Paskelbta
1 metai prieš-
Socialiniai tinklai leidžia pasiekti turinį iš viso pasaulio ir atveria galimybes informacijos įvairovei. Nuomonės formuotojai taip pat ieško, kokią nišą juose galėtų užimti. Vieni dalijasi savo gyvenimo akimirkomis ir reklamuoja įvairius produktus, kiti specializuojasi, kalbėdami tik apie mitybą, sveikatą ar finansus. Nors sekdami finansų influencerius žmonės iš tiesų gali gauti vertingų žinių, kaip įvertinti turinio kūrėjo patikimumą ir netapti sukčiaus auka? Internetinius sukčius atpažinti vis sunkiau – pasidalijo patarimais, kaip kalėdiniu laikotarpiu apsipirkti be rizikos
Dezinformacijos rizika
Apie finansus kalbantys nuomonės formuotojai ypač populiarėja tarp jaunesnių amžiaus grupių. 2024 m. birželį „Citadele“ banko inicijuotos apklausos duomenimis, kaip pagrindinį finansinių žinių šaltinį nuomonės formuotojus nurodė 13 proc. 18–39 m. Lietuvos ir 17 proc. Latvijos respondentų ir atitinkamai 7 proc. ir 9 proc. 40–74 m. apklaustųjų. Šie influenceriai dar populiaresni Estijoje – taip nurodė 33 proc. 18–39 m. amžiaus grupės respondentų Estijoje, palyginti su 10 proc. 40–74 m. amžiaus apklaustųjų.*
„Citadele“ banko Baltijos šalių lėšų valdymo ir prekybos finansavimo tarnybos vadovas Romas Čereška teigia, kad finansinėmis temomis kalbantys nuomonės formuotojai iš tiesų gali suteikti vertingų patarimų bei prisidėti prie finansinio raštingumo lygio didinimo. Vis dėlto, svarbu kritiškai įvertinti ir patį influencerį, ir jo skleidžiamą turinį. Ekspertai patarė, kaip atpažinti finansinius sukčius ir ką daryti nuo jų nukentėjus
„Net jei žmogus nėra sukčius ir neturi kėslų įvykdyti nusikaltimą, jam gali trūkti žinių, todėl skleidžiama informacija gali būti netiksli ir klaidinanti. Nevertėtų pasitikėti ir patarimais investuoti į konkrečią finansinę priemonę – nuomonės formuotojo sėkmės istorija nebūtinai taps jūsų sėkme, nes investavimas yra labai individualus, su rizika susijęs procesas. Aklai sekant influencerių patarimais galima patirti didelių finansinių nuostolių“, – atkreipia dėmesį R. Čereška.
Jis pataria papildomai paieškoti informacijos apie nuomonės formuotoją ir jo profesinę veiklą – socialiniuose tinkluose bet kas gali pasivadinti įmonės vadovu, verslininku ar finansų ekspertu.
Apgavystės schemos
Kalbėdamas apie apgauti siekiančias sukčių schemas, R. Čereška įvardija vadinamąją „Pump and Dump“ formą, kai socialinių tinklų turinio kūrėjai specialiai reklamuoja investavimą į konkrečius vertybinius popierius ar kriptovaliutą. Pakilus jų vertei, pats turinio kūrėjas parduoda savo turimą turtą, sekėjams palikdamas krentančią vertę. Nuomonės formuotojai iš Europos tikrino kokius automobilius vairuoja lietuviai
Kartais nuomonės formuotojai gali reklamuoti tam tikrus finansinius produktus ar paslaugas, nuslėpdami, kad tai – reklama. Viena garsiausių nuomonės formuotojų Kim Kardashian 2022 m. buvo nubausta 1,26 mln. JAV dolerių bauda už tai, jog savo „Instagram“ paskyroje už atlyginimą reklamavo kriptovaliutą ir tai nuslėpė.
„Kai informacija apie finansinį produktą dalijasi labai įžymus nuomonės formuotojas, lengviau atskirti, kad tai – reklama. Vis dėlto, socialiniuose tinkluose mus pasiekia visiškai nepažįstamų asmenų kuriamas turinys, kas gali pasirodyti, kaip nuoširdi, asmenine patirtimi paremta rekomendacija. Visuomet verta papildomai pasidomėti reklamuojama paslauga. Neretai turinio kūrėjai, siekdami didesnio auditorijos įsitraukimo, supaprastina informaciją ir dalijasi gerokai pagražintomis istorijomis apie greitą ir didelę investicinę grąžą“, – pataria R. Čereška.
