Paskelbta
2 metai prieš-
Suklestėjus e. prekybai ir prekių užsakymams internetu tapus vartotojų kasdienybe sparčiai ėmė vystytis ir siuntų pristatymo rinka. Čia viena sparčiausiai prigijusių inovacijų tapo paštomatai, kurie šiandien yra neatsiejama e. prekybos ekosistemos dalimi. Vadinamieji paskutiniosios mylios (angl. last mile) sprendimai sparčiai vystosi toliau, o technologinis progresas jau žada siuntų pristatymą dronais ir robotais. Tad kokia gali būti netolima siuntų pristatymo ateitis ir kokios tendencijos šioje srityje šiandien yra ryškiausios? Planetos tarša kelia nerimą verslui
Pristatyti siuntas padeda dirbtinis intelektas
Anot logistikos bendrovės „Itella Logistics“ komercijos ir pardavimų direktoriaus Baltijos šalims Gedimino Mickaus, viena iš sričių, į kurią investuoja siuntų pristatymo bendrovės, yra kurjerių maršrutų optimizavimas. Siekiant, kad siuntų pristatymas būtų kuo efektyvesnis, pasitelkiami dirbtinio intelekto įrankiai, padedantys siuntas išvežioti per kuo trumpesnį laiką, sunaudojant kuo mažiau kuro ir padarant kuo mažesnį poveikį aplinkai. Mašininio mokymosi algoritmai padeda parinkti kurjeriams greitesnį maršrutą, išvengti važinėjimo pirmyn-atgal ar tomis pačiomis vietomis keletą kartų. Šioms sistemoms tampant vis pažangesnėms siuntų logistika tampa vis efektyvesnė.
„Pristatant siuntas nemažai laiko prarandama ieškant reikiamo įvažiavimo į kiemą, įėjimo į patalpas ar parkavimo vietos judrioje gatvėje, todėl didinant siuntų pristatymo efektyvumą daug dėmesio skiriama paskutiniosios mylios, paskutiniųjų metrų sklandumui. Testuojami įvairūs geoerdvinės navigacijos sprendimai, kurie į įprastą žemėlapių aplinką integruoja ankstesnių pristatymų tuo pačiu adresu patirtį, kitų kurjerių patarimus, naujausią eismo informaciją. Tai padeda kurjeriams lengviau susiorientuoti, išvengti klaidų ir siuntas pristatyti greičiau“, – sako G. Mickus. Vilniuje karantino priežiūrai į dangų pakelti dronai
Vis daugiau dėmesio kurjeriam-dronams ir robotams
Optimizuojant siuntų pristatymo procesą taip pat siekiama jį automatizuoti bei robotizuoti. Tam testuojamos ir pasitelkiamos dronų, robotų bei autonominių automobilių galimybės. Pavyzdžiui, e. prekybos gigantė „Amazon“ jau nuo 2016 m. su tikslu dronais siuntas pristatyti greičiau nei per 30 minučių plėtoja „Prime Air“ paslaugą. Kol kas ji yra tik bandomojoje stadijoje, tačiau dronų potencialas logistikoje yra išties didelis. Skaičiuojama, kad tokiu būdu pristatyti siuntas yra iki 90 proc. pigiau nei automobiliais.
„Jau dabar šios technologijos sparčiai skinasi kelią į siuntų pristatymų rinką. Pavyzdžiui, Estijos ir JAV technologijų kompanija „Starship“ teigia savo autonominiais robotais-kurjeriais įvykdžiusi jau 5 mln. pristatymų. Kompanijos robotus galima sutikti JAV, Didžiosios Britanijos, Estijos, Suomijos ir Vokietijos miestų gatvėse. Panašią paslaugą vysto ir jau minėta kompanija „Amazon“, – sako G. Mickus. Siunčiant pašto siuntas klientų bus prašoma pateikti asmens dokumentą
Technologijos žmogaus nepakeis
Nepaisant technologijų proveržio ir įvairių inovacijų siuntų pristatymo srityje, G. Mickaus teigimu, žmogiškasis faktorius vis tiek išlieka labai svarbus. Dalis technologinių naujovių turi apribojimų, be to, svarbu ir žmogiškasis ryšys, todėl be siuntas pristatančių kurjerių neapsieisime ir ateityje – technologijos žmogaus pilnai nepakeis.
