Sekite naujienas

Dirbtinis intelektas

Gedimus šalinantis ir ryšio planus siūlantis DI: 2025 m. telekomunikacijų tendencijos, kurių negali praleisti

Paskelbta

-

Įsivaizduokite, kad jūsų namų internetas pats persijungia į stabilesnį kanalą prieš svarbų skambutį, o operatoriaus klientų aptarnavimo robotas išsprendžia paslaugų sutrikimus, net nespėjus apie juos pranešti. Tokie ir panašūs sprendimai – tai dirbtinio intelekto (DI) galimybės, kurios jau šiemet užkariaus telekomunikacijų sektorių. „Telia“ atskleidžia, kaip DI padės operatoriams pasiūlyti geresnės kokybės ryšį ir kokių naujovių gali tikėtis vartotojai.

Reklama

Mobiliojo ryšio rinkos žaidėjus vienijančios GSMA asociacijos duomenimis, net 81 proc. ryšio operatorių jau testuoja generatyvinio dirbtinio intelekto (DI) sprendimus. Ir panašu, jog jų pritaikymas praktikoje nebėra tolima utopija. Didžioji dalis ryšio paslaugų teikėjų planuoja juos įdiegti savo veikloje per artimiausius 12 mėnesių.

„Nors dirbtinio intelekto terminas telekomunikacijų sektoriuje dažnai vartojamas per plačiai, šiandien jau matome konkrečius pavyzdžius, kaip DI transformuoja telekomunikacijų tinklus. DI gali be žmogaus įsikišimo sutvarkyti namuose sulėtėjusį Wi-Fi, padėti operatoriui išvengti tinklo perkrovų ir net užkirsti kelią netikėtiems gedimams. Tai tarsi turėti milijonus virtualių inžinierių, kurie 24/7 stebi ir optimizuoja kiekvieną tinklo aspektą, kad vartotojai kiekvieną akimirką gautų geriausią įmanomą patirtį,“ – pasakoja „Telia“ tinklo vadovas Arūnas Strolia.

Kai ryšys galvoja už jus

Pažangiausi DI sprendimai jau dabar transformuoja tinklų valdymą. Pagalvokite apie situaciją: penktadienio vakarą tūkstančiai žmonių jungiasi prie populiarios transliavimo platformos žiūrėti naujo serialo premjeros. Įprastai tokia staigi apkrova galėtų sukelti tinklo perkrovas ir vaizdo strigimą. Tačiau 2025-aisiais DI sprendimai sugebės numatyti tokius pikus iš anksto ir automatiškai perskirstyti tinklo resursus, dar prieš prasidedant premjeros transliacijai. Tą jau dabar taiko vienas JAV operatorių, kasdien išanalizuodamas daugiau nei 70 milijardų savo tinklo duomenų taškų.

„Tokio tipo automatizuotas tinklo optimizavimas ypač ryškus bevielio ryšio srityje, kur šiuo metu vyksta tikra revoliucija. „SoftAtHome“ sukurtas „WiFi’ON“ sprendimas veikia tarsi išmanus namų tinklo dirigentas – jei nustatoma, kad vaikas savo kambaryje pradeda žaisti internetinį žaidimą, sistema automatiškai optimizuoja Wi-Fi signalą tam kambariui, perskirstydama dažnių juostas ir jam užtikrindama stabilų ryšį. Tuo pat metu virtuvėje esantys išmanūs prietaisai, kuriems didelė interneto sparta nėra kritiška, perjungiami į mažiau apkrautą Wi-Fi ryšio kanalą“, – dalinasi A. Strolia.

Be to, visa ši DI automatizacija stipriai palengvina operatoriaus įrangos „ūkio“ priežiūrą. „Nokia“ tyrimai rodo, kad DI gali aptikti artėjančius gedimus likus savaitėms iki jų pasireiškimo. Pavyzdžiui, DI algoritmai pastebėjo, kad vienos bazinės stoties elektros suvartojimas pradėjo nežymiai, bet sistemingai augti – tai leido inžinieriams pakeisti besidėvintį komponentą dar prieš jam visiškai sugedus ir išvengti neplanuoto tinklo veikimo sutrikimo.

