Paskelbta
20 val prieš-
Artėjantis šventinis laikotarpis ir Juodojo penktadienio išpardavimai – metas, kai daugelis susiduria su pagunda pirkti impulsyviau nei įprastai. Didžiulės nuolaidos, žybsintys laikmačiai, informuojantys apie besibaigiančias akcijos valandas, ir reklaminiai šūkiai, skelbiantys „paskutinė galimybė“ ar „vienintelis toks pasiūlymas metuose“ dažnai neleidžia atsispirti. Kada emocinis pirkimas tampa problema ir kaip jį suvaldyti?
Trumpalaikis malonumas
„Citadele“ banko Baltijos šalių klientų patirties tobulinimo vadovės Rasos Narės teigimu, pavieniai neplanuoti pirkiniai nėra problema. Tačiau išpardavimų laikotarpiu rizika pasiduoti emocijoms ypač padidėja.
„Didelės nuolaidos ir riboto laiko pasiūlymai gali sukelti stiprų emocinį impulsą. Žmogus pajunta, kad „praranda progą“, todėl sprendimą priima vadovaudamasis ne poreikiu, o emocija. Problema prasideda tada, kai toks elgesys trukdo laikytis finansinių tikslų, vėluojama apmokėti sąskaitas arba tenka atsisakyti anksčiau suplanuotų išlaidų, pavyzdžiui, atostogų“, – įžvalgomis dalijasi R. Narė.
Pasak jos, pirkimo metu patiriamas dopamino pliūpsnis, kaip ir daugelyje kitų veiklų, sukelia malonumą, tačiau efektas trumpalaikis. Vėliau gali ateiti nusivylimas, ypač jei žmogus supranta, kad prekė nebuvo būtina. Nuoma ar būsto pirkimas
„Emocinis pirkimas dažnai yra įprotis, todėl jo keitimas gali būti sudėtingas. Tai panašu į bandymą sumažinti saldumynų vartojimą – malonu, todėl sunku susivaldyti suvalgius vos vieną saldainį. Todėl verta sustoti ir paklausti savęs – kokia emocija mane verčia pirkti? Stresas, liūdesys, o gal euforija dėl šventinės atmosferos?“ – teigia banko atstovė.
Valdyti išlaidas gali padėti keli triukai
R. Narė pabrėžia, kad emocijomis paremtą vartojimą stipriai skatina ir socialiniai tinklai.Juoseapstu įrašų, kuriuose žmonės dalijasi savo pirkiniais, išpopuliarėja konkretūs produktai. Tokie įrašai kartu su „FOMO“ (angl. Fear of missing out) – baimės kažką praleisti fenomenu – stiprina poreikio pirkti jausmą ir didina impulsyvaus pirkimo riziką. Technologijos neturi širdies
Jei emocinis apsipirkimas tampa problema, R. Narė pataria pradėti nuo biudžeto sudarymo – peržiūrėti savo išlaidas, suskirstyti jas į kategorijas ir nustatyti sumą, kuri gali būti skirta „maloniems pirkiniams“.
„Svarbu nepersistengti ir nesukurti pernelyg griežto biudžeto, nes tai gali sukelti papildomą stresą. Neturėtumėte nueiti į kitą kraštutinumą ir visiškai atsisakyti apsipirkimo dėl malonumo, tačiau reikėtų nustatyti pinigų sumą, kurią galite išleisti“, – atkreipia dėmesį „Citadele“ banko ekspertė. Apsipirkimas Lenkijoje internetu
Pasak jos, lygiai taip pat svarbu išmokti suvokti savo emocijas. Jei apsipirkimas tampa emociniu atsaku į stresą, nuobodulį ar nerimą, verta skirti laiko savistabai – tai padeda aiškiau suprasti vidines motyvacijas ir priimti sąmoningesnius sprendimus.
„Taip pat nukreipti dėmesį nuo apsipirkimo gali padėti kitos veiklos. Išeikite pasivaikščioti, sutvarkykite namus ar spintą. Tai padeda išlaikyti dėmesį ir sumažinti emocinį impulsą pirkti. Jei pamatėte kažką, ką norite pirkti, atidėkite pirkimą 24 valandoms. Tai neleidžia priimti skubotų sprendimų, ir dažnai per tą laiką emocija atslūgsta“, – pataria R. Narė. Laimi tie, kurie geba parduoti jausmą
Juodasis penktadienis pilkėja – daugiau nei pusė lietuvių nieko nepirks
Pagrindiniuose šalies sektoriuose sparčiai mažėja darbuotojų, atlyginimų augimas lėtėja
Pigūs pasiūlymai gali kainuoti brangiai: kaip atpažinti netikras e. parduotuves?
Lietuvos gyventojai priprato prie augančių maisto kainų: mažiau riboja pirkinius
Apklausa: Juodasis penktadienis pilkėja – daugiau nei pusė lietuvių nieko nepirks
Indėliai pinigų nuo infliacijos nebeapsaugo: kokius taupymo sprendimus rinktis
„Citadele“ suteikė 4,5 mln. eurų įmonei „Gretvėja“: investuos į aplinkai draugiškus vilkikus
Vaikų traumos per atostogas – dažnas reiškinys: ekspertė pataria, kaip apsisaugoti nuo netikėtų išlaidų
„Citadele“ bankas verslui suteiks 125 mln. eurų paskolų su valstybės pagalba
„Citadele“ suteikė 4,6 mln. eurų finansavimą tvarių pakavimo sprendimų įmonei „Bagfactory“

Lapkričio 27 d. verslo bendruomenė kviečiama į nuotolinį renginį „Automatizacija 80/20: kasdienės verslo operacijos arba ką ir kaip automatizuoti?“. Tai...
Reaguodama į besikeičiančius pirkėjų įpročius ir augančius patogaus apsipirkimo lūkesčius Baltijos šalyse, „Rimi Baltic“ pradeda diegti naujos koncepcijos parduotuves. Viena...
Kartais istorijos, kurias manome žinantys mintinai, pasirodo turinčios tiek posūkių, kad sunku patikėti jų logika. „Nokia“ — tas vardas, kurį...
„Kongsberg NanoAvionics“ tieks penkias palydovų platformas Dubajaus „Mohammed Bin Rashid“ kosmoso centrui (MBRSC) Šio projekto eigoje įmonė atidarys naują padalinį...
Ekspertinis komentaras. Komentuoja „Inovacijų agentūros” regioninės verslo transformacijos skyriaus vadovė Indrė Gendroliūtė-Gerulienė Lietuvos regionų verslai ne tik atsigauna, bet ir...
Artėjant Black Friday, didžiausiam metų apsipirkimo maratonui, ekspertai įspėja apie tamsiąją nuolaidų medžioklės pusę – sukčiai šiuo laikotarpiu ypač suaktyvėja,...
Šiuolaikiniame darbe intensyvūs laikotarpiai tampa nebe išimtimi, o kasdienybe, o prieškalėdiniu metu šis tempas dar labiau įsibėgėja – visi skubame,...
Ar kada nors teko pastebėti, kad jūsų šuo, anksčiau energingai mojuodavęs uodega, pastaruoju metu vis dažniau renkasi tylą ir poilsį?...
Šiandien technologijos už mus ne tik tvarko namus, reguliuoja šildymą ir apšvietimą, bet net apsiperka. Inovacijomis ir dirbtiniu intelektu „pagardinami“...
Ekspertai skatina atkreipia dėmesį – sukčiai jau dabar siekia išnaudoti kitų metų sausio 1 d. įsigaliosiančią II pakopos pensijų reformą. Lietuvos...