Paskelbta
12 mėnesių prieš-
By
LukasKomentuoja teisės firmos „Sorainen“ ekspertas, advokatas Stasys Drazdauskas
Lietuvoje su internetu esame neblogai pažįstami jau daugiau nei 20 metų. Ir kuo toliau, tuo labiau ši draugystė stiprėja. Praėjusiais metais Lietuvoje internetu naudojosi 88 proc. 16-74 metų amžiaus gyventojų. Suprasti šią statistiką galima paprastai – tai ir jūsų tėvai, seneliai, vaikai, tetos, dėdės, pusbroliai, pusseserės, draugai, pažįstami. Tačiau per visus šiuos metus mes įpratome spaudinėti internete iššokančius mygtukus, prašančius su kuo nors sutikti, per daug net negalvodami, o apie ką tie sutikimai yra? Ne vienas iš mūsų drąsiai spaudžia „SUTINKU“ ar „SUTINKU SU VISAIS“, net neskaitydamas, kas parašyta tame ilgame tekste prieš šiuos mygtukus. Nuolat esame prašomi sutikti, kad bus naudojami sausainukai, kukiai ar slapukai. Panašu, kad ateityje būsime prašomi ne tik sutikti įrašyti slapukus, bet ir, pavyzdžiui, sekimo taškiukus.
Kas gi tie sausainukai?
Pradėkime nuo to, kad dažnas interneto vartotojas, ko gero, apskritai nelabai supranta su kuo jis sutinka ir kokių sausainukų ką tik gavo. Dar 2010 m. viena iš Europos Sąjungos priežiūros institucijų aiškiai pasakė, kad naršymu internete besidžiaugianti visuomenė dažniausiai neturi aiškaus supratimo apie duomenų rinkimą, jų naudojimą ir apskritai, kaip veikia technologijos.
Tad pirmiausia siūlau išsiaiškinti, kas yra tie paslaptingieji sausainukai arba cookies. Tai yra nedideli tekstiniai dokumentai, kurie saugomi vartotojo interneto naršyklėje bei leidžia įvairioms interneto svetainėms prisiminti ankstesnę naudotojo veiklą. Slapukus galima skirstyti į būtinuosius, kuriems svetainės lankytojo sutikimo nereikia ir kurie reikalingi lankomos svetainės funkcionavimui užtikrinti bei papildomi slapukai, kurie naudojami rinkodaros tikslais, statistikai rinkti ir analizuoti. Tokie slapukai gali būti naudojami tik tada, kai su tuo sutinka pats vartotojas. Pastaraisiais metais galima stebėti ir sugriežtėjusį svetainių toną: nepaspaudi, kad sutinki – internetinio puslapio turinio nepamatysi.
Nesilaikai duomenų apsaugos taisyklių? Gauni milžinišką baudą
Trumpam sugrįžkime į 2010-uosius. Kai buvo suprasta, kad vartotojai apie duomenų rinkimą ir internetą nedaug tesupranta, institucijos ėmė stiprinti priežiūrą, daugėjo patikrinimų ir baudų bendrovėms, kurios su vartotojais ir slapukais elgėsi neteisėtai ir neatsakingai. Prisiminkime 2021-uosius, kai Liuksemburgo institucijos bendrovei „Amazon” skyrė rekordinę 746 mln. eurų baudą, nes internetinės prekybos milžinė nesilaikė ES duomenų apsaugos taisyklių.
Metais anksčiau, „Amazon” ir „Google” baudomis apdalino Prancūzijos duomenų apsaugos tarnybą. Už tai, kad be išankstinio vartotojų sutikimo ir nepateikus tinkamos informacijos į vartotojų kompiuterius įrašydavo slapukus, „Amazon” buvo nubausta 35 mln. eurų bauda, o „Google” – 100 mln. Slapukai technologijų gigantams leido „sekti” vartotojus internete, kad galėtų teikti jiems suasmenintas reklamas. Buvo išsiaiškinta, kad „Google” stebėjo net ir tuos klientus, kurie reklamų personalizavimą buvo išjungę.
Nuo 2010 m. aktyvūs duomenų teisių gynėjai stengėsi, kad sutikimų iš vartotojų būtų prašoma be jokių priedangų, kaip tai buvo daroma anksčiau, pavyzdžiui, paryškinant mygtuką „sutinku” arba užtamsinant „nesutinku”. Europos duomenų apsaugos valdyba tokių „nešvarių” metodų liepė atsisakyti.
Tačiau buvo ir kitokio požiūrio į šias problemas. Štai Europos Komisija 2017 m. pranešė, kad slapukų taisyklė sukėlė vartotojų sutikimų prašymų perteklių ir kad ją reikia supaprastinti. Tiesa, prabėgo 6-eri metai ir galiu pasakyti, kad jokio progreso sprendžiant šį klausimą nematyti.
