Paskelbta
2 metai prieš-
By
LukasAugant vartojimui pakuočių atliekos tampa vis didesnė problema. Statistikos agentūros „Eurostat“ duomenimis, vien 2020 m. vienam Europos Sąjungos (ES) gyventojui teko vidutiniškai 177,2 kg pakuočių atliekų. Nors maisto produkcijos gamintojams atsisakyti vienkartinių pakuočių nėra paprasta – galimybes neretai riboja maisto saugos reikalavimai, vis daugiau gamintojų randa būdų mažinti daromą poveikį aplinkai.
Praėjusių metų pabaigoje Europos Komisija pateikė pasiūlymą iš esmės peržiūrėti ES teisės aktus, susijusius su pakuotėmis ir jų atliekomis. Norima, kad ES valstybės narės iki 2030 m. sumažintų pakuočių atliekų kiekį 5 proc. ir iki tol visos pakuotės būtų perdirbamos arba pakartotinai naudojamos. Dėl šios priežasties keliami tarpiniai tikslai – iki 2025 m. turėtų būti perdirbami 65 proc. visų pakuočių atliekų, įskaitant 50 proc. plastiko, 50 proc. aliuminio, 70 proc. stiklo ir 75 proc. popieriaus bei kartono.
Šiuo metu ES perdirbama tik apie 40 proc. plastiko pakuočių. Dėl šios priežasties pirmenybė teikiama daugkartinio naudojimo pakuotėms.
„Pagaminti vienkartinę pakuotę reikia žaliavų panašiai tiek pat ar šiek tiek mažiau nei gaminant daugkartinę pakuotę, tačiau vienkartinė pakuotė yra panaudojama tik vieną kartą, vadinasi, jos gyvavimo ciklas baigiasi labai greitai ir visas gamybos metu sugeneruotas anglies dvideginio (CO2) kiekis yra skirtas tik šiam vienam panaudojimui“, – komentuoja „Vesta Consulting“ Tvarios plėtros konsultantė, EPD verifikuotoja dr. Sigita Židonienė.
Tuo tarpu daugkartinė pakuotė „apsuka“ keliasdešimt naudojimo ciklų – jos gamybos metu sugeneruotas poveikis aplinkai dalinamas kiekvienam pakartotiniam naudojimui.
„Vis dėlto vertinant tiek vienkartinės, tiek daugkartinės pakuotės poveikį aplinkai, svarbu atsižvelgti ir į kitus niuansus: iš kokių medžiagų ji buvo pagaminta, kaip yra surenkama ir rūšiuojama jai tapus atlieka. Taip pat svarbu įvertinti, kaip surenkama ir tolesniam naudojimui pritaikoma daugkartinė pakuotė, ar jos poveikis aplinkai netampa didesnis nei vienkartinės pakuotės perdirbimas“, – sako dr. S. Židonienė.
Siekia pereiti prie 100 proc. perdirbamų pakuočių
Įprastai gamintojai naudoja tiek vienkartines, tiek daugkartines pakuotes – tai priklauso ne vien nuo gamybos niuansų, bet ir klientų poreikių, logistikos.
„Savo produkcijai naudojame vienkartines plastikines ir popierines pakuotes. Pagrindinės daugkartinės pakuotės yra mediniai padėklai ir plastikinės dėžės. Šiuo metu 90 proc. plastikinių vienkartinių pakuočių yra perdirbamos, tačiau siekiame, kad greičiau nei iki 2030 m. visos mūsų naudojamos vienkartinės pakuotės būtų 100 proc. perdirbamos“, – teigia didžiausios duonos, užkandžių ir šaldytos produkcijos gamintojos Baltijos šalyse „Mantinga“ tvarumo projektų vadovė Domantė Lubytė.
Pasak jos, bent vienu procentu padidintas perdirbamų pakuočių naudojimas yra reikšmingas – per metus su „Mantinga“ produkcija į rinką iškeliauja apie 4 tūkst. tonų vienkartinių pakuočių.
„Siekiant pakeisti seno tipo neperdirbamas pakuotes į perdirbamas, būtina atsižvelgti į daugelį skirtingų faktorių, tačiau svarbiausiu išlieka maisto saugos reikalavimai. Dėl šios priežasties plonesnė ar tvaresnė pakuotė nėra savaime geriausias pasirinkimas, jei ji neatitinka maisto produkcijos pakuotėms keliamų reikalavimų. Atsakingai testuojame naujų pakuočių fizines savybes, atliekame mikrobiologinius tyrimus, įvertiname kainos bei tiekimo galimybes, nes itin svarbu, kad keičiantis pakuotėms nebūtų paminti ir kiti tvarumo tikslai. Esame linkę ieškoti tinkamų alternatyvų, kad būtų užtikrinti visi poreikiai, todėl pakuotės keitimo ar įvedimo procesas gali užtrukti net 6-12 mėn.“, – sako D. Lubytė.
Vienas iš būdų mažinti vienkartines pakuotes yra jų dydžio optimizavimas: naudojamos plonesnės, siauresnės pakuotės. Kitu atveju dirbama su pakavimo procese susidarančių atliekų mažinimu: mažinami pakavimo žaliavų nuostoliai, kad kuo mažiau liktų pakuočių atraižų, kurios prisideda prie bendro generuojamo plastiko atliekų kiekio.
