Paskelbta
1 metai prieš-
Juodojo penktadienio nuolaidas taikant vis daugiau prekybininkų, gyventojų susidomėjimas jomis yra santūresnis – beveik pusė lietuvių teigia neįsigyjantis prekių ir paslaugų per šiuos išpardavimus. Tuo tarpu kiek mažesnė dalis – daugiau nei 40 proc. respondentų – nurodė, kad per didžiausią metų išpardavimų dieną perka tik iš anksto suplanuotus pirkinius, rodo tyrimo duomenys.
Susidomėjimas nuolaidomis – mažiausias Baltijos šalyse
Kasmet vykstant Juodojo penktadienio išpardavimams tiek fizinėse, tiek elektroninėse parduotuvėse prekybininkai skelbia įvairaus dydžio nuolaidas įvairioms prekėms ir paslaugoms. Tačiau panašu, kad jomis susidomi tik dalis gyventojų – 47 proc. lietuvių per didįjį išpardavimą nieko neperka, tuo tarpu Latvijoje taip atsakiusiųjų procentas siekė 31, Estijoje –30 proc. Per išpardavimus tik būtiniausius arba iš anksto suplanuotus pirkinius įsigyja 42 proc. lietuvių, rodo „Citadele“ banko užsakymu atliktos tyrimų agentūros „Norstat“ apklausos duomenys.
Panašūs rezultatai ir kaimyninėse Baltijos šalyse – racionaliai įvertinus ir esant poreikiui, nuolaidomis naudojasi 46 proc. latvių ir 52 proc. estų.
7 proc. apklausoje dalyvavusių lietuvių teigė, kad Juodojo penktadienio nuolaidos taip pat koreguoja apsipirkimo įpročius: 5 proc. apklaustųjų nurodė perkantys brangesnius pirkinius, už kuriuos tikisi mažesnės kainos, 2 proc. – įsigyjantys didžiąją dalį savo pirkinių.
„Keičiantis vartotojų elgsenai ir bendroms apsipirkinėjimo tendencijoms, lietuviai racionaliau apmąsto apsipirkinėjimo būtinybę net ir didžiausių išpardavimų metu. Tai galimai lemia prasidėjęs šildymo sezonas, kuriam gyventojai įprastai akyliau taupo. Be to, panašu, kad augantis gyventojų finansinis raštingumas taip pat prisideda prie kintančių apsipirkimo įpročių, kai nuolaidomis pasinaudojama ne kiek remiantis emocijomis, o esant poreikiui ir įvertinus būtinybę“, – sako Rūta Ežerskienė, „Citadele“ banko valdybos narė, atsakinga už Baltijos šalių mažmeninę bankininkystę.
Makroekonominės situacijos įtaka
„VILNIUS TECH“ Finansų inžinerijos katedros vedėja, doc. dr. Algita Miečinskienė teigia, kad gyventojų požiūrį į didžiausius metų išpardavimus formuoja populiarėjančios tvarumo ir atsakingo vartojimo tendencijos, įtakos turi ir makroekonominė situacija.
„Stipriai išaugusios paskolų palūkanų normos gerokai sumažino namų ūkių biudžeto išlaidas vartojimui. 50 proc. Lietuvos gyventojų turi skolų, apie 30 proc. jų turi būsto paskolas, o apie 90 proc. atvejų susieti su kintamąja palūkanų norma. Tai reiškia, kad kiekvieną kartą, kai Europos Centrinis Bankas padidina palūkanų normas, atitinkamai padidėja ir gyventojų paskolų grąžinimo suma“, – paaiškina „VILNIUS TECH“ mokslininkė.
Visgi panašu, kad prekybininkų taikomi nuolaidų pasiūlymai internetinėse parduotuvėse vis dar aktualūs nemažai daliai lietuvių. Remiantis „Citadele“ mokėjimų internetu partnerio „Klix“ iniciatyva atliktu elektroninės prekybos vartotojų rinkos tyrimu, 55 proc. lietuvių nurodė, kad renkantis internetinę parduotuvę prekių įsigijimui nuolaidų pasiūlymai yra labai svarbūs.
Tuo tarpu riboto laiko pasiūlymais internete gyventojai pasinaudoja rečiau – didžiausia dalis respondentų (31 proc.) teigė, kad ribotas laikas pasiūlymui kartais gali paskatinti įsigyti prekę, bet tai nėra sprendimą lemianti priežastis.
