Paskelbta
1 savaitė prieš-
By
LukasPradėdami naują verslą apskaičiuojame turimus finansus, numatome strategiją ir apgalvojame galinčias kilti rizikas. Tačiau, anot „Luminor“ banko Smulkaus verslo plėtros skyriaus vadovės Dianos Kačanauskaitės, vienam dalykui skiriame nepakankamai dėmesio.
Smulkiam verslui itin svarbu nuo pat pirmos dienos rūpintis duomenų saugumu ir prieinamumu kritinėse situacijose, kadangi tokie verslai dažnai tampa kibernetinių nusikaltėlių taikiniu, teigia ekspertė.
„Dažnai verslai neskuba rūpintis kibernetiniu saugumu – „Luminor“ duomenimis, 4 iš 10 Lietuvos smulkių ir vidutinių įmonių kibernetinio saugumo nelaiko prioritetine sritimi. Tačiau duomenų saugumo pažeidimai gali būti brangūs ir užimti daug laiko, o tai neabejotinai pakenks įmonės reputacijai ir finansams bei sukels milžiniškus iššūkius sprendžiant šias problemas“, – sako ekspertė.
Patenkintas klientas arba partneris – žingsnis link sėkmės
Anot D. Kačanauskaitės, smulkiam verslui itin svarbu palaikyti gerus santykius su klientu, todėl kiekvienas patenkintas klientas – žingsnis link sėkmės.
„Šiais laikais visi tikisi greito ir lengvo sandorio, taip pat daugelis naudojasi elektroninėmis atsiskaitymo priemonėmis (perka prekes ir paslaugas internetu, atlieka mokėjimus kortele ar interneto banku). Kadangi tai yra ypatingai jautrūs klientų duomenys, dėl kurių praradimo verslininkų klientai gali patirti finansinių nuostolių, ypatingai svarbu užtikrinti, kad šie duomenys būtų saugūs. Vienas dažniausių sprendimų yra nevaldyti šių klientų duomenų, o patikėti atsiskaitymus priimti ir vykdyti atsakingoms institucijoms – bankams, finansiniams tarpininkams“, – kalba D. Kačanauskaitė.
Jos teigimu, dabar yra plačiai eskaluojamas konfidencialumas ir Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (BDAR), todėl žmonės natūraliai tikisi, kad jų duomenys bus saugūs, konfidencialūs ir valdomi atsakingai.
„Apsaugodamos duomenis įmonės parodo, kad joms rūpi klientų privatumas ir saugumas. Jei klientas jumis pasitiki, tai stiprins jo lojalumą ir skatins teigiamus klientų atsiliepimus iš lūpų į lūpas. Be to, ypatingo dėmesio skyrimas ne tik kibernetinei saugai, bet ir papildomų saugumą užtikrinančių sutarčių pasirašymui (pavyzdžiui, siuntų pervežėjų sutartys) gali tapti ir pranašumu prieš konkurentus“, – teigia D. Kačanauskaitė.
Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos duomenimis, 2024 m. I pusmetį gautas 151 pranešimas apie asmens duomenų saugumo pažeidimus, paveiktų duomenų subjektų skaičius šalyje siekė daugiau kaip 400 tūkst. Pašnekovė pažymi, kad tinkamai neapsaugojus klientų duomenų, gali tekti susidurti ir su administracinėmis baudomis ar net teismais. Tai dažnu atveju smulkiam verslui gali būti pražūtinga, todėl kuo anksčiau tuo pasirūpinsite, tuo geriau.
Verslo atkūrimas
Vykdydami veiklą dažniausiai neįtariame, kad ją kažkada gali tekti atkūrinėti. Visgi taip gali nutikti dėl įvairių priežasčių, sako ekspertė: dėl kibernetinės atakos prieš el. parduotuvę, paskyrų, naudojamų pardavimams, slaptažodžių praradimo ar kitų atvejų, dėl kurių galite prarasti savo prekių, pardavimų bei klientų duomenis.
„Verslo atkūrimas ir pardavimų stabilizavimas gali kainuoti ir labai brangiai. Tai kaštai, kuriuos patirsite duomenų atstatymui, jūsų ir komandos laiko sąnaudos, per laikotarpį prarasti pardavimai, kiti papildomi kaštai. Gali tekti iš naujo daryti tai, ką galbūt beveik buvote pabaigę (pavyzdžiui, praradote kliento interjero dizaino brėžinius ir juos reikia kurti naujai). Tai, kaip stipriai jus gali paveikti duomenų ar prieigų praradimas, priklauso nuo verslo specifikos, todėl rekomenduojama apgalvoti tai iš anksto“, – pažymi „Luminor“ ekspertė.
Be jokios abejonės, tokie atvejai yra reti, tačiau siekiant apsidrausti ir patirti kuo mažesnius nuostolius, rekomenduojama turėti planą tokiai situacijai įveikti.
