Paskelbta
2 d. prieš-
Nors parduotuvėse vis daugiau ekranų, sensorių ir savitarnos, pirkėjai vis dar nori žmogiško kontakto. „StrongPoint“ apsipirkimo įpročių tyrimas rodo, kad net 42 proc. lietuvių pripažįsta – jiems apsiperkant prireikia personalo pagalbos. Pasak Rimanto Mažulio, „StrongPoint“ vadovo Baltijos šalims, pirkėjai vis rečiau ieško tradicinio kasininko ir vis dažniau – žmogaus, kuris galėtų patarti.
Ateities darbuotojas – ne skeneris, o konsultantas
Remiantis 2025 m. liepos mėn. reprezentatyvaus „StrongPoint“ tyrimo duomenimis, didžiajai daliai pirkėjų Lietuvoje vienaip ar kitaip vis dar reikia darbuotojo pagalbos parduotuvėse. Keturi iš dešimties arba 42 proc. lietuvių darbuotojo reikia dažnai arba beveik kiekvieną kartą apsiperkant. Dar 27 proc. respondentų pagalbos prireikia „kartais“ ir tik nedidelė dalis, 7 proc. apklaustųjų, teigė, kad jiems darbuotojų pagalbos niekada arba beveik niekada neprireikia.
Pasak R. Mažulio, šie duomenys atskleidžia „kontrolės paradoksą“, su kuriuo susiduria šiuolaikinis pirkėjas. Pirkėjus savitarnoje labiausiai erzina ne tai, kad reikia pagalbos, o jausmas, kad jie praranda kontrolę, kai apsiperka patys.
„Tyrimo duomenys patvirtina labai pozityvią tendenciją: technologijos sėkmingai perima technines funkcijas, o darbuotojo vaidmuo tampa žymiai vertingesnis. Išryškėja poreikis visiškai naujam, lanksčiam darbuotojo vaidmeniui. Mums nebereikia žmogaus, kad atliktų monotonišką darbą, skenuotų prekes – tą pirkėjas puikiai padaro pats, nes vertina greitį. Tačiau mums vis dar labai reikia žmogaus kaip patarėjo“, – sako R. Mažulis.
Duomenys taip pat rodo, kad vyresnio amžiaus pirkėjams (65–74 m.) pagalbos dažniau nei vidutiniškai prireikia būtent atsiskaitant (23 proc. palyginti su 14 proc. vidurkiu) ir tikrinant kainas (21 proc. palyginti su 14 proc. vidurkiu). Jauniausi (18–24 m.) respondentai žymiai dažniau įsivaizduoja ateities parduotuves „be pardavėjų, kasininkų“ (22 proc.). Priešingai, 55–64 m. amžiaus grupėje taip manančių buvo tik 4 proc. Savitarnos kasos
„Matome aiškią takoskyrą tarp pirkėjų lūkesčių: viena vertus, vyresnio amžiaus žmonės ar mažesnių miestų gyventojai dažniau ieško tradicinio bendravimo ir jiems svarbus žmogiškasis ryšys bei saugumo jausmas. Kita vertus, jaunesni vartotojai, nors ir vertina greitį bei savarankiškumą, išlieka itin jautrūs, kai jie tarsi prarandą kontrolę apsipirkdami, pavyzdžiui, kai laukia amžiaus patvirtinimo kasose. Todėl šiuolaikinis darbuotojas turi gebėti atpažinti šiuos skirtingus poreikius: vieniems aktyviai pasiūlyti pagalbą ir kantriai pagelbėti viso proceso metu, o kitiems būti kaip patikima atrama – leisti veikti patiems, tačiau žaibiškai sureaguoti iškilus trikdžiui, akimirksniu jį išspręsti ir vėl grąžinti procesą į kliento rankas“, – paaiškina „StrongPoint“ vadovo Baltijos šalims. Centų neliks, sumaišties – taip pat
Baimė „užstrigti“ stabdo nuo technologijų
Tyrimas aiškiai parodo, kad barjeras pereiti prie naujų technologijų dažnai yra ne technologinis, o psichologinis. Pirkėjus stabdo ne pati technologija, o baimė ja naudojantis „užstrigti“. Didžiausiu trukdžiu savitarnos kasose beveik pusė (46 proc.) apklaustųjų įvardijo būtinybę laukti darbuotojo patvirtinimo, perkant tam tikro amžiaus reikalaujančias prekes. Tai, kad problema yra ne noro trūkumas, o saugumo jausmo stygius, rodo ir faktas, jog net 57 proc. įprastų kasų mėgėjų pereitų prie savitarnos, „jei neprireiktų dažnai kviesti pagalbos“.
