Sekite naujienas

Investavimas

Investavimas į startuolius (Startupus): Kaip viskas vyksta?

Paskelbta

-

Kas yra startuolis

Norėdami investuoti į startuolį, pirmiausia turite nustatyti, ar tai tikrai yra startuolis. Daugelio verslininkų ir investuotojų nuomone, startuolis yra bet koks verslas, kuris egzistuoja koncepcijos lygmeniu. Tačiau taip nėra.

Pagal klasikinę apibrėžtį startuolis yra “laikina įmonė, sukurta siekiant rasti pakartojamą ir keičiamą verslo modelį”, t. y. kažkas, kas yra aukštųjų technologijų ir susiję su sparčiu sprogstamuoju augimu. Tai paaiškina didelę investicijų riziką pradiniame tokios įmonės etape ir tokią pat didelę tikėtiną grąžą.

Verslas, turintis aiškų modelį ir plėtros etapus, pavyzdžiui, kavinė ar drabužių parduotuvė, nėra startuolis, kaip ir neskubus interneto svetainės kūrimas su pertraukomis naršymui Balyje. Startuolį taikliai apibūdina ši grandinė: aukštosios technologijos – rizika – spartus augimas – didelis pelnas.

Investavimo į startuolius ypatumai

Aštuoni iš dešimties startuolių žlunga, ir tik 1 proc. iš jų turi galimybę tapti “vienaragiais”, tokiais kaip “Airbnb” ar “Uber”. Šie veiksniai lemia naujų įmonių finansavimo ypatumus.

Paskolos startuolių steigėjams ar finansuotojams neteikiamos dėl itin didelės rizikos ir, kaip taisyklė, dėl to, kad pradiniame etape nėra jokių rezultatų ar aiškios verslo idėjos.

Steigėjų santaupų trūkumas arba nesugebėjimas jų valdyti. Nepatartina kurti startuolį savo lėšomis. Net jei steigėjai turi savų pinigų, psichologiškai jie paprastai nėra pasirengę rizikuoti savo pinigais. Dėl to jiems sunku žengti ryžtingus lemiamus žingsnius, o startuolis nepasižymi numatytu augimu.

Rizikos kapitalo investicijos tokioje situacijoje yra vienintelė galimybė startuoliui. Investuotojas moka didžiulę riziką už galimybę daug uždirbti. O finansuotojai moka už verslo dalį ir dalinį kontrolės praradimą.

Pradedančiojoje įmonėje investicijos – tai būdas nusipirkti laiko. Startuolis visada yra lenktynės, jam reikia greičio, žmonių, išteklių. Juk tai susiję su aukštųjų technologijų produkto kūrimu ir pateikimu rinkai. Jei neturėsite laiko, technologija pasens arba produktą sukurs ir parduos kas nors kitas.

Pradedančiųjų įmonių teisinė registracija

Kad pradedančiųjų įmonių steigėjai išvengtų nemalonių situacijų ir komplikacijų, svarbu jau pradiniame etape pasirūpinti teisine reikalų puse. Yra trys svarbūs dalykai, kurių nereikėtų pamiršti:

Inovatyviose srityse projektus retai sugalvoja vienas žmogus. Jei yra bent du partneriai, tai yra aiškus signalas, kad pagrindinius teisinius klausimus būtina spręsti “ant kranto”. O kad būtų patogu rinkti investicijas parduodant startuolio akcijas, sukurkite UAB.

Dar pradiniame etape svarbu su visais partneriais aptarti jų dalis projekte ir funkcijas jame. Akcijos neturėtų būti padalytos “mintyse”, jos turėtų atitikti procentinę dalį UAB arba akcijų skaičių UAB, sukurtoje projektui įgyvendinti.

Teisinė startuolio registracija turi dar vieną esminį klausimą, nuo kurio priklauso tolesnis lėšų pritraukimas: kokią jurisdikciją reikėtų pasirinkti įmonei registruoti? Galimi du variantai. Pirmasis – likti Lietuvos jurisdikcijoje, o antrasis – įsteigti ofšorinę bendrovę, kad būtų galima naudotis Anglijos teise.

Kokios investicijos reikalingos kiekviename startuolio etape

Pagrindiniai startuolių etapai

Apžvelkime tris pagrindinius etapus, kuriuos pereina startuoliai. Investicijos daromos bet kuriame iš jų, ir kiekvienas iš jų turi savo ypatumų.

