Sekite naujienas

Startuoliai

Tarptautinės kompanijos „ZITICITY“ vadovas Laimonas Noreika: „Viskas prasideda nuo to, kaip plačiai tu svajoji“

Paskelbta

-

„ZITICITY“ vadovas ir bendraįkūrėjas Laimonas Noreika kuklus ir paprastas. Rodos viskas jo gyvenime suorganizuota. Ir nors vyras valdo tikrai didelį verslą, su juo susisiekti akis į akį gana lengva. Greičiausiai, jog būtent asmeninės savybės bei organizuotumas ir padėjo sukurti rimtos koordinacijos ir organizacijos reikalaujantį verslą. „ZITICITY“ įkurtas 2017 metais siekiant padėti verslininkams konkuruoti Lietuvoje su AliExpress, Wolt, Bolt Food, o užsienyje su Uber Eats ar Amazon ir teikiant tos pačios dienos pristatymą. Pats Laimonas sako, kad verslo augimo ir plėtros paslaptis – svajonės ir noras garsinti Lietuvą.

– Veikiate 3 šalyse, tačiau nuo ko viskas prasidėjo? Kaip gimė ta pirmoji idėja?

Reklama:

– Pirminė idėja gimė nuo problemos. Atrodė, kad prekės mieste keliauja pakankamai neefektyviai. Jeigu ir prekė, ir tu tame pačiame mieste, vistiek kažkodėl ji tave pasiekia tik per kelias dienas. Tai atrodė visiškai nelogiška, tą galima padaryti žymiai greičiau. Greičiau tai yra nuo 15 minučių iki tos pačios dienos.

Mes pamatėme, kad neefektyviai veikia miestų logistika, kad galėtų veikti gerokai efektyviau. Na, o tada prasidėjo ilga kelionė – suprasti kaip gi pradėti spręsti tą logistiką. Per pastaruosius 3-4 metus ganėtinai daug eksperimentuojame.

– Paskatino ir konkurencingumas? Juk egzistavo vežėjų, logistų, bet jie jūsų akimis buvo per lėti? Kaip veikia jūsų verslo modelis?

Reklama:

– Taip. Pradėsiu nuo to, kas vyko ilgiausią laikotarpį. Mes teikiame pristatymo paslaugą įmonėms . Įmonės, kurios jomis naudojasi, yra iš dviejų didžiausių kategorijų. Tai viena yra e-parduotuvės, kurios nori turėti greitesnį pristatymą ir čia mes konkuruojame su DPD, Omniva, Venipak ir kitomis siuntų kompanijomis.

Ir kita didelė klientų kategorija yra restoranai, kurie turi kelis pasirinkimus. Jie gali patalpinti savo restoraną į programėles Wolt, Bolt Food ir kitas, tačiau čia komisinis mokestis yra gana didelis, net apie 30 procentų. Vadinasi jei užsisakote picų už 20 eurų, tai restoranas gaus tik 14 eurų, nes sumokės komisinį, o vežėjai dar pasiims pristatymo mokestį iš užsakovo. Tai ką restoranai darė? Kūrė savo svetaines ir ragino žmones užsisakyti tiesiogiai. Tuomet jie turi turėti arba savo vairuotojus, arba pirkti paslaugą iš tokių kompanijų kaip „ZITICITY“.

Su šiais dviem klientų segmentais mes ir augom pastaruosius 2 metus, išsiplėtėme į 5 rinkas, tačiau priėjome tašką, kuomet turėjome pasirinkti kur mes fokusuojamės. Pamatėme, kad ir viena, ir kita auginti reikėtų atskirų kompanijų. Čia pakankamai skirtingi procesai, skirtingi klientų tipai, problemos, su kuriomis susiduria ir kurjerių patirtis kitokia.

Išanalizavę kokiems klientams mes sukuriame daugiausiai vertės, pamatėme, kad e-komercijai „ZITICITY“ sukuria 10 kartų daugiau vertės nei egzistuojančios alternatyvos, kai tuo tarpu restoranų segmente ta vertė nėra pakankamai didelė tiek iš klientų, tiek iš kurjerių pusės. Mūsų versle kurjeriai yra labai svarbi dedamoji. Jie turi turėti kuo konkurencingesnį uždarbį per valandą. Tada tu kurjerių turėsi daugiau savo platformoje ir galėsi efektyviau vystyti veiklą.

