Sekite naujienas

Dirbtinis intelektas

Ekspertas pataria: kodėl verslams jau dabar verta investuoti į matomumą DI įrankiuose?

L

Paskelbta

-

Kol dauguma verslų konkuruoja dėl vietos „Google“ paieškos rezultatuose, sparčiai auga informacijos paieška per dirbtinio intelekto (DI) įrankius. Generatyviniai DI įrankiai, tokie kaip „ChatGPT“, „Perplexity“ ar „Gemini“, atsakydami į vartotojų užklausas, jau pateikia ir konkrečius verslų, jų paslaugų ar produktų pavyzdžius. Tai žymi naują etapą – verslai gali būti pastebėti ne vien per tradicinius reklamos ar socialinius kanalus, bet ir per DI sugeneruotas rekomendacijas. Kodėl tai svarbu ir kaip galima išnaudoti šią galimybę, pasakoja reklamos agentūros „Market Rats“ SEO specialistas ir gamybos vadovas Vytautas Nemunaitis.

Reklama

Kaip verslus mato ir vertina dirbtinis intelektas

DI įrankiai naudojami kaip nauja paieškos sistema. Žmonės jų klausia pačių įvairiausių dalykų – nuo to, kokią duoną rinktis sveikiems pusryčiams iki pigių skrydžių platformų ar servisų, kur galima pasikeisti automobilio padangą čia ir dabar. Gavę tokias užklausas, DI modeliai gali rekomenduoti konkrečias įmones, paslaugas ar produktus, kurie, jų vertinimu, geriausiai atitinka vartotojo poreikį.

Pasak V. Nemunaičio, tai, ar DI įrankiai paminės tam tikrą prekės ženklą ar jo sprendimus savo atsakymuose, nebūtinai priklauso nuo įmonės dydžio ar žinomumo. Kur kas svarbiau, kokia informacija apie ją yra prieinama internete: tiek oficialiuose prekės ženklo kanaluose (svetainėje, socialiniuose tinkluose), tiek autoritetinguose trečiųjų šalių šaltiniuose, pavyzdžiui, naujienų portaluose, skaitmeniniuose leidiniuose ar forumuose.

„Į DI modelių atsakymus paprastai įtraukiami tie prekių ženklai, produktai ar paslaugos, apie kuriuos lengva rasti informaciją, o turinys, susijęs su jais, pateiktas aiškiai, struktūruotai ir semantiškai tiksliai atsakant į vartotojo klausimą. Galutinis rezultatas priklauso ir nuo tokių niuansų, kaip konkretaus DI modelio naudojami duomenys ar konkurencija tam tikroje verslo nišoje“, – paaiškina specialistas.

Šiame kontekste vis sparčiau formuojasi nauja sritis – optimizacija generatyviniams DI varikliams (angl. Generative Engine Optimization, GEO). Tai – specifinė DI SEO (angl. AI SEO) dalis, orientuota į prekės ženklo turinio pritaikymą tam, kad dirbtinio intelekto modeliai (pvz., „ChatGPT“) jį atpažintų, suprastų ir galėtų panaudoti savo atsakymuose.

Nauja paieškos era: ką verslai turi žinoti

V. Nemunaičio teigimu, šiuo metu Lietuvos verslai iš GEO dar nesulaukia tiek naudos, kokią suteikia tradiciniai skaitmeninės rinkodaros sprendimai – SEO, „Google Ads“, reklama socialiniuose tinkluose ir kiti. Generatyvinės paieškos optimizavimas

„Remiantis mūsų klientų duomenimis, lankytojų srautas, atėjęs iš DI įrankių, šiuo metu vidutiniškai sudaro apie 0,5 proc. viso svetainės lankomumo. Tačiau išanalizavę daugiau nei šimtą skirtingų sričių projektų, stebime aiškią tendenciją: nuo 2025 m. pradžios lankytojų srautas iš DI įrankių į verslų internetines svetaines nuosekliai auga“, – pastebi jis.

Specialisto teigimu, šį pokytį lemia besikeičiantys vartotojų įpročiai – vis daugiau žmonių informacijos ieško per DI įrankius. Tą patvirtina ir JAV tyrimų bendrovės „Datos Insights“ duomenys: 2025 m. birželį darbalaukių naršyklėse apie apie 5,60 proc. internetinių paieškų buvo nukreiptos į DI pokalbių robotus – daugiau nei dvigubai, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu 2024 m.

„Duomenys rodo, kad DI modeliai ateityje gali užimti dar svarbesnę vietą vartotojų kasdienėje informacijos paieškoje. O didėjant jų naudojimui, vis daugiau vartotojų matys konkrečių įmonių, produktų ar paslaugų rekomendacijas, kurios tiesiogiai formuos jų pasirinkimus“, – teigia „Market Rats“ SEO specialistas.

