Paskelbta
8 val prieš-
Vienas pamirštas slaptažodis ar „pakibusi“ programa – ir visos dienos darbas sustoja. Kai nuo IT priklauso beveik kiekvienas įmonės procesas – nuo gamybos iki klientų aptarnavimo – net menkiausias trikdis gali stabdyti visą veiklą. Ir nors įmonės vis daugiau investuoja į technologijas, paradoksas – daugiausia IT problemų vis dar kyla dėl… žmonių.
Nuolatinės IT priežiūros paslaugas teikiančios bendrovės „Altic IT“ analizė rodo, kad net ir moderniausi IT ūkiai dažniausiai stringa ne dėl gedimų, o dėl žmogiškų klaidų. O naujausia tendencija – nedidelės IT problemos, pačių darbuotojų sprendžiamos su „ChatGPT“, neretai virsta gerokai rimtesniais sutrikimais.
Dažniausia IT bėda – pamiršti slaptažodžiai
Įdomu tai, kad statistiškai daugiausia IT pagalbos prašymų įmonėse kyla ne dėl rimtų gedimų, o dėl paprastų veiksmų – pamirštų prisijungimų ar užblokuotų paskyrų. Su tuo susiję apie 22 proc. IT visų incidentų.
„Tai gali būti pamirštas slaptažodis, neveikiantis el. paštas ar užblokuotas VPN. Atrodo smulkmena, bet kai prisijungti negali visos komandos nariai, sustoja dauguma veiklos procesų, užsakymų ar net gamyba. Tada „paprasta“ klaida kainuoja brangiai“, – pasakoja „Altic IT“ IT vadovas Aurelijus Tutkus.
Šių problemų daugėja ir dėl griežtėjančių saugumo reikalavimų. Dauguma įmonių naudoja kelių faktorių autentifikaciją (MFA), kuri saugo nuo kibernetinių įsilaužimų, bet padidina prisijungimų sudėtingumą.
Programos stringa dažniau nei kompiuteriai
Kita dažna problema – programinės įrangos trikdžiai. 19 proc. visų incidentų kyla dėl „pakibusių“ ar lėtai veikiančių standartinių programų, pavyzdžiui, „Microsoft Office“. Dar 17 proc. – dėl operacinių sistemų, tokių kaip „Windows“ ar „MacOS“, po atnaujinimų sukeltų klaidų įvairioms verslo programoms.
„Anksčiau IT problemos dažniausiai reiškė sugedusį kompiuterį. Dabar jos – dažniau programinės. Genda ne „geležis”, o sutrinka programų veikimas – buhalterinių, veiklos valdymo, CRM ar ERP sistemų. Fiziniai kompiuterių gedimai sudaro vos 2 proc. visų atvejų – tai rodo, kad įmonės investuoja į savo įrangą“, – sako A. Tutkus. Kibernetinis saugumas
Įmonės, kurios reguliariai naujina techninę įrangą ir turi paruoštus pakaitinius kompiuterius, patiria dar mažiau trikdžių. Neveikiantis įrenginys šiandien reiškia tiesioginį nuostolį dėl prarastų darbo valandų, todėl rekomenduojama turėti veikiantį pakaitinės įrangos procesą.
Silpnoji grandis – vis dar žmonės
A. Tutkus pasakoja pastebintis ir naują tendenciją – IT problemas, kurias sukelia vartotojai, bandantys IT problemas spręsti su dirbtiniu intelektu.
„Vis dažniau klientai kreipiasi po bandymų „pataisyti“ sistemą „ChatGPT“ patarimais. Deja, dauguma tokių atvejų baigiasi tuo, kad tenka spręsti ne vieną, o kelias naujas problemas“, – šypteli IT ekspertas. IT verslo idėjos
Jo teigimu, remiantis IT sutrikimų analize, dauguma IT problemų kyla ne dėl technologijų, o dėl žmonių – klaidų, skubėjimo ar nepakankamų žinių. Vieni paspaudžia ne tą nuorodą, kiti – neteisingai įveda duomenis, treti – nepasikeičia slaptažodžio laiku.
„Žmogiškojo faktoriaus įtaka klaidoms išlieka, bet mažėja, kai įmonės investuoja į edukaciją. O ir naujesnės technologijos tampa „protingesnės“: nebeleidžia žmogui klysti, arba klaidas pastebi ir ištaiso greičiau. Be to, dažna įmonė automatizuoja besikartojančių klaidų ir jų sukeltų pasekmių bei problemų sprendimą. Mes tą siūlome ir skatiname“, – sako A. Tutkus.
Anksčiau svarbu, kad „veiktų“, dabar – kad „veiktų saugiai“
A. Tutkus pasakoja, kad apskritai per pastarąjį dešimtmetį IT prioritetai stipriai pasikeitė. Anksčiau svarbiausia buvo, kad „viskas veiktų“. Šiandien – kad veiktų saugiai. Prisijungimų, prieigų ir duomenų apsaugos valdymas tapo sudėtingesnis, nes įmonės nori išvengti kibernetinių atakų, be to, turi atitikti griežtėjančius teisinius reikalavimus, tokius kaip NIS2, ar laikytis ISO standartų.