Gerokai paprasčiau su daugkartinėmis pakuotėmis – mediniai padėklai ir plastikinės dėžės tiekimo grandinėje cirkuliuoja gerokai ilgiau, galima įsigyti juos pakartotiniam naudojimui.
„Naujus padėklus perkame tik tada, kai nepavyksta gauti naudotų. Vien pernai įsigijome daugiau nei 140 tūkst. vnt. naudotų medinių padėklų, naujų padėklų kiekis sudarė vos apie 1 proc.“, – teigia D. Lubytė.
Svarbūs ir maži pokyčiai
Pasak dr. S. Židonienės, gamintojų susidomėjimas daromu poveikiu aplinkai auga – vis dažniau vertinamas ne tik organizacijos, bet ir gaminamos produkcijos išskiriamas CO2 pėdsakas.
„Pakuočių keitimas į tvaresnes yra tik viena iš krypčių mažinti poveikį aplinkai, tačiau svarbus ir paties produkto gamybos poveikis aplinkai, to poveikio mažinimas, procesų ar veiklos optimizavimas. Būtina gamintojams nepamiršti ir žiediškumo principų, kad pats produktas ateityje būtų lengvai perdirbamas ar pakartotinai panaudojamas“, – sako „Vesta Consulting“ atstovė.
Jai pritaria „Mantinga“ tvarumo projektų vadovė D. Lubytė – gaminama produkcija ir jos pakuotės nėra atskiri organizmai, o viena bendra nedaloma visuma, turinti savo poveikį aplinkai.
„Jau dabar naudojame atsinaujinančią elektros energiją, mažiname kitus gamyboje naudojamus gamtinius resursus. Tarp išsikeltų tvarumo strategijos tikslų – ir atsakingai parinktos žaliavos, kaip sertifikuota kakava ar „laimingų vištų“ kiaušiniai. Peržiūrimi valdysenos, darbuotojų gerovės ir kiti svarbūs aspektai – net mažiausias pokytis yra svarbus žingsnis tvaresnės gamybos link“, – pabrėžia ji.
Iš sluoksniuotos tešlos – ir saldūs pyragai, ir pikantiški kepiniai: netikėti receptai ir patarimai, kurių verta paisyti
Kaip neužstrigti kalėdinio gerumo pančiuose: ekspertė įvardijo didžiausią verslo problemą
Reikalavimai organizacijoms griežtėja, tačiau nebus kam dirbti? Situaciją įvertino ekspertai
Lietuvos NT vystytojams į nugarą alsuoja nauji reikalavimai
Kas trejus metus kylanti resertifikavimo banga neaplenkė ir šių metų
Griežtėjantys reikalavimai NT vystytojams skatina pasitempti ir Lietuvoje veikiančias įmones
Pasaulyje įsigalinčios tendencijos alsuoja Lietuvos NT vystytojams į nugarą
NT vystytojams nėra kada atsikvėpti: kelią skinasi nauja metodologija
Atslūgęs NT vystytojų dėmesys sertifikavimui: ar verta susirūpinti?
Siuntų siuntimo platformą siuskpigiau.lt ir kitus internetinės prekybos verslus vystanti „Masiva group“ įsigijo 100 proc. sutelktinio rėmimo platformos „Contribee“ akcijų....
„Tesonet“ investicijų komandos vadovė Eglė Eidimtaitė tapo pirmąja lietuve „PayPal“ klientų valdyboje (CAD). Ši valdyba buvo įkurta siekiant padėti bendrovei...
Naujoji technologija leidžia darbdaviams greičiau susitelkti į geriausiai pozicijai tinkančius darbo ieškančiuosius, supaprastindama pirminį atrankos etapą. Inovacija Lietuvos darbo rinkojeReklama...
Metams einant į pabaigą ir didžiosioms šventėms nenumaldomai artėjant, prekybos tinklas „Rimi“ tęsia savo plėtrą ir šiandien Šiauliuose atidarė 89-ąją...
„Tinder“, „Bumble“, „Hinge“, „Badoo“ ir panašios pažinčių programėlės neatsiejamos nuo šiuolaikinio pasaulio. „Mano draugė ištekėjo radusi puikų vaikiną tinderyje“, „Bumblėje...
Kalėdos – stebuklų ir dovanų metas, per kurį Lietuvoje ir į užsienį siunčiamų siuntų kiekiai išauga iki 50 proc. Tačiau,...
Iki Kalėdų likus visai nedaug laiko skubama pirkti dovanas artimiesiems. Kartais šalia kalėdinės eglutės atsiduria ir buitį gerinantys elektroniniai įrenginiai....
Kompanijai „Google“ pristačius kasmetinę „Year in Search“ apžvalgą, paaiškėjo, ko internete šiemet dažniausiai ieškojo Lietuvos gyventojai. O tarp labiausiai jiems...
Kalėdinė karštinė įgauna pagreitį – vis daugiau žmonių dovanų artimiesiems ieško tiek prekybos centruose, tiek internetinėse parduotuvėse, todėl siuntų pristatymo...