Sekite naujienas

Ekspertai

Saugumas kelyje: kokių pamokų vis dar neišmokstame?

L

Paskelbta

-

Rugsėjis – iššūkių keliuose mėnuo. Šiuo metų laiku miestuose ir miesteliuose suintensyvėja eismas, į mokymo įstaigas sugrįžta moksleiviai ir neseniai vairuotojo pažymėjimą gavę studentai, vakarai tamsėja – dėl visų šių priežasčių didėja nelaimingų atsitikimų rizika.

Reklama

Kaip rodo Transporto kompetencijų agentūros sudaryta Eismo įvykių statistika Lietuvoje, šiemet didžiausią sužeistųjų keliuose dalį sudarė keleiviai (569), automobilių vairuotojai (535) ir pėstieji (398). Nuo metų pradžios daugiausia žuvo automobilių vairuotojų (29), keleivių (13) ir pėsčiųjų (12).

Be to, palyginti su praėjusiais metais, eismo įvykių skaičius paaugo 3,2 proc., o sužeistųjų – 1,8 proc.

Nelaimių priežastys ir prevencija

„Kasmet policijos fiksuojamų incidentų keliuose statistika verčia susimąstyti. Tačiau į savo saugumo užtikrinimą ir jo palaikymą keliuose dažnas mūsų neretai žiūrime pro pirštus. Mažiausia, ką galime padaryti, tai pasirūpinti matomumą gerinančiomis priemonėmis: atšvaitu, šviesą atspindinčia liemene ar kitu šviečiančiu daiktu keliaudami pėsčiomis, dviračiu ar paspirtuku tamsiu paros metu, prieblandoje“, – sako logistikos įmonės „Girteka“ vairuotojų mokymo centro vadovė Karolina Žekaitė. Įmonė daug dėmesio skiria visuomenės sąmoningumo ugdymui saugumo tema, jau penkerius metus remia renginį „Saugaus eismo diena“ ir siūlo atšvaitų dėvėjimo edukaciją.


Pasak specialistės, pagrindinė atšvaitų dėvėjimo taisyklė – pėsčiasis turi galvoti apie atvažiuojantį vairuotoją, ar šis pastebės jo segimą atšvaitą. Jei dėvimas juostinio tipo atšvaitas, jį reikia dėvėti ant dešinės rankos riešo arba dešinės kojos blauzdos, ties kelio riba. Jei dėvimas pakabinamas atšvaitas, jis turėtų būti dešinėje kūno pusėje, automobilio žibintų aukštyje, todėl pakabinamas atšvaitas turėtų švytuoti žmogaus kelių lygyje. Vaikams atšvaitą reikėtų tvirtinti ne bet kur, o suaugusio žmogaus kelių lygyje.

Anot K. Žekaitės, dar viena dažna eismo įvykių priežastis – greičio viršijimas. Siekiant nelaimingų atsitikimų prevencijos, įmonės vilkikams nustatytas 80 km/h saugaus greičio limitas. Toks maksimalus vilkikų greitis leidžia užtikrinti vairuotojų ir aplinkinių saugumą ypač intensyviame greitkelyje.

carvertical VIN patikra

K. Žekaitė nurodo, kad vilkikas yra sunkiasvorė transporto priemonė, jos stabdymo laikas yra ilgesnis nei motociklo ar lengvojo automobilio, be to, vilkikai turi ribotas matomumo zonas. Pėstieji, dviratininkai, paspirtukininkai privalo į tai atsižvelgti eidami per kelią, kelio jie negali kirsti staiga. Dviratininkai, paspirtukininkai ir pėstieji turi judėti keliu prieš važiuojančias transporto priemones – taip, kad būtų matomi iš priekio.

Specialistė pataria lenkti vilkiką tik per kairę važiuojamosios kelio dalies pusę. Važiuodami dešine kelio puse rizikuojate, kad vilkiko vairuotojas jūsų nepastebės, nes iš šios pusės jo matomumas yra ribotas. Jeigu judant iš vilkiko galo nematyti vairuotojo kabinos veidrodėlių, vadinasi, ir vilkiko vairuotojas jūsų nemato. Todėl prieš atlikdami manevrą pirmiausia įsitikinkite, kad matote vairuotojo kabinos veidrodėlius.

Kelių policijos valdybos vyriausiasis tyrėjas Jonas Davidonis nurodo, kad prie eismo įvykių mažinimo gali stipriai prisidėti visuomenės švietimas. Jo nuomone, svarbi ir aktuali informacija turi būti teikiama pasitelkiant žiniasklaidos priemones, ugdymą, pradedant nuo darželio iki darbo su tikslinėmis grupėmis – motociklų, dviračių, elektrinių paspirtukų vairuotojais, pėsčiaisiais ir kitais. J. Dovidonio teigimu, prie saugumo prevencijos turi prisidėti ne tik policija, bet ir visos už eismo saugumą atsakingos institucijos: Kelių direkcija, Transporto saugos administracija, draudimo bendrovės, mokyklos ir kitos.