E-komercija turi galimybę rinktis įmones, kurios pristato prekes visoje šalyje ar net tarp šalių, veikia geografiškai plačiai, tačiau jos nesuteikia jokio pranašumo, jeigu prekė ir gavėjas yra tame pačiame mieste. Dar ir dabar pristatymas iš Vilniaus į Vilnių ir iš Vilniaus į Panevėžį užtrunka tiek pat praktiškai pas visus logistikos žaidėjus. Ir viskas gerai, nes tos kompanijos taip sukurtos ir gali pristatyti plačioje geografijoje. Bet ką mato e-parduotuvės? Kad yra daug žmonių, perkančių ten, kur fiziškai yra jų prekės ir tos transakcijos gali įvykti žymiai greičiau.

ZITICITY org. nuotrauka

ZITICITY org. nuotrauka

Tada jau mes toms parduotuvėms galime pasiūlyti savo paslaugas. Iš esmės turime tris variantus – express pristatymas, tos pačios dienos ir sekančios dienos pristatymas. Express pristatymas vyksta nuo 15 minučių iki 3 valandų. Tos pačios dienos pristatymas veikia taip, kad e-parduotuvėje tu gali pateikti užsakymą iki 15-16 valandos, 16 valandą mes surenkame visas prekes iš e-parduotuvių, visa tai agreguojame šalia klientų esančiuose tokiuose sandėliuose, miestų centruose, angliškai jie vadinami urban hub. Iš ten paruošiame labai efektyvius maršrutus kurjeriams, kurie darbus pradeda 18 valandą ir baigia 22 valandą vakaro. Kurjeris paėmimo vietoje pasiima ne vieną ar dvi pakuotes, o apie 20 ir labai efektyviu maršrutu jas pristatinėja. Pavyzdžiui gauna vieną rajoną ir gali padaryti po 5 pristatymus per valandą, o tai leidžia jiems uždirbti apie 20 procentų daugiau, lyginant su maisto pristatymo platformomis. Todėl kurjeriams labai patinka šie mūsų siuntų maršrutai, jie dėl jų konkuruoja. Tai irgi buvo labai svari priežastis mums priimant sprendimą, kad reikia auginti šią šaką, atsisakyti restoranų segmentų.

Ir čia tik pati pradžia. Matome žymiai daugiau dalykų, ką padėsime išspręsti e-parduotuvėms, kad jos parduotų daugiau ir pirkėjams ta patirtis būtų geresnė. Džiaugiamės savo sprendimu koncentruotis tik į vieną segmentą.

– Žmogui jūsų pristatymo laikas taip pat labai patogus. Pradedate vežioti prekes nuo 18 valandos, kada žmonės jau būna namuose, jiems nereikia nurodyti kito adreso, rūpintis, kas priims jų siuntas…

– Taip. Mūsų klientai apsiperkant jau ir įveda namų adresą, nes tikrai žino, kad bus namuose. Tai leidžia jiems žymiai geriau planuoti. Kodėl labai stipriai išaugo paštomatai? Todėl, kad kurjerių intervalas labai platus, jie gali atvažiuoti bet kada, visą dieną. Paštomate kada turėsi laiko, tada nueisi ir pasiimsi. Nereikia planuoti savo dienos aplink kurjerį. Tai mūsų verslas dar viena papildoma galimybė tiems, kas nenori eiti iki paštomato, nori prekės iki durų pakankamai tiksliu laiku. Taip ir e-parduotuvės visiškai patenkina savo klientus ir tampa labai paprasta apsipirkti internetu.

– Dabar dirbate su garsiais prekiniais ženklais, turite atstovybes kitose šalyse, tačiau kada supratote, kad verslas pavyko? Dauguma verslininkų sako, jog reikėjo 2, 3, 5 metų, kol verslas įsivažiavo, kad reikėjo nenuleisti rankų, būti stipriems. O kaip buvo „ZITICITY?

– Tikrai reikėjo kantrybės ir didžiulių pastangų. Tikrai nebuvo viskas nuo pat pradžių aišku. Aš ir kitiems linkiu labai atvirai žiūrėti į tai, ką girdi ir matai rinkoje. Na, tu turi kažkokias hipotezes, sukuri produktą, kuris sprendžia problemas, pristatai jį rinkai ir tada žiūri, ar sukuri pakankamai vertės, kad būtų daug klientų, kurie naudojasi šia paslauga. Mes tai nuolat darom, nuolat tobulėjame, pristatom naujų produktų. Tuo pačiu matome ir ką toliau darysime, kas yra stipriai kitaip nei iki šiol. Ir tai verslui labai sveika.