„Teigti, kad dronai ir robotai pilnai perims siuntų pristatymo darbus iš žmonių, turbūt būtų per drąsu. Dronas galbūt ir gali pristatyti siuntą ant individualaus gyvenamojo namo pievelės, tačiau vargu, ar yra labai praktiškas mieste, kur žmonės gyvena daugiabučiuose, o naviguoti tarp pastatų, inžinerinių tinklų ir infrastruktūros bepiločiui gali būti išties sudėtinga. Tuo tarpu robotai-kurjeriai – bent jau tokie, kokie jie yra dabar – taip pat turi nemažai apribojimų – pavyzdžiui, negali lipti laiptais, tad suteikiamo patogumo prasme su žmonėmis konkuruoti negali. Kol kas sunku pasakyti, kiek plačiai tokios technologijos bus naudojamos. Automatizacija išties perspektyvi ir įdomi sritis, tačiau pristatant siuntas į namus svarbus ir žmogiškasis ryšys – kultūringas ir malonus kurjeris, greitis, siuntos perdavimas iš rankų į rankas“, – sako G. Mickus. Lietuviai Baltijos šalyse – aktyviausi paštomatų naudotojai
Paštomatai modernėja ir jų daugėja
G. Mickaus teigimu, nepaisant investicijų į dronus ir robotus, kol kas bene geriausią kaštų, greičio, geros vartotojo patirties ir patogumo santykį pristatant siuntas suteikia paštomatai, todėl galima tikėtis tolimesnės jų plėtros ir technologinės pažangos. Anot jo, taip, kaip šiuo metu kiekviename gyvenamajame name yra įrengiamos pašto dėžutės, taip šalia kiekvieno gyvenamųjų namų, tikėtina, taps įprasta turėti paštomatą. Be to, įrengiama ir vis daugiau specializuotų paštomatų – pavyzdžiui, maistomatų, į kuriuos pristatomi maisto produktai.
„Paštomatų įrengiama ne tik vis daugiau, tačiau jie tampa ir vis pažangesni, efektyviam jų valdymui pasitelkiamas dirbtinis intelektas. Jis naudojamas, pavyzdžiui, paštomatų skyrelių užpildymui analizuoti ir prognozuoti“, – sako G. Mickus.
G. Mickaus manymu, kad ir kokia būtų siuntų pristatymo ateitis, dar bent kurį laiką ji neįsivaizduojama be paštomatų, kurie įsitvirtino kaip gyventojams vienas patogiausių, o taip pat ir aplinkai draugiškiausių, siuntų pristatymo būdų. Dėl to paštomatų paslaugų rinka turėtų toliau augti ir tapti vis inovatyvesnė.
Gediminas Mickus tampa viceprezidentu Baltijos šalims ir prisijungia prie „Posti Group“ e. komercijos ir pristatymo paslaugų verslo vadovų komandos
„Smartpost Itella“ oficialiai pakeitė pavadinimą: tapo „SmartPosti“
„Smartpost Itella“ keičia pavadinimą bei prekės ženklą: nuo 2025 m. taps „SmartPosti“
„Smartpost Itella“ vadovas Baltijos šalims: komunikuodamas apie tvarumą verslas turi rinkti žodžius atsakingai
„Smartpost Itella“ investuoja 14 mln. eurų į plėtrą Baltijos šalyse
Planetos tarša kelia nerimą verslui: siūlo, kaip elgtis tvariau
„Smartpost Itella“ investuos 2 mln. eurų į paštomatų tinklo plėtrą
Žiema ir elektronikos įrenginiai – ką svarbu žinoti norint nesugadinti savo prietaisų?
Tyrimas: lietuviai Baltijos šalyse – aktyviausi paštomatų naudotojai: dažniausiai siuntose – drabužiai ir avalynė
Kai 2006 metais kino teatruose pasirodė filmas „The Pursuit of Happyness“, daugelis žiūrovų manė, kad tai tik dar viena gražiai...
Kas bendra tarp geriausių viešbučių vestibiulių ir mūsų svetainių? Pasirodo, panašumo yra, o viešbučiuose naudojami sprendimai, pritaikyti, intensyviam naudojimui, paprastai...
„Biržų duonos“ kepykla užbaigė antrąjį nuosavo saulės elektrinių parko plėtros etapą. Įdiegus naują 550 kW galios elektrinę, bendras Biržuose įsikūrusio...
Ne tik filmas – tai veidrodis finansų pasauliui Kai 2013-aisiais pasirodė „Volstryto vilkas“, daugelis žiūrovų laukė tik gero kino seanso....
Lietuvos darbo rinka išgyvena transformaciją, kurią žymi du esminiai pokyčiai: didėjantis aukštos kvalifikacijos talentų poreikis ir dirbtinio intelekto (DI) proveržis,...
Nauji mokslo metai – ne tik pradžia, bet ir didelis iššūkis suderinti namų gyvenimą su mokyklos reikalavimais. Neretai tėvai jau...
Paskutinį spalio sekmadienį, kartu su milijonais europiečių vėl persuksime laikrodžius. Šiandien jau retas kuris žino, tačiau du kartus per metus...
Per pirmąjį šių metų pusmetį Lietuvoje užfiksuota beveik 8 tūkst. finansinio sukčiavimo atvejų, rodo Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro duomenys....
Šiandien daug diskutuojama apie mokytojo vaidmenį – ar jis yra tik žinių perteikėjas, ar bendruomenės kūrėjas? Ar mokinys turi pasyviai...
Net 65 proc. gyventojų jaučia pastaruoju metu padidėjusį nerimą ir įtampą, atskleidė naujausia bendrovės „Spinter tyrimai“ visuomenės apklausa. Įtampa ir...