Paskelbta
6 mėnesiai prieš-
Nors dažnai manoma, kad verslumo įgūdžių verta mokytis tik sulaukus pilnametystės, kelis metus vykstantis verslumo kompetencijų pamokų integravimas į bendras ugdymo programas rodo puikius rezultatus – moksleiviai teigia stebintys savo kūrybiškumo, darbo komandoje bei iniciatyvumo kompetencijų augimą. Inovacijų agentūros Pažangos departamento vadovė ir „Solve for Tomorrow“ projekto partnerė Patricija Reut sako, kad verslumo įgūdžiai – viena svarbiausių kompetencijų kiekvienai augančiai ir bręstančiai asmenybei, kuri padeda tinkamai pasiruošti savarankiškam ir sėkmingam gyvenimui.
Verslaus jaunimo gretos Lietuvoje sparčiai plečiasi
Šiemet atliktas Globalios verslumo stebėsenos tyrimas atskleidė, kad 18-34 metų amžiaus asmenys dvigubai dažniau kuria verslus Lietuvoje nei vyresnės amžiaus grupės atstovai. Tačiau tik pusė lietuvių pasitiki savo įgūdžiais ir žiniomis kurti verslą.
Todėl, pasak P. Reut, verslumo kompetencijų stiprinimas jau mokyklos suole gali reikšmingai prisidėti prie mūsų ateities verslumo kultūros ir bendro šalies konkurencingumo.
„Ankstyvas verslumo įgūdžių ugdymas padeda jaunimui pasiruošti realiam pasauliui ir išugdyti svarbias kompetencijas. Investicijos į jaunų žmonių verslumą padeda jiems ne tik suprasti verslo esmę, bet ir kurti inovatyvias idėjas, kurios ateityje gali paversti juos sėkmingais verslininkais“, – sako Inovacijų agentūros atstovė.
Anot pašnekovės, svarbu paminėti ir tai, kad Europos Komisija (EK) kiekvienam jaunuoliui rekomenduoja įgyti praktinės verslumo patirties dar prieš baigiant mokyklą – tokios investicijos į verslumo ugdymą pripažįstamos kaip didžiausia galima investicinė grąža visai Europai.
EK taip pat atkreipia dėmesį į tyrimų rezultatus, rodančius, kad 15-20 proc. jaunuolių, kurie dalyvauja verslo simuliacijos programose vidurinėje mokykloje, vėliau pasiryžta kurti savo verslą.
Verslumo įgūdžiai praverčia net penktokams
P. Reut teigimu, ankstyvame amžiuje prasidedančios verslumo įgūdžių pamokos mokiniams suteikia ne tik verslumo pagrindų – ugdomas ir komandinis darbas, kūrybiškumas, kritinis mąstymas.
„Šie įgūdžiai padeda moksleiviams ne tik ugdyti gebėjimą generuoti idėjas, bet ir kartu analizuoti iššūkius bei rasti kūrybiškus sprendimus. Tai paruošia juos realiam pasauliui ir įkvepia tapti kūrėjais, o ne vien pasyviai naudoti technologijas“, – sako pašnekovė.
Siedama su antrepreneriška mąstysena ir šiuolaikiniais technologiniais įrankiais mokinius supažindinti dar jauname amžiuje, Inovacijų agentūra, kartu su Ekonomikos ir inovacijų ministerija, inicijavo skaitmeninio verslumo ugdymo programą 5-8 kl. moksleiviams.
Tuo tarpu vyresnių, 9-10 klasių mokiniams skirta kita programa „Drąsiau į verslą su DI“. Vyresnių klasių moksleiviai pamokų metu mokomi identifikuoti rinkos problemas, atpažinti iššūkius ir paversti juos verslo galimybėmis, supažindinami su dirbtinio intelekto panaudojimo galimybėmis, padedančiomis ugdyti įgūdžius, reikalingus kuriant inovacijas ir ateities verslo sprendimus.
