Paskelbta
2 mėnesiai prieš-
Nors šiandien įprasta su sukčiais susidurti interneto svetainėse ir socialinėse medijose, telefoniniai skambučiai, el. laiškai ir SMS išlieka populiariausiais sukčiavimo įrankiais, rodo „Luminor“ banko užsakymu atliktas tyrimas. Kaip atpažinti šiuos apgaulės bandymus ir apsaugoti save bei savo finansus, pasakoja „Luminor“ banko Sukčiavimo rizikos valdymo skyriaus vadovas Linas Sadeckas.
Telefoniniai sukčių skambučiai išlieka viena dažniausiai naudojamų apgaulės formų visose Baltijos šalyse, atskleidžia „Luminor“ banko užsakymu atlikta „Norstat“ apklausa. 2024 metais šiuo būdu sukčiai bandė apgauti 56 proc. Lietuvos, 65 proc. Latvijos ir 67 proc. Estijos gyventojų.
„2024 metais matėme ypač didelį telefoninio sukčiavimo augimą – net 139 proc. Šiomis dienomis jis ypatingas tuo, kad sukčiai prisistato „Google“, banko ar policijos atstovais ir taip galiausiai išgauna konfidencialius duomenis. Kitais atvejais sukčiai patys atvyksta paimti mokėjimo kortelės ir jos kodų, o gyventojai gan lengvai šiuos duomenis perduoda. Be to, pasitaiko atvejų, kai žmonės sumas išgrynina ir sukčiams atiduoda patys“, – sako L. Sadeckas.
Elektroniniais laiškais sukčiai praėjusiais metais apgaudinėjo rečiau (46 proc. Lietuvoje, 46 proc. Latvijoje ir 50 proc. Estijoje), o SMS žinutėmis – dar mažiau (44 proc. Lietuvoje, 34 proc. Latvijoje ir 36 proc. Estijoje), rodo „Norstat“ apklausa. Be to, nors praeitais metais „Luminor“ matomas duomenų viliojimo („phishing“) 50 proc. mažėjimas lyginant išviliojamas sumas, skaičius išties išliko didelis, teigia ekspertas.
„Anot Lietuvos Nacionalinio Kibernetinio saugumo centro, gyventojų kasdienis apsilankymas blokuotuose puslapiuose (įskaitant suklastotus) siekė beveik 10 tūkst. kartų per dieną, o gruodžio mėnesį šis skaičius siekė apie 25 tūkst. kartų. Atsižvelgiant į patirtų nuostolių mažėjimą, galima daryti prielaidą, kad „Luminor“ klientai tapo atsparesni apgaulingiems bandymams išgauti jų konfidencialius duomenis. Be to, 60 proc. tokių atvejų užkardė ir sukčiavimo prevencijos mechanizmai“, – pasakoja L. Sadeckas.
Taikosi net į neuždirbančius
Įdomu tai, kad telefoniniais skambučiais, el. laiškais ir SMS žinutėmis apgavikai taikosi net į tuos, kurių mėnesinės pajamos prilygsta nuliui.
„Apgaulingų skambučių telefonu sulaukia net 53 proc. nedarbingų Lietuvos gyventojų, kaip rodo tyrimas. Šis rodiklis viršija apgavystes tų, kurių pajamos siekia 2 tūkst. eurų per mėnesį (49 proc.). Tokią pačią tendenciją apklausoje matome ir SMS žinučių atveju (53 proc. ir 41 proc. atitinkamai), nežymus skirtumas tik apgaulių el. laiškais statistikoje (47 proc. ir 51 proc. atitinkamai)“, – pastebi ekspertas.
Iš kitos pusės, su apgavystėmis socialiniuose tinkluose visų trijų Baltijos šalių gyventojai susidūrė kone rečiausiai (15 proc. Lietuvoje, 21 proc. Latvijoje ir 24 proc. Estijoje, anot atliktos apklausos). Tačiau, pasak eksperto, realus poveikis yra kiek neraminantis – „Luminor“ banko duomenimis, daugėjo tų, kurie tikėdamiesi užsidirbti, padėjo sukčiams išgryninti pinigus arba pervedė jiems savo lėšas.
„Gyventojai patys to nesuprasdami tapdavo vadinamaisiais pinigų mulais ir socialiniuose tinkluose sutikdavo su netikrais darbo pasiūlymais. Pasak klientų, gautas sumas tereikėjo išgryninti ar pervesti į nurodytas sąskaitas, o už tai potencialūs „darbdaviai“ žadėjo atlygį. Tokių atvejų kiekis lyginant su 2023 metais išaugo netgi 200 proc.“, – aiškina ekspertas.
Kritiškai vertinkite žinutės turinį
Kaip pažymi ekspertas, pirmiausia, gavę el. laišką ar SMS žinutę su nuoroda ar priedu, atidžiai įvertinkite jų patikimumą. Pranešimai, kuriuose pastebimi neįprasti simboliai, keistas formatavimas ar loginės klaidos, turėtų kelti įtarimų.
