Paskelbta
2 metai prieš-
Vis dažniau straipsnių antraštes puošia skambūs pavadinimai apie perversmą visuomenėje darančius startuolius. Tačiau kas slepiasi už termino „startuolis“? Ir kuo jis skiriasi nuo tradicinio verslo?
Startuolių istorijos šaknų reikia ieškoti Kalifornijoje, Silicio slėnyje, kitaip dar vadinamu „startuolių meka“ ar „technologijų lopšiu“, nes čia XX a. viduryje gimė pirmasis startuolis, išaugęs į tokią technologijų gigantę kaip „Apple“, o po jos dešimtajame dešimtmetyje sekė ir kitos informacinių technologijų bendrovės: Google, Facebook, Visa ir daugelis kitų.
Startuoliai (angl. Startups) – technologinės bendrovės, kuriančios inovatyvų ir pridėtinės vertės produktą/paslaugą. Jos ieško naujo ir sparčiai augančio verslo modelio, o jas dažniausiai veda pirmyn ypatingai motyvuoti ir drąsūs žmonės. Taigi, kuo skiriasi startuolis nuo įprasto verslo? Galima išskirti keletą kriterijų, kuriose išryškėja pagrindiniai skirtumai.
Startuoliai prieš kurdami produktą/paslaugą, padaro rinkos analizę, daro eksperimentus ir klausia žmonių kokią problemą jie šiuo metu patiria. Kas jiems kelia rūpesčius? Todėl dažnai jų sukurtas produktas būna reikalingas ir jiems nereikia skirti didelių lėšų marketingui. Žmonėms tiesiog reikia jų sukurtos prekės, nes ji išsprendžia tam tikrą juos kamuojamą bėdą.
Dažniausiai startuolių darbo aplinka būna jauki ir laisva. Ji ne iš tolo neprimena įprasto ofiso. Čia galima rasti poilsiui skirtus sėdmaišius, futbolo stalą ar kitus stalo žaidimus, ant sienų kabančius plakatus su žymiausiais pasaulio verslininkais ar net darbuotojų augintinius, kuriuos jie gali atsivesti kartu su savimi į darbo vietą.
Startuolius žmonės dažniausiai kuria neturėdami jokių pinigų. Jie investicijas pritraukia iš verslo angelų, rizikos kapitalo įmonių, taip pat tokių „Crowd-funding“ platformų kaip „Kickstarter“ ar ES paramų.
Startuolių verslo kuriamasis bruožas yra inovatyvios idėjos. Dažniausiai jie yra kuriami, pasitelkiant naujausias technologijas ir dirbtinį intelektą. Žmonės, kurie kuria startuolius taip pat dažnai būna IT specialistai, žinantys kaip skaitmenizuoti ir pagerinti įmonių darbo procesus.
Dažniausiai startuolius kuria jaunimas dar besimokantis universitete. Jie dar neturi šeimos todėl žino, jog rizikuoja prarasti tik laiką, praleistą plėtoti naująjį verslo modelį. Jie neturi jokių įsipareigojimų, nebijo išeiti iš komforto zonos, yra drąsūs, motyvuoti, pilni jaunatviško maksimalizmo.
Startuolio įkūrėjo tikslas yra plėstis į tarptautinius vandenis. Tuo tarpu įprasti verslai siekia tiesiog užimti tam tikrą rinkos dalį. Startuoliai siekia užkariauti pasaulį. Dažnu atveju tai yra internetinės ar į technologijas orientuotos įmonės, kurios lengviau pasiekia didesnę rinką ir turi greitesnį augimo potencialą. Mažos įmonės taip pat yra suinteresuotos augti ir plėstis, tačiau jų augimo greitis yra lėtesnis nei startuolių. Taip pat mažų įmonių augimo ir pelno tempas dažnu atveju turi patenkinti ir išlaikyti jų savininkus, kai startuoliai pirmenybę teikia augimui, o ne pelnui.
Dažniausiai žmonės, kurie kuria startuolius nebijo rizikuoti, nes jie neturi ko prarasti. Būna, jog tik iš ketvirto ar penkto karto jų kuriama idėja pasiteisina ir jiems pavyksta gauti finansavimą. Startuolių sėkmės „paslaptis“ – juos kuriantys žmonės yra lankstūs ir motyvuoti. Jie suklumpa, tačiau greitai atsitiesia ir bando vėl ir vėl, kol pagaliau išvysto reikiamą verslo idėją ir tinkamą modelį.
Dažnu atveju įprasto verslo tikslas yra tiesiog išsilaikyti ir likti rinkoje. Tuo tarpu startuoliai tokiais nori likti tik laikinai. Jų planas yra tapti didele įmone, keičiančią pasaulį, dalyvauti IPO bei vieną dieną parduoti savo akcijas viešai.