Sutikimų reikės ir sekimo taškiukams
Tuo metu Europos duomenų apsaugos valdyba toliau dirba. Institucija paskelbė, kad išankstinį sutikimą reikia gauti ir sekimo taškiukams. Jei dabar svarstote, kur tuos taškiukus pamatyti, tai nusiraminkite – mums, vartotojams, jie nematomi. Tačiau jie leidžia įvairioms kompanijoms sužinoti, ar, pavyzdžiui, jūs peržiūrėjote atsiųstą reklaminį laišką. Kitaip tariant, reklamos siuntėjai gali matyti, kurie adresatai, kuriomis reklamomis susidomėjo.
Tad kas bus toliau? Marketingo departamentai įmonėse turės prašyti sutikimų, kai siųs laiškus su sekimo taškiukais.Žinoma, kyla aibė klausimų: kuriuo metu to sutikimo prašyti? Kaip formuluoti sutikimo tekstą? Kaip vartotojui paaiškinti, kas yra taškiukas? Galų gale, ar vartotojas apskritai supras, ko iš jo norima? Bet kokiu atveju, atsakymų ieškoti reikia jau dabar, mat sutikimų taip pat reikia, jei naudojama „local processing” priemonė, kai duomenys ne įrašomi į vartotojo įrenginį, bet sugeneruojami jame. Sutikimų reikia ir duomenims iš jūsų roboto-siurblio, išmanaus šaldytuvo ar elektromobilio įkrovimo stotelės siųsti. Įmonės, nesilaikančios Bendrojo duomenų apsaugos reglamento (BDAR), gali skaudžiai nukentėti. Kol kas aišku yra viena – bus labai įdomu stebėti, kokia kryptimi eis verslai ir ar vartotojai susirūpins, kad nematomi taškiukai juos fiksuoja.
Autorių teisių pokyčiai: kas turėtų gauti atlygį už dirbtinio intelekto sugeneruotą paveikslėlį?
Artėja naujų VMI patikrinimų banga: kaip jai pasiruošti turėtų verslas?
Europos kova su moterų diskriminacija: įmonių valdybose įves kvotas
Estija didina pelno mokesčio tarifą – ar lietuviškiems verslams metas skubėti išmokėti pelną?
Įkvepiantys pavyzdžiai: kaip Lietuvos turtingieji palikimą nukreipia kilniems tikslams
Nepastebimos rizikos, milžiniški nuostoliai: sprendimas, apie kurį verslai pamiršta
Ką daryti, kad Rugsėjo 1-oji darbdaviams nesukeltų nepatogumų? Ekspertai verslą ragina planuoti iš anksto
Nekilnojamojo turto sandorių ekspertas Karolis Kunigėlis grįžta į „Sorainen“ komandą
Aktualu net ir taisantiems savo automobilius: naujasis ES dizaino reguliavimas palies daugelį
Siuntų siuntimo platformą siuskpigiau.lt ir kitus internetinės prekybos verslus vystanti „Masiva group“ įsigijo 100 proc. sutelktinio rėmimo platformos „Contribee“ akcijų....
„Tesonet“ investicijų komandos vadovė Eglė Eidimtaitė tapo pirmąja lietuve „PayPal“ klientų valdyboje (CAD). Ši valdyba buvo įkurta siekiant padėti bendrovei...
Naujoji technologija leidžia darbdaviams greičiau susitelkti į geriausiai pozicijai tinkančius darbo ieškančiuosius, supaprastindama pirminį atrankos etapą. Inovacija Lietuvos darbo rinkojeReklama...
„Tinder“, „Bumble“, „Hinge“, „Badoo“ ir panašios pažinčių programėlės neatsiejamos nuo šiuolaikinio pasaulio. „Mano draugė ištekėjo radusi puikų vaikiną tinderyje“, „Bumblėje...
Kalėdos – stebuklų ir dovanų metas, per kurį Lietuvoje ir į užsienį siunčiamų siuntų kiekiai išauga iki 50 proc. Tačiau,...
Iki Kalėdų likus visai nedaug laiko skubama pirkti dovanas artimiesiems. Kartais šalia kalėdinės eglutės atsiduria ir buitį gerinantys elektroniniai įrenginiai....
Kompanijai „Google“ pristačius kasmetinę „Year in Search“ apžvalgą, paaiškėjo, ko internete šiemet dažniausiai ieškojo Lietuvos gyventojai. O tarp labiausiai jiems...
Kalėdinė karštinė įgauna pagreitį – vis daugiau žmonių dovanų artimiesiems ieško tiek prekybos centruose, tiek internetinėse parduotuvėse, todėl siuntų pristatymo...