Paskelbta
2 metai prieš-
Augant elektromobilių skaičiui, sparčiai daugėja ir individualiam naudojimui įrengiamų jų įkrovimo stotelių. Energetikos sprendimų bendrovės „Elektrum Lietuva“ duomenimis, šių metų pirmąjį ketvirtį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, įkrovimo stotelių pardavimai privačių klientų segmente išaugo beveik 2,5 karto. Ekspertai primena, į ką svarbiausia atkreipti dėmesį ruošiantis įsirengti tokią stotelę, kad elektromobilio įkrovimas būtų sklandus ir saugus.
„Šiemet jaučiame išaugusį susidomėjimą įkrovimo stotelėmis – tai lemia ir gyventojų perkamų elektromobilių skaičius, ir įkrovimo stotelių įrengimui skiriama Lietuvos energetikos agentūros (ENA) parama, kurios antrasis kvietimas bus skelbiamas jau birželio mėnesį. Prieš apsisprendžiant, kokia įkrovimo stotelė reikalinga, gyventojams visada patariame įvertinti 3 svarbiausius dalykus: kokia yra namų elektros įvado galia, kokios galios įkrovimo stotelė būtų pati efektyviausia turimam ar planuojam elektromobiliui bei kur bus stotelės įrengimo vieta – ant sienos ar žemės, pastato viduje ar lauke“, – sako „Elektrum Lietuva“ elektromobilių įkrovimo produktų vadovė Laura Doraitė-Gudavičienė.
Svarbi įvado ir stotelės galia
Pasak pašnekovės, žinoti namo įvado galią ir vidutinį elektros suvartojimą svarbu tam, kad būtų galima paskaičiuoti, kiek lieka „laisvos“ galios, kurią galima panaudoti elektromobilio įkrovimui.
„Priklausomai nuo situacijos, gali reikėti didinti įvado galią, kai jos nepakanka užtikrinti namų elektros prietaisų ir elektromobilio įkrovimo poreikius, arba kartu su įkrovimo stotele įrengti dinaminį galios valdiklį ir tokiu būdu efektyviai išnaudoti turimą galią. Prieš apsisprendžiant, kurį kelią rinktis, svarbu nepamiršti, kad dažniausiai elektromobiliai įkraunami naktį, kai namų elektros poreikis yra mažesnis, tad įkrovimui galima skirti didžiąją dalį turimos galios“, – sako L. Doraitė-Gudavičienė.
Kitas žingsnis – pasirinkti įkrovimo stotelės galią. Tai priklauso nuo elektromobilio vidinio įkroviklio galios, kuri gali svyruoti nuo 3,7 kilovatų (kW) senesniuose elektromobiliuose iki 22 kW. Elektromobiliams su vienfaziais 3,7 kW ir 7,4 kW vidiniais įkrovikliais pakaktų ir vienfazės įkrovimo stotelės, tačiau jei planuojama ateityje keisti elektromobilį, vertėtų galvoti apie didesnės galios, trifazes 11 kW arba 22 kW stoteles.
„Jei įsirengiant įkrovimo stotelę norima pasinaudoti ENA parama, būtina susipažinti su paramos reikalavimais, nurodančiais maksimalią įkrovimo stotelės galią. . Taip pat verta prisiminti, kad didesnės galios stotelė nebūtinai elektromobilį įkraus greičiau, jei jo vidinio įkroviklio galia yra mažesnė nei pačios stotelės“, – teigia ji.
Elektromobilių vairuotojams ar planuojantiems įsigyti elektromobilį ekspertė rekomenduoja susipažinti su galimomis jų techninėmis specifikacijomis duomenų bazėje https://ev-database.org/, kur skelbiamos elektromobilių energijos sąnaudos, nuvažiuojamas atstumas, įkrovimui reikalingas laikas skirtingos galios įkrovimo stotelėse.
Stotelės įrengimo vieta yra paskutinis, bet ne mažiau svarbus aspektas, mat nuo jos daugiausia priklauso, kiek kainuos įrengimas. L. Doraitė-Gudavičienė aiškina, kad mažiausiai išlaidų reikalauja stotelės įrengimas ant sienos privačiame name. Jei stotelė įrengiama ant stovo požeminiame garaže ar lauke, reikia įvertinti atstumą nuo namų elektros paskirstymo skydo, kabelių tiesimo kelią – ar reikės ardyti dangas, kokių papildomų medžiagų reikės, taip pat prisideda stovo ir papildomų rangos darbų kaina.
„Stotelę įrengiant daugiabutyje, reikia paruošti ir suderinti projektą su namo administratoriumi ar bendrija. Visa tai gana ženkliai gali išauginti įrengimo kainą, tačiau, jei tame pačiame name yra keletas gyventojų, norinčių įsirengti įkrovimo stoteles, užtenka vieno projekto, todėl tokiu atveju sąmata vienam gyventojui bus mažesnė. Be to, privatiems asmenims, įsirengiantiems įkrovimo stoteles daugiabutyje, skiriamos paramos dydis yra didesnis nei įsirengiantiems jas privačiuose namuose“, – atkreipia dėmesį „Elektrum Lietuva“ atstovė.
Jos teigimu, bendrovės patirtis rodo, kad žmonės dažnai įsirengia įkrovimo stoteles dar neturėdami elektromobilio, kad galėtų pasinaudoti paramos kvietimais. Tokiais atvejais įkrovimo stoteles vertėtų rinktis atsakant į tuos pačius klausimus, skiriant daugiau laiko susipažinti su skirtingų gamintojų stotelėmis, jų funkcionalumais, gauti skirtingų tiekėjų pasiūlymus.
