Sekite naujienas

Verslas

Lietuvos verslas įtaria sukčiavimą: kreipėsi į valdžią su prašymu apsaugoti nuo azijietiškų degalų klastočių

L

Paskelbta

-

Lietuvoje į dyzeliną įmaišoma vis daugiau azijietiškos kilmės degalų, kurie į mūsų šalį patenka su galimai suklastotais sertifikatais. Importas iš Azijos užima jau du trečdalius pažangiųjų atsinaujinančių degalų rinkos, o tai kelia grėsmę 180 mln. investicijas suplanavusiems vietos gamintojams ir žemės ūkio sektoriui.

Reklama

Lietuvos atsinaujinančių degalų asociacija „Future Fuel“ atviru laišku kreipėsi į atsakingas Lietuvos valdžios institucijas su prašymu greičiau spręsti degalų klastočių problemą.

„Į Lietuvą įvežamų degalų žaliavų kilmės iš esmės niekas nekontroliuoja, tad į mūsų šalį patenka abejotinos kilmės degalai. Tvarumo sertifikatuose nurodoma, kad jie tvarūs, nes pagaminti iš atliekų, tačiau realybėje tai gali būti palmių aliejus, kurio naudojimą degaluose Europos Sąjunga yra uždraudusi“, – teigė „Future Fuel“ prezidentas Vytautas Kisielius.

Remiantis „Baltpool“ duomenimis, pažangiųjų atsinaujinančių degalų dalyje importas siekė net 66 proc.; didžiąją dalį sudarė abejotinos kilmės degalai.

Lietuvos gamintojai nuogąstauja, kad azijietiško POME (angl. palm oil mill effluent) dominavimas gali sunaikinti Lietuvos atsinaujinančių degalų pramonę. Lietuvos biodyzelino, bioetanolio ir biometano gamintojai vien šiemet į naujus gamybinius pajėgumus investuoja per 180 mln. eurų. Baiminamasi, kad dėl nesąžiningos konkurencinės kovos su azijietiška produkcija šios investicijos bus prarastos.

Nuostolius patirs ir Lietuvos žemdirbiai, kurie kasmet atsinaujinančių degalų gamykloms parduoda apie trečdalį (0,42 mln. tonų) iš Lietuvoje perdirbamų grūdų ir rapsų.

„Nesiėmus neatidėliotinų veiksmų, bus sužlugdyta vietinė pramonė, kuri kuria pridėtinę vertę Lietuvoje – investuoja, kuria darbo vietas ir mokesčiais papildo valstybės biudžetą. Viliamės, kad politikams ir atsakingoms valdžios institucijoms rūpi nacionaliniai Lietuvos interesai ir po šio pavojaus signalo bus siekiama spręsti nesąžiningos konkurencijos klausimą“, – sakė V. Kisielius.

Įtaria sukčiavimo schemas

POME – tai alyvpalmių aliejaus gamyklų nuotekos, kurias galima panaudoti HVO degalų gamybai. Remiantis ES duomenimis, 2020-2023 m. POME importas iš Kinijos, Malaizijos, Indonezijos ir kitų Azijos šalių staiga išaugo 5 kartus.

Reklama

Klausimų dėl sukčiavimo sukėlė statistika, kad vien Europoje suvartojama daugiau POME degalų, nei jų pagaminama visame pasaulyje (2023 m. parduota 1,8 mln. tonų, kai pagaminta 0,5 mln. tonų). Įtariama, kad šie degalai į Europą patenka su suklastotais tvarumo sertifikatais, kuriuose patvirtinama, kad įvežti degalai pagaminti iš atliekų. Tačiau vietoje tikro POME, naudojamas grynasis alyvpalmių aliejus, kurį ES draudžia dėl atogrąžų miškų naikinimo ir neigiamo poveikio bioįvairovei. Iš Azijos plūsta neaiškios kilmės degalai

Airija, Belgija ir Vokietija kreipėsi į ES Tarybą su prašymu atlikti tyrimą dėl galimo iš POME pagamintų atsinaujinančių degalų sukčiavimo. ES Taryba patvirtino įtarimus ir įpareigojo Europos Komisiją atlikti detalią analizę, siekiant išsiaiškinti galimus sukčiavimo atvejus ir imtis atitinkamų priemonių.