Reklama

Kodėl svarbus dėmesys matomumui DI įrankiuose jau dabar?

Kol kas tik nedidelė dalis įmonių Lietuvoje įgyvendina AI SEO ir GEO strategijas, kurios padeda patekti į DI įrankių atsakymus. Tai reiškia, kad konkurencija šioje srityje vis dar žema, o tie prekių ženklai, kurie jau dabar įtraukia GEO į savo skaitmeninės rinkodaros strategiją, gali greičiau pradėti stiprinti vartotojų pasitikėjimą bei savo prekės ženklo autoritetą DI erdvėje.

Specialisto V. Nemunaičio teigimu, žema konkurencija taip pat suteikia galimybę siekti rezultatų su mažesnėmis investicijomis. Be to, anksti į AI SEO įsitraukiantys verslai turi daugiau laiko testuoti strategijas ir atrasti, kas iš tikrųjų veikia. Vėliau, kai DI modeliai taps sudėtingesni, o konkurencija išaugs, turinio testavimas ir rezultatų siekimas pareikalaus kur kas daugiau laiko, pastangų ir investicijų.

Tad jei ateityje DI paieška taps neatsiejama kasdienės vartotojų elgsenos dalimi, o DI rekomendacijos – dažnu pasirinkimų šaltiniu, verslai, kurie bus sukaupę patirties šioje srityje, turės ženklų pranašumą. Naujoji paieškos era

Matomumas DI: investicija į ilgalaikį augimą

V. Nemunaitis atkreipia dėmesį, kad matomumas DI įrankiuose neturėtų tapti prioritetu tiems verslams, kurie siekia greito pardavimų augimo. Šiuo metu tai veikiau strateginė investicija į ilgalaikį prekės ženklo žinomumo ir autoriteto stiprinimą, kuris laikui bėgant prisideda prie potencialių klientų pritraukimo.

Kalbėdamas apie reikalingą investicijų dydį į GEO, specialistas pažymi, kad jis priklauso nuo projekto masto, verslo svetainės išvystymo lygio, siektinų tikslų bei verslo nišos konkurencijos lygio.

„Mažesnės apimties, siaurą apibrėžtą temą turinčioms svetainėms – pavyzdžiui, tortų parduotuvei Utenoje – gali pakakti vienkartinės investicijos, norint pasiekti matomumą numatomomis vartotojų užklausomis DI įrankiuose. Tuo tarpu didesniems projektams, pavyzdžiui, elektroninėms parduotuvėms, siūlančioms daug skirtingų prekių kategorijų ar paslaugų, GEO biudžetas gali svyruoti apie 20–30 proc. nuo esamo SEO biudžeto“, – nurodo jis.

Ekspertas taip pat rekomenduoja numatyti rizikinį marketingo biudžetą AI SEO tikslams, nes tiksliai pamatuoti investicijos atsiperkamumą kol kas yra sudėtinga. Šiandien rinkoje dar nėra pilnai pritaikytų, oficialių trečiųjų šalių įrankių, kurie leistų tiksliai nustatyti, kokios ir kiek dažnai užklausos yra ieškomos DI modeliuose bei kurie lankytojai konvertavosi dėl gautų rekomendacijų DI įrankiuose. SEO optimizacija mažoms įmonėms

Svarbu suprasti ir tai, kad GEO yra neatsiejama nuo tradicinės paieškos sistemų optimizacijos (SEO), nes DI įrankiai remiasi tais pačiais duomenimis, kuriuos surenka ir indeksuoja „Google“, „Bing“ ar kitos paieškos sistemos. Todėl jeigu verslo svetainė ar vieša informacija apie prekės ženklą nėra matoma tradicinėms paieškos sistemoms, jos nepastebės ir DI modeliai – be SEO pagrindų matomumas DI įrankiuose tiesiog neįmanomas.

V. Nemunaitis nurodo, kad svetainės ir viešos informacijos optimizaciją DI įrankiams verslai gali atlikti arba patys, arba pasitelkdami profesionalų pagalbą. Tinkamiausi ekspertai tam šiuo metu – SEO specialistai.

„SEO specialistai geriausiai supranta, kaip veikia paieškos sistemos, kokia informacija laikoma aiškiai struktūruota ir lengvai „skaitoma“ DI robotų. Bendradarbiavimo su profesionalais privalumas – jų strateginis požiūris į optimizaciją, leidžiantis greičiau ir efektyviau pasiekti norimų rezultatų“, – patikina specialistas.

Reklama

Komentuokite

Kokia jūsų nuomonė?

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *


Naudingos nuorodos:

Padangos
Naudotos knygos
-->Čia gali būti Jūsų nuoroda <--

Naujienos

Ekspertai

Visos teisės saugomos.© 2015-2025 | Kopijuoti draudžiama |