Įprastas verslas ir startuolis turi nemažai panašumų. Jie abu siekia uždirbti pinigų ir plėstis. Vis dėlto, žmonės, kurdami startuolį dažniausiai siekia padaryti pasaulį geresne vieta gyventi. Tuo tarpu tradicinio verslo įkūrėjai yra labiau orientuoti į savo įmonę. Jie siekia padaryti savo kompaniją geriausia vieta pasaulyje. Beje, įprastas verslas taip pat gali tapti startuoliu, jei jo įkūrėjas pakoreguotų verslo modulį, pritaikytų tam tikrą inovatyvią idėją ir įtrauktų naujausias skaitmenizuotas technologijas. Tai reiškia, kad startuoliu gali tapti net ir tradiciniais laikyti verslai, tereikia juos šiek tiek patobulinti bei pritaikyti prie šiuolaikinių pasaulio tendencijų.
Verta paminėti, jog didieji verslai, kurie yra ribojami korporatyvinio veiklos mechanizmo, turi ko pasimokyti iš startuolių, kaip pavyzdžiui, puikiai parduoti idėjas, dirbti minimaliomis sąnaudomis, būti lankstiems, nebijoti rizikuoti ir klysti.
Startuolių ateitis šiandien atrodo kaip niekad daug žadanti ir šviesi. Kaip rašoma „Versli Lietuva“ puslapyje, pirmąjį 2021 m. pusmetį pritrauktos rekordinės lėšos – daugiau nei 311 mln. Eur investicijų iš užsienio ir Lietuvos investicinių fondų, o net 61 proc. Lietuvos startuolių apyvarta augo daugiau nei dvigubai. Taip pat naujausiais „Startup Lithuania“ startuolių duomenų bazės duomenimis, šiuo metu Lietuvoje veikia net 1087 startuoliai.
„Google“ atskleidė, kas labiausiai rūpi lietuviams: tarp dažniausių paieškų – ir klausimai apie elektros kainas
Ko Lietuvos gyventojai ieškojo „Google“ 2024 metais: nuo aistrų Kauno, Paryžiaus ir Berlyno stadionuose iki rinkimų Lietuvoje ir JAV
Oficialus „Apple“ servisas ir salonas „Smart Master“ persikelia: dabar veiks dar patogesnėje Vilniaus vietoje
Lietuvoje debiutuoja naujas startuolis, siūlantis unikalią paslaugą vairuotojams
Ar „ChatGPT“ meta iššūkį „Google“? Nauja paieškos funkcija ir kaip ja naudotis
„Facebook“ naujienų srautas nuvilia? Inovacijų ekspertas atsako, kaip jį vėl prisitaikyti sau
Balso pokalbių funkcija „Gemini Live“ pradeda veikti lietuvių kalba
„iPhone“ ir „iPad“ jau galima valdyti lietuvių kalba: nustatyti – labai paprasta
Pagaliau galite paslėpti savo nuotraukas nuo smalsių akių: ką dar siūlo naujoji „iOS 18“ versija?
Siuntų siuntimo platformą siuskpigiau.lt ir kitus internetinės prekybos verslus vystanti „Masiva group“ įsigijo 100 proc. sutelktinio rėmimo platformos „Contribee“ akcijų....
„Tesonet“ investicijų komandos vadovė Eglė Eidimtaitė tapo pirmąja lietuve „PayPal“ klientų valdyboje (CAD). Ši valdyba buvo įkurta siekiant padėti bendrovei...
Naujoji technologija leidžia darbdaviams greičiau susitelkti į geriausiai pozicijai tinkančius darbo ieškančiuosius, supaprastindama pirminį atrankos etapą. Inovacija Lietuvos darbo rinkojeReklama...
Metams einant į pabaigą ir didžiosioms šventėms nenumaldomai artėjant, prekybos tinklas „Rimi“ tęsia savo plėtrą ir šiandien Šiauliuose atidarė 89-ąją...
„Tinder“, „Bumble“, „Hinge“, „Badoo“ ir panašios pažinčių programėlės neatsiejamos nuo šiuolaikinio pasaulio. „Mano draugė ištekėjo radusi puikų vaikiną tinderyje“, „Bumblėje...
Kalėdos – stebuklų ir dovanų metas, per kurį Lietuvoje ir į užsienį siunčiamų siuntų kiekiai išauga iki 50 proc. Tačiau,...
Iki Kalėdų likus visai nedaug laiko skubama pirkti dovanas artimiesiems. Kartais šalia kalėdinės eglutės atsiduria ir buitį gerinantys elektroniniai įrenginiai....
Kompanijai „Google“ pristačius kasmetinę „Year in Search“ apžvalgą, paaiškėjo, ko internete šiemet dažniausiai ieškojo Lietuvos gyventojai. O tarp labiausiai jiems...
Kalėdinė karštinė įgauna pagreitį – vis daugiau žmonių dovanų artimiesiems ieško tiek prekybos centruose, tiek internetinėse parduotuvėse, todėl siuntų pristatymo...