Taip, kaip dabar atrodo „ZITICITY“, tikiu, kad tikrai neatrodys po 4-5 metų. Mūsų atveju, paslauga nuolat evoliucionuoja, todėl reikia naujų verčių partneriams. Taigi ne tik nuolat tobulėjame, bet ir mokomės.

– Dėl to pokyčių troškimo ir išėjote į užsienio rinką?

– Viskas prasideda nuo ambicijos. Norime sukurti kompaniją, kuri garsintų Lietuvą. Įsivaizduokite, kada nors nukeliavęs į tolimą šalį kalbi su vietiniais, jie klausia iš kur esi, tu atsakai, jog iš Lietuvos. Iki šiol jie visada sako „Ai, Sabonis“. O mes norėtume, kad pasakytų „Ai, Ziticity“ (juokiasi). Čia kaip Estiją žino dėl Skype. Čia juokas, bet viskas prasideda nuo to, kaip plačiai tu svajoji. Užsibrėžęs kuo aukštesnį tikslą, tu jau padarai pusę darbo. Tereikia sugalvoti kaip to sieksi ir suburti komandą.

ZITICITY org. nuotrauka

– Jums svarbu ne tik žmonės, kurjerių konkurencingas uždarbis, tačiau ir tvarumas. Kodėl įmonės turėtų rūpintis tvarumu, imtis socialinių iniciatyvų?

– Yra labai akivaizdus taršos mažinimo klausimas. Stengiamės kuo daugiau užsakymų įvykdyti aplinkos neteršiančiomis transporto priemonėmis, laikyti kuo patogesnius urban hub’us, kad pristatymų atstumai būtų kaip įmanoma mažesni. Miestai yra užkimšti automobiliais. Europos sąjunga savo nustatytomis direktyvomis daug kam padeda suprasti, kaip svarbu yra tvarumas. Tad tiek miestai galvoja kaip keistis, tiek įmonės. O logistika stipriai prisideda prie taršos, tad mes turime tuo rūpintis.

Iš įmonės vertybių pusės, labai skatiname mažus ir vidutinius verslus, norime leisti jiems gebėti konkuruoti su dideliais, tarptautiniais gigantais, suteikiant jiems tokias pačias privilegijas, gerą pristatymo patirtį neturint milžiniškos infrastruktūros. Mums augant galėsime ir jiems daugiau pasiūlyti, kad jie būtų sėkmingesni.

Kita svarbi dalis yra iš kurjerių pusės, kad ir jie kaip įmanoma daugiau uždirbtų. Nuolat klausome jų ir tobuliname procesus.

– Kaip jums atrodo, kokie dalykai ar savybės svarbiausios versle?

– Patarimas numeris vienas – neturėti ego ir kaip kempinė gerti informaciją. Nebūtinai reikia atsižvelgti į viską, ką girdi aplinkui. Reikia klausytis, bet galutinius sprendimus priimti pačiam. Man patinka viena „Netflix“ įkūrėjo frazė, kad „Nobady knows everything“, tai tuo ir reikėtų vadovautis. Dažnai tenka vadovautis intuicija, bet kai jau pristatai produktą rinkai, reikia reaguoti. Žiūrėti, ar paslauga, prekė reikalinga, ar klientas, sužinojęs, jog kitą savaitę nebeteiksi paslaugos, tau skambins ir prašys visgi teikti, nes ji labai vertinga. Svarbu nebijoti pakeisti modelio kai matai, kad rinkai to nereikia.

Reziumuojant, turėkite platų akiratį, neturėkite didelio ego, klausykitės ir tyrinėkite, bet galutinius sprendimus priimkite patys ir jais nedvejokite. Išmokite duodamas pamokas ir nepasiduokite, nes nėra tokios kompanijos, kurioje nuo pirmosios dienos iki atsiradimo akcijų biržoje viskas ėjosi sklandžiai. Verslas – tai amerikietiški klaneliai.

Reklama
Reklama
Reklama

Naujienos

Sekite naujienas

Video naujienos

Verslo vikingai

Verslo idėjos

Visos teisės saugomos.© 2015-2020 | Kopijuoti draudžiama |