Paskelbta
2 metai prieš-
Po pirmųjų pandemijos metų, verslui atnešusių daug nežinomybės, šią vasarą nusistovėjo tendencijos, leidusios geriau suprasti vartotojų elgseną ir iš dalies susigrąžinti paklausos ir pasiūlos kontrolę. Tačiau puikiai suvokiame, kad tai buvo tik trumpas atokvėpis verslui – už kampo laukia nauji iššūkiai, ypač e. komercijai. Šiuo metu vienas didžiausių e. komercijai maistu – būsimos paklausos prognozė. Nuo jos tikslumo priklauso resursų poreikis ir verslo rezultatai, todėl jau vasarą verslas dėliojosi rudens ir žiemos scenarijus. O jų, priešingai nei praėjusių metų rudenį, bus ne vienas. Pasiruošimas artėjančiam rudeniui iš e. prekybos verslo pareikalaus daugiau planavimo, kūrybos ir drąsos priimant sprendimus.
Pandemija e. prekybos maisto produktais verslą įsodino į sūpuokles: nuo svaiginančių aukštumų leidžiamės arčiau žemės tam, kad vėl pakiltume į aukštumas. Pernai viskas ir vyko pagal tokį sūpuoklių scenarijų. Šiemet viskas sudėtingiau. Jeigu prieš vasarą galėjome tikėtis sąlyginai stabilaus rudens, tai dabar, sulėtėjus vakcinacijai ir sparčiai plintant naujai COVID-19 atmainai, šios prognozės susvyravo. Čia ir kyla didžiausias iššūkis: kaip suplanuoti pajėgumus ir neprarasti efektyvumo, kai niekas kol kas negali pasakyti, kokio scenarijaus galime laukti rudenį.
Iki pandemijos e. komercija maistu apskritai buvo tapusi gana tiksliai prognozuojamu verslu. Pavyzdžiui, pasinaudodami duomenų analitika ir mokslu, „Barboroje” galėjome iki 98 proc. siekiančiu tikslumu susiplanuoti būsimą paklausą ir jai patenkinti reikalingus resursus – nei per daug, nei per mažai. Tai leido užtikrinti didžiausią efektyvumą – esminį kriterijų, lemiantį verslo rezultatus. Pandemija, įsodinusi į sūpuokles, privertė mokytis iš naujo.
Praėjusiais metais e. prekybai maistu planuotis buvo paprasčiau. Po itin intensyvaus pirmojo karantino pavasario, mes jau vasarą, šalyje skaičiuojant pavienius Covid-19 atvejus, pradėjome ruoštis rudeninei bangai. Nebuvo nei vaistų, nei vakcinos, tad scenarijus buvo vienas ir aiškus – ruoštis dar vienam užsakymų srauto augimui. Pradėję tą daryti vidurvasaryje – nepralošėme. Didinome pajėgumus, atidarydami naujus surinkimo centrus ir iš anksto augindami prekių surinkėjų ir kurjerių komandas. Tai leido ir didžiausio piko metu užtikrinti pilnai funkcionuojančią ir sklandžiai veikiančią paslaugą.
Kuo šių metų ruduo skiriasi nuo praėjusiųjų? Kaip ir pernai, šiam rudeniui „Barboroje“ dėliojamės paklausos augimą numatančius scenarijus, tačiau dabar kur kas sunkiau pasakyti, koks jis bus. Tai reiškia – ir jam pasiruošti. Čia ir atsiranda du scenarijai: kurį pasirinkti priklausys nuo daugelio dedamųjų, tarp jų – ir vakcinacijos tempo, Vyriausybės sprendimų, gyventojų sąmoningumo.
Du e. prekybos maistu scenarijai artėjančiam rudeniui
Pirmasis scenarijus paremtas praėjusių metų patirtimi. Matydami situaciją kitose šalyse, girdėdami susirūpinimą dėl vangaus skiepijimosi Lietuvoje, rodos, objektyviai galime laukti praėjusio rudens scenarijaus – staigaus užsakymų ir klientų srauto augimo, o su jais – ir resursų poreikio. Šiame scenarijuje esminis klausimas: kiek reikės resursų išaugusiai paklausai patenkinti. O tokius resursus kaip darbuotojai verslui dabar ypač svarbu planuotis kuo anksčiau – pakartoti praėjusių metų sėkmės istoriją, kai per kelis mėnesius įdarbinome per 700 naujų žmonių, šiemet gali būti sunkiau.
Pirmajame scenarijuje paklausos prognozė paremta istoriniais duomenimis ir statistika, kurią surinkome per antrąjį karantiną. Tiesa, ją šiek tiek koreguoja pasikeitusi vartotojų elgsena. Nemaža dalis pernai rudenį maistą pirkti internetu pradėjusių gyventojų, tą daro iki šiol. Tačiau tie, kurie nustojo naudotis paslauga pasibaigus karantinui, galima tikėtis, kad rudenį sugrįš.
Antrasis scenarijus nuosaikesnis, tačiau ir sunkiau prognozuojamas. Jame turime labiau atsižvelgti ne į praeitį, o į dabartinę situaciją. O ji kol kas nieko tikslaus prognozuoti neleidžia. Todėl šiame scenarijuje esminis klausimas: kaip užtikrinti didžiausią efektyvumą – tiek verslui, tiek klientams.