„Net jei mokiniai ir neplanuoja tapti verslininkais, šių pamokų metu jie įgyja gebėjimų, kurie yra itin svarbūs bet kurioje profesijoje – pamokos ugdo pasitikėjimą savo jėgomis, gerina ekonominio ir finansinio raštingumo žinias, motyvuoja veikti bei kurti komandoje ir ugdo sprendimų priėmimo gebėjimus“, – vardija P. Reut.
Svarbiausia mokyklų užduotis – skatinti kūrybišką mąstymą
Mokyklos, kuriose moksleiviai praleidžia didžiąją dalį savo laiko, atlieka bene svarbiausią užduotį ugdant atsakingas ir išsilavinusias asmenybes.
„Kartu turime kurti aplinką, kurioje mokiniai nebijotų veikti, eksperimentuoti, prašyti pagalbos, bendradarbiauti ir, galiausiai, daryti klaidas. Lietuva žengia teisinga kryptimi, įtraukdama verslumo programas į mokyklų ugdymo planus, tačiau vis dar yra erdvės tobulėjimui“, – sako Inovacijų agentūros atstovė.
Jos teigimu, mokykloms ir mokytojams svarbu ne tik perteikti pagrindinių mokomųjų dalykų žinias, bet taip pat ir skatinti moksleivius dalyvauti veiklose ar programose, kuriose ugdomas kūrybiškas problemų sprendimas, kritinis mąstymas ir inovatyvus, naujausiais technologiniais sprendimais paremtas požiūris.
Viena iš tokių programų – kasmet technologijų bendrovės „Samsung“ organizuojamas socialinės atsakomybės projektas „Solve for Tomorrow“, kurio metu moksleiviai iš visų Baltijos šalių ieško inovatyvių sprendimų tam tikriems iššūkiams įveikti.
Šiemet daugiau nei 200 mokinių komandų iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos siekia atrasti technologinius sprendimus, padėsiančius tapti geresniais mokiniais tikslingai pasitelkiant dirbtinio intelekto įrankius mokymosi procese.
Mokinių komanda iš Vilniaus nuskynė pergalę tarptautiniame technologinių idėjų konkurse
Socialinis verslumas mokyklose: kaip įgūdžiai spręsti visuomenei aktualias problemas ugdo ateities lyderius?
Dirbtinis intelektas kūryboje: partneris ar konkurentas?
Išmani vaikystė: ekspertė apžvelgia, kokius įgūdžius ugdo programavimas, robotika ir dirbtinio intelekto naudojimas
Inovacijų agentūra kviečia nemokamai konsultuotis tvarumo tema: tai ne tik mada, bet ir reali nauda verslui
Technologijų įtaka švietimo srityje: super mokinys ir super edukatorius – kas tai?
Į ateitį su dirbtiniu intelektu: nauja programa Lietuvos moksleiviams leis paragauti inovacijų kūrėjų duonos
Patyrę verslininkai vis dažniau renkasi mentorystės kelią: tai ugdo lyderystę, kompetencijas bei padeda realizuoti save
Moksleiviams – galimybė pasimatuoti verslininko rolę: Lietuvos mokyklose startavo antroji skaitmeninio verslumo programa
Dirbtinis intelektas, nuotolinis darbas ir kintantys lūkesčiai darbuotojams – darbo rinka šiandien keičiasi greičiau nei bet kada anksčiau. Todėl profesinis...
Artėjant gyventojų pajamų deklaravimo terminui, šia situacija naudojasi ir sukčiai – prisidengdami Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) vardu, klastodami nuorodas, jie...
Apie pinigus egzistuoja daugybė patarlių ir posakių, kurie yra įsitvirtinę giliai mūsų sąmonėje. Turbūt kiekvienas yra girdėjęs posakius „laikas –...
Specialistas, kuris geba aiškiai išreikšti mintis, kalbėti prieš auditoriją ir įtikinti, sulaukia didesnio potencialių darbdavių dėmesio palyginti su tais, kuriems...
Elektriniai paspirtukai pastaraisiais metais Lietuvoje, ypač didžiuosiuose miestuose, tapo neatsiejama eismo dalimi. Tiesa, jų naudojimas visuomenėje kelia nemažai klausimų dėl...