Paskelbta
5 mėnesiai prieš-
Verslumas tampa vis svarbesne mokyklinio švietimo sistemos dalimi, padedančia ugdyti mokinių problemų spendimo įgūdžius, kritinį mąstymą, kūrybiškumą. Technologijų bendrovės „Samsung“ atliktas tyrimas atskleidė, kad trys iš keturių Z kartos atstovų svajoja apie papildomą veiklą, tačiau beveik 70 proc. jaučiasi nepasirengę ją pradėti dėl žinių ir praktikos stokos. Pasak dr. Eglės Butkevičienės, KTU profesorės ir „Solve for Tomorrow“ projekto partnerės, mokykloje įgytos verslumo kompetencijos gali tapti tvirtu pagrindu jaunuolių ateičiai, suteikdamos žinių ir pasitikėjimo savimi įgyvendinant idėjas profesiniame kelyje.
Jaunimui trūksta verslumo žinių
„Samsung“ atliktas tyrimas atskleidžia įdomias tendencijas – net 73 proc. Z kartos atstovų svajoja apie papildomą veiklą.
Tyrimo metu, kuriame dalyvavo apie 7 tūkst. Z kartos atstovų iš Prancūzijos, Vokietijos, Pietų Korėjos, JK ir JAV, taip pat paaiškėjo, kad beveik 70 proc. jaunų žmonių jaučia nepasitikėjimą savo gebėjimais pradėti verslą, o dar 60 proc. teigia neturintys tam laiko. Tad rezultatai rodo, kad nors Z karta yra itin ambicinga ir siekia spręsti problemas, jiems trūksta pasitikėjimo savimi ir praktinių žinių.
Prof. Eglės Butkevičienės teigimu, dar mokykloje ugdomos verslumo kompetencijos gali padėti jaunuoliams sukaupti pakankamai žinių ir praktikos, kad jų nepristigtų siekiant kurti savo verslą ar įgyvendinti projektus jau pabaigus mokyklą.
„Verslumas, kaip įgūdis, turėtų būti skatinamas jau mokykloje. Jis ugdo mokinių žingeidumą, lyderystę, atsakomybės jausmą ir kūrybiškumą. Be to, verslumo įgūdžiai svarbūs ir mokinių ateičiai, nes padeda lengviau prisitaikyti prie sparčiai besikeičiančio pasaulio ir rasti inovatyvius sprendimus iššūkiams spręsti”, – dalijasi ji.
Socialinio verslumo svarba
Švietimo sistema, sėkmingai integruojanti verslumą skatinančias programas, gali tapti esmine platforma mokinių verslumo ugdymui. Anot prof. E. Butkevičienės, verslumo programos, prie kurių prisideda mokiniai, turėtų prisidėti ir prie mokyklos misijos ugdyti atsakingus piliečius, kurie siekia teigiamų pokyčių savo bendruomenėse.
„Lietuvos mokyklinio švietimo aplinkoje socialinis verslumas yra pakankamai nauja sąvoka. Tačiau švietimo įstaigos ieško naujų būdų ir vis dažniau ugdymo procese imamos taikyti projektinės veiklos, orientuotos į socialinių problemų sprendimą ir teigiamą poveikį visuomenei”, – pastebi ji.
Vienas iš tokių projektų pavyzdžių – tarptautinis technologijų bendrovės „Samsung“ projektas „Solve for Tomorrow“. Jis skatina Baltijos šalių mokinius burtis į komandas bei analizuoti socialines problemas ir pasitelkiant technologijas kurti kūrybiškus, originalius ir įgyvendinamus sprendimus.
Lietuvos komandos, šiais metais patekusios į projekto finalinį etapą, pateikė originalias ir realybėje pritaikomas idėjas, kuriomis siekia atrasti būdus, kaip dirbtinis intelektas gali padėti personalizuoti mokymąsi, suteikti emocinę pagalbą mokiniams, ar padėti planuoti laiką.
