Paskelbta
5 mėnesiai prieš-
Pastarosiomis savaitėmis Lietuvoje pradėjo plisti nauja telefoninio sukčiavimo schema, kai sukčiai apsimeta „Telia“ ir kitų Lietuvos ryšio operatorių darbuotojais. Manipuliuodami žmonių pasitikėjimu žinomomis įmonėmis, nusikaltėliai siekia išvilioti elektroninės bankininkystės prisijungimo duomenis arba kitaip pasinaudoti nukentėjusiųjų sąskaitomis. „Telia“ teigimu, naujoji aferistų taktika ypač pavojinga dėl naudojamų pažangių apgavystės technikų ir net kelių skambinančių asmenų įtraukimo. 2025 m. telekomunikacijų tendencijos, kurių negali praleisti
„Paskutiniu metu telefoniniai sukčiai buvo gana lengvai demaskuojami. Jie kalbėdavo rusiškai, skambindavo iš užsienietiškų numerių ir neįtikinamai vaidindavo užjūrio įmonių atstovus. Naujausia schema daug rafinuotesnė – kitame ragelio gale gali pasigirsti lietuviškas balsas, o po pokalbio su apsimetėliu operatoriaus darbuotoju gali greitai sekti tariamų „policijos“ ir „banko atstovų“ skambučiai. Nepaisant to, sukčiavimą vis tiek gali išduoti noras bendravimą tęsti „WhatsApp“ ar kitoje platformoje bei spaudimas pasidalinti jautriais duomenimis, kurių telefonu įprastai nereikalaujama atskleisti“, – teigia „Telia“ rizikų valdymo ir tvarumo vadovas Vytautas Bučinskas.
Įtraukiami trys „autoritetai“
Pasak V. Bučinsko, naujojo tipo ataka prasideda labai nekaltai. Prisistatęs ryšio bendrovės konsultantu, sukčius lietuvių arba rusų kalba nurodo, kad baigiasi paslaugų plano galiojimas, abonentinio numerio aptarnavimas ar abonento numerio sutartis. Po tokios įžangos žmogaus taip pat paklausiama, ar jis nesusidūrė su kokiais nors techniniais nesklandumais. Apie problemas užsimena pats „mobiliojo ryšio bendrovės atstovas“ ir pasiūlo jas nedelsiant išspręsti „WhatsApp“ arba „Google Meet“ konferenciniame skambutyje. „Citadele“ bankas įspėja apie naują sukčiavimo būdą
„Prarijus“ šį aferisto kabliuką, auka įtraukiama į tolesnį apgavystės scenarijų. Iniciatyva netrukus perduodama kitam sukčiui, kuris prisistato finansų įstaigos arba banko darbuotoju. Šis pradeda tikinti, kad kliento banko sąskaita yra užblokuota, iš jos bandoma pavogti jo pinigus arba vartotojo sistema užkrėsta virusais. Motyvuodamas gerais ketinimais, „banko darbuotojas“ prašo skubiai pateikti elektroninės bankininkystės prisijungimus ir autorizacijos kodus – esą tai būtina, norint apsaugoti sąskaitą ar sustabdyti įtartinus mokėjimus.
„Jei auka abejoja, ji greitai sulaukia dar ir trečio skambučio. Šį kartą į ją jau kreipiasi tariamas „teisėsaugos atstovas“. Trečiojo apsimetėlio darbas yra patvirtinti pirmų dviejų sukčių pateiktą informaciją ir sustiprinti spaudimą. Pareigūno vaidmenį perėmęs aferistas gali pabrėžti, kad ilgesnis delsimas pateikti prisijungimus gali lemti pinigų praradimą arba turėti teisines pasekmes“, – apgavystės logiką aiškina ekspertas. Sukčiai apsimeta ir VMI
Tariamas „operatoriaus“, „banko“, ir „policijos“ bendradarbiavimas žmogui kelia stresą ir sukuria įspūdį, kad situacija yra labai rimta, todėl nukentėjusysis gali skubotai pateikti prašomus prisijungimus ar net pats atlikti finansines operacijas pagal sukčių nurodymus. Skaudžiausia, kad tikrąją situaciją aukos suvokia tik tuomet, kai jų sąskaitos jau būna tuščios arba kai apie įvykusius neteisėtus mokėjimus informuoja tikrieji banko darbuotojai.