„Kalbėti galime labai daug. Bet patys eismo dalyviai taip pat turi būti sąmoningi, norėti važiuoti saugiai, jausti atsakomybę už kitus eismo dalyvius, netoleruoti nusižengimų, – sakė jis. – Vasarą, paskutinę jos savaitę, turėjome keletą žuvusių motociklų vairuotojų, kurie važiavo viršydami leidžiamą saugų greitį ir bandė atlikti lenkimo manevrą netinkamose vietose.

Neseniai mūsų pareigūnai užfiksavo automobilį, kuris važiavo 224 km/h greičiu, kur galimas 90 km/h greitis. Tiesa, yra ir grupuočių, kurios toleruoja chuliganišką ir pavojingą vairavimą, driftą miesto gatvėse, kelia didelį pavojų kitiems eismo dalyviams“, – informacija dalijosi J. Dovidonis.

Ar užtikrinamas negalią turinčių asmenų saugumas?

Lietuvos aklųjų sporto federacijos prezidentas Arnoldas Januškevičius teigia, kad negalią turinčių asmenų saugumas labiau užtikrinamas ten, kur yra atnaujintos arba naujai nutiestos kelio dalys. Modernūs šaligatviai daromi neaukšti – tam, kad per juos lipantis negalią turintis asmuo neužkliūtų ir nesusižeistų. Šalia pėsčiųjų perėjų įrengti nauji ar naujesni šviesoforai skleidžia specialius signalus, yra įrengtos nukreipiančios linijos, nurodančios akliesiems, kur eiti šaligatviu.


Iššūkių kyla senos infrastruktūros vietose. Pasak A. Januškevičiaus, vis dar yra nemažai pastatų, nepritaikytų fizinę negalią turintiems asmenims. „Fizinę negalią turintiems asmenims sunku patekti net į kai kurių vyriausybinių organizacijų pastatus, nes yra įrengti tik laiptai. Nematantys savarankiškai vaikštantys asmenys naudoja baltąją lazdelę arba turi juos lydinčius asistentus, bet jų taip pat trūksta, – iššūkius įvardijo jis. – Manau, kad reikia šviesti žmones, skatinti juos nebijoti kreiptis į negalią turinčius asmenis, paklausti, gal jiems reikia pagalbos. Infrastruktūrą taip pat reikia gerinti.“

 

Lietuvoje atnaujinamas rekordinis pėsčiųjų perėjų skaičius

Bendrovės „Via Lietuva“, atsakingos už valstybinės reikšmės kelių infrastruktūrą, komunikacijos vadybininkė Eglė Nemanytė nurodo, kad eismo saugumą gerina visos eismo saugos inžinerinės priemonės ir sprendimai. Svarbu vykdyti pažeidžiamiausių eismo dalyvių – pėsčiųjų, dviračių vairuotojų – infrastruktūros plėtrą: tiesti pėsčiųjų ir dviračių takus, modernizuoti pėsčiųjų perėjas. Saugų eismą didina į žiedines pertvarkytos ar rekonstruotos sankryžos, tvoros nuo laukinių gyvūnų, apsauginiai kelio atitvarai, apšvietimas. Taip pat svarbios priemonės yra greičio mažinimo kalneliai, miesto vartai, greičio matuokliai.

E. Nemanytė pritaria, kad inžinerinės eismo saugos priemonės diegiamos visų pirma įvertinus žūčių ar sužeidimų keliuose statistiką, incidentų keliuose pobūdį, išanalizavus kiekvienos priemonės efektyvumą.

Bendrovė per šiuos metus visoje Lietuvoje planuoja įrengti ir atnaujinti rekordinį skaičių – 360 – pėsčiųjų perėjų. Perėjos bus modernizuotos, apšviestos. Taip pat ketinama įrengti daugiau nei 100 inžinerinės eismo saugos priemonių: sankryžų, tvorų, saugančių eismo dalyvius nuo laukinių gyvūnų, apsauginių kelio atitvarų, greičio mažinimo kalnelių, salelių ir kitų.

Iki šių metų pabaigos planuojama įrengti daugiau nei 40 km naujų ir suremontuoti apie 30 km pėsčiųjų ir dviračių takų visoje Lietuvoje. Tai – didžiausias darnaus judumo infrastruktūros plėtros tempas bent per pastarąjį dešimtmetį.