Šiame scenarijuje atsiranda daugiau kintamųjų, kuriuos analitikų komandai tenka įvertinti. Svarbiausi jų – susirgimų COVID-19 augimo prognozė, naujų suvaržymų tikimybė ir mastas, galų gale – pasiskiepijusių žmonių skaičius. Kuo ilgiau verslas yra nežinioje, tuo sunkiau prisitaikyti prie pokyčių. Dabartinę situaciją prilyginčiau bandymui užrištomis akimis sudėlioti dėlionę – nuėmus raištį gali išvysti visai ne tokį paveikslą, kokį tikėjaisi dėliojąs.
Taip yra todėl, kad e. prekybos maistu verslas reikalauja didelių resursų ir jautriai reaguoja į resursų trūkumą arba perteklių. Nuo mūsų sprendimo, kiek įdarbinti prekių surinkėjų ir kurjerių, kiek išplėsti transporto parką tiesiogiai priklauso, kokią paslaugą gaus klientas ir kaip įmonės veikla atrodys finansų eilutėse. Kai negalime garantuotai remtis istoriniais statistiniais duomenimis, kai dabarties situacija yra greitai kintanti, ateities paklausos prognozė yra bandymas apgraibomis tamsoje sudėlioti paveikslą, kuris įgytų prasmę ir duotų rezultatą.
Kurį scenarijų rudenį teks panaudoti, dar pamatysime. Tačiau jau dabar akivaizdu, kad e. komercijos verslas visuose scenarijuose dėlioja tą pačią kryptį – aukštyn.
Lietuviai tvariausiu operatoriumi laiko „Telia“
6 patarimai, kaip efektyviai valdyti nuotolines ir hibridines komandas
Sunkių ir mirtinų nelaimingų atsitikimų statybų sektoriuje tendencijos: rodikliai vis dar prasti
Kai savaitgalį norisi greitai ir sočiai – „Lidl“ rekomenduoja kreminius makaronus su gardžiu padažu vos per 15 minučių!
Vilniuje startuoja hakatonas „DigiLogistics Hack“: komandos iš Suomijos ir Baltijos šalių ieškos tvarių sprendimų logistikos sektoriui
Verslo idėja: darbininkų ir meistrų verslas
Lietuvos gyventojai bendrovę „Telia“ laiko tvariausia telekomunikacijų rinkos įmone šalyje, skelbia tvariausių Europos prekių ženklų tyrimą atliekančios „Sustainable Brand Index“...
Hibridinis darbo modelis įsitvirtino ir nesiruošia niekur trauktis. Priešingai – įmonės vis dažniau remiasi nutolusiomis komandomis, o darbuotojams suteikia vis daugiau...
Nors situacija, rodos, gerėja, tačiau nelaimingų atsitikimų darbe, pastebi Darbuotojų saugos ir sveikatos skyriaus vedėjas Saulius Balčiūnas, rodikliai vis dar...
Finansinių technologijų startuolis „HeavyFinance“ gavo 3 mln. Eur investiciją. Į bendrovę šiame investicijų etape investavo rizikos kapitalo fondų valdytoja „Practica...
Nors pasaulinė pandemija jau nebekelia papildomų rūpesčių verslo sektoriuje, tačiau atsiradusios alternatyvos įprastam darbui ofise nelinkusios trauktis. Nuotolinis darbas vis...
Įvertinęs pirmosios autonominės parduotuvės sėkmę, prekybos tinklas „Iki“, kartu su startuoliu „Pixevia“, atidarė antrąją autonominę parduotuvę Lietuvoje. „IKI Express 24/7“...
Daugelis svajoja mesti nemėgstamą darbą ir sukurti sėkmingą verslą, kasdien mėgautis veikla, kuri teikia vidinį pasitenkinimą. Juvelyrikos studijos „Indivi“ įkūrėjai...
Augantis susidomėjimas kanapių produktais – užkandžiais, CBD aliejumi ir net vitaminais keturkojams paskatino du draugus, Ernest Milevskij ir Rytį Ragauską,...
Šiuolaikiniame pasaulyje daugelis žmonių skuba ir ieško patogumo bene visose sferose. Ne išimtis ir maistas bei kasdienės prekės. Ne visi...
Šiuolaikiniame pasaulyje vis daugiau žmonių, o ypač jaunų, susiduria su sudėtingais paskolų klausimais. Ne visi žmonės gali patys lengvai rasti...
Verslas darbuotojams, dirbantiems nekvalifikuotą darbą, yra bene vienas seniausių verslų. Prisiminkite piramidžių statybą, kur dalyvavo ne tik vergai, bet ir...
Verslo esmė – pigiai nusipirkti šokoladą, išlydyti jį į skirtingas figūras, nuspalvinti ir parduoti su 500% pelnu. Tai tikri rodikliai,...
Sezoninis verslas – tai verslas, kurio pelnas labai priklauso nuo metų laiko, todėl pagrindinis jo tikslas – maksimaliai padidinti pajamas...
Kur investuoti krizės metu? Pagrindinis aspektas, kad sunkmečiu žmonės taupo ir todėl dalis paslaugų ar ne pirmo būtinumo prekių tampa...
Verslo idėja – kuri nudžiugins tūkstančius vaikų. Uždarbis iš prieššventinio triukšmo gali būti puiki priemonė norint gauti tinkamą pradinį kapitalą...