Sukčiavimą išduoda akivaizdžios detalės
„Nors sukčių naudojami lietuviški telefono numeriai gali būti suklastoti ir priminti tikrus, sukčiavimą demaskuoja kiti aiškūs ženklai. Pirma, „Telia“ konsultantai paskambinę į klientus visada kreipsis tik lietuvių kalba. Antra, pokalbio metu „Telia“ atstovai niekada klientų nekviečia į nuotolines konferencijas ir netarpininkauja organizuojant susitikimus su kitų institucijų atstovais. Trečia, nei operatoriaus, nei banko atstovai niekada neprašys telefonu pateikti jokių elektroninės bankininkystės prisijungimų bei nevers atlikti jokių finansinių operacijų“, – dėsto V. Bučinskas. Verta suklusti perkantiems internetu
Kilus papildomų abejonių, dėl sutarčių ir jų galiojimo ar pratęsimo, „Telia“ klientai visada gali perskambinti 1817. Šia linija suteiks tikrą su abonentu susijusią informaciją ir prireikus, išsklaidys sukčių melus. Šioje situacijoje taip pat gali būti naudinga pasitarti su artimaisiais ar internete susiradus kontaktus, įstaigų atstovams paskambinti patiems. Kiekviena „uždelsta“ minutė dažniausiai gelbsti kliento finansus ir asmeninę informaciją.
Nukentėjus nuo šios schemos, būtina kuo greičiau kreiptis į savo banką ir bendruoju pagalbos numeriu. Kaip ir kitais sukčiavimų atvejais, atgauti aferistų pasisavintas lėšas yra ypač sunku. Visgi kuo greičiau apie įvykį bus pranešta atsakingoms institucijoms, tuo didesnė tikimybė sustabdyti neteisėtus veiksmus ar užblokuoti pervedimus. Be to, pranešimai apie sukčiavimo atvejus padeda teisėsaugai kaupti informaciją apie nusikaltėlių veiklos būdus ir greičiau juos demaskuoti.
Šiuo metu „Telia“ ieško bendradarbiavimo galimybių su kitais ryšio operatoriais ir institucijomis, kad būtų užtikrinta platesnė prevencinės informacijos sklaida. Toks koordinuotas požiūris, pasak įmonės atstovų, galėtų padėti efektyviau apsaugoti gyventojus ir sumažinti šio naujo sukčiavimo riziką. Telefoniniai sukčiai jau taikosi į Lietuvos klientus per „Facebook“
Automatiškai save tvarkantis „Gmail“ ir neatpažįstama „Google“ paieška: kas debiutavo „Google I/O“ renginyje?
Nuo išmaniojo žiedo iki šviesos kaukės: 7 įrenginiai, kuriuos šiemet privalo išbandyti besirūpinantieji savo sveikata
Nematomas „YouTube“ pasaulis: kodėl milijardai vaizdo įrašų niekada nesulaukia žiūrovų?
Kompiuterinių žaidimų perkėlimo fenomenas: kuo rizikuoja žaidžiantys 4 val. per dieną?
Kas įkvepia stipriausius? TOP 10 marketingo vadovai atskleidė, kokiais principais ir vertybėmis jie vadovaujasi siekdami tikslų
Marketplace žaidžiantiems kompiuterinius žaidimus. Kaip atrodo Telia vadovų darbas?
Telefonai dabar „į pensiją“ išeina tik po 3,5 m.: kaip tai pasitarnauja norintiems sutaupyti?
DI kameros jau mato net ant kelių padėtus telefonus: kaip vairuotojams išmokti atsiplėšti nuo išmaniojo?
„Telia“ įsitvirtino Lietuvos technologijų sektoriaus „TOP darbdavių“ sąraše
Pagaliau atėjusi vasariška šiluma įpūtė nemažai optimizmo ūkininkams. Nors praslenkančios liūtys nuskalbia tai vieną, tai kitą šalies regioną, žemės ūkio...
Prasidėjusi vasara žymi atostogų kelionių pradžią, kuomet nemaža gyventojų dalis planuoja vykti ilsėtis ar pramogauti į užsienio šalis. Keliautojai vis...
Lietuviai vis dažniau draudžia ne tik būstą ar automobilį, bet ir rečiau sutinkamus objektus – nuo greičio matuoklių, vėjo jėgainių...
Pirmasis darbas arba savanoriška praktika vasarą jaunimui gali ne tik padėti apsispręsti dėl ateities, bet ir tapti svarbia pamoka, kaip...
Pasiruošimas mokyklai gali tapti tikru iššūkiu ir tėvams, ir vaikams. Dažnas vaikas prieš eidamas į pirmąją klasę lanko vaikų darželį,...