Paskelbta
2 savaitės prieš-
Dirbtinis intelektas (DI) jau tapo neatsiejama šiuolaikinio verslo dalimi visame pasaulyje. DI keičia ne tik tai, kaip įmonės dirba, bet ir tai, kaip jos kuria vertę, bendrauja su klientais bei priima strateginius sprendimus. Visgi čia ryškėja ir kita realybė: DI tampa ne tik pagalbininku, bet ir sukelia nemažai iššūkių ir rizikų įmonėms – nuo aklo pasitikėjimo DI iki nutekintos informacijos ir pavojaus reputacijai.
Šie iššūkiai išryškėjo ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto mokslininkų atliktame tyrime, kuriame dalyvavo 17 žinių sektoriaus įmonių – nuo informacinių technologijų ir bankininkystės iki medijų komunikacijos bei telekomunikacijų, veikiančių Šiaurės ir Baltijos šalyse bei Vokietijoje. Dauguma šių įmonių veikia tarptautiniu mastu ir yra lyderės savo srityje. Tyrėjai kalbėjosi su šių įmonių vadovais, IT ir personalo padalinių atstovais, siekdami išsiaiškinti, kaip organizacijos diegia DI sprendimus, kokias rizikas patiria ir kokius sprendimus renkasi.
Kyla grėsmės ir duomenų saugumui
Tyrimo rezultatai atskleidė, kad nors dirbtinis intelektas tampa neatsiejama įmonių kasdienybės dalimi, kartu jis atnešė ir naujo tipo rizikas. Didžiausios grėsmės kyla ne iš pačios technologijos, o iš to, kaip ja naudojasi žmonės.
„Tyrimas parodė, kad įmonės šiandien susiduria su rimtomis rizikomis dėl darbuotojų DI naudojimosi taisyklių pažeidimų. Pernelyg didelis darbuotojų pasitikėjimas DI, ypač jaunesnių, kelia grėsmę darbo kokybei, silpnina kritinio mąstymo gebėjimus, todėl vadovai yra priversti labiau kontroliuoti darbuotojus, kas didina laiko sąnaudas“, – sako Ilona Bučiūnienė, ISM universiteto mokslininkė.
Ji pabrėžia, kad kai kuriose organizacijose pasitaiko atvejų, kai net ir esant aiškiems draudimams, darbuotojai vis tiek naudoja DI įrankius darbo reikmėms. „Tokie atvejai kelia grėsmę įmonių duomenų saugumui, konfidencialumui bei informacijos nutekinimui. Neatsakingas DI naudojimas gali turėti ir rimtų teisinių pasekmių – pavyzdžiui, pažeidus asmens duomenų apsaugos (BDAR) ar komercinių paslapčių apsaugos reikalavimus, organizacijoms gresia didelės finansinės sankcijos bei bylinėjimosi rizika. Negana to, tokie atvejai gali smarkiai pakenkti įmonės reputacijai, menkinti klientų, partnerių ir investuotojų pasitikėjimą, o tai ilgainiui neigiamai veikia organizacijos konkurencingumą rinkoje“, – aiškina ISM universiteto mokslininkė Tugce Yerlitas.
Turi augti etikos ir kokybės standartai
Vis dėlto, pasak tyrėjų, dirbtinio intelekto keliamos rizikos tapo ir paskata teigiamiems pokyčiams įmonėse. Tyrimo duomenys rodo, kad vis daugiau įmonių pradeda kryptingai ieškoti būdų, kaip valdyti DI atsakingai – kuria aiškias DI taikymo politikas, etikos kodeksus, vidines kontrolės priemones, o kai kurios steigia net specialius komitetus, vertinančius galimas rizikas dar prieš diegiant technologijas. Krizės versle
„Verslas vis aiškiau suvokia, kad dirbtinis intelektas reikalauja apgalvoto ir atsakingo požiūrio. Šios technologijos naudojimas turi būti grindžiamas vertybėmis. Atsakomybė už DI sprendimus šiandien tampa tokia pat svarbi kaip finansinė ar teisinė atskaitomybė. Tai jau klausimas ne apie efektyvumą, o apie pasitikėjimą“, – sako I. Bučiūnienė.