Anot jo, sukčiai dažnai linkę rodyti prabangų savo gyvenimo būdą ir akcentuoja, kad visa tai padėjo susikurti investicijos į kriptovaliutas ar kitas užsienio investavimo schemas. Dažnai tokie sukčiai parduoda kursus, neva padėsiančius greitai praturtėti kiekvienam. Gyventojai rūpinasi savo lėšų saugumu
„Su finansų rinkomis dirbantys žmonės turi išlaikyti įvairius finansų analitikos egzaminus, gauti centrinio banko suteikiamą maklerio licenciją. Iš tokių žmonių socialiniuose tinkluose niekuomet neišgirsite patarimų investuoti į konkrečios įmonės vertybinius popierius. Puiku, kad socialiniuose tinkluose kalbame ir apie investavimą, tačiau auksinė taisyklė: aklai netikėti viskuo, ką išgirstate. Prieš priimdami sprendimą, pasitarkite su kvalifikuotais banko ar kitos reguliuojamos finansų institucijos specialistais. Jei kažkas skamba pernelyg gerai, kad būtų tiesa, greičiausiai taip ir yra“, – apibendrina Romas Čereška.
Apklausa: kokį atlyginimą gaudami lietuviai jaustųsi saugiausiai?
Mažėjant EURIBOR, ką rinktis: fiksuotas ar kintamas būsto paskolos palūkanas?
Kelias į pirmąjį būstą: ekspertas pataria, kaip sukaupti pradiniam įnašui
Daugiausia tėvų kaupia vaikų išsilavinimui, bet trečdalis nekaupia visai
Šis metodas gali išmokyti vaikus taupyti: ekspertai pataria pradėti dar iki mokyklos
Apklausa: beveik trečdalis tėvų neskiria vaikams kišenpinigių
Beveik kas antras lietuvis norėtų persėsti į elektromobilį, tačiau sprendimą atitolina kelios priežastys
Lietuvių budrumas prieš sukčius auga, bet to nepakanka: apklausa parodė silpnąsias vietas
Svarbu keliaujantiems: kuo skiriasi aviakompanijų ir banko kortelės draudimas?
Didžiausias Baltijos šalyse ir Suomijoje greitojo aptarnavimo restoranų tinklas „Hesburger“ tęsia plėtrą Lietuvoje ir atidaro naują restoraną Garliavoje, Kauno rajone,...
Pasaulinės korporacijos jau atvirai kalba apie tai, kiek darbo vietų bus panaikinta dėl dirbtinio intelekto (DI). Skaičiuojama, kad jei „Microsoft“...
Vakar Vilniuje, Ozo g. 10A, įvyko oficialus pirmojo Lietuvoje BYD automobilių salono atidarymas. Šis renginys neapsiribojo vien automobilių bei salono...
Komentuoja Justinas Muleika, „GF banko“ generalinis direktorius Lietuvos banko duomenimis, per pirmuosius penkis šių metų mėnesius vartojimo paskolų buvo išduota...
Lietuvoje beveik trečdalis šeimų gyvena nuomojamame būste, o daugelis jų svajoja apie savo namus. Tačiau pirmas žingsnis link šios svajonės,...
Prasidėjus mokslo metams daugelis studentų susiduria su klausimu, kaip gyventi turint itin ribotą biudžetą ir nepritrūkti pinigų nei kasdienėms išlaidoms,...
Ruduo – dosniausias metų laikas, kuomet sodus ir daržus užpildo rudens derlius. Natūralu, kad dalis žmonių šiomis gėrybėmis nori pasidalyti...
Saugumo poreikiai nuolat auga – nebeužtenka vien tik stebėti uždarą erdvę ar fiksuoti įėjimus. Dažnas susiduria su iššūkiu: kaip suvaldyti...
Kiekvieną rugsėjį gatvėse išaugantis moksleivių skaičius atneša ir papildomų iššūkių eismo saugumui. Kaip rodo „Lietuvos draudimo“ užsakymu atliktas tyrimas, penktadalis...
Dar prieš kelis dešimtmečius žmonės Lietuvoje dažnai naudodavo vadinamuosius „majakus“ ar „švyturėlius“ – paskambindavo ir iškart nutraukdavo skambutį, taip perduodami...