Pasak R. Mažulio, sprendžiant būtent šį pirkėjams aktualiausią iššūkį, sprendimai jau testuojami ir Lietuvoje. Prekybos tinkle „Iki“, vienoje iš Vilniaus parduotuvių, pradėtas pilotinis projektas, kurio metu buvo įdiegta dirbtinio intelekto (DI) pagrindu veikianti automatinė amžiaus atpažinimo sistema.
Beveik pusė lietuvių pirmenybę teikia savitarnos kasoms
„Šie skaičiai rodo, kad mes pagaliau galime išspręsti vieną didžiausių kliento „įstrigimo“ ir nusivylimo taškų. Procesas, kuris pirkėją versdavo jaustis stebimu ir priverstu laukti vidutiniškai 30 sekundžių, dabar, pasitelkus dirbtinį intelektą, sutrumpėja iki mažiau nei 10 sekundžių. Tačiau svarbiausia čia ne sutaupytos sekundės, o kad mes grąžiname pirkėjui tą taip trokštamą kontrolės jausmą. Tuo pačiu metu mes išlaisviname darbuotoją, kuris gali skirti dėmesį pirkėjams tada, kai tikrai reikia žmogiško patarimo ir pagalbos. Tai ir yra esminė šio tyrimo išvada: sėkmingiausia technologija yra ta, kuri panaikina trintį ir leidžia parduotuvės personalui visą dėmesį skirti pirkėjams“, – apibendrina R. Mažulis.
„StrongPoint“ užsakymu atliktas tyrimas vyko 2025 m. liepos 14–28 dienomis. Jo metu buvo vykdyta internetinė apklausa (CAWI), kurioje dalyvavo 1002 respondentai. Apklausta reprezentatyvi 18–74 metų amžiaus Lietuvos gyventojų imtis, kurie yra atsakingi už maisto ar buities prekių pirkimą, taikant kvotas pagal lytį, amžių ir gyvenamąją vietovę. Nurodoma, kad tyrimo rezultatų paklaida neviršija 3,1 proc.
Naujas tyrimas atskleidė: beveik pusė lietuvių pirmenybę teikia savitarnos kasoms
Lietuviai ir toliau medžioja nuolaidas – prekybininkai ieško išmanesnių sprendimų
Kiek metų jums duotų dirbtinis intelektas? Kviečia išbandyti Vilniaus centre
Naujas technologijų puslapis atverstas knygyne: viename iš jų apsipirkti galima greičiau
Naujas etapas verslui: reikalavimas naudoti išmaniuosius kasos aparatus padės mažinti šešėlį
Parduotuvės keičiasi greičiau nei pastebi pirkėjai: ką netrukus išvysime Lietuvoje?
Atsisako laukti eilėse: tyrimas atskleidė, kaip apsiperka Z karta
Senjorai apsipirkinės paprasčiau: maisto parduotuvėse pradeda veikti išmanioji pagalbos sistema
Centų neliks, sumaišties – taip pat: nauja sistema palengvins atsiskaitymą kasose

Dar visai neseniai sutelktinis finansavimas Lietuvoje daugeliui asocijavosi su nišiniu sprendimu, buvo siejamas su mažesnio masto vystytojais – tais, kurie...
Ar kada nors susimąstei, ką reiškia prarasti viską, ką turi – ir vis tiek stotis iš naujo? Tai istorija, kurią...
Lietuvoje įkurta „Hostinger“ yra tarp didžiausią ilgalaikį augimą Europoje demonstruojančių kompanijų. Verslo leidinio „Financial Times“ kartu su statistinių duomenų platforma...
Airijoje registruota „Avia Solutions Group“, didžiausia pasaulyje ACMI paslaugas teikianti aviacijos įmonių grupė, praneša statanti naują biurų pastatą didžiausiame pasaulyje oro...
Kai „Google“ pristatė dirbtinio intelekto funkciją „AI Overviews“, pasikeitė internetinės paieškos taisyklės – prekių ženklų matomumo internete logika tapo visai...
Norint dar suspėti susiorganizuoti rudens atostogas, pats metas ieškoti paskutinės minutės kelionių pasiūlymų. Tačiau specialistai įspėja, kad šia situacija pasinaudoja...
Dirbtinis intelektas (DI) vis labiau įsigali kasdieniame gyvenime, taip pat – ir vykdant informacijos paiešką. Ekspertų teigimu, informacijos paieška pasitelkus...
SEB bankas įspėja, kad finansiniai sukčiai Lietuvoje taiko naują apgavystę – „Telegram“ ir kitose susirašinėjimo platformose kviečia gyventojus greitai užsidirbti,...
Dirbtinis intelektas (DI) šiandien keičia mūsų kasdienybę ir darbo aplinką. Jis analizuoja duomenis, taupo laiką ir padeda spręsti užduotis. Tačiau...
Vilniaus kriminalistai išardė didelės apimties SIM „spiečių”, naudotą automatizuotai apgaulingai veiklai internete. Policijos duomenimis, operacijos metu sulaikyti du asmenys, rasta...