Kol ES institucijos analizuoja situaciją, kai kurios šalys pačios ėmėsi veiksmų. Siekdama apginti vietinius gamintojus, Vokietija atsisakė POME skatinimo lengvatų ir jiems taikomo daugiklio mechanizmo. Pagal žaliosios energijos suvartojimą transporte – Lietuva viena iš paskutiniųjų

Ragina Lietuvą jungtis prie europinės iniciatyvos

Į Lietuvą įvežamų degalų žaliavų kilmės nekontroliuoja nei valstybinės institucijos, nei degalų prekybos įmonės. Tikrinamos tik tiekėjų pateikiamos tvarumo deklaracijos, kuriomis Lietuvos institucijos aklai pasitiki ir savo iniciatyva gilesnio tyrimo neatlieka. Maisto tinklaraštininkė atskleidė triuką

Pasak „Future Fuel“ vadovo V. Kisieliaus, užuot užmerkdama akis prieš neaiškios kilmės importą, Lietuva turi rūpintis savo ekonominiais interesais ir išnaudoti savo potencialą plėtojant vietinę pramonę. Baltijos šalių BVP ateinančiais metais vėl turėtų augti

Išplatintame atvirame laiške „Future Fuel“ paragino Seimą, Vyriausybę ir kitas atsakingas institucijas atstovauti šalies ekonominius interesus, prisijungiant prie Airijos, Belgijos ir Vokietijos iniciatyvos ir bendromis jėgomis spręsti neaiškios kilmės pažangiųjų atsinaujinančių degalų importo problemą. Atsinaujinantys degalai dyzeline

Reklama

Komentuokite

Kokia jūsų nuomonė?

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *


Naujienos

Ekspertai

Ekspertai2 d. prieš

Jums atostogos – sukčiams darbymetis: kokių klaidų nedaryti renkantis paskutinės minutės kelionę?

Norint dar suspėti susiorganizuoti rudens atostogas, pats metas ieškoti paskutinės minutės kelionių pasiūlymų. Tačiau specialistai įspėja, kad šia situacija pasinaudoja...

Ekspertai2 d. prieš

Kiek dar „gūglinsim“? Ekspertas paaiškino, kaip dirbtinis intelektas keičia informacijos paieškos įpročius

Dirbtinis intelektas (DI) vis labiau įsigali kasdieniame gyvenime, taip pat – ir vykdant informacijos paiešką. Ekspertų teigimu, informacijos paieška pasitelkus...

Ekspertai5 d. prieš

Finansiniai sukčiai taiko naują apgavystę: kviečia užsidirbti socialiniuose tinkluose

SEB bankas įspėja, kad finansiniai sukčiai Lietuvoje taiko naują apgavystę – „Telegram“ ir kitose susirašinėjimo platformose kviečia gyventojus greitai užsidirbti,...

Ekspertai6 d. prieš

Technologijos neturi širdies: kodėl emocinis intelektas tampa organizacijų išlikimo įrankiu?

Dirbtinis intelektas (DI) šiandien keičia mūsų kasdienybę ir darbo aplinką. Jis analizuoja duomenis, taupo laiką ir padeda spręsti užduotis. Tačiau...

Ekspertai6 d. prieš

Policijos operacija Vilniuje atskleidė SIM „fermų” mastą: ekspertas įspėja – sukčiavimas nesustos, kol išliks pelno motyvas

Vilniaus kriminalistai išardė didelės apimties SIM „spiečių”, naudotą automatizuotai apgaulingai veiklai internete. Policijos duomenimis, operacijos metu sulaikyti du asmenys, rasta...

Visos teisės saugomos.© 2015-2025 | Kopijuoti draudžiama |