Atliekant valstybinės reikšmės kelių ruožų Šiauliai–Palanga, Vilnius–Prienai–Marijampolė, Klaipėda–Kretinga, Klaipėda–Veiviržėnai–Endriejavas ir kt. kapitalinį remontą, šalia jų įrengiami pėsčiųjų ir dviračių takai. Nauji takai nusidrieks ir rekonstruojant kelių Vilnius–Polockas, Kaunas–Zapyškis–Šakiai, Vilnius–Utena, Švenčionys–Adutiškis, Kazlų Rūda–Višakio Rūda–Bliuviškiai ruožus. Šiais metais bus baigtas rekonstruoti apie 30 km ilgio pėsčiųjų ir dviračių takas Kuršių nerijoje.

 

Naujienos

Verslas21 val prieš

„Hero“ projektas žingsnis po žingsnio artėja link finišo: patalpos jau įrengiamos pagal nuomininkų poreikius, vyksta aplinkotvarkos darbai

Jau šį rugsėjį duris atversiančio verslo centro „Hero“ įrengimo darbai sparčiai juda į priekį. Baigiamos įrengti biurų erdvės, pastate jau...

Startuoliai2 d. prieš

Kauno startuolių bendruomenė – investicijos į mokslinius tyrimus ir antreprenerystę

2024-ieji Kauno startuolių ekosistemoje įnešė pokyčių – nuo augančio mažų įmonių skaičiaus Vidurio ir Vakarų Lietuvos regione, iki stiprėjančio įmonių...

Verslas2 d. prieš

Greta Ranonytė. 152 milijardai eurų – ne riba. Kiek dar gali augti „fintech“ Lietuvoje?

Prasidėjus bendrovių metinių finansinių rezultatų skelbimui, akivaizdu, jog Lietuvos „fintech“ sektorius didina pagreitį. Vien Lietuvos elektroninių pinigų ir mokėjimo įstaigų...

Verslas2 d. prieš

„SBA Urban“ grupės įmonė pradeda platinti 23,5 mln. eurų obligacijų emisiją verslo centro „Hermanas“ Kaune plėtojimui

„SBA Urban“ ir „TABA Invest“ valdoma įmonė „S3 Business“ pradeda platinti pirmąją 23,5 mln. eurų bendros obligacijų emisijos dalį. Jos...

Nekilnojamasis turtas3 d. prieš

„EIKA Development“ pradeda II etapo pardavimus Pašilaičiuose – daugiau nei 70 % erdvių būstų skirtų šeimoms

„EIKA Development“ Vilniuje, Medeinos g. statomame projekte „Medeinos namai“, pradeda II etapo butų pardavimus. Šiame etape iškils 3 namų korpusai,...

Ekspertai

Ekspertai12 val prieš

Norintiems slysti „drifto“ trasose P. Petrauskas papasakojo apie lenktynininko kelią: „išėjimą į barą skaičiuodavau padangomis“

Automobilių sporto mėgėjams ir lenktynininkams atėjęs pavasaris žymi naujo sezono pradžią. Norinčių varžytis populiarumo viršūnėje Lietuvoje karaliaujančiame „drifte“ netrūksta, tačiau,...

Ekspertai17 val prieš

Apklausa: lietuviai labiausiai nerimauja dėl geopolitinės įtampos, latviai ir estai – dėl maisto kainų

„Citadele“ banko inicijuota Baltijos šalių gyventojų apklausa atskleidžia, kad Lietuvoje gyventojai labiausiai nerimauja dėl geopolitinės įtampos (56 proc.) ir augančių...

Ekspertai2 d. prieš

Ekspertas apie sukčių įžūlumą: „Mobiliojo ryšio operatorius to jūsų niekada neprašys“

Telefoniniai sukčiai, prisidengdami institucijomis ar paslaugų tiekėjais, ir toliau vilioja pinigus iš gyventojų. Ekspertas atskleidžia, koks pagrindinis signalas, kad skambina...

Ekspertai6 d. prieš

Sukčiai internete kėsinasi ir į vaikus: ekspertas papasakojo, kaip apsisaugoti

Daugelis esame pratę saugoti savo pinigus nuo sukčių internete, tačiau ne kiekvienas susimąstome, kad apsaugos nuo apgavikų reikia ir mūsų...

Ekspertai6 d. prieš

Motociklų sezonas įsibėgėja: kodėl svarbu vairuoti atidžiau?

Po žiemos pertraukos į eismą sugrįžę dviratininkai, paspirtukininkai ir motociklininkai sukuria visai kitokią dinamiką keliuose, išauga nelaimingų atsitikimų rizika. Todėl...

Visos teisės saugomos.© 2015-2025 | Kopijuoti draudžiama |