Paskelbta
2 metai prieš-
Daugiau nei 33 proc. per metus išaugusios pramonės gamintojų produkcijos kainos – dar pernai prasidėjusio energetinių išteklių brangimo pasekmė, kurią pajuto didelė dalis Lietuvos įmonių. Trys iš keturių bendrovių atstovų tvirtina, kad dar 2021-aisiais jų gaminamų prekių ar teikiamų paslaugų savikaina kilo būtent dėl pabrangusių energijos išteklių.
Energetikos sprendimų bendrovės „Elektrum Lietuva“ inicijuotos apklausos, kurią atliko rinkos tyrimų agentūra „Spinter tyrimai“, duomenimis, savikainos augimo pernai nejuto vos 11 proc. įmonių. Dar 9 proc. į klausimą apie prekių ir paslaugų savikainos pokyčius buvo sudėtinga atsakyti.
„Brangstantys energetiniai ištekliai pernai pramušė pirmąjį barjerą. Pirmasis pokyčius pakankamai skaudžiai pajuto verslas, kuris iš paskutiniųjų stengėsi atidėti momentą, kai nebeliks kitos išeities, kaip tik pasidalinti finansine našta su klientais. Milžiniška infliacija šiemet rodo, kad kainų augimas pasiekė vartojimo segmentą. Suabejočiau, ar per šiuos metus šalyje bus tokių verslų, kurie galės pasakyti, kad energijos brangimas jų niekaip nepalietė“, – sako „Elektrum Lietuva“ Verslo klientų vadovas Artūras Zatulinas.
Tiesa, apklausos duomenimis, prekių ir paslaugų savikainos augimas didžiausiai daliai verslų pernai pasijuto gana simboliškai. Daugiausiai, arba 28 proc. apklausoje dalyvavusių įmonių atstovų tvirtino, jog jų produktų savikaina padidėjo iki 5 proc.
26 proc. verslo apklausos respondentų pripažino, kad savikaina pakilo 6-10 proc., o 13 proc. minėjo tai, kad savikaina dėl brangusių energijos išteklių kilo 11-20 proc. Ypač skaudžiai, arba 20 proc. viršijantį produkcijos savikainos augimą pajuto 13 proc. šalies įmonių.
Pernai didžiausią energijos išteklių brangimo poveikį pajuto gamybos ir prekybos įmonės. To pasekmės, eksperto teigimu, akivaizdžiai matomos ir šiais metais. Statistikos departamento duomenimis, per metus iki š. m. birželio gamintojų parduotos pramonės produkcijos kainos padidėjo 33,6 proc. Kiek mažiau per metus iki gegužės išaugo ir importuotų prekių kainos – 29,8 proc.
Anot eksperto, pernai elektros energijos kaina verslui kilo beveik 3 kartus ir sukėlė šoką daliai verslų, versdamos ieškoti kitų išeičių, tarp kurių – investicijos į nuosavus arba nuotolinius atsinaujinančius energetinių išteklių pajėgumus.
„Vos kiek apsilpo pandemijos iššūkiai, jų supurtytai ekonomikai energijos išteklių brangimas tapo dar vienu išbandymu. Nors didmeninių kainų kilimo tendencija buvo jaučiama, tačiau tikriausiai buvo sudėtinga prognozuoti, kad šiais metais į vieną vietą sukris tiek daug naujų nepalankių faktorių, kurie kainas augins toliau“, – sako „Elektrum Lietuva“ atstovas.
Pasak A. Zatulino, karas Ukrainoje perbraižo visas anksčiau nusistovėjusias ribas ir verčia nieko nebelaukiant ieškoti kitų būdų, kaip energetiniais ištekliais apsirūpinti apeinant agresorę Rusiją.
„Iki karo visuomenės dėmesys krypo į pandemiją, tačiau vargu, ar šiemet mums bus aktuali kita tema, nei karas Ukrainoje. Be to, kaistanti ekonomika tik sustiprina vidinius iššūkius, todėl klimato krizės švelninimo klausimas artimiausiais metais sutaps ir su verslo, ir su gyventojų siekiu suvaldyti elektros kainas. Tam ypač padės investicijų į žaliuosius jos gamybos pajėgumus spartinimas“, – teigia „Elektrum Lietuva“ atstovas.
„Spinter tyrimų“ apklausoje šiemet sausio 17-31 dienomis dalyvavo 307 įmonės.
Kalėdinėms dovanoms – elektronika? Į ką atkreipti dėmesį, kad ji vėliau netaptų našta
Paskelbus, kiek vartotojų permoka už elektrą, ragina suskubti: brangi kiekviena diena
„Elektrum Lietuva“ įspėja: ketvirtadienio rytas bus itin brangus vartotojams, pasirinkusiems su birža susietą elektros planą
„Elektrum Lietuva“: išaugus šildymo poreikiui, didmeninė elektros kaina Lietuvoje šoktelėjo 24 proc.
Paskelbus, kiek vartotojų permoka už elektrą, ragina suskubti: brangi kiekviena diena
Pataria ekspertas: kaip džiaugtis Kalėdomis neišauginant elektros sąskaitos?
Per pirmuosius devynis šių metų mėnesius „Elektrum Lietuva“ pritraukė 21 tūkst. naujų klientų
„Elektrum Lietuva“: praėjusią savaitę elektros kaina Lietuvoje – trečdaliu mažesnė nei Lenkijoje
Energetikos ekspertas: pusė žaliosios elektros gamintojų nepasinaudoja galimybe uždirbti iš kilmės garantijų
Siuntų siuntimo platformą siuskpigiau.lt ir kitus internetinės prekybos verslus vystanti „Masiva group“ įsigijo 100 proc. sutelktinio rėmimo platformos „Contribee“ akcijų....
„Tesonet“ investicijų komandos vadovė Eglė Eidimtaitė tapo pirmąja lietuve „PayPal“ klientų valdyboje (CAD). Ši valdyba buvo įkurta siekiant padėti bendrovei...
Naujoji technologija leidžia darbdaviams greičiau susitelkti į geriausiai pozicijai tinkančius darbo ieškančiuosius, supaprastindama pirminį atrankos etapą. Inovacija Lietuvos darbo rinkojeReklama...
„Tinder“, „Bumble“, „Hinge“, „Badoo“ ir panašios pažinčių programėlės neatsiejamos nuo šiuolaikinio pasaulio. „Mano draugė ištekėjo radusi puikų vaikiną tinderyje“, „Bumblėje...
Kalėdos – stebuklų ir dovanų metas, per kurį Lietuvoje ir į užsienį siunčiamų siuntų kiekiai išauga iki 50 proc. Tačiau,...
Iki Kalėdų likus visai nedaug laiko skubama pirkti dovanas artimiesiems. Kartais šalia kalėdinės eglutės atsiduria ir buitį gerinantys elektroniniai įrenginiai....
Kompanijai „Google“ pristačius kasmetinę „Year in Search“ apžvalgą, paaiškėjo, ko internete šiemet dažniausiai ieškojo Lietuvos gyventojai. O tarp labiausiai jiems...
Kalėdinė karštinė įgauna pagreitį – vis daugiau žmonių dovanų artimiesiems ieško tiek prekybos centruose, tiek internetinėse parduotuvėse, todėl siuntų pristatymo...