Pre-seed. Šiame etape yra tik steigėjai, jų idėja ir daug entuziazmo. Profesionalūs investuotojai ar fondai paprastai nedalyvauja. Startuolis finansuojamas pačių steigėjų arba šeimos ir draugų lėšomis. Tokiam finansavimui būdingas asmeninis pasitikėjimas finansuotojais. Juk startuolis dar turi tik idėją.

Kai steigėjai suranda pirmąsias lėšas, jie sukuria minimalų gyvybingą produktą (MVP). Dažniausiai tai būna ant žemės sukurtas prototipas, iš kurio galima susidaryti produkto idėją.

Seed. Kai MVP yra parengtas, įvyko pirmieji bandomieji pardavimai ir tapo aišku, kad produktas turi paklausą, reikia viską padaryti “žmogišką”. Tam reikia daug pinigų, o tai reiškia rimtas investicijas. Į pagalbą ateina privatūs investuotojai ir fondai. Jie įvertina riziką ir skiria lėšų mainais į įmonės dalį ir pelno dalį.

A raundas. Kai neabejojama, kad produktas turi paklausą, laikas aktyviai prekiauti, plėsti gamybą ir samdyti darbuotojus. Steigėjai kreipiasi dėl pinigų į fondus ir investuotojus, kurie specializuojasi vėlesniuose startuolių plėtros etapuose. Ir čia steigėjai praranda nemažą dalį įmonės kontrolės – pagal darbo su A raundo fondais sąlygas.

Investuotojai paprastai nesikiša į operatyvinę veiklą. Kartu jie nustato taisykles: įmonės vadovybė priima visus sprendimus, išskyrus tuos, kurie susiję su pačia technologija ar produktu.

Skirtingų etapų investicijų ypatumai

Investuotojai turi suprasti, kokiais startuolio raidos etapais jie įsitraukia ir kokią riziką tai kelia.

Pavyzdžiui, steigėjai, kurie turi tik hipotezę ir MVP, vargu ar kreipsis į privačius investuotojus, kurie prisijungia vėliau. Reikia suprasti, kad steigėjai negalės pateikti finansinių ataskaitų, nes jų nėra. Tokioje situacijoje investuoti į startuolį yra labai rizikinga.

Vėlesniuose startuolių plėtros etapuose steigėjai dažnai pritraukia rizikos kapitalo fondus. Šių organizacijų lėšos yra daugelio jas fondui patikėjusių žmonių turtas. Investuotojas nėra filantropas, jis pats pritraukia investicijas ir žada žmonėms pelną. Kadangi investuotojas yra atsakingas už svetimus pinigus, jis elgiasi kuo atsargiau, nes startuolio nesėkmė gali tapti jo nesėkme.

Startuolio investavimo modelis

Pradinio investavimo modelį galima plačiai apibūdinti taip:

investuotojas suteikia steigėjams pinigų;

mainais jis gauna startuolio dalį ir dalį pelno;

jei startuolis žlunga, šalys viena kitai nieko neskolingos – tai rizikos investicijų akcentas.

Kaip investuotojas gali užsidirbti pinigų iš startuolio

Yra keletas būdų, kaip gauti pelno iš investavimo į startuolį.

Parduokite savo startuolio akcijų paketą steigėjams vėlesniame vystymosi etape. Pajamos gaunamos vystantis startuoliui ir natūraliai didėjant jo vertei.

Parduokite savo dalį kitam investuotojui vėlesniuose paleidimo etapuose.

Pradėkite gauti dividendus. Taip atsitinka, kai startuolis tampa viešas, bet tai retai.

Kaip sumažinti riziką investuojant į startuolius

Pirkite įmonės dalis ar akcijas

Tai bene vienintelė saugi investavimo galimybė investuotojui.

Netapkite daugumos įmonės dalyviu

Startuolis yra subtilus subjektas, jis yra „pririštas“ prie steigėjų, kurie generuoja idėjas ir kuria produktą. Jei steigėjams bus nepatogu su investuotoju, kuris sugėrė LLC ir visą patalpoje esantį deguonį, jie tiesiog išeis. Ir jie su savimi pasiims savo intelektinę nuosavybę. Investuotojui liks „tuščia“ įmonė.

Be to, steigėjų sprendimų priėmimo galios trūkumas trukdo startuolio augimui. Dėl to jis neperkeliamas į kitus etapus, kur būtų galima surinkti papildomą finansavimą.

