Paskelbta
10 mėnesių prieš-
Eglė Akromė, „Lietuvos draudimo“ skaitmeninės transformacijos skyriaus vadovė
Šių dienų verslo kontekste tradicinei robotizacijos sampratai būtina suteikti naujų spalvų. Tie laikai, kai žodis „robotas“ buvo siejamas tik su gamyklos linijose besisukančiomis mechaninėmis rankomis – jau praeityje. Šiandien tai ir programinės įrangos robotai bei automatizavimo technologijos, kurie keičia verslų procesus visame pasaulyje. Robotams tampant neatsiejama kasdienybės dalimi, kyla klausimas – kaip įvertinti robotizacijos naudą verslui ir kaip šie pokyčiai veikia darbuotojus.
Bendrovės „Benchmark International“ duomenimis, 2023 m. pasaulinės robotikos rinkos vertė siekė 46 mlrd. JAV dolerių, ir prognozuojama, kad iki 2032 m. ši rinka pasieks virš 169 mlrd. JAV dolerių. Tokie dideli augimo tempai rodo ne tik didėjančią šio sektoriaus paklausą, bet ir įmonių norą investuoti į robotikos technologijas.
Revoliucija robotų programavime
Viena iš šiandien pastebimų svarbiausių pasaulinių tendencijų – dirbtinio intelekto (DI) diegimas, sukėlęs revoliuciją robotų programavime. Ši technologija leidžia programuoti naudojant natūralią kalbą, o ne tradicinį kodavimą, todėl programavimas tampa prieinamas net ir neturintiems specialių įgūdžių.
Dar vienas ryškus pasiekimas – tai skaitmeninių dvynių technologijos naudojimas, testavimą perkeliant į virtualią erdvę. Tai leidžia atlikti išsamius bandymus be fizinės rizikos, mažina prototipų išlaidas, spartina inovacijas ir padeda geriau planuoti techninę įrenginių priežiūrą.
Nepaisant to, kad šios technologijos yra plačiai paplitusios ir neabejotinai naudingos, jas diegdamos įmonės susiduria su keliais iššūkiais. Pavyzdžiui, duomenų saugumo valdymas taip pat tampa vis sudėtingesnis, ypač kai dirbtinio intelekto ir automatizavimo sistemos tvarko jautrią informaciją. Siekdamos spręsti šiuos iššūkius, įmonės turi užtikrinti atitiktį duomenų apsaugos reglamentams, rūpintis patikimomis kibernetinio saugumo sistemomis.
Kita iš esminių kliūčių – reikalingos pradinės investicijos, kurios mažesnėms organizacijoms gali būti pernelyg didelės. Ši kliūtis ypatingai aktuali norint vystyti fizinius robotus. Geroji žinia yra tai, jog siekiant automatizuoti skaitmeninius procesus galima pasinaudoti įvairiais robotinio procesų automatizavimo (RPA) įrankiais, kurių pagalba pradėti automatizuoti procesus galima net ir turint minimalias programavimo ir procesų optimizavimo žinias.
Užims žmonių darbo vietas: tiesa ar mitas
Nemaža dalis darbuotojų baiminasi, kad ateityje nauji technologiniai sprendimai pakeis žmonių darbo vietas. Viena vertus, šis nerimas yra racionalus – robotai gali automatizuoti pasikartojančias ir rutinines užduotis, kurias tradiciškai atlikdavo žmonės, todėl tam tikruose sektoriuose gali tekti keisti darbo vietas.
Kita vertus, tai leidžia darbuotojams perimti kur kas sudėtingesnes ar kūrybiškesnes užduotis bei dirbti programavimo, techninės priežiūros ir robotikos valdymo srityse. Todėl tikimasi, kad ilgainiui robotizacija ne sumažins, bet pakeis darbo vietų kraštovaizdį. Visgi norint, kad taip atsitiktų, verslams būtina investuoti į darbuotojų švietimą bei mokymus, kad jie būtų pasirengę dirbti su naujomis technologijomis.
Kur tie kolegos robotai?
Automatizavimas šiandien tapo labai svarbia didžiausių pasaulio pramonės šakų dalimi, ne išimtis – ir draudimo sektorius. Pasaulyje daugėja pavyzdžių, kai procesuose naudodami dirbtinį intelektą (DI) ir mašininio mokymosi algoritmus, draudikai gali įdiegti automatizuotas draudimo sistemas, leidžiančias greičiau ir tiksliau įvertinti riziką, efektyvinti kitus aktualius procesus.
