Sekite naujienas

Verslas

Ką Jeff Bezos darė, kai niekas netikėjo „Amazon“?

L

Paskelbta

-

Nuo garažo iki pasaulinės imperijos, kuri pakeitė viską

Reklama

Įsivaizduok – dirbi saugų, gerai apmokamą darbą Volstryte, visi tave gerbia, ateitis aiški. Ir vieną dieną tu viską meti. Kad pardavinėtum knygas internete. Taip, skamba keistai. Bet būtent taip prasidėjo Jeffo Bezoso istorija.

1994-aisiais internetą naudojo vos keli žmonės iš šimto. Daugelis net neįsivaizdavo, kam jis reikalingas. Tuo metu knygynai buvo visur, jų lentynos lūžo nuo knygų. Tad kai Bezos pasakė, kad kurs „internetinį knygyną“, žmonės tiesiog juokėsi. Kai kurie draugai net bandė jį atkalbėti – „kam tau to reikia, Jeffai, turi puikų darbą“.

Bet jis jau buvo apsisprendęs. Jis matė kažką, ko kiti dar nematė.

Idėja, kuri atrodė per didelė garažui

Pradžia buvo paprasta. Bezos su žmona persikraustė į Sietlą, kur mažame garaže įkūrė pirmąją „Amazon“ būstinę. Tada dar niekas nesakė „startuolis“. Tai buvo tiesiog žmogus su kompiuteriu, keliais bičiuliais ir dideliu tikėjimu.

Jie patys pakuodavo knygas, patys jas nešdavo į paštą, o kai ateidavo naujas užsakymas – biure pasigirsdavo džiaugsmo šūksnis. Viskas buvo rankomis. Jokios automatikos, jokių investicijų milijonais. Tik ilgos valandos ir tikėjimas, kad tai, ką jie daro, vieną dieną pakeis žmonių įpročius.

Bezos turėjo vieną paprastą mintį: jei internete galima skaityti, tai kodėl jame negalima ir pirkti? Tuo metu ši mintis skambėjo beveik kvailai. Bet būtent ji tapo „Amazon“ pagrindu.

Kai visi sako „ne“, tu vis tiek bandai

Pirmi metai buvo sunkūs. „Amazon“ patyrė nuostolius, spauda vadino ją „eksperimentu, kuris greitai žlugs“. Bezos girdėjo šimtus atmetimų iš investuotojų. Vienas jų net sakė: „Jeffai, žmonės nori liesti knygas. Jie nori knygyno kvapo. Tai nesuveiks.“

Bet Bezos į tai atsakydavo paprastai:

Reklama

„Žmonės nori knygų, ne lentynų.“

Jis mąstė ne apie dabar, o apie tai, kas bus po dešimties ar dvidešimties metų. Jo garsusis principas „Think long-term“ reiškė būtent tai — kantrybę, kurios neturi dauguma.

Jis sakė: „Jei turėsi būti suprastas tuoj pat, nekurk nieko naujo. Tik vėliau žmonės supras, ką darei.“

Kaip iš vizijos gimė sistema

Vienas iš dalykų, kuriuos Bezos suprato anksčiausiai – kad sėkmė nėra vien gera idėja. Reikia sistemos, kuri veiktų.

Jis sukūrė verslą, kuriame kiekvienas žingsnis – nuo sandėlio iki klientų aptarnavimo – turėjo būti logiškas ir patogus. Bezos tikėjo, kad klientas yra visko centras. Jis net įkūrė principą, pagal kurį sprendimai buvo priimami ne galvojant apie konkurentus, o apie klientą. „Jei rūpinsimės pirkėju, konkurentai patys susinaikins“, – mėgdavo sakyti jis.

Kas geriau: prekiauti per Amazon ar kurti nuosavą elektroninę parduotuvę?

Ir iš tiesų, kol kitos įmonės analizavo viena kitą, „Amazon“ tyliai kūrė naujus būdus palengvinti apsipirkimą. Taip gimė „1-click buy“, vėliau – „Prime“ ir net „Kindle“. Kiekvienas iš šių žingsnių kilo iš paprasto klausimo: kaip padaryti pirkėjo gyvenimą lengvesnį?

Kritikai, spaudimas ir beprotiški sprendimai

Per visus tuos metus Bezos buvo kritikuojamas šimtais kartų. Kai „Amazon“ paskelbė, kad pradės pardavinėti ne tik knygas, bet ir beveik viską – nuo batų iki dulkių siurblių – ekspertai vadino tai klaida. Kai jis pristatė „Amazon Web Services“ (debesų kompiuterijos paslaugas), technologijų spauda vadino tai „nuokrypiu nuo esmės“. Dabar AWS uždirba milijardus.