„Jūsų prekių duomenys turėtų turėti tam tikrą „back up‘ą“ (liet. atsargines kopijas). Įsivertinkite, kokiu dažnumu jums būtų naudingiausia papildomai saugoti savo prekių duomenis (tokius kaip likučiai, kainos ir t.t.). Taip pat įsitikinkite, kad kriziniu atveju turėsite prieigą prie „back up‘o“ duomenų. Pardavimų duomenys yra labai svarbūs, juk reikia išrašyti pardavimų sąskaitas, jas deklaruoti. Jeigu tai jūsų versle nevyksta automatiškai, labai svarbu turėti šaltinį, kuriame rastumėte pardavimų informaciją tuo atveju, jeigu neturėtumėte galimybės prieiti prie pagrindinio šaltinio“, – sako D. Kačanauskaitė.
Didžiausia verslininkų klaida yra būti priklausomiems nuo vieno pardavimų kanalo, teigia ekspertė. Tad pirmiausia rekomenduojama dar ne kriziniu laikotarpiu užtikrinti du ar daugiau pardavimų kanalų. Jeigu tokios galimybės nėra, būtų naudinga turėti iš anksto susikurtą analogišką pardavimams skirtą paskyrą. Taip sutaupytumėte mažiausiai dvi savaites laiko, kai jūsų verslas stagnuoja be pajamų šaltinio.
„Jeigu turite gerus santykius su dalimi savo klientų ir turite jų sutikimus susisiekti su jais, rekomenduoju į juos kreiptis, pasiūlyti įsigyti jūsų prekių arba paslaugų, kol jūs dirbate su verslo atkūrimu. Tokių sandorių įgyvendinimas gali palengvinti finansinę naštą. Juk sustojus pardavimams, jūsų verslas nesustoja, ir toliau turite įsipareigojimus prieš darbuotojus, tiekėjus ir kitus finansinius įsipareigojimus. Linkiu visiems verslininkams nepakliūti į tokias krizines situacijas, bet jeigu pakliūtumėte, nepasimeskite, juk jūs sukūrėte savo verslą – jūs galite jį ir atgaivinti“, – tvirtina ekspertė.
Apklausa: prasti kaimynai daliai Lietuvos gyventojų kelia nepasitenkinimą savo nuosavu būstu
Apklausa: dauguma Lietuvos gyventojų nuosavą būstą pirktų su viena sąlyga
Minima tarptautinė bankų diena: kokia jų reikšmė šiandien?
Tyrimas: didžioji dalis Lietuvos verslų ateinančiais metais planuoja plėstis
„Luminor“ komunikacijos vadovė I. Baltrušaitienė palieka banką
„Luminor“ skolina 5,4 milijono eurų „Eriado“ plėtojamam prekybos objektui Šiauliuose
Banko ekspertas apie atsigaunančią NT rinką: vidutiniškai būstui lietuviai skolinasi apie 124 tūkst. eurų
Ekspertas pataria: kaip apsaugoti ir savo piniginę, ir gamtą
Vilniaus konkurentai: kuriuose miestuose lietuviai vis dažniau dairosi būsto?
Siuntų siuntimo platformą siuskpigiau.lt ir kitus internetinės prekybos verslus vystanti „Masiva group“ įsigijo 100 proc. sutelktinio rėmimo platformos „Contribee“ akcijų....
„Tesonet“ investicijų komandos vadovė Eglė Eidimtaitė tapo pirmąja lietuve „PayPal“ klientų valdyboje (CAD). Ši valdyba buvo įkurta siekiant padėti bendrovei...
Naujoji technologija leidžia darbdaviams greičiau susitelkti į geriausiai pozicijai tinkančius darbo ieškančiuosius, supaprastindama pirminį atrankos etapą. Inovacija Lietuvos darbo rinkojeReklama...
Metams einant į pabaigą ir didžiosioms šventėms nenumaldomai artėjant, prekybos tinklas „Rimi“ tęsia savo plėtrą ir šiandien Šiauliuose atidarė 89-ąją...
Geriausio Lietuvoje gyvenamosios paskirties projekto apdovanojimas šiais metais keliauja į Klaipėdą. Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros asociacijos kartu su Darnios plėtros...
„Tinder“, „Bumble“, „Hinge“, „Badoo“ ir panašios pažinčių programėlės neatsiejamos nuo šiuolaikinio pasaulio. „Mano draugė ištekėjo radusi puikų vaikiną tinderyje“, „Bumblėje...
Kalėdos – stebuklų ir dovanų metas, per kurį Lietuvoje ir į užsienį siunčiamų siuntų kiekiai išauga iki 50 proc. Tačiau,...
Iki Kalėdų likus visai nedaug laiko skubama pirkti dovanas artimiesiems. Kartais šalia kalėdinės eglutės atsiduria ir buitį gerinantys elektroniniai įrenginiai....
Kompanijai „Google“ pristačius kasmetinę „Year in Search“ apžvalgą, paaiškėjo, ko internete šiemet dažniausiai ieškojo Lietuvos gyventojai. O tarp labiausiai jiems...
Kalėdinė karštinė įgauna pagreitį – vis daugiau žmonių dovanų artimiesiems ieško tiek prekybos centruose, tiek internetinėse parduotuvėse, todėl siuntų pristatymo...