Paskelbta
12 mėnesių prieš-
Dirbtinio intelekto (DI) programos jau pakeitė daugelį mūsų kasdienio gyvenimo aspektų, tačiau vienas aktualiausių klausimų išlieka dar neatsakytas – ar DI gali tapti tikru kūrybos partneriu? Ar jis tik įrankis, leidžiantis taupyti laiką atliekant techninius darbus, ar priemonė, padedanti atskleisti žmogaus kūrybiškumą, komentuoja DI ekspertas ir įmonės „Innovavi“ įkūrėjas, „Solve for Tomorrow“ projekto partneris Andrius Marcinkevičius.
Ar DI ir kūrybiškumas – suderinami?
„Nors kūryba dažnai siejama su menu, ji pasireiškia daugelyje sričių – kūrybiniai procesai taip pat yra svarbūs švietime, versle, moksle, sporte ir įvairiose kitose srityse“, – teigia A. Marcinkevičius.
Pasak jo, DI įrankiai, tokie kaip „ChatGPT“, šiomis dienomis daugeliui žmonių tampa nepakeičiamais atliekant įvairias užduotis. Dažniausiai DI išnaudojamas atliekant pasikartojančias, technines užduotis, kurios vykdomos pagal tam tikrą šabloną – pavyzdžiui, rengiant dokumentus. Dirbtinis intelektas paveikslėliuose
Tačiau A. Marcinkevičius pabrėžia, jog formuojant užklausą (angl. prompt) dirbtiniam intelektui, reikėtų įvilkti užduotį į asmeninį kontekstą, gaires, pateikti norimus raktažodžius – suformuoti viziją, kokio galutinio atsakymo yra tikimasi. Nors DI įgalina greitą ir detalų turinio generavimą, ekspertas pastebi, jog jo autentiškumas yra ribotas.
„Žmogaus kūryba remiasi emocijomis, patirtimi, improvizacija. Tuo tarpu DI veikia analizuodamas duomenis ir modeliuodamas juos pagal matematines struktūras. Dėl to, nors DI sukurti kūriniai gali atrodyti įspūdingai ir originaliai, jie tiesiog yra paremti ankstesnių darbų stilistika“, – dalijasi A. Marcinkevičius.
Pasak jo, tikrasis DI potencialas atsiskleidžia, kai žmogus ir technologija bendradarbiauja. DI gali perimti pasikartojančias užduotis, leidžiančias kūrėjui sutelkti dėmesį į vizijos kūrimą ir sudėtingesnius darbus. Taip žmogaus kūrybiškumas nėra pakeičiamas – jis kaip tik plečiasi. Dirbtinis intelektas muzikoje
„Žmogaus kūrybiškumas nėra fiksuotas ar baigtinis, jis yra ugdomas dalykas. O protingai ir atsakingai pasitelktas dirbtinis intelektas, mano nuomone, tik padeda išplėsti mūsų kūrybos galimybes“, – prideda ekspertas.
DI etika: kas atsakingas už kūrybos rezultatus?
Kūryba pasitelkiant DI kelia vis daugiau moralinių ir etinių klausimų, kurie itin aktualūs tiek DI technologijų kūrėjams, tiek vartotojams kuriantiems su šiais įrankiais, tiek kūrėjams, kurių autoriniai kūriniai kaip duomenys yra panaudojami kuriant ir tobulinant DI modelius. Didžiausiame švietimo forume Lietuvoje – šokiruojantys iššūkiai, inovacijos ir emocinė sveikata
„DI modeliai dažnai apmokomi naudojant darbus, kūrinius, kurie gali būti apsaugoti autorinėmis teisėmis. Čia keliamas svarbus klausimas, ar kūrėjai gauna tinkamą atlygį už jų darbų naudojimą šiuo tikslu“, – sako A. Marcinkevičius.
Kitas svarbus aspektas – skaidrumas. Anot eksperto, būtina užtikrinti, kad vartotojas aiškiai žinotų, kada kūrinys yra dirbtinai sukurtas rezultatas, o ne žmogaus rankų darbas. Skaidrumas ypač svarbus, kai DI naudojamas komercinėje kūryboje ar švietime – žmonės turi teisę žinoti, kokia yra tikroji darbo kilmė.
Taip pat svarbu atkreipti dėmesį į tai, kaip DI naudojamas sprendžiant problemas. Nors šis įrankis gali padėti efektyviau įgyvendinti užduotis, galutinis rezultatas ir jo poveikis visuomenei priklauso nuo to, kaip etiškai ir atsakingai jis yra naudojamas. A. Marcinkevičius pabrėžia, jog DI yra tik priemonė, o tikrasis poveikis priklauso nuo žmogaus, kuris ją naudoja.