Birželio mėnesį ENA planuoja skelbti antrąjį kvietimą pasinaudoti parama, įsirengiant privačias elektromobilių įkrovimo prieigas. Preliminari kvietimo suma siekia 20 mln. eurų, tikimasi, kad pasinaudojus šio kvietimo parama bus įrengta 25,8 tūkst. įkrovimo prieigų.
Pasidaryti patiems, ar geriau nereikia?
Pastaruoju metu įvairiose prekybos vietose gyventojams yra siūloma patiems susikomplektuoti ir įsigyti įkrovimo stotelių įrangą – pačias stoteles, kištukus, laidus ir kita. L. Doraitės-Gudavičienės teigimu, kitaip nei perkant buitinius elektros prietaisus, pavyzdžiui, arbatinius ar televizorius, įkrovimo stotelės įrengimas reikalauja daugiau žinių ir įgūdžių.
Įkrovimo stotelę reikia ne tik sumontuoti, bet ir prijungti prie namų elektros tinklo: prijungti galios kabelį, papildomus automatinius jungiklius elektros paskirstymo skydelyje, jei reikia – įrengti dinaminį galios valdiklį ar sumontuoti nuotėkio relę.
„Šiuos darbus atlikti turėtų kvalifikuoti specialistai, turintys žinių ir praktikos. Todėl perkantiems įkrovimo stoteles savarankiškai reikėtų pasidomėti perkamai įrangai teikiama garantija ir garantiniu aptarnavimu, ar yra vietinis gamintojo atstovas, į kurį būtų galima kreiptis iškilus problemoms. Įsigyjant įkrovimo stotelę iš įmonės, dėl to sukti galvos nereikia. Pavyzdžiui, mes dirbame su žinomais stotelių gamintojais ar jų atstovais Lietuvoje, turime tiesioginio bendradarbiavimo sutartis, kurios užtikrina ne tik palankias tiekimo sąlygas, bet ir garantinės priežiūros bei techninės pagalbos paslaugas, todėl galime greitai ir kvalifikuotai spręsti visus klientams iškylančius klausimus“, – sako „Elektrum Lietuva“ atstovė.
Pasak jos, „pasidaryk pats“ eksperimentai patiems įsirengiant įkrovimo stoteles ne visada pasiteisina, o kartais galiausiai kainuoja ir brangiau nei ekspertų darbas. Todėl patariama susirasti kvalifikuotą elektriką, kuris galėtų atlikti rangos darbus ir suteiktų jiems garantiją.
Elektros tiekėjų planai po padidinamuoju stiklu: kaip pasirinkti teisingai ir sutaupyti?
Klaipėdos regione į tinklą įjungti trys „Elektrum Lietuva“ saulės parkai, kurių bendra galia siekia beveik 180 MW
Kodėl organizacijoms svarbu užtikrinti vidinės karjeros galimybes darbuotojams?
„Elektrum Lietuva“ Vilniuje toliau plečia elektromobilių įkrovimo tinklą
Elektros biržoje – kainų kilimas: kaip sumažinti elektros sąskaitas?
Ekspertai įspėja: net ir smulkus gedimas namuose gali tapti rimta problema – kaip tam pasiruošti?
Akmenės rajone pradėjo veikti pirmasis „Elektrum Lietuva“ vėjo parkas
Elektromobilumo rinka – kryžkelėje: kaip užtikrinti tolesnę jos plėtrą?
M. Kietis. Kokius iššūkius verslams atneš permainingi orai, nepastovios kainos ir naujas reguliavimas?

„Breaking Bad“ – serialas apie mokytoją Walterį White’ą, kuris tapo narkotikų magnatu. Iš pradžių tai atrodo kaip istorija apie nusikaltimus,...
Vienai didžiausių žemės ūkio ir maisto gamybos įmonių grupei AB Akola group priklausančios agroverslo „Linas Agro“ subgrupės įmonės Baltijos šalyse...
Kai 2006 metais kino teatruose pasirodė filmas „The Pursuit of Happyness“, daugelis žiūrovų manė, kad tai tik dar viena gražiai...
Kas bendra tarp geriausių viešbučių vestibiulių ir mūsų svetainių? Pasirodo, panašumo yra, o viešbučiuose naudojami sprendimai, pritaikyti, intensyviam naudojimui, paprastai...
„Biržų duonos“ kepykla užbaigė antrąjį nuosavo saulės elektrinių parko plėtros etapą. Įdiegus naują 550 kW galios elektrinę, bendras Biržuose įsikūrusio...
Dirbtinis intelektas (DI) šiandien keičia mūsų kasdienybę ir darbo aplinką. Jis analizuoja duomenis, taupo laiką ir padeda spręsti užduotis. Tačiau...
Vilniaus kriminalistai išardė didelės apimties SIM „spiečių”, naudotą automatizuotai apgaulingai veiklai internete. Policijos duomenimis, operacijos metu sulaikyti du asmenys, rasta...
Europos kelių transporto sektorius susiduria su struktūrine krize – šiandien Europoje trūksta daugiau nei 426 tūkst. vilkikų vairuotojų. Iki 2028...
Nauji mokslo metai – ne tik pradžia, bet ir didelis iššūkis suderinti namų gyvenimą su mokyklos reikalavimais. Neretai tėvai jau...
Paskutinį spalio sekmadienį, kartu su milijonais europiečių vėl persuksime laikrodžius. Šiandien jau retas kuris žino, tačiau du kartus per metus...