Kaip tai atrodo realybėje? Vienas iš sėkmingiausių robotinio procesų automatizavimo (RPA) pavyzdžių „Lietuvos draudime“ yra automatinis pardavimo palaikymo užklausų paskirstymas, leidžiantis paspartinti užklausų apdorojimo laiką ir sumažinti administracijos darbuotojų krūvį. Į bendrą dėžutę gaunamas užklausas sistema automatiškai rūšiuoja, papildo duomenimis ir nukreipia pagal sritį atitinkamiems komandos nariams.
Robotizavimas pasitelkiamas keliose pagrindinėse veiklos srityse, pavyzdžiui, efektyvinant žalų administravimo ir kitų kasdienių operacijų procesus, agreguojant kokybinių rodiklių informaciją. Tai leidžia ne tik supaprastinti procesus, bet ir užtikrinti jų tikslumą. Darbuotojai šią pagalbą vertina labai pozityviai – jie ir patys aktyviai siūlo, ką darbiniuose procesuose galima dar labiau automatizuoti ar suefektyvinti.
Kalbant apie robotiką, neretai vis dar tikimasi pamatyti konkretų fizinį dalyką, apčiuopiamą technologiją ar net įrenginį, tačiau neretai yra priešingai − automatizacija yra kodas. Todėl šiandien „robotai“ gali būti plika akimi ir nematomi, tačiau jie smarkiai palengvina darbuotojų kasdienybę, kuriems vis plačiau atsiveria kelias į kūrybiškesnes ir labiau kompleksiškas užduotis.
Neturite jėgų ir sudėtinga susikaupti: priežastis daugelį nustebins
Vėl metas keisti padangas: kokias klaidas dažniausiai daro vairuotojai
Draudikai suskaičiavo: kas patiria daugiau žalų − butų ar individualių namų savininkai
Rugsėjis grąžino vairuotojus į realybę: išaugo eismo įvykių žalų skaičius
Tyrimas: kas penktas šalies vairuotojas pripažįsta – vaikams trūksta saugaus eismo žinių
Lietuviai automobiliu jau pasiekia atokiausias Europos vietas – ką pravartu žinoti vairuojant užsienyje?
Netikėti iššūkiai: 3 iš 4 vairuotojai kelyje sutinka paspirtukus – kaip išvengti nelaimių?
Psichologai: vaikai žino eismo taisykles, tačiau jų nesilaiko – kaip paaiškinti tokį elgesį?
Ekspertai: apsidraudę, bet ar apsaugoti – kas trečias gyventojas nežino savo būsto draudimo galimybių

NT plėtros bendrovė „Citus“ Žirmūnuose, Kareivių g. 5 pradėjo trečiąjį projekto „CITUS Mūnai“ etapą: ir pardavimai, ir statybos jau vyksta. Iš 73 pirmojo ir 116 antrojo etapo butų jau...
Ruošiasi Juodajam penktadieniui: tikisi pelningiausio metų laikotarpio Juodasis penktadienis Lietuvoje kasmet tampa svarbia proga augti net ir mažiesiems verslams. Šiuo laikotarpiu...
Kiekvienas, kas bent kartą jungėsi prie „Facebook“, vienaip ar kitaip pažįsta Marką Zuckerbergą. Ar bent tą jo versiją, kuri šypsosi...
Įmonės ruošiasi 2026-iesiems: projektuoja biudžetus, planuoja išlaidas, bet dažnai daro tą pačią klaidą – planuoja be revizijos. Pasak Aurimo Žlibino,...
1990-ųjų viduryje „Apple“ buvo praktiškai pati savęs parodija. Kadaise drąsi, maištinga ir inovatyvi bendrovė virto chaotišku milžinu, kuris leido pinigus...
„Mes visi turim 24 valandas, septynias dienas per savaitę. Neturim teisės sakyti, kad neturiu laiko. Mes galime sakyti tik tai,...
Per pastaruosius kelerius metus mokymasis gerokai pasikeitė – nuo tradicinių užrašų pereinama prie skaitmeninių priemonių, o žinios įtvirtinamos vis įvairesniais būdais: nuo...
Automobilio pardavimas – ne tik raktelių ir dokumentų perdavimas naujajam jo savininkui. Kartu su sandoriu vairuotojams reikia pasirūpinti ir kitais...
Nuo vagystės iš vieno garsiausių pasaulio muziejų Paryžiuje iki vis dar veikiančio telefoninio sukčiavimo – sukčių išradingumui ribų nėra. Europoje...
Atsilieptas sukčių skambutis gali baigtis dideliais finansiniais nuostoliais arba nutekintais asmens duomenimis. Startavo vieninga apgaulingų skambučių blokavimo sistema: mobiliojo ryšio...