DI švietime padeda personalizuoti mokymąsi
DI jau dabar atveria naujas galimybes švietime – tiek mokiniams, tiek mokytojams. Dirbtinis intelektas mokykloje
„DI gali būti ne tik enciklopedija kišenėje, bet ir skaitmeninis mokytojas ar kūrybiškumo mentorius. Pavyzdžiui, DI gali generuoti unikalius mokymosi scenarijus, kurie apima istorijas, galvosūkius ar interaktyvias užduotis. Tai ne tik skatina kūrybinį mąstymą, bet ir padeda mokiniams giliau įsitraukti į mokymosi procesą. Be to, mokytojams suteikiama daugiau laiko atkreipti dėmesį į individualius mokinių poreikius“, – sako A. Marcinkevičius.
„Švietime DI gali ne tik padėti mokytis greičiau, bet ir ugdyti mokinių kritinį mąstymą bei kūrybingumą,“ – dalijasi ekspertas. Anot jo, technologija skatina naujas mokymosi formas ir interaktyvumą, tačiau mokytojų vaidmuo išlieka nepakeičiamas. Būtent jie padeda jaunajai kartai efektyviai išnaudoti DI galimybes.
Suprasdama dirbtinio intelekto įrankių naudojimo neišvengiamumą švietime, „Samsung“ mokinių idėjų konkurse „Solve for Tomorrow“ jaunuolius subūrė ieškoti sprendimų, kaip šią technologiją geriau pritaikyti mokymosi procese.
15 geriausių mokinių komandų iš trijų Baltijos šalių šių metų gruodžio 11 d. susitiks tarptautinio konkurso finaliniame renginyje, kuriame bus išrinkti konkurso nugalėtojai. Lietuvos komandos, patekusios į finalinį etapą, pateikė originalias ir realybėje pritaikomas idėjas, kuriomis siekia atrasti būdus, kaip DI gali padėti personalizuoti ir sužaidybinti mokymąsi, suteikti emocinę pagalbą mokiniams, ar padėti planuoti laiką.
„Tele2“ įspėja: telefoniniai sukčiai jau taikosi į Lietuvos klientus per „Facebook“
Ekskursija su dirbtiniu intelektu vietoje gido: galimybė pažinti savo miestą iš naujo
Sporto inovacijos: kaip technologijos transformuoja sportą ir kokių naujovių dar galime tikėtis?
„Samsung Galaxy S26“ serija turės naujas kameras, individualų lustų rinkinį ir geresnį DI
Pamiršti slaptažodžiai, programuotojų klaidos ir „ChatGPT“: dėl ko dažniausiai sutrinka įmonių IT?
Rinkodara dirbtinio intelekto paieškos eroje: žaidimo taisyklės keičiasi
Ištrinti neįmanoma: kas nutinka informacijai, įkeltai į dirbtinio intelekto modelį?
Kaip išvengti perdegimo? Padėti gali ne tik poilsis, bet ir technologijos
Investicijų robotai ir biudžeto planavimas su DI: kaip jais pasinaudoti, jog netektų gailėtis?
Tyrimas: trečdalis moksleivių sportuoti nesiryžta dėl motyvacijos ir laiko stokos

Įsivaizduokite: 1980-aisiais Niujorko vargingame rajone augęs vaikinas, kuris gamtinių teisių nevykdo, bet vis tiek galiausiai susitinka su kavos puodeliu –...
NT plėtros bendrovė „Citus“ Žirmūnuose, Kareivių g. 5 pradėjo trečiąjį projekto „CITUS Mūnai“ etapą: ir pardavimai, ir statybos jau vyksta. Iš 73 pirmojo ir 116 antrojo etapo butų jau...
Ruošiasi Juodajam penktadieniui: tikisi pelningiausio metų laikotarpio Juodasis penktadienis Lietuvoje kasmet tampa svarbia proga augti net ir mažiesiems verslams. Šiuo laikotarpiu...
Kiekvienas, kas bent kartą jungėsi prie „Facebook“, vienaip ar kitaip pažįsta Marką Zuckerbergą. Ar bent tą jo versiją, kuri šypsosi...
Įmonės ruošiasi 2026-iesiems: projektuoja biudžetus, planuoja išlaidas, bet dažnai daro tą pačią klaidą – planuoja be revizijos. Pasak Aurimo Žlibino,...
„Mes visi turim 24 valandas, septynias dienas per savaitę. Neturim teisės sakyti, kad neturiu laiko. Mes galime sakyti tik tai,...
Per pastaruosius kelerius metus mokymasis gerokai pasikeitė – nuo tradicinių užrašų pereinama prie skaitmeninių priemonių, o žinios įtvirtinamos vis įvairesniais būdais: nuo...
Automobilio pardavimas – ne tik raktelių ir dokumentų perdavimas naujajam jo savininkui. Kartu su sandoriu vairuotojams reikia pasirūpinti ir kitais...
Nuo vagystės iš vieno garsiausių pasaulio muziejų Paryžiuje iki vis dar veikiančio telefoninio sukčiavimo – sukčių išradingumui ribų nėra. Europoje...
Atsilieptas sukčių skambutis gali baigtis dideliais finansiniais nuostoliais arba nutekintais asmens duomenimis. Startavo vieninga apgaulingų skambučių blokavimo sistema: mobiliojo ryšio...