Pasak mokslininkės, nors vis daugiau įmonių imasi apgalvotų veiksmų, kad DI diegimas būtų saugus ir etiškas, ne visos rizikos pasiskirsto tolygiai. Kai kuriose srityse etikos ir atskaitomybės klausimai įgauna ypatingą reikšmę – ypač ten, kur technologijų klaidos gali turėti neigiamų teisinių pasekmių, pavyzdžiui, finansų ir apskaitos sektoriuose. Šie pokyčiai rodo, kad atsakingas DI valdymas tampa nauju verslo standartu.
„Tokiose srityse, kaip finansai ir apskaita, net ir 95 proc. tikslumo nėra pakankamai, nes klaidingi sprendimai gali baigtis ne tik reputacinėmis, bet ir teisinėmis problemomis. Todėl būtina užtikrinti visišką su DI naudojimu susijusių sprendimų skaidrumą, kad visada būtų aišku, kaip, kas ir kodėl juos priėmė. Finansų institucijos veikia ypatingai jautriame kontekste, todėl kartu su technologinėmis inovacijomis įmonėse turi augti ir etikos bei atsakomybės standartai, apimantys duomenų apsaugą, kibernetinį saugumą ir skaidrų algoritmų veikimą“, – sako mokslininkė.
Čia prof. R. Kazlauskaitė antrina, kad panašūs iššūkiai matyti ir kituose sektoriuose, kuriuose DI tampa neatsiejama sprendimų priėmimo grandinės dalimi – nuo telekomunikacijų iki medijų komunikacijos. Moderni gamyba ir verslas šiandien
„Telekomunikacijų įmonėse dirbtinis intelektas pasitelkiamas tinklų optimizavimui, klientų duomenų analizei, automatizuotiems sprendimams, todėl čia ypač svarbu užtikrinti duomenų etiką, saugumą ir skaidrumą. Dar sudėtingesnė situacija medijų sektoriuje – čia DI veikia ne tik verslo, bet ir visuomenės lygmeniu. Kai algoritmas sprendžia, kokia informacija pasieks auditoriją, mes kalbame ne tik apie technologiją, bet ir apie atsakomybę, nes nuo to priklauso pasitikėjimas informacijos šaltiniais“, – pabrėžia ji. Dirbtinis intelektas 2 sezonas
Atsakingas DI naudojimas tampa strateginiu pasirinkimu
Svarbu pažymėti tai, kad atsakingo dirbtinio intelekto naudojimo klausimas dažnai jau nebeapsiriboja vien tuo, kas vyksta organizacijų viduje. Įmonės vis dažniau žvelgia plačiau – vertina, kokius DI sprendimus taiko jų partneriai ir tiekėjai, ar šie sprendimai atitinka etikos ir darnios plėtros principus.
„Diegiant išorinius DI produktus, nuo klientų aptarnavimo pokalbių robotų iki automatizuotų reklamos platformų, vis dažniau keliami klausimai: ar toks diegimas turi svarią priežastį, ar laikomasi duomenų apsaugos reikalavimų? Tokie kriterijai tampa esminiais pirkimų ir partnerystės sprendimuose. Galiausiai, vis daugiau įmonių pasirenka nebendradarbiauti su tiekėjais, kurių DI sprendimai neatitinka atsakingos plėtros standartų“, – sako I. Bučiūnienė.
