Sekite naujienas

Ekspertai

Elektromobilių įkrovimas daugiabučiuose namuose – kaip įsirengti ir valdyti?

Paskelbta

-

Elektromobilių naudojimas Lietuvoje kasmet auga, AB „Regitra“ duomenimis, 2024 m. birželio 1 d. iš viso buvo užregistruoti 22853 M1 ir N1 klasės elektromobiliai. Prognozuojama, jog iki 2030 m. skaičius turėtų išaugti iki 240 tūkst. Augant elektromobilių skaičiui, auga ir įkrovimo galimybių poreikis daugiabučiuose namuose. Naujuose projektuose įkrovimo stotelės vis dažniau planuojamos statybos etape, tačiau jas galima įrengti ir senesniuose pastatuose. Estijos elektromobilių įkrovimo bendrovės VOOL generalinis direktorius Juhanas Harmas dalijasi patarimais, ką svarbu žinoti įrengiant elektromobilių įkrovimo stoteles daugiabučiuose.

Nauji daugiabučiai – elektromobilių įkrovimo ateitis

Daugiabučių namų gyventojai, turintys automobilių stovėjimo vietą požeminėje aikštelėje, gali įsirengti elektromobilio įkrovimo stotelę. Tam yra net keli būdai. Vienas jų – įkrovimo stotelę jungti prie savo buto elektros įvado. Kitas būdas – įkrovimo stotelę prijungti prie bendrosioms reikmėms skirto elektros įvado, įrengiant papildomą skaitliuką bei dinaminį galios valdiklį.

Nuo 2022 m. elektromobilių įkrovimo stotelės prie pastatų turi sudaryti penktadalį stovėjimo aikštėlės įrengtų parkavimo vietų. Kai yra statomi, modernizuojami arba rekonstruojami gyvenamieji ir negyvenamieji pastatai, jų stovėjimo aikštelėse turi būti įrengta bent 20 proc. elektromobilių įkrovimo vietų nuo bendro automobilių stovėjimo vietų skaičiaus. Likusiose automobilių stovėjimo vietose siūloma įrengti elektros tinklų infrastruktūrą, įskaitant elektros kabelių kanalus, kad prireikus jose būtų galima įrengti elektromobilių įkrovimo stoteles.

Pasak J. Harmo, tokiais atvejais tinkamiausias bus modulinis įkrovimo sprendimas: jei įkrovimo kurį laiką neprireiks, kabelių galus bus galima paslėpti įkroviklio dėžutėje ir automobilių stovėjimo aikštelėje neliks nereikalingų kabelių ir laidų. Kai įkrovimo prireiks, tereiks kreiptis į profesionalų elektriką, kuris tuščioje įkroviklio dėžutėje sumontuotuos įkrovimo valdiklį.

Kiek amperų reikia elektromobilių įkrovimui?

Mažiausia galia, kurios reikia, kad automobilis būtų pradėtas krauti nuo vienfazės jungties, yra 1,4 kW. Norint per naktį visiškai įkrauti elektromobilį, rekomenduojama, kad vienam automobiliui būtų prieinama bent 4 kW galia, t. y. 6A kiekvienai fazei trifazėje jungtyje.

Anot J.Harmo, tam, kad turima galia tarp energiją naudojančių prietaisų būtų paskirstyta saugiai, energijos įkrovimo spintelėje turėtų būti įrengtas dinaminis galios valdiklis. Jis nuskaito bendrą namo suvartojamos energijos kiekį ir siunčia signalą įkrovikliams, nurodydamas, kiek turimos energijos liko automobiliams įkrauti. Namo sunaudojamai elektros energijai teikiama pirmenybė prieš automobilių įkroviklius.

Dinaminis galios valdiklis taip pat leidžia efektyviai naudoti turimą energiją, kad automobilis būtų įkraunamas taip greitai, kaip leidžia elektros jungtis, dažnai be brangiai kainuojančio tinklo atnaujinimo. Jis taip pat leidžia integruoti saulės baterijas į automobilių įkrovimo sistemą”, – teigia įmonės vadovas.

Kas yra išmanusis įkrovimas?

Nors dažnai manoma, kad išmanusis įkrovimas – tai, kai pagal algoritmą nustatomos geriausios elektros energijos kainos ir tuo metu įkraunama elektra, taip sumažinant išlaidas, tačiau tai kur kas daugiau. Išmanieji įkrovikliai yra prijungiami prie interneto ir gali būti valdomi automatiškai arba rankiniu būdu, kada ir kiek jie įkraunami. Be to, kartu su dinaminiu galios valdikliu galite sekti visą namuose suvartojamos energijos kiekį ir naudoti tik jau turimą energiją. O jei naudojamos saulės baterijos ir saulės energijos yra daug, išmanusis įkroviklis kartu su dinaminiu galios valdikliu gali padėti nemokamai įkrauti automobilį.