Bezos buvo vadinamas šaltu, griežtu, net per daug perfekcionistu. Bet jo komanda žinojo, kad jis tiesiog nori geriausio rezultato. Kartą, kai darbuotojas paklausė, kodėl jis toks reikalaujantis, Bezos pasakė:

„Aš noriu, kad mes būtume tokie geri, jog kiti net bijotų bandyti mus kopijuoti.“ 900 kenkėjiškų svetainių apsimeta „Amazon“

Jis nebuvo lengvas vadovas. Bet buvo aišku – jam rūpėjo ne tik pinigai. Jam rūpėjo palikti pėdsaką.

Kai baimė susitinka su tikėjimu

Įsivaizduok – tavo įmonė vis dar neša nuostolius, spauda kas savaitę rašo, kad tau nepavyks. Bet tu vis tiek eini į priekį. Bezos sakė, kad jis dažnai jautėsi tarsi stovėtų ant lyno – vienas blogas žingsnis ir viskas baigta. Bet būtent tokiose akimirkose, anot jo, gimsta tikrasis pasitikėjimas savimi.

„Niekas tavimi netikės, kol tau nepavyks. Todėl pirmiausia turi tikėti pats.“

Ši frazė tapo neoficialiu jo gyvenimo principu. Kai „Amazon“ po daugelio metų pagaliau pradėjo rodyti pelną, daugelis sakė – „na, Bezos visada žinojo“. Bet iš tikrųjų niekas negalėjo žinoti. Jis tiesiog tikėjo. Dirbtinis intelektas „perrašė“ internetą

„Amazon“ poveikis – ne tik pinigai

„Amazon“ ne tik pakeitė tai, kaip žmonės perka. Ji pakeitė visą požiūrį į verslą. Šiandien net mažos įmonės kalba apie duomenų analizę, klientų patirtį, pristatymo greitį, prenumeratos modelius – viskas, kas buvo nauja 2000-aisiais, dabar tapo standartu.

Bezos išmokė verslo pasaulį, kad inovacija nėra atsitiktinumas. Tai nuolatinis procesas, kuriame kiekvienas mažas patobulinimas virsta dideliu šuoliu. Ir nors šiandien „Amazon“ yra milžinas, jos pagrindas liko toks pats – klausyti, ko nori žmonės, ir duoti tai greičiau nei kas nors kitas.

Žmogiškoji pusė, apie kurią mažai kas kalba

Žmonės dažnai mato Bezosą kaip šaltą technologijų milžiną, bet mažiau žino apie tą jo pusę, kurią jis turėjo pradžioje – smalsų, užsispyrusį, kartais net naivų žmogų. Jo buvę darbuotojai pasakojo, kad pirmaisiais metais jis pats išsiųsdavo padėkos laiškus pirkėjams. Kai kurie net gavo asmenines žinutes – „Ačiū, kad patikėjote mumis.“

Taip, dabar jis vadovauja imperijai. Bet jei pažvelgtume atgal, jo kelias – tai istorija apie žmogų, kuris nebuvo genijus, o tiesiog nepasidavė. Kova dėl konkurencinio pranašumo pasitelkiant DI

Pamoka iš Jeffo Bezoso istorijos

Ši istorija nėra tik apie verslą ar technologijas. Tai pasakojimas apie drąsą ir atkaklumą. Apie žmogų, kuris metė viską, ką turėjo, kad sektų idėja, kurios niekas nesuprato.

Bezos rizikavo viskuo – ir laimėjo. Bet ne todėl, kad turėjo planą, kuris garantavo sėkmę. O todėl, kad visą laiką mokėsi, klydo ir taisėsi. Tai yra tikrasis verslo pamatas, kurį dažnai pamirštame.

Šiandien „Amazon“ vertė viršija trilijoną dolerių. Bet svarbiausias dalykas, kurį paliko Bezos, nėra pinigai. Tai mintis, kad kai visi juokiasi, tu gali tyliai dirbti – ir vieną dieną jie nustos juoktis.

Išvada: Tikėjimas, kuris keičia pasaulį

Jeffo Bezoso kelias primena paprastą, bet svarbią tiesą: sėkmė nėra linijinė. Ji pilna nesėkmių, rizikos, netikrumo. Bet jei sugebi eiti į priekį, kai viskas griūna – tada ir prasideda tikrasis pokytis.

Kaip jis pats sakė:

„Aš žinojau, kad pasensiu, bet niekada nenorėjau pasenti su apgailestavimu.“

Ir tai, ko gero, viena galingiausių pamokų, kurias gali pasiimti kiekvienas.

Reklama

Komentuokite

Kokia jūsų nuomonė?

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *


Naujienos

Ekspertai

Visos teisės saugomos.© 2015-2025 | Kopijuoti draudžiama |