Pasak I. Bučiūnienės, ši praktika žymi naują etapą, kai atsakomybė už technologijas tampa nebe moraliniu pasirinkimu, o verslo strategijos dalimi. Naujas dirbtinis intelektas
„Įmonės pradeda suvokti, kad dirbtiniu intelektu pagrįsta transformacija nėra tik inovacijų diegimas – tai gebėjimas jas suderinti su žmogaus teisėmis, pasitikėjimu ir skaidrumu. Įmonės, kurios geba šias vertybes perkelti į technologinius sprendimus, užsitikrina ne tik konkurencinį pranašumą, bet ir pasitikėjimą – vidinį, tarp darbuotojų, ir išorinį, tarp klientų bei partnerių. Atsakingas DI naudojimas jau ne papildomas reikalavimas, o brandžios organizacijos požymis“, – pabrėžia I. Bučiūnienė.
2035-ųjų Lietuva: draugus atstojantis DI ir žvilgsniai į verslą kovoje su klimato kaita
Tik kas ketvirtas darbuotojas jaučiasi organizacijos dalimi: kokias klaidas daro vadovai?
Diskusijų kultūra: ar verslas dar tik reaguoja, ar jau kalbasi?
Kodėl 70 proc. verslo projektų žlunga: ką pamiršta net stipriausios komandos?
Moterys valdybų viršūnėse – vis dar retenybė: kokias kliūtis atskleidė tyrimas?
Kas įkvepia stipriausius? TOP 10 marketingo vadovai atskleidė, kokiais principais ir vertybėmis jie vadovaujasi siekdami tikslų
ISM Vadybos ir ekonomikos universitetas – tarp geriausių pasaulyje: pirmasis Baltijos šalyse gavo AACSB tarptautinę akreditaciją
ISM tyrimas: kas lemia Lietuvos turtingiausiųjų sėkmę
Dirbtinis intelektas aptarnavimo srityje: kas stabdo proveržį ir kada jis įvyks?
Kaip formuoti sėkmingą darbdavio įvaizdį ir teigiamą reputaciją šiandien?


Naudingos nuorodos:
Dermatologo vizito dažnai tenka laukti nuo vieno iki trijų mėnesių. Per tiek laiko odos ligos progresuoja, o pacientai arba nutraukia...
Įdomu, kaip istorijoje kartais viską pakeičia ne didieji karo planai ar vizijos, o paprasčiausia… baimė. Atsargumas. Kartais — šiek tiek...
Lietuviškas prekybos tinklas „Maxima“ kitais metais visų įmonės padalinių darbuotojų darbo užmokesčio didinimui numato skirti 14 mln. eurų daugiau nei...
Kartais sunku patikėti, kad dabartinis premium automobilių simbolis — BMW — kažkada stovėjo ant tokio plono ledo, kad vienas netikęs...
Vilniaus rajone, Bukiškyje, statomas naujas „premium“ klasės gyvenamasis kvartalas „ROOTHAUS“. Jame iškils dvidešimt individualių namų, bus įrengtos poilsio ir sporto...
Nuo 2026 metų Lietuvoje gyvenantys ir aptarnavimo sektoriuje dirbantys užsieniečiai privalės mokėti lietuvių kalbą bent baziniu lygiu. Įstatymas numato, kad...
Gruodį „DPD Lietuva“ pristatomų siuntų skaičius išauga mažiausiai dvigubai, todėl net smulkiausios klaidos, pavyzdžiui, netikslus adresas, telefono numeris ar netinkamai...
Lietuviai per Kalėdas šiemet nori praktiškų dovanų – net 71 proc. džiaugtųsi po kalėdų eglute dovanų radę draudimą. Draudimo technologijų...
Kol dauguma verslų konkuruoja dėl vietos „Google“ paieškos rezultatuose, sparčiai auga informacijos paieška per dirbtinio intelekto (DI) įrankius. Generatyviniai DI...
Nors anksčiau populiarios dovanų pirkimo vietos buvo prekybos centrai, didieji prekybos tinklai ir pigių prekių parduotuvės, šiandien daugelis vartotojų renkasi...