Paskelbta
3 metai prieš-
Dviračiai – kasmet populiarėjanti transporto priemonė. Žvelgiant iš tvarumo perspektyvos tai gera žinia, bet yra ir nerimo ženklų. Važiavimo dviračiais kultūra mūsų šalyje dar nėra aukšta, nors situacija gerėja. Kiekvienais metais pareigūnai Lietuvoje sustabdo tūkstančius neblaivių dviratininkų, fiksuoja šimtus eismo įvykių, kuriuose dalyvauja besinaudojantys būtent šia transporto priemone. Kur kas didesnė dviratininkų nelaimių dalis policijos suvestinėse nėra fiksuojama.
„Dviratininkas, panašiai kaip ir pėsčiasis, yra itin pažeidžiamas eismo dalyvis. Susidūrimo su automobiliu atveju elementari fizika yra ne jų pusėje – jų nesaugo nei masė, nei apsauginės konstrukcijos. Tad nors saugumo reikalavimai vienodai galioja visiems eismo dalyviams, dviratininkai jų turėtų laikytis kur kas griežčiau už automobilio vairuotojus, nors realybė rodo, kad taip nėra“, – sako Andrius Žilėnas, BTA Asmens draudimo rizikų vertintojas.
Neblaivių dviratininkų mažėja
Praėjusiais metais policijos pareigūnai nustatė net 5071 dviračio vairuotoją, kuris važiavo neblaivus. Iš jų 2544 „įpūtė“ nuo 0,41 iki 1,5 promilės, dar 2531 nustatytas 1,51 promilės ar didesnis girtumas. Palyginimui, praėjusiais metais girtumas nuo 0,41 iki 1,5 promilės nustatytas 4585 automobilių vairuotojams.
Skaičiai dideli, tačiau įvertinus ankstesnius metus jie rodo, kad iš tiesų situacija sparčiai keičiasi į gerąją pusę. Pavyzdžiui, 2018 m. vien 0,41-1,5 promilės girtumas nustatytas 4347 kartus. 4137 kartus dviratininkai „įpūtė“ daugiau nei 1,51 promilės. Tais pačiais metais autotransporto vairuotojų, įkliuvusių su 0,41-1,5 promilės girtumu, buvo 2870.
„Tokius didelius neblaivių dviratininkų skaičius lemia žmogaus atsakomybės stoka ir požiūris į savo gyvybę. Dviračiu važiuoja vienas žmogus, jis jaučiasi savo likimo šeimininku, tačiau tai anaiptol nereiškia, kad toks elgesys kelyje yra toleruotinas ir tinkamas. Jis sukelia pavojų ne tik sau, bet ir kitiems eismo dalyviams. Tik švietimas ir ugdymas bei visuomenės nepakantumas gali padėti išguiti iš visuomenės įsisenėjusią klaidingą nuostatą – nesaugoti nei savo, nei kitų gyvybės. Tokiems įgėrusiems „drąsuoliams“ šeima, draugai, visuomenė neturi leisti važiuoti nei automobiliu, nei jokia kita transporto priemone. Jeigu reikia, į pagalbą būtina kviesti pareigūnus“, – sako Lietuvos Kelių policijos tarnybos vadovas Vytautas Grašys.
Alkoholis prieš sėdant už dviračio vairo – ne vienintelė nuodėmė, kuri prišaukia nemalonumus. Per 2022 metus 445 dviratininkai nesilaikė važiavimo tamsiuoju paros metu saugos reikalavimų, 980 nepaisė kelio ženklų, o 107 ignoravo eismo reguliavimo signalus. Iš 216 įskaitinių eismo įvykių, kuriuose dviratininkai pripažinti kaltininkais, beveik 15 proc. jų buvo neblaivūs. Sužalojimus patyrė 400 dviratininkų, žuvo penki.
Situacija regionuose gerėja
Policijos pareigūnai teigia, kad šalies regionuose dviratininkai vis drausmingesni, tačiau prasižengėlių gretos retėja ne taip greitai kaip norėtųsi.
„Pastebime, kad štai Utenos rajone daugėja dviračiais važinėjančių jaunų šeimų, vaikai mokomi dėvėti saugos priemones: šalmus, šviesą atspindinčias liemenes, atšvaitus. Tokią tendenciją pastebime ir kaimiškose vietovėse. Tiesa, vyresnio amžiaus žmonės į šias saugumo priemones dažniau linkę žiūrėti pro pirštus. Be to, daug žmonių vis dar neskiria pakankamai dėmesio dviračio tvarkingumui ir saugumui“, – nurodo Asta Šuminienė, Utenos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Komunikacijos poskyrio vedėja.
Jos teigimu, mažesniuose miestuose dviratininkai dažniau atsakingai elgiasi pėsčiųjų perėjose, yra linkę nulipti nuo dviračio ir jį persivaryti. Parkuose, gatvėse, kur dviračių takai kertasi su pėsčiųjų takais, jie signalu įspėja pėsčiuosius. Jei nuo namų iki mokyklos veda patogūs dviračių takai, priemiestyje gyvenantys moksleiviai į mokyklas dažniau važiuoja dviračiais arba paspirtukais.