Koks įkrovimo sprendimas tinkamiausias daugiabučiams?

Kai kalbama apie elektromobilio įkrovimą daugiabučiame name, svarbu išanalizuoti ne tik įkroviklių įrengimą, bet ir keletą kitų aspektų. Pavyzdžiui, rekomenduojama, kad visi įkrovikliai būtų toje pačioje sistemoje ir atsižvelgtų į vienas kito įkrovimo poreikius ir neperkrautų elektros jungties.

J.Harmas pažymi, jog renkantis tinkamiausią įkrovimo sprendimą, patartina rinktis ir įrangą, ir programinę įrangą, kuri veikia pagal bendrą atvirojo tipo standartą OCPP. „VOOL” siūlo visą įkrovimo sprendimą, į kurį įeina su OCPP suderinami įkrovikliai ir apkrovos valdymo valdikliai, taip pat įkrovimo valdymo programinė įranga.

Jei privatus įkroviklis stovi savininko automobilių stovėjimo aikštelėje, juo gali naudotis tik savininkas, tačiau jei įkroviklis yra bendroje įkrovimo vietoje, gyventojai gali juo naudotis paeiliui, o jį valdo pastato valdytojas arba pastatą administruojanti įmonė.

Sąskaitų valdymas – į ką atkreipti dėmesį?

Įkrovimo stotelės daugiabučiuose namuose yra investicija į ateitį, tačiau svarbu susitarti, kas bus atsakingas už įkrovimo stotelių valdymą. Ten, kur yra daug įkrovimo stotelių, svarbu turėti bendrą sistemą, kad būtų užtikrintas paprastas, skaidrus sąskaitų išrašymas ir veiksmingas apkrovos valdymas.

„Svarbu pasirinkti tokį programinės įrangos sprendimą, kuris leistų atsiskaityti pagal kiekvieno naudotojo suvartojimą. Mūsų sprendime naudotojas identifikuojamas asmenine RFID kortele arba telefonu ir mėnesio pabaigoje gauna sąskaitą pagal suvartotą elektros energiją. Be to, atsiskaitymo sistemą lengva valdyti pačioje programinės įrangos platformoje”, – pažymi J.Harmas.

Renovuojant automobilių stovėjimo aikštelę arba kuriant naują, jis siūlo atsižvelgti į tai, kad įkrovimo stotelių poreikis ateityje tikrai išaugs. „Elektromobilių įkrovimas jau nebėra prabanga, o būtinybė, kuri prisideda prie geresnės gyvenimo kokybės ir didesnės nekilnojamojo turto vertės.”

 

Naujienos

Verslo Vikingai

Technologijos6 mėnesiai prieš

Kriptovaliutų mokėjimų surinkimo paslaugos verslams: teisinių iššūkių rinkoje daug, bet požiūris vis pozityvesnis

Apie kriptovaliutų mokėjimus tikrai esate girdėję, o tai šiandien ypač aktyviai naudojama ir verslo sektoriuje. Įmonės „CoinGate” bendraįkūrėjas ​​Dmitrijus Borisenka...

Verslo vikingai6 mėnesiai prieš

Sėkmingą šakočių ir autentiškų gardėsių verslą įkūrusi Sandra atskleidžia: „Versle galima suklysti, galima padaryti daug klaidų, bet nepavyksta tik tiems, kurie nebando.”

Visą gyvenimą meilę maistui ir įvairių skanumynų gaminimui jautusi Sandra Riepšienė, prieš 13 metų nusprendė pabandyti įgyvendinti svajonę ir kartu...

Dirbtinis intelektas7 mėnesiai prieš

Generatyvinis dirbtinis intelektas: pagalba ar grėsmė visuomenei?

Įvairūs  dirbtinio intelekto įrankiai šiandien vis aktyviau naudojami įvairių organizacijų ir specialistų, siekiant pagreitinti, efektyvinti įvairius darbo procesus. Visgi, netrūksta ...

Verslo vikingai8 mėnesiai prieš

NordLayer paslauga: kas tai ir kuo naudinga šiandien kiekvienam verslui?

Globaliame verslo pasaulyje, vienas iš svarbiausių uždavinių yra suvaldyti saugumą ir galimas kibernetinių atakų rizikas, kurios gali padaryti neišmatuojamos žalos...

Verslo vikingai8 mėnesiai prieš

„Linkedist” agentūros įkūrėja Kotryna Kurt: apie verslo pradžią, iššūkius ir tai, kodėl kiekviena įmonė privalo būti linkedin platformoje

Dar gyvendama Danijoje, jauna marketingo specialistė Kotryna Kurt atrado tuo metu sparčiai populiarėjančią Linkedin platformą. Tuo metu tai padėjo jai...

Visos teisės saugomos.© 2015-2023 | Kopijuoti draudžiama |