„Jei gavote tokį pranešimą, atidžiai peržiūrėkite ir nespauskite jokių pateiktų nuorodų. Visgi, jei netyčia nuorodą ir paspaudėte, nepulkite į paniką – pinigai niekur neiškeliaus. Tačiau svarbu, kad jokiu būdu neįvestumėte ten savo asmeninių duomenų, tokių kaip PIN kodas, asmens kodas ir kt.“, – sako L. Sadeckas.
Taip pat, priduria „Luminor“ banko ekspertas, atkreipkite dėmesį į siuntėjo vardą ir adresą. Pavyzdžiui, sukčiai dažnai naudojasi interneto svetainėmis, leidžiančiomis patiems pasirinkti siuntėjo vardą, todėl jų žinutės gali patekti į jūsų anksčiau gautų oficialių pranešimų srautą.
„Be to, sukčiai dažnai kuria skubos atmosferą – pranešimuose jie gali reikalauti veikti greitai, kalbėti apie ribotą laiką arba siūlyti prizus. Kitais atvejais pasitaiko ir grasinimų blokuoti paskyrą ar atšaukti tam tikras operacijas, tačiau visa tai tik siekis priversti jus veikti impulsyviai, kol nespėjote susivokti“, – teigia L. Sadeckas.
Jei kyla įtarimų dėl gautų pranešimų tikrumo, susisiekite su tariama įmone oficialiais kontaktais, o prieš priimdami bet kokius finansinius sprendimus pasitarkite su patikimu finansų ekspertu arba patikrinkite informaciją oficialiuose šaltiniuose.
Apklausą „Luminor“ banko užsakymu Estijoje, Latvijoje ir Lietuvoje praėjusių metų gruodžio mėnesį atliko tyrimų bendrovė „Norstat“. Kiekvienoje Baltijos šalyje buvo apklausta apie tūkstantį 18-74 metų amžiaus žmonių.
5 klaidos, kurias investuotojai daro svyruojant finansų rinkoms
Aukso kaina muša rekordus: kodėl visi puolė investuoti?
Atgavote mokesčių deklaracijos permoką? Neleiskite šiems pinigams išgaruoti
Bankas įspėja: niekam neatiduokite savo mokėjimo kortelės ar grynųjų pinigų
Vienas euras per dieną: slaptas kelias į didelius pokyčius
Vaikų finansinis raštingumas: nuo pirmųjų žingsnių iki savarankiškumo
Galimybė pradėti karjerą finansų pasaulyje: prisijunkite prie „Luminor“ vasaros praktikos programos
„Luminor“ naujoms „Evecon“ saulės elektrinėms skolina daugiau nei 36 milijonus eurų
Nauja tvarka prekybininkams: kai kurie kasos aparatai taps nebetinkami naudoti
„Visa“, pasaulinė skaitmeninių mokėjimų lyderė, paskelbė apie išplėstą perpardavėjų partnerystę ir investiciją į „Mynt“ – Švedijoje įkurtą „SaaS“ (liet. „sistema...
Sostinėje ketvirtadienio rytą kartu su pirkėjais po keturis mėnesius trukusių atnaujinimo darbų išpakuota plačiausio asortimento lietuviško prekybos tinklo „Maxima“ parduotuvė....
Kaune veikianti elektroninės prekybos bendrovė „Bison Commerce“ pradėjo aktyvią naujų darbuotojų paiešką, pristatydama išskirtinę ir dėmesį patraukiančią reklamos kampaniją. Miesto...
Nuosavas namas – daugelio žmonių gyvenimo tikslas. Tačiau kylančios statybų kainos ir nuolat besikeičianti rinka verčia susimąstyti, kiek šiandien kainuoja...
Nuo kelių mėnesių iki kelių metų. Tiek laiko gali užtrukti sėkmingai paruošti įmonę pardavimui. Kiek ilgai visas šis procesas užtruks...
Elektrinius paspirtukus ar dviračius šiandien turi kone kiekviena šeima. Tačiau kartu su jų populiarumu auga ir pavojai – vien per...
Tobulėjant sukčiams, tenka skirti vis daugiau laiko ir pastangų, kad atskirtume kenksmingus laiškus, skambučius ar žinutes nuo realiai egzistuojančių žmonių...
Nors Lietuvos darbo rinkoje šiuo metu dominuoja Y kartos, gimusių 1981–1996 m., darbuotojai, vyresnių kartų – demografinio sprogimo (gimę 1946–1964...
Atsinaujinanti energija tampa vis svarbesniu veiksniu, kalbant apie verslo tvarumą ir ilgalaikę sėkmę. Šiandien, kai pasaulis susiduria su klimato kaita...
Elektromobiliams vis labiau įsitvirtinant pasaulinėje rinkoje kaip aplinkai draugiškoms ir ekonomiškoms transporto priemonėms, jų populiarumas auga ir Lietuvoje. Vykstant sparčiai...