Išmanus klientų patirties valdymas

Tarkime, susidūrėte su problema – jūsų namų internetas netikėtai sulėtėjo. Bet dar nespėjus paskambinti operatoriui, jūsų telefonas gauna pranešimą: „Pastebėjome, kad jūsų Wi-Fi maršrutizatorius persijungė į neoptimalų kanalą. Leiskite mums tai pataisyti.“ Tai nebe fantastika – tokius sprendimus jau diegia didžiųjų šalių operatoriai, o iki 2025 metų net 46 % visų klientų aptarnavimo procesų veiks būtent taip – automatiškai ir be vartotojo įsikišimo.

DI asistentai tampa tokie pažangūs, kad gali atsakyti ne tik į paprastus klausimus – jiems jau „įkandami“ ir sudėtingesni techniniai gedimai. Prancūzijos operatorius naudoja DI sistemą, kuri realiu laiku analizuoja klientų įrangos veikimą ir gali nuotoliniu būdu išspręsti apie trečdalį problemų. Šis virtualus asistentas ne tik „girdi“ kliento skundus, bet ir mato visą įrangos techninę diagnostiką, todėl gali imtis veiksmų be techninės pagalbos centro darbuotojo įsikišimo arba jam pateikti galimas problemos priežastis, trumpindamas sprendimo paieškų laiką.

„Proaktyvus problemų sprendimas apsiriboja ne vien gedimais. Vokietijos ryšio paslaugų lyderis jau testuoja sistemą, kuri stebi namų tinklą ir gali numatyti, kad dėl augančio vartotojų skaičiaus ir jų įpročių dabartinis interneto planas greitai taps nepakankamas. Sistema ne tik pasiūlo optimalesnį planą, bet ir pateikia detalią analizę, kodėl toks pakeitimas būtų naudingas – pavyzdžiui: „Pastebėjome, kad jūsų namuose pradėjote naudoti 4K televizorių ir žaidimų konsolę, todėl rekomenduojame pasididinti namų interneto spartą bent iki 300 Mb/s“, – naujovėmis dalinasi „Telia“ atstovas.

Naujų verslo galimybių kūrimas

DI operatoriams taip pat suteikia galimybę padėti verslams priimti geresnius sprendimus, remiantis jų ryšio bendrovės turimais duomenimis. Vokietijos operatorius DI technologijas pritaikė tinklo duomenų analizei, siūlydamas verslo klientams nuasmenintus duomenis apie vartotojų elgseną ir tinklo naudojimo tendencijas. Šie duomenys, praturtinti DI įžvalgomis, padeda verslams priimti geresnius sprendimus apie naujų parduotuvių vietas, reklamines kampanijas ar paslaugų vystymą.

Ryšio duomenų monetizavimas įgauna naują mastą per tinklo programavimo sąsajos (API) atvėrimą trečiosioms šalims. Vienas pirmaujančių Ispanijos operatorių sukūrė platformą, kuri leidžia verslo klientams realiu laiku gauti įvairią tinklo informaciją ir pagal tai automatiškai pritaikyti savo paslaugas.

„Pavyzdžiui, vaizdo transliacijų platformos gali reguliuoti transliacijų kokybę, atsižvelgdamos į esamą tinklo apkrovą, taip užtikrindamos sklandžią vartotojų patirtį. Tuo metu bankams, galintiems realiu laiku iš operatoriaus gauti duomenis apie jų kliento telefono buvimo vietą, atsiranda galimybė sutikrinti, ar ji sutampa su bankomato lokacija prieš patvirtinant grynųjų pinigų išėmimo operaciją. Taip galima įsitikinti, ar pinigus tikrai grynina teisėtas jų valdytojas, bei užkirsti kelią banko kortelių vagystėms ir kitam sukčiavimui“, – duomenų panaudojimo scenarijų pavyzdį pateikia „Telia“ tinklo vadovas Arūnas Strolia.

Galiausiai, DI pagrįstus sprendimus operatoriai jau aktyviai taiko saugumo srityje – ypač DDoS atakų prevencijai ir švelninimui. „Nokia Deepfield Defender“ ir panašūs algoritmai realiu laiku analizuoja tinklo srautus, identifikuoja anomalijas ir automatiškai blokuoja kenkėjišką veiklą. Tokios sistemos gali apdoroti milžiniškus duomenų srautus ir reaguoti į grėsmes per kelias sekundes. Vienas įspūdingiausių jos veiksmingumo pavyzdžių – sustabdyta koordinuota ataka prieš vieną Europos operatorių, identifikavus įtartiną botų tinklo aktyvumą.

Naujienos

Ekspertai

Visos teisės saugomos.© 2015-2025 | Kopijuoti draudžiama |