„Įsitraukę į socialinius projektus, tokius kaip „Solve for Tomorrow“, mokiniai ugdo savo kūrybiškumą ir gebėjimą kurti bei vystyti inovatyvias idėjas. Daugelis mokinių projektais bando spręsti jiems patiems aktualias problemas, tad tikėtina, jog ir ateityje jie bus labiau kompetetingi inicijuojant asmeninius projektus ir kuriant inovacijas“, – sako KTU profesorė.
Mokyklinis ugdymas vis dar orientuotas į teoriją
Nepaisant socialinio verslumo naudos, ši sritis vis dar susiduria su iššūkiais. Mokyklų programos yra stipriai orientuotos į teorines žinias, o praktinei veiklai dažnai pritrūksta laiko. E. Butkevičienė atkreipia dėmesį, jog norint paskatinti socialinio verslumo integraciją į mokyklinio švietimo sistemą, reikia stiprinti mokyklų ir verslo sektoriaus bendradarbiavimą.
„Socialinis verslumas turėtų būti ne vienkartinė iniciatyva, o integruota ugdymo dalis. Ne tik mokiniams, tačiau mokytojams būtina suteikti daugiau įrankių ir resursų, kad jie galėtų skatinti mokinius imtis prasmingų praktinių projektų“, – pabrėžia ji.
Profesorės teigimu, ugdyme dažnai akcentuojamas iššūkiais pagrįstas mokymasis, kai mokiniai ar studentai sprendžia realias, praktikoje egzistuojančias problemas. Socialinio verslumo projektai puikiai įprasmina šį metodą, suteikdami jaunimui galimybę taikyti įgytas žinias ir aktyviai prisidėti prie visuomenei aktualių iššūkių sprendimo.
Svarbiausi patarimai renkantis išmanią buitinę techniką: kaip išsirinkti atsakingai ir išvengti klaidų
5 aukštosios mokyklos skirs 1 mln. EUR finansavimą EDINA sistemos atnaujinimui
Tirpioji kava yra tikra kava: ekspertės siūlo geriau pažinti šį gėrimą
Išleistas „One UI 7“ atnaujinimas: kokių naujovių sulauks telefonų naudotojai?
Naujoje „Samsung“ planšečių serijoje – integruotos dirbtinio intelekto funkcijos
Kokybiško moters gyvenimo formulė: kaip išlikti sveikai ir energingai kasdien?
Nematomi verslo herojai: kaip matematikai slapta saugo įmones nuo katastrofos?
KTU mokslininkas: švarusis kambarys – kas tai?
„Samsung“ žengia į išplėstinės realybės erą – pristatė išmaniuosius akinius
Nuo 2025 m. gegužės 1 d. visi verslai, kurie savo veikloje privalo naudoti kasos aparatus, turi teikti kvitų duomenis į...
Svarstant apie naujo būsto įsigijimą, gyventojai dažnai daug dėmesio skiria būsto plotui, kainai ar vaizdui pro langą, tačiau pamiršta vieną...
Automobilių sporto mėgėjams ir lenktynininkams atėjęs pavasaris žymi naujo sezono pradžią. Norinčių varžytis populiarumo viršūnėje Lietuvoje karaliaujančiame „drifte“ netrūksta, tačiau,...
„Citadele“ banko inicijuota Baltijos šalių gyventojų apklausa atskleidžia, kad Lietuvoje gyventojai labiausiai nerimauja dėl geopolitinės įtampos (56 proc.) ir augančių...
Telefoniniai sukčiai, prisidengdami institucijomis ar paslaugų tiekėjais, ir toliau vilioja pinigus iš gyventojų. Ekspertas atskleidžia, koks pagrindinis signalas, kad skambina...
Daugelis esame pratę saugoti savo pinigus nuo sukčių internete, tačiau ne kiekvienas susimąstome, kad apsaugos nuo apgavikų reikia ir mūsų...