„IT saugumas iš nišinės temos tapo viso verslo atsakomybe. Anksčiau buvo svarbu tiesiog atkurti sistemą po gedimo, dabar svarbiausia – užtikrinti, kad ji išvis nesustotų. Dauguma įmonių turi ne tik planą B, bet ir papildomą planą C – kaip atkurti duomenis, sumažinti žalą ir tęsti veiklą net po didelių kibernetinių atakų“, – pasakoja A. Tutkus. Dalijasi startuoliai
Pasak jo, nors IT suteikiamos galimybės verslui sparčiai vystosi, veiklos procesai skaitmenizuojami dar labiau, IT sistemų kiekis įmonėse nuolat didėja. Bet dėl tos pačios priežasties vystosi bei tobulėja ir tamsioji pusė – kibernetiniai nusikaltėliai ir jų naudojami kibernetinių atakų tipai. Tad įmonėms tenka saugoti daug daugiau IT sistemų nuo dar sudėtingesnių atakų.
Kaip išvengti IT bėdų? Mažiau gesinti „gaisrus“
IT problemų mastą ir žalą veiklai galima žymiai sumažinti, jei dėmesys skiriamas ne gaisrų gesinimui, o prevencijai. Nuolatinis stebėjimas, IT sistemų, IT infrastruktūros ir kompiuterių profilaktika bei nuolatinė analizė leidžia aptikti problemų priežastis dar prieš joms išsivystant į pasekmes – rimtus incidentus. Kokiu laikotarpiu galima tikėtis kibernetinių atakų aktyvumo?
„Dėl to rekomenduojame nuolat identifikuoti pasikartojančias IT problemas ir spręsti jų šaknines priežastis, bet ne pasekmes. Apskritai, IT priežiūra įmonėse vis labiau primena techninį automobilio aptarnavimą – reguliarias apžiūras, atnaujinimus ir testus. Įmonės, kurios laiku pasirūpina savo IT ūkiu, taupo ir laiką, ir pinigus“, – sako A. Tutkus.
„Telia“ įsitvirtino Lietuvos technologijų sektoriaus „TOP darbdavių“ sąraše
Rinkodara dirbtinio intelekto paieškos eroje: žaidimo taisyklės keičiasi
Ištrinti neįmanoma: kas nutinka informacijai, įkeltai į dirbtinio intelekto modelį?
Investicijų robotai ir biudžeto planavimas su DI: kaip jais pasinaudoti, jog netektų gailėtis?
OpenAI įveda „ChatGPT“ tėvų kontrolę
Naujasis karalius? GPT-5 atvyksta įkaitusioje dirbtinio intelekto arenoje
Vis rečiau klausiame Google? Ekspertai paaiškino, kaip pakliūti į dirbtinio intelekto robotų atsakymus
Dirbtinio intelekto programos: 10 populiariausių dirbtinio intelekto įrankių
Nemokama dirbtinio intelekto programa: pradedančiųjų vadovas apie geriausią nemokamą DI programinę įrangą
Chat gpt dirbtinis intelektas: Geriausi „ChatGPT 5“ naudojimo atvejai verslams 2025 m.

Dar visai neseniai sutelktinis finansavimas Lietuvoje daugeliui asocijavosi su nišiniu sprendimu, buvo siejamas su mažesnio masto vystytojais – tais, kurie...
Ar kada nors susimąstei, ką reiškia prarasti viską, ką turi – ir vis tiek stotis iš naujo? Tai istorija, kurią...
Lietuvoje įkurta „Hostinger“ yra tarp didžiausią ilgalaikį augimą Europoje demonstruojančių kompanijų. Verslo leidinio „Financial Times“ kartu su statistinių duomenų platforma...
Airijoje registruota „Avia Solutions Group“, didžiausia pasaulyje ACMI paslaugas teikianti aviacijos įmonių grupė, praneša statanti naują biurų pastatą didžiausiame pasaulyje oro...
Kai „Google“ pristatė dirbtinio intelekto funkciją „AI Overviews“, pasikeitė internetinės paieškos taisyklės – prekių ženklų matomumo internete logika tapo visai...
Norint dar suspėti susiorganizuoti rudens atostogas, pats metas ieškoti paskutinės minutės kelionių pasiūlymų. Tačiau specialistai įspėja, kad šia situacija pasinaudoja...
Dirbtinis intelektas (DI) vis labiau įsigali kasdieniame gyvenime, taip pat – ir vykdant informacijos paiešką. Ekspertų teigimu, informacijos paieška pasitelkus...
SEB bankas įspėja, kad finansiniai sukčiai Lietuvoje taiko naują apgavystę – „Telegram“ ir kitose susirašinėjimo platformose kviečia gyventojus greitai užsidirbti,...
Dirbtinis intelektas (DI) šiandien keičia mūsų kasdienybę ir darbo aplinką. Jis analizuoja duomenis, taupo laiką ir padeda spręsti užduotis. Tačiau...
Vilniaus kriminalistai išardė didelės apimties SIM „spiečių”, naudotą automatizuotai apgaulingai veiklai internete. Policijos duomenimis, operacijos metu sulaikyti du asmenys, rasta...