Svarbu įvertinti poreikį
Nors galima rasti daugybę patarimų, kaip išmokti apsipirkti planuotai ir neviršyti numatytos išlaidų sumos, „VILNIUS TECH“ docentė prieš apsiperkant pataria laikytis vadinamojo „trijų kablių principo“.
„Pavyzdžiui, jei suplanavote pirkinį – „užkabinate“ jį ant pirmo kablio. Jei po 10 dienų jums to pirkinio vis dar reikia, perkabinkite ant antro kablio. Galiausiai, pirkite tik tuos pirkinius, kurie pateko ant trečio kablio po mėnesio. Žinoma, šie terminai hipotetiniai, bet pats principas veikia“, – teigia pašnekovė.
Jei planuojate įsigyti brangesnį pirkinį, nemažiau kaip mėnesį prieš jį įsigyjant reikėtų pasekti pirkinio kainų dinamiką keliose parduotuvėse. A. Miečinskienė sako, kad tai gana paprasta, nes dabar yra kainų palyginimo portalų, pateikiančių einamąsias daugelio produktų kainas įvairiose prekybos vietose.
„Citadele“ ir banko mokėjimų internetu partnerio „Klix“ užsakymu reprezentatyvias Lietuvos gyventojų apklausas atliko tyrimų agentūra „Norstat“. Šių metų spalį „Klix“ inicijuotos apklausos metu buvo apklausti 500 gyventojų nuo 18 iki 74 metų. „Citadele“ šių metų lapkritį inicijuotos apklausos metu buvo apklausti 3003 respondentai Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje nuo 18 iki 74 metų.
Įspėja norinčius apsipirkti „Facebook“ platformoje: apgavystėms pasitelkiamos net kurjerių tarnybos
Ar Estija dominuos 2025 m. ir taps Baltijos šalių ekonomikos žvaigžde?
Apklausa: kas dešimta sukčių auka nesikreiptų pagalbos
Svarbu „Citadele“ banko klientams: pradeda veikti mokėjimai pagal telefono numerį
Netikėtai gavote papildomų lėšų? Ekspertas pataria, kaip jas išnaudoti efektyviausiai
Lietuvos transporto sektorius rodo stabilizavimosi ženklus – svarbu tinkamai pasirinkti eksporto rinkas
Paneigė mitus apie būsto paskolas: ar tikrai refinansavus paskolą krenta kredito reitingas?
JAV ekonomikos sulėtėjimas: ar Baltijos šalims yra ko nerimauti?
Apklausa: lietuviai turi sukaupę didžiausią finansinę pagalvę Baltijos šalyse
Lietuva pastaraisiais metais vis ryškiau įsitvirtina kaip kosmoso technologijų kūrėja, o viena iš ryškiausių šalies žvaigždžių – „Astrolight“. Įspūdingas inovacijų...
2025 m. pirmą ketvirtį nekilnojamojo turto rinka Vilniuje toliau sparčiai augo tiek pagal pardavimus, tiek pagal atsirandančią naujų būstų pasiūlą....
Draudimo bendrovė BTA naujoje komunikacijos kampanijoje kviečia apsidrausti nuo stereotipų apie amžių. Ką tai reiškia? Bendrovė atkreipia dėmesį į amžizmo...
Pirmasis šių metų ketvirtis Vilniaus nekilnojamojo turto (NT) rinkai buvo dvigubai geresnis nei pernai. Per pirmuosius tris šių metų mėnesius...
Transporto kompetencijų agentūra (TKA) patvirtino, kad AB „Oro navigacija“ sistema atitinka tarptautinius skrydžių saugos standartus ir išdavė bendros informacinių paslaugų...
Vos tik saulei pradėjus šildyti stipriau, terasa ar poilsio kampelis kieme tampa traukos centru – čia gera ryte išgerti kavos,...
Valdančiųjų planuojamas įvesti cukraus mokestis nebus veiksminga priemonė nei gyventojams sveikatinti, nei biudžeto įplaukoms padidinti, teigia sveikatos, ekonomikos ir verslo...
Lietuvos banko duomenų analizė atskleidė išskirtinę situaciją – lietuviai neprivalomam automobilių draudimui išleidžia bene 4 kartus daugiau negu savo pačių...
Per pastaruosius metus smarkiai išaugus sukčiavimo atvejų skaičiui socialinėse platformose, finansų ekspertai įspėja vartotojus būti itin atsargius. Skaitmeninio saugumo sprendimų...
Komentuoja „Arbonics“ vadovas, miškininkystės technologijų ekspertas Kristjanas Lepikas Kiekvieną dieną mus supantis pasaulis keičiasi greičiau, nei galime tai suvokti. Keičiasi...