaresnių degalų strategija prasideda nuo visapusiško dabartinių energijos šaltinių, infrastruktūros ir politikos peržiūrėjimo. Be to, akivaizdu, kad norint pasiekti ES tikslus, artėja laikas pradėti naudoti alternatyvius degalus, pavyzdžiui, biometaną ir ekologišką vandenilį. O tam nedelsiant reikia didinti gamybos ir naudojimo pajėgumus. „Lietuvai reikia padidinti atsinaujinančiosios energijos pajėgumus mažiausiai keliais gigavatais ir tam reikalingos didelės investicijos, inovacijos ir pažangus reguliacinis mechanizmas“, – vardina P. E. Čėsna ir priduria, kad ne mažiaus svarbus yra žaliųjų degalų vartojimo skatinimas tam, kad nauja rinka būtų sukurta remiantis tiek pasiūlos, tiek paklausos suformavimu.
Ekonominis efektyvumas lems dekarbonizacijos sėkmę
Lietuva žalio vandenilio gamybos srityje susiduria su tarptautine konkurencija, ypač iš „saulės juostos” regionų, tokių kaip Marokas ir Egiptas. Šios šalys dėl gausių atsinaujinančių išteklių turi mažesnės žaliojo vandenilio gamybos ir mažesnės jo svertinės elektros kainos privalumą (angl. Levelised cost of Hydrogen – LCOH), o tai kelia tiesioginę grėsmę Europos užmojams žaliosios energijos rinkoje. „Šie faktoriai daro didelę įtaką vandenilio gamybos ekonominiam gyvybingumui ir konkurencingumui. Nors Europa gali pasigirti technologine pažanga elektrolizės technologijų srityje, vis dar išlieka iššūkis ją paversti ekonomiškai efektyvia vandenilio gamyba“,– pastebi P.E. Čėsna. Pasak jo, norėdama išlaikyti konkurencingumą, Lietuva turi sutelkti dėmesį į rinkos paklausos kūrimą, projektų finansavimą ir išnaudoti savo idealią geografinę padėtį dideliam vėjo potencialui, kuris užtikrintų konkurencingas sąlygas vandeniliui gaminti.
Toks požiūris, pasak eksperto, ne tik padėtų atsverti „saulės juostos” šalių ekonominius pranašumus, bet ir įtvirtintų Lietuvą kaip pagrindinę Europos žaliojo vandenilio rinkos dalyvę. „Reikia nepamiršti ir išvestinių vandenilio produktų, tokių kaip žaliasis metanolis ir žaliasis metanas, kurie dekarbonizacijos procese taps reikšmingi ilguoju laikotarpiu, – sako P.E. Čėsna. – Tad vandenilio rinkos kūrimas dabar būtų tvirtas pagrindas ateityje žalinti transporto sektorių.“
„Modus Group“ pusmetis: augančios pajamos, gerėjantis pelningumas ir nauji automobilių prekių ženklai
Žingsnis žaliosios energetikos link: ILTE finansuos 10 naujų saulės parkų
Pernai „Modus Group“ pajamos siekė 479 mln. eurų, per metus augo 22 proc.
Triguba naujovė už 7,5 mln. eurų: „Green Genius“ pradeda tiekti saulės energiją „Švyturio-Utenos alaus“ daryklai
Iš Azijos plūsta neaiškios kilmės degalai – Lietuvos verslas įspėja ir prašo valdžios dėmesio
Didelis žingsnis: Lietuvos atsinaujinančių degalų ir biometano gamintojai susibūrė į asociaciją – kas tapo jos nauju vadovu?
„Green Genius“ stiprina valdymą: ieško nepriklausomo stebėtojų tarybos nario
„Švyturys–Utenos alus” daryklos elektros tinkle integruotas didžiausias komercinis baterijų energijos kaupiklis Lietuvoje
P. E. Čėsna. Lietuva ir Šiaurės regionas – žaliojo perėjimo lyderiai
Vakar Vilniuje, Ozo g. 10A, įvyko oficialus pirmojo Lietuvoje BYD automobilių salono atidarymas. Šis renginys neapsiribojo vien automobilių bei salono...
Komentuoja Justinas Muleika, „GF banko“ generalinis direktorius Lietuvos banko duomenimis, per pirmuosius penkis šių metų mėnesius vartojimo paskolų buvo išduota...
Lietuvoje beveik trečdalis šeimų gyvena nuomojamame būste, o daugelis jų svajoja apie savo namus. Tačiau pirmas žingsnis link šios svajonės,...
Per pirmąjį 2025 m. pusmetį „Modus Group“ konsoliduotos neaudituotos pajamos siekė 274 mln. eurų ir buvo 22 % didesnės nei...
Pirmaujanti Baltijos šalių prekybos ir pramogų centrų vystymo bei valdymo bendrovė „Akropolis Group“ šiandien pasirašė kredito sutartį su „Swedbank“ dėl...
Ruduo – dosniausias metų laikas, kuomet sodus ir daržus užpildo rudens derlius. Natūralu, kad dalis žmonių šiomis gėrybėmis nori pasidalyti...
Saugumo poreikiai nuolat auga – nebeužtenka vien tik stebėti uždarą erdvę ar fiksuoti įėjimus. Dažnas susiduria su iššūkiu: kaip suvaldyti...
Kiekvieną rugsėjį gatvėse išaugantis moksleivių skaičius atneša ir papildomų iššūkių eismo saugumui. Kaip rodo „Lietuvos draudimo“ užsakymu atliktas tyrimas, penktadalis...
Dar prieš kelis dešimtmečius žmonės Lietuvoje dažnai naudodavo vadinamuosius „majakus“ ar „švyturėlius“ – paskambindavo ir iškart nutraukdavo skambutį, taip perduodami...
Apsipirkti per socialinius tinklus dar niekada nebuvo taip paprasta – juose kasdien mirga šimtai reklamų su stilingais papuošalais, drabužiais ar...