Steigėją palikite įmonėje, į kurią buvo investuoti pinigai

Investuotojui svarbu išlaikyti įkūrėją ir jo sukurtą produktą ar technologiją įmonėje. Atsižvelgiant į esamą situaciją, tai galima padaryti keliais būdais:

Jei investuotojas investavo lėšas pradiniame etape, kaip finansavimo sąlygą, jis gali prašyti steigėjo įregistruoti įmonėje teises į jo intelektinės veiklos rezultatus. Tada steigėjas bus „pririštas“ prie juridinio asmens, tarp kurio dalyvių yra investuotojas.

Tuo atveju, kai steigėjas jau yra gavęs tokias teises kaip fizinis asmuo, reikia pasirūpinti, kad jis suteiktų įmonei išskirtinę licenciją ilgam laikotarpiui.

Įtraukti įmonės mechanizmus ir uždrausti bendrovės įstatuose parduoti akcijas ar dalis per tam tikrą laikotarpį. Svarbu, kad terminas būtų aiškiai apibrėžtas ir adekvatus, priešingu atveju teismas šią sąlygą pripažins negaliojančia.

Investuokite lėšas su sąlyga, kad steigėjas išduos baudos pasirinkimo teisę savo akcijoms ar dalims. Investuotojas pasinaudoja pasirinkimo teise, jei steigėjas anksti palieka įmonę. Akcijos arba akcijos išperkamos už nominalią kainą.

Kur ieškoti startuolių

Dažniausiai steigėjai patys ieško investuotojų, nes jiems reikia pinigų. Norėdami tai padaryti, jie nusprendžia, kaip pristatyti savo projektą ir kam – verslo agentui ar investiciniam fondui. Tačiau pats investuotojas gali ieškoti startuolių. Yra keletas variantų.

1 variantas – per sutelktinio finansavimo platformas. Startuoliai savo investicinius pasiūlymus skelbia Centrinio banko licencijuotoje platformoje, o investuotojai juos įvertina ir nusprendžia, kur investuoti.

2 variantas – tapti verslo agentų asociacijos nariu. Taip investuotojas patenka į bendruomenę, kurioje savo projektus „atsineša“ patys steigėjai. Ten jis gali gauti papildomų žinių apie investavimo procesą.

3 variantas – investuoti naudojant rizikos fondus.

Naujienos

Verslo Vikingai

Technologijos3 mėnesiai prieš

Kriptovaliutų mokėjimų surinkimo paslaugos verslams: teisinių iššūkių rinkoje daug, bet požiūris vis pozityvesnis

Apie kriptovaliutų mokėjimus tikrai esate girdėję, o tai šiandien ypač aktyviai naudojama ir verslo sektoriuje. Įmonės „CoinGate” bendraįkūrėjas ​​Dmitrijus Borisenka...

Verslo vikingai3 mėnesiai prieš

Sėkmingą šakočių ir autentiškų gardėsių verslą įkūrusi Sandra atskleidžia: „Versle galima suklysti, galima padaryti daug klaidų, bet nepavyksta tik tiems, kurie nebando.”

Visą gyvenimą meilę maistui ir įvairių skanumynų gaminimui jautusi Sandra Riepšienė, prieš 13 metų nusprendė pabandyti įgyvendinti svajonę ir kartu...

Dirbtinis intelektas4 mėnesiai prieš

Generatyvinis dirbtinis intelektas: pagalba ar grėsmė visuomenei?

Įvairūs  dirbtinio intelekto įrankiai šiandien vis aktyviau naudojami įvairių organizacijų ir specialistų, siekiant pagreitinti, efektyvinti įvairius darbo procesus. Visgi, netrūksta ...

Verslo vikingai5 mėnesiai prieš

NordLayer paslauga: kas tai ir kuo naudinga šiandien kiekvienam verslui?

Globaliame verslo pasaulyje, vienas iš svarbiausių uždavinių yra suvaldyti saugumą ir galimas kibernetinių atakų rizikas, kurios gali padaryti neišmatuojamos žalos...

Verslo vikingai6 mėnesiai prieš

„Linkedist” agentūros įkūrėja Kotryna Kurt: apie verslo pradžią, iššūkius ir tai, kodėl kiekviena įmonė privalo būti linkedin platformoje

Dar gyvendama Danijoje, jauna marketingo specialistė Kotryna Kurt atrado tuo metu sparčiai populiarėjančią Linkedin platformą. Tuo metu tai padėjo jai...

Visos teisės saugomos.© 2015-2023 | Kopijuoti draudžiama |