Ne visos traumos įskaitinės
„Nors statistika ir pareigūnų matomi pokyčiai rodo, kad dviratininkų kultūra gerėja, Lietuvoje kasdien šiltuoju metų laiku sužalojimus kelyje patiria daugiau nei vienas dviratininkas. Ir tai – skaičiai tik iš įskaitinių įvykių suvestinės, kuri nevertina susižalojimų, patiriamų be kitų eismo dalyvių įsikišimo. Mūsų duomenys rodo, kad dviratininkų traumos, patiriamos policijos fiksuojamuose eismo įvykiuose, iš tiesų tėra ledkalnio viršūnė“, – sako A. Žilėnas.
Įskaitiniai įvykiai, kuriose dviratininkai traumas patiria dėl susidūrimų su automobiliais ar kitais eismo dalyviais, bendrovės statistikoje sudaro vos apie 3 procentus visų dviratininkų patiriamų sužalojimų. Kur kas dažniau sutinkama situacija – kai dviratininkas krinta pats, dėl kelio defektų, pavyzdžiui duobių, išsikišusių plytelių, nepamatuotos drąsos, netikėtų kliūčių ar kitų priežasčių.
„Labai svarbu, kad dviratininkai įvertintų savo pažeidžiamumą ir neignoruotų elementarių saugumo priemonių – bent jau šalmų, šviesą atspindinčių liemenių bei žibintų – naudojimo. Leidžiantis į rizikingesnes pramogas, pavyzdžiui, su kalnų dviračiais, būtinai reikėtų naudoti ir galūnių apsaugas“, – pataria A. Žilėnas.
Dažniausiai patiriamos dviratininkų traumos – galūnių kaulų lūžiai ir minkštųjų audinių sužalojimai. Įprastai krentant bandoma remtis rankomis, tad natūralu, jog pirmiausiai kenčia būtent jos – patiriami plaštakų plėštiniai sužalojimai, delno, dilbio, žasto kaulų lūžiai. Neretai sutinkami ir raktikaulių lūžiai. Kiek rečiau diagnozuojami kojų sužalojimai – įprastai jie nutinka dėl skaudaus kontakto su pačiu dviračiu krentant.
Dažnai yra sužalojama ne viena kūno dalis, todėl draudimo išmoka gali siekti ir ne vieną tūkstantį eurų. BTA statistika rodo, kad praėjusiais metais dviračiu važiavusiems ir susižalojusiems asmenims buvo išmokėti beveik 8 tūkstančiai eurų, kitam nukentėjusiam – beveik keturi tūkstančiai eurų.
Stiklo įdaužos, akumuliatorių kaprizai ir lapų pinklės: kodėl ruduo – išbandymas automobiliams?
Emocinė darbuotojų gerovė tampa darbdavių prioritetu: pagalbos ieško vis daugiau žmonių
„Tele2“ pristato naują produktą: aktualu keliaujantiems
Automobilio nuoma užsienyje: kaip išvengti netikėtų išlaidų?
Fiksuojamas išaugęs automobilių vagysčių skaičius: nusikaltėliai taikosi į „Toyota“ ir „Lexus“ markes
Laužas ant medinio liepto ir vakarėliai su tūkstantiniais nuostoliais: ką išties patiria kaimo turizmo sodybų šeimininkai
Skaudžią realybę atskleidęs tyrimas: 6 iš 10 šeimų dėl vaikų išdaigų turi paploninti piniginę
Sukčių internete tik daugėja: taikiniais vis dažniau tampa ir jaunimas
Nuo drobe pavirtusių tapetų iki dužusių langų: kaip apsaugoti namus nuo vaikų išdaigų?

Kai 2006 metais kino teatruose pasirodė filmas „The Pursuit of Happyness“, daugelis žiūrovų manė, kad tai tik dar viena gražiai...
Kas bendra tarp geriausių viešbučių vestibiulių ir mūsų svetainių? Pasirodo, panašumo yra, o viešbučiuose naudojami sprendimai, pritaikyti, intensyviam naudojimui, paprastai...
„Biržų duonos“ kepykla užbaigė antrąjį nuosavo saulės elektrinių parko plėtros etapą. Įdiegus naują 550 kW galios elektrinę, bendras Biržuose įsikūrusio...
Ne tik filmas – tai veidrodis finansų pasauliui Kai 2013-aisiais pasirodė „Volstryto vilkas“, daugelis žiūrovų laukė tik gero kino seanso....
Lietuvos darbo rinka išgyvena transformaciją, kurią žymi du esminiai pokyčiai: didėjantis aukštos kvalifikacijos talentų poreikis ir dirbtinio intelekto (DI) proveržis,...
Nauji mokslo metai – ne tik pradžia, bet ir didelis iššūkis suderinti namų gyvenimą su mokyklos reikalavimais. Neretai tėvai jau...
Paskutinį spalio sekmadienį, kartu su milijonais europiečių vėl persuksime laikrodžius. Šiandien jau retas kuris žino, tačiau du kartus per metus...
Per pirmąjį šių metų pusmetį Lietuvoje užfiksuota beveik 8 tūkst. finansinio sukčiavimo atvejų, rodo Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro duomenys....
Šiandien daug diskutuojama apie mokytojo vaidmenį – ar jis yra tik žinių perteikėjas, ar bendruomenės kūrėjas? Ar mokinys turi pasyviai...
Net 65 proc. gyventojų jaučia pastaruoju metu padidėjusį nerimą ir įtampą, atskleidė naujausia bendrovės „Spinter tyrimai“ visuomenės apklausa. Įtampa ir...