Paskelbta
4 metai prieš-
Pradedamas Lietuvos susisiekimo sektoriaus ir infrastruktūros Valstybės įmonių pertvarkymas. Valstybės įmones pertvarkyti rekomendavo Specializuota tarptautinė Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO). Siūlyta peržiūrėti, supaprastinti ir suvienodinti valstybės valdomų įmonių teisines formas. 2018 m. Susisiekimo ministerija inicijavo ir Vyriausybė pritarė minėtų valstybės įmonių pertvarką į akcines bendroves. Tačiau praeitos kadencijos Seime pertvarkos įstatymai nebuvo priimti.
Siekiant įgyvendinti numatytas pertvarkas Seime pakeisti Transporto veiklos pagrindų įstatymas ir kiti specialūs transporto sektoriaus įstatymai. Esminiai transporto infrastruktūros valdymo principai reguliuojami Transporto veiklos pagrindų įstatyme, o detalizuojami specialiuose atskirus transporto sektorius reglamentuojančiuose įstatymuose.
Prieš tai įstatymais buvo nustatyta, kad viešojo naudojimo geležinkeliai, valstybinės reikšmės keliai, tarptautinių oro uostų infrastruktūra, skrydžių valdymo sistemos įrenginiai, valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliai, jūrų uostų infrastruktūra yra Lietuvos valstybės nuosavybė. Šiuo metu valstybės turtas Valstybės įmonėse valdomas patikėjimo teise.
Įstatymų pakeitimais keičiamas Lietuvos transporto infrastruktūros valdymas, naudojimas ir disponavimas. atsisakoma nuostatų, kad viešoji transporto infrastruktūra išimtine nuosavybės teise priklauso valstybei. Nustatoma, kad viešoji transporto infrastruktūra gali priklausyti ne tik valstybei ir savivaldybei, bet ir dar dviem subjektams – uždarajai akcinei bendrovei ar akcinei bendrovei (UAB ir AB), kurių visos akcijos nuosavybės teise priklauso valstybei ar savivaldybei, arba valstybės ar savivaldybės valdomai bendrovei.
Šie įstatymų pakeitimai leis pertvarkyti penkias susisiekimo sektoriaus valstybės įmonės – VĮ Lietuvos oro uostai, VĮ Oro navigacija, VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija, VĮ Vidaus vandens kelių direkcija ir VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija. Šios valstybės įmonės pertvarkomos į akcines bendroves. Dėl keturių iš šių valstybės įmonių Seimas jau priėmė sprendimus, o dėl VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcijos pertvarkymo Seimas turės priimti sprendimą artimiausiu metu. Planuojama šias pertvarkas užbaigti iki 2022 m. pabaigos. Pažymėtina, kad geležinkelio transporto infrastruktūra jau seniai dirba akcinės bendrovės forma.
Pertvarkos autorių manymu, kad tokios sąlyginai savarankiškos akcinės bendrovės būtų valdomos efektyviau nei valstybės įmonės, būtų sudarytos sąlygos diegti geriausią korporatyvinio valdymo praktiką, mažinti valdymo ir administracinę naštą, bendrovių valdymas taps lankstesnis. Teigiama, kad akcinių bendrovių profesionalios valdybos leis sumažinti politinę riziką, leis efektyviau valdyti verslo rizikas ir užtikrins įmonės veiklos nuoseklumą ir stabilumą.
Atitinkamos akcinės ar uždarosios akcinės bendrovės, kurios galės būti viešosios transporto infrastruktūros savininkės, bus savarankiški juridiniai asmenys, 100 proc. priklausančios valstybei ar savivaldybei. Tokių bendrovių akcijos negalės būti privatizuojamos. Akcinių bendrovių uždirbtas pelnas galės būti skirstomas dividendų forma valstybei ir reinvestuojamas į kitus projektus.
Planuojama, kad tokia pertvarka bus naudinga ir verslui. Manytina, kad po pertvarkos atsiras galimybė pritraukti įvairių formų investicijas, palengvės bendradarbiavimas tarp minėtų viešosios transporto infrastruktūros akcinių bendrovių ir privataus verslo. Akcinės bendrovės taip pat turės galimybę steigti dukterines įmones bei sudaryti partnerystės susitarimus.
Pagal Konstituciją, valstybės turtas turi būti racionaliai tvarkomas, duoti naudą visuomenei ir tarnauti tautos gerovei. Nauda visuomenei negali būti suprantama vien materialine, finansine prasme, tai ir nacionalinė strateginė ir saugumo reikšmės. Didžiausia dalis viešosios transporto infrastruktūros objektų yra svarbūs užtikrinant nacionalinį saugumą, todėl būtina tinkamai užtikrinti su nacionaliniu strategija ir saugumu susijusius klausimus.
Savaime Konstitucijai neprieštarauja toks valstybės turto perdavimas kitų subjektų nuosavybėn. Tačiau būtina atsižvelgti į įvairius veiksnius, nustatyti šio turto teisinį režimą, naudojimo sąlygas ir tvarką, idant ir toliau būtų užtikrinami visuomenės interesai, tautos gerovė, būtų įgyvendinamos Konstitucijoje įtvirtintos vertybės.
Pagal ankstesnį teisinį reguliavimą, valstybė turėjo galimybę daryti tiesioginę įtaką su jai priklausančios infrastruktūra priežiūra, modernizavimu ir plėtra susijusiems sprendimams, atsižvelgdama į atitinkamus transporto sistemos organizavimo ir nacionalinio saugumo poreikius.
Tačiau dabar priimtais įstatymų pakeitimais nustatyta, jog didelė dalis viešosios infrastruktūros bus perduota nuosavybės teise valdyti akcinėms bendrovėms. Todėl valstybei liktų santykinai ribotos galimybės daryti tiesioginę įtaką šių bendrovių sprendimams, įskaitant ir susijusiems su viešosios infrastruktūros valdymu ir naudojimu.
Manytina, kad ateityje gali kilti problemų valdant ir naudojant šį viešosios transporto infrastruktūros turtą. Kaip antai, atitinkami akcinės bendrovės ar valstybės, kaip akcininkės, teises įgyvendinančios institucijos sprendimai gali būti pateisinami iš akcinės bendrovės verslo veiklos pelningumo pusės, tačiau jie nebūtinai geriausiai atitiktų su viešaisiais transporto užtikrinimo ir nacionalinio saugumo interesais susijusius poreikius.
Laikas parodys, ar tinkamai buvo įvertinta viešosios transporto infrastruktūros pertvarkos rizika, ar yra grėsmės strateginę reikšmę turinčiai ir nacionaliniam saugumui svarbiai infrastruktūrai, ar pakeisti įstatymai numato pakankamai aiškius kriterijus ir užtikrina, kad šis perduodamas turtas ir toliau bus saugiai ir efektyviai valdomas ir naudojamas užtikrinant būtent su juo susietus viešuosius interesus.
Parengė:
Andrius Kšanauskas
Teisininkas
Kas pelningiau: Daužtas Auto iš US ar NT? (Eksperimentas)
Kad proveržis sveikatos srityje neliktų idėjos stadijoje: programa „InnoStars Awards“ padės startuoliams išbandyti kuriamas inovacijas realybėje
Nuo šiol prieiga prie DI asistento „Samsung Galaxy A“ serijos telefonuose – dar patogesnė
Pašto sektoriaus lūžis: kokia ateitis laukia?
Nerijus Pačėsa. Išsilavinimas – investicija ar išlaidos?
Nuo vieno kambario iki modernios spaudos studijos: Mako Reklama kelias į sėkmę
Planuojantiems keliones į Neringą – geros žinios: šalia perkėlos įrengta greito elektromobilių įkrovimo stotelė
Sukčiai internete kėsinasi ir į vaikus: ekspertas papasakojo, kaip apsisaugoti
Galimybes greičiau pasveikti gali prarasti daugiau nei 200 tūkst. šalies gyventojų
Daugelis esame pratę saugoti savo pinigus nuo sukčių internete, tačiau ne kiekvienas susimąstome, kad apsaugos nuo apgavikų reikia ir mūsų...
Geidžiamiausias, geriausias, TOP darbdavys – tai tik dalis titulų, kuriais didžiuojasi bendrovės. Tačiau šiandien jau nestebina situacija, kai dvi ar...
Suvieniję per daugiau nei 30 metų sukauptą patirtį ir žinias, „Avitela“ bei „Elektromarkt“ žengia į naują veiklos etapą ir tampa...
Avionikos startuolis „WeSky“ sulaukė dar vienos rizikos kapitalo fondo „Coinvest Capital“ ir verslo angelų investicijos, kurios lėšas skirs prekės ženklo...
Po žiemos pertraukos į eismą sugrįžę dviratininkai, paspirtukininkai ir motociklininkai sukuria visai kitokią dinamiką keliuose, išauga nelaimingų atsitikimų rizika. Todėl...
Norėdami greičiau įgyvendinti savo finansinius tikslus ar įgyti daugiau finansinės laisvės, galime ieškoti būdų, kaip gauti papildomų pajamų. „Luminor“ banko...
Nuomojantis būstą vienas svarbiausių kriterijų paprastai būna nuomos kaina, tačiau ekspertai pastebi, kad svarbu atkreipti dėmesį ir į kitus ne...
Beveik pusė lietuvių (47 proc.) pritaria, kad elektriniai automobiliai prisideda prie gamtos saugojimo ir anglies dvideginio išmetimo mažinimo. Tai daug...
Kasmet Lietuvos keliuose fiksuojama daugybė eismo įvykių, kurių priežastis – prastos būklės ar netinkamai sezonui parinktos